SIBA's fantastiske ansatte - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 104
    Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Vil dere selge eller ikke? Et trenet øye avslører en dårlig skjerm selvom den viser animasjon.
    Selge gjør de uansett. Det er ikke hos selgerne problemer ligger.. det er i systemet.

Husket tv-veggen vår i Molde.. Over 40 tv'er på rekke og rad. Selv om det da tar 2mins på hver tv å grovjustere den hver morra hadde jeg da måtte kommet en time tidligere på jobb hver dag. Og den timen får jeg ikke betalt for..

Entusiaster er ikke det kjeder lever av, og da blir dessverre slike ting nedprioritert.

Hadde du vært avdleder hos Elkjøp hadde du garantert fått fastlønn og har måttet stå på ekstra for å holde avdelingen din fin. Du hadde trolig hatt fineste tv-veggen i norge, men er det verdt det? Du er velkommen til å prøve, jeg ville fulgt det eksperimentet nøye isåfall. Ikke fordi jeg ikke tror du greier det, men fordi jeg har tenkt det samme selv i en årrekke før jeg slutta.

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mye morro her i denne tråden...

når jeg selv går i slike butikker a'la elkjip, lefdal osv og selgerene spør om dem skal hjelpe, pleier jeg dra en "nei, det tror jeg ikke du kan"

uansett er det nesten tragisk å se hvilke signal butikkene bruker på lcd/plasma skjermer...halvdårlig parabolsignal som er splittet til 40 tv'er....

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må tenke på målgruppen. Vi er ikke målgruppen og dermed blir vi nedpriortert. Mange folk vil ha sterke farger som gnistrer.. Ikke nødvendigvis korrekt bilde Jeg liker bildet endel lysere enn det kalibreringsplater anbefaler og det er ikke alltid korrekt bilde selger mest

Kan ikke folk forstå at dette kun dreier seg om salg og folk som vet hva DVE er er en veldig liten del av de som skal kjøpe TV. Men selvfølgelig ville jeg satt pris på å hatt skikkelig oppsatte plasma/LCD.. Men man må tenke på målgruppen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Skulle gjerne likt å visst hvilken kjede/butikk du jobber i som bruker 150 000,- i opplæring per ansatt. Jeg har ALDRI møtt en selger som har et kunnskapsnivå som skulle tilsi noe slikt!
    Vi selger IT-systemer,plottere,printere,scannere, o.s.v.Jeg sier ikke at TV-bransjen skal bruke 150.000,- pr ansatt,men det bruker vi før noen av våre selgere får anlening til å ta noen form for behovsanalyse og presentere løsninger som passer til behovet o.s.v.Vi drive oppsøkende salg.NB! Det er de første 6-8 mndr. av ansettelsestiden som blir brukt til tung trening og de har full lønn under denne tiden ,derfor 150.000,-.Har noen når du har trukket en kølapp og skal handle storskjerm for kanskje 20-30000,- fått satt seg ned og virkelig fått gjennomgang av behovet? Hvor skal det plasseres? Lysforhold?Hvilke kilder skal brukes? Venter du på HD? Skal du koble opp spill/data? Hva med lyd? Hvor mye har tenkt å bruke? Trenger du hjelp til å sette opp?Har du veggplass? Godt feste?Antenne type? o.s.v Dette er typiske spørsmål som det tar kort å spørre om og få relativt raske svar på.Da er det mye lettere å kunne stille en situasjonsdiagnose og selge godt begrunnet det/de produktene som du mener er best til kunden.Det gir også kunden en god følelse av trygghet og seriøsitet,og det er viktig for neste salg til samme kunde.Hva med tilleggssalget?Kabler/spillere? Dette er selvfølgeligheter i vår bransje,men det tar et kanskje 5 min. ekstra.Jeg påstår at dette også vil demme opp for mange av de returer og klager som kommer opp i ettertid.Og det koster mye penger!!!!!
    Å ikke ha tid til kunden er bare bortforklaringer!
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    0
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Synes du det ikke blir feil hvis butikkene fyrer opp med det beste utstyret som er på markede for å få bildene til å se optimale ut ?? 95% som handler flat tv på f.eks. Siba, er ikke hifi freaks. De er helt vanlige tv-tittere som ikke har har dvd-spillere som koster 10'000,- hjemme i stua si. De har en spiller til kanskje 1'000,- eller mindere. Med en scart kabel til 100 lappen. Da blir det veldig feil å sette opp det beste som markede leverer. Da de da kommer hjem, så blir ikke bildet i nærheten av det det var i butikken. Og da blir man skuffet.
    Jeg jobber i dag for Siba, men er en tidligere Hi-Fi Klubben ansatt. Og på HiFi-Klubben fikk vi kritikk, fordi mange mente vi "jukset" med bra kabler og avspillere.
    På Siba Liertoppen setter vi opp tvene slik de kommer fra fabrikk. Da er de veldig sterkt instillt pga. lysforhold osv. i butikkene. Men poenget er at dette er likt for alle tvene og du får mulighet til å sammenlingne. Jeg synes det er mer riktig å ha et "rent" bilde som mulig, så kundene heller blir overrasket når man kommer hjem med produktet, istedetfor skuffet.
    Har du fett utstyr hjemme og synes at butikken ikke får ut det potensiale du mener tven kan gi deg, tar du med deg tven hjem og tester den i ditt hjemmemiljø og på ditt optimale utstyr. Er du ikke fornøyd med produktet, så er det ingen problem med å returnere det igjen. Da innen 30 dager.
    Vi setter stor pris på alle typer kunder som kommer innom. Er det noen som har meget greie på utstyret, er det altid trivelig å diskutere rundt produktet og lære litt nytt, skulle det dukke opp. Vi har alle en forskjellig oppfattning på hva som er bra og ikke.

steinar

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Loewen
    Synes du det ikke blir feil hvis butikkene fyrer opp med det beste utstyret som er på markede for å få bildene til å se optimale ut ?? 95% som handler flat tv på f.eks. Siba, er ikke hifi freaks. De er helt vanlige tv-tittere som ikke har har dvd-spillere som koster 10'000,- hjemme i stua si. De har en spiller til kanskje 1'000,- eller mindere. Med en scart kabel til 100 lappen. Da blir det veldig feil å sette opp det beste som markede leverer. Da de da kommer hjem, så blir ikke bildet i nærheten av det det var i butikken. Og da blir man skuffet.
    Jeg jobber i dag for Siba, men er en tidligere Hi-Fi Klubben ansatt. Og på HiFi-Klubben fikk vi kritikk, fordi mange mente vi "jukset" med bra kabler og avspillere.
    På Siba Liertoppen setter vi opp tvene slik de kommer fra fabrikk. Da er de veldig sterkt instillt pga. lysforhold osv. i butikkene. Men poenget er at dette er likt for alle tvene og du får mulighet til å sammenlingne. Jeg synes det er mer riktig å ha et "rent" bilde som mulig, så kundene heller blir overrasket når man kommer hjem med produktet, istedetfor skuffet.
    Har du fett utstyr hjemme og synes at butikken ikke får ut det potensiale du mener tven kan gi deg, tar du med deg tven hjem og tester den i ditt hjemmemiljø og på ditt optimale utstyr. Er du ikke fornøyd med produktet, så er det ingen problem med å returnere det igjen. Da innen 30 dager.
    Vi setter stor pris på alle typer kunder som kommer innom. Er det noen som har meget greie på utstyret, er det altid trivelig å diskutere rundt produktet og lære litt nytt, skulle det dukke opp. Vi har alle en forskjellig oppfattning på hva som er bra og ikke.

steinar
    Hei Steinar!
    Jeg innser at dette er en oppgave for butikkene som kan være relativt tung og ta fatt i. Jeg jobbet for mange år siden i den bransjen som du jobber i,og da var det leverandørene som måtte supportere opplæring og dermed også sponse endel av utgiftene. Dette så de på som en stor mulighet for å promotere og da var det min oppgave som butikksjef å finne en balanse på leverandørene etter at kurset var ferdig. Det var dog en viss konkurranse mellom leverandørene og det var bra. Er dette helt slutt idag? Jeg har vært på adskillige messer og kan si det helt klart at leverandørene dine er heller ikke særlig bra på kunnskaper.Noen stiller bra representert,men veldig mange tar dette for lett. En skal huske på at på messer vil du treffe mange sånne som meg,og da vil mangelen på både kunnskaper om produkt og salgsegenskaper bli lett avslørt.Jeg ser at denne tråden har tatt litt av ,men er ikke det også sunt? Du har ihvertfall lagt frem din sak på en grei og seriøs måte. Det er som du ser en hel del mennesker, som sulter etter å lære noe på dette forumet.Kanskje at de ansatte hadde hatt godt av å holde seg orientert om hva som opptar nye og viderekommende forum-medlemmer. Dere i bransjen har ihvertfall med dette, fått en innsikt i hva de generelle holdningene til bransjen vil kreve i fremtiden.Jeg er overbevist om at det er "gamle mennesker" som kanskje er den vanlige kunden, vil bli overtatt av de som blir dine tungt kjøpende kunder ifremtiden,nemlig ungdommen. De vil ha et ganske annet kunnskapsnivå enn idag og der ligger også utfordringen.Dette skyldes sammensmeltningen mellom AV og IT utstyr.Håper at noe av det som er skrevet på disse sidene gir noe til de som arbeider i bransjen og prøver å gjøre noe med det.Ett krav bør i alle fall være at betegnelser som DVI/HDMI-LCD-DLP-HDCP-Kalibrering-Oppløsning/HD-Ready-HDTV blir ord som dine ansatte fortstår hva er, og hva det vil bety for kunden.Jeg treffer mange som ikke kan gi meg noen vettig forklaring på dette og hvilke konsekvenser det har på valg av foreslått utstyr til kunden.
    Ha et riktig godt nytt år!
    Stølen

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Jeg har vært med faren min for å se på lcd tv'er flere ganger i det siste og noe som gjentar seg svært ofte er dårlige kornete bilder så kommer en selger og sier at "jo signalet blir fordelt på så mange skjermer så sånn er det bare".....

HALLO! Hadde kanskje vært en idé å koble tv'ene til en dvd spiller for å vise potensialet? Ja, de fleste kjøpere bruker nok disse tvene på dårlige tv signaler, men det er jo fortsatt en fordel å teste dem på bedre signal for å få et bedre (og raskere) intrykk av hvilken tv du liker bildet best på. Hadde jo slått 2 fluer i en smash for da hadde man jo hatt muligheten til å teste dvd-spillerne før man kjøpte dem i stedet for å stå å høre på en eller annen dude si "Nei jeg syns den spilleren her er bra...." reply: "Hva med denne da?" elkjøp dude: "Nei denne gir et bedre bilde...." hvordan i helllvete kan man kjøpe en dvd spiller på det grunnlaget og fortsatt ha det godt med seg selv? Det skjønner ikke jeg....

Var en tur på HiFi-klubben og titta på en Samsung 26" denne var til min store glede koblet til en dvd spiller og det lå til og med en dvd tilgjengelig!!! Men da vi spurte selgeren om han kunne koble lyden til tven var svaret NEI! (var koblet via et super,kombi,micro anlegg fra Denon..) Hvor vanskelig kan det være å finne en eller annen kabel og slenge på bare for å få testa lyden i tv'en??? Jeg har senere lest om at akkurat denne tv'en har relativt shitty lyd (til å være tv) og mistenker at det var akkurat dette selgeren prøvde å skjule.... Hvis det er tilfelle blir jeg svært skuffet, HiFi-klubben er jo en entusiast butikk så i stedet for å skjule det burde de heller gjøre et forsøk på å selge oss et slikt kombi dvd spiller og forsterker anlegg med høyttalere.. Det var faktisk meget bra lyd i det anlegget så hvis selgeren hadde vært ærlig tror jeg det hadde vært muligheter for salg...

Må forøvrig si at alle andre erfaringer (og kjøp) hos HiFi-klubben har vært utelukkende gode:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tar 2 minutter å kalibrere en skjerm sånn noen lunde, og utskiftingen av skjermer er ikke så enorm i butikkene. Såpass burde dere kunne ta dere tid til, fabrikkinnstillingene er tross alt helt på jordet i 99% av tilfellene. Forøvrig er dere vel interessert i å selge tv'er, eller?

Hadde jeg vært leder i lyd&bilde-avdelingen hos en elekotronikkkjede hadde jeg sørget for at hver eneste flatskjerm var korrekt kalibrert, og til enhver tid viste en eller annen ny animasjonsfilm i 1.85:1-format fra en skikkelig DVD-spiller med HDMI-overføring. Man skal imponere folk, ikke skremme dem ut av butikken og tilbake til bilderørs-TV'en sin.
    greit nok at man skal imponere folk, men skal man lure dem? det bildet som ville blitt vist på tvene i butikken "din" ville vært så fjernt fra det bildet kundene får når de kommer hjem og kobler til tven sin på det analoge kabelnettet sitt, at jeg tror du ikke hadde hatt tid til annet en å ta i mot irriterte kunder som føler seg lurt av deg.

hvis butikken har 3-8 tv apparater så er sikkert mulig å gjøre som du sier, du rekker sikkert å kalibrere dem på nytt hver morgen før du begynner pga at kunder har vært inne og stilt på dem. det blir heller ikke den store kostnaden i dvd-spillere med så få tver, ei heller på kabler og dvd filmer.

har butikken derimot 30-50 tv apparater så er det bare å glemme det. jeg hadde gitt deg tre dager før du hadde gitt opp

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ingen fasit-løsning på hva butikker bør gjøre, og hva folk vil se og hva de mener er den riktige måten å vise fram utstyret på.

Ærlig talt så spiller det ingen rolle hvor riktig en tv er justert, hvor riktig kablingen er, hvor riktig lyden er, så lengen brukeren av utstyret er fornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    0
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Hei Steinar!
    Jeg innser at dette er en oppgave for butikkene som kan være relativt tung og ta fatt i. Jeg jobbet for mange år siden i den bransjen som du jobber i,og da var det leverandørene som måtte supportere opplæring og dermed også sponse endel av utgiftene. Dette så de på som en stor mulighet for å promotere og da var det min oppgave som butikksjef å finne en balanse på leverandørene etter at kurset var ferdig. Det var dog en viss konkurranse mellom leverandørene og det var bra. Er dette helt slutt idag? Jeg har vært på adskillige messer og kan si det helt klart at leverandørene dine er heller ikke særlig bra på kunnskaper.Noen stiller bra representert,men veldig mange tar dette for lett. En skal huske på at på messer vil du treffe mange sånne som meg,og da vil mangelen på både kunnskaper om produkt og salgsegenskaper bli lett avslørt.Jeg ser at denne tråden har tatt litt av ,men er ikke det også sunt? Du har ihvertfall lagt frem din sak på en grei og seriøs måte. Det er som du ser en hel del mennesker, som sulter etter å lære noe på dette forumet.Kanskje at de ansatte hadde hatt godt av å holde seg orientert om hva som opptar nye og viderekommende forum-medlemmer. Dere i bransjen har ihvertfall med dette, fått en innsikt i hva de generelle holdningene til bransjen vil kreve i fremtiden.Jeg er overbevist om at det er "gamle mennesker" som kanskje er den vanlige kunden, vil bli overtatt av de som blir dine tungt kjøpende kunder ifremtiden,nemlig ungdommen. De vil ha et ganske annet kunnskapsnivå enn idag og der ligger også utfordringen.Dette skyldes sammensmeltningen mellom AV og IT utstyr.Håper at noe av det som er skrevet på disse sidene gir noe til de som arbeider i bransjen og prøver å gjøre noe med det.Ett krav bør i alle fall være at betegnelser som DVI/HDMI-LCD-DLP-HDCP-Kalibrering-Oppløsning/HD-Ready-HDTV blir ord som dine ansatte fortstår hva er, og hva det vil bety for kunden.Jeg treffer mange som ikke kan gi meg noen vettig forklaring på dette og hvilke konsekvenser det har på valg av foreslått utstyr til kunden.
    Ha et riktig godt nytt år!
    Stølen
    Jeg kan selvfølgelig ikke svare for alle andre, men jeg mener at kunskaps nivået i våres butikk er ganske bra. Alle som jobber hos oss og i min avdeling har en generell interesse for lyd og bilde. Selvfølgelig så kan man ikke alt om alt, men det regner jeg med at du heller ikke kan. Men det vi ikke kan svare for, søker vi etter informasjon på.
    Jeg har også mange ganger revet meg i håret over missledende informasjon i fagbutikker, men mener at nivået er ganske bra hos oss.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobber som tidligere sagt litt som selger i forretning og da først og fremst på såkalte "brunevarer". Ser på meg selv som rimelig oppegående og får innimellom endel positive tilbakemeldinger fra kunder men som både jeg og flere andre har vært innom, det er herr og fru hvermansen som handler 90 % av varene i butikkene våre og det er disse vi må ta hensyn til. De er først og fremst ute etter et produkt som er billig og har et bilde slik de innbiller seg at det skal være. Faktisk har jeg vært borti flere som har kritisert tv'er som har vært perfekt innstilt og kommentert hvor dårlig de syntes de så ut selv om skjermen ved siden av i utgangspunktet var den samme men med annerledes justert farge/lys.

Elektrobransjen er også mye mer konkurranse utsatt enn f.ex interiør og klesbransjen for å nevne noen. Derfor blir fokuset på pris også enda høyere som igjen gjør det vanskelig å forsvare på ett budsjett innkjøp av f.ex en hd splitter med tilsammen 300 meter HDMI kabel og lignende. Ikke er merkene selv interessert i å spleise noe spesielt på slikt heller. Pioneer har dog vært noe flinkere og har sponset mange med quali tuner for å kunne demonstrere HD sendinger i butikk.

Men iallefall det jeg egentlig ville komme frem til er at vi får 10 ganger så mange klager fra vanlige folk på at vi kjører "for gode" signaler på noen tv'er kontra det å få klager på at vi ikke har skikkelig signaler og signalkilder som jeg så å si aldri hører.

De få vi evt får tilbyr vi å koble opp med det beste vi har tilgjengelig om mulig for så å la kunden få se selv og trykke og endre på innstillinger da dette som oftest er folk som vet endel mer enn de fleste.

Og regel nr 1 for oss selgere som desverre alt for mange bryter, ikke lat som du vet noe du ikke er sikker på. Svaret isåfall skal være "nei det kan jeg desverre ikke svar på men hvis du har tid så skal jeg prøve å finne det ut" hvorpå man finner noen som kan det eller evt ringer f.ex leverandør eller slår det opp på nett/brosjyre. Synes det er mye verre med folk som ikke enten gidder prøve å finne ut noe når de ikke kan noe eller folk som bare ljuger ivei og finner på ting.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet ca lønnsnivå på en fast ansatt på Elkjop/Lefdal/Siba og eventuellt om de har bonuser og rabatter ?

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haakon
    Noen som vet ca lønnsnivå på en fast ansatt på Elkjop/Lefdal/Siba og eventuellt om de har bonuser og rabatter ?
    Skikkelig bonus er det kun fastlønnede som har. Deltidsansatte har så lite at det ikke er noe å snakke om. Ellers er varer til kostpris en gjenganger hos de fleste butikker.

Jeg lå på ca 200 brutto som fast ansatt på timesbasis. 200-250 er ganske utbredt slik jeg har forstått det. Jeg slutta fordi jeg ikke fikk lån til å kjøpe hus.. nå har jeg igjen 1 1/2 år på skole og håper det er verdt det.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    Skikkelig bonus er det kun fastlønnede som har. Deltidsansatte har så lite at det ikke er noe å snakke om. Ellers er varer til kostpris en gjenganger hos de fleste butikker.

Jeg lå på ca 200 brutto som fast ansatt på timesbasis. 200-250 er ganske utbredt slik jeg har forstått det. Jeg slutta fordi jeg ikke fikk lån til å kjøpe hus.. nå har jeg igjen 1 1/2 år på skole og håper det er verdt det.

ajaj..
    Dette er vel en yrkesgruppe som er i kategori "slutte å jobbe for å heller gå på trygd"
    Tilsier omlag 11000 kr mnd netto med litt kjapp matte.
    2000-4000 i omkostninger med å komme seg til og fra arbeid og det er ikke verd bryet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er bare å sjekke ligningen når den kommer det

Sitat Opprinnelig postet av drkaos

de aller fleste ligger vel langt nærmere 250 enn 200, hvertfall de jeg kjenner til. tipper de fleste følger tariffen til hsh, og der tror jeg minstelønnen er rundt 18000 pr mnd. i tillegg til det så kommer ansiennitet, bonuser, provisjon, overtid og ub, så jeg tror det er veldig få, om noen selgere rundt omkring som ligger på det lønnsnivået.

Sitat Opprinnelig postet av knut1
    ajaj..
    Dette er vel en yrkesgruppe som er i kategori "slutte å jobbe for å heller gå på trygd"
    2000-4000 i omkostninger med å komme seg til og fra arbeid og det er ikke verd bryet.
    tror du burde vurdere mattekunnskapene dine på nytt, dessuten tror jeg det er veldig få som tar fly til og fra jobb i vår bransje. selv har jeg ca 0 kroner i reiseutgifter i mnd...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    ajaj..
    Det sier isåfall mer om hvor lukrativt det er å gå på trygd...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ca 95-105 kroner timen for en deltidsansatt pluss evt ansinitet, en fastansatt med grei avtale har vel rundt 150 kroner timen. Provisjon er veldig sjeldent som jeg vet om, har vært fastansatt i 2 butikker og deltidsansatt i 3, ingen hadde provisjon. Enkelte leverandører kan innimellom ha småkonkurranser hvor man kan få en klokke om man selger flest pioneer 43" plasmaer i landet f.ex, eller tur til utenlandskurs for den som har solgt mest canal digital abonement. Veldig vanskelig å vinne og det er de samma avdelingssjefer som har faste avtaler med firma som vinner slikt som oftest.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at butikkene vil bli nødt til å revurdere prinsippet om at menigmann ikke har peiling ganske snart. Det er mulig at det har vært og til en viss grad fremdeles er slik at folk ikke har særlig peil, men dette er i ferd med å endre seg.

Jeg var selv helt grønn inntil jeg begynte å planlegge overgang fra CRT til noe nytt. Når jeg da står ovenfor situasjonen å blåse 20k på en gang setter jeg meg inn i saken. Det har jeg helt andre muligheter til nå enn tildligere. Et godt eksempel er jo dette forumet. Så kan man begynne å snakke om de som er litt yngre enn oss... jeg har fettere i ungdomsskolealder som driver egne websider, programmerer, tuner, tweaker etc etc på et nivå langt over det jeg noen gang kommer til å komme. Når de etterhvert begynner å få litt penger på bok, nytter det ikke å komme med hvermansen salgsargumenter..

Pris vil alltid være viktig, men med såpass konkurranse som det er om dagen, er butikkene nødt til å fokusere mye mer på kvalitet og kunnskaper... bra for oss.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter 7 år i bransjen hvor jeg har jobbet i 3 forskjellige kjeder. (jobber i en av de 3 store nå), nå tjener jeg 99 kr timen. (fast deltid)

De som er ny starter på ca 95. Vi får kjøpt varer til innkjøpspris. Når jeg i 99 jobbet i en annen kjede da hadde vi 67 kr timen. 2001 hadde jeg 80 kr timen. Så lønnen har økt ganske kraftig. Lønnnen innad i kjeden er ganske forskjellig utifra hvilken by man bor i. Oslo folk tjener mest (har hørt 110 kr timen)

Vi har bonus som er avhengig av salget til butikken i forhold til budsjett. Problemet er at budsjett alltid økes med ca 30% og dermed har vi ikke klart budsjett på mange år. Jeg hadde vel ca 30k mer i året i 2002 da budsjettet var en del mindre enn vi solgte for. Neste året ble det tatt høyde for enda høyere salg, men det ble nedgang. Siden den gang har vi aldri tatt igjen budsjettene. De økes gjevnt hele tiden. Vi har ikke overtidsbetalt og vi får ikke tilegg for å jobbe lørdag eller kveld. Det har vært diskutert dette, men da har det vært veid mot at rabatten på utstyret ble fjernet og derfor ble det valgt å fortsette med dagens ordning.

De med fast ansettelse hos oss har ca 230k i året, noe som egentlig er ganske bra lønning. Problemet er vel bare at en rekke andre grupper får overbetalt. Skulle gjerne ha tjent mer, men da måtte vi ha satt opp prisene og da hadde sikkert folk handlet andre plasser.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I hvilken kjede jobber du, KanAlt?

Og kan du si noe mer om hvor mye man tjener på å få varene til innkjøpspris?

Gjelder det ALLE varene butikken fører eller kun dem i avdelingen man tilhører?

I de store kjedene er vel ofte produktene så hardt priset fra før at det ikke er noe særlig å hente? Det er vel på store kvantum disse butikkene tjener de fleste grunkene, eller?

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •