Hovedsikkring i hus. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

Vilken faktor benytter man for en bolig? 0,7 - 0,8?
    Hva tenker du på?? for å beregne antall kurser etc?? Vet ikke men det varierer. Selv om i praksis så er det rutine og erfaring som avgjør. Et eksempel og en "mal" jeg bruker ( eller firmaet da ) Nå har vi endel like to manns boliger og der er det slik

1. komfyr 20 A
    2. kjøkken
    3. oppvask + kjøleskap
    4. vaskemaskin
    5. stue + wc
    6. bad + vaskerom + "bod"
    7. sov 1,2,3 + vf + gang
    8. VVT

De resterende B16 for å gjøre det enkelt.... Her er det hodet mitt og mine erfaringer som avgjør faktoren, den ligger vel sikkert på 0,5 på hver av kursene MEN kurs 7 og 8 har en faktor på 0,2 Kunne ha slått disse sammen men da kommer vår venn selektivitet inn i bildet og vil danse

OG de som vil ha "steamdusj" "micro" og slikt, så er det EKSTRA kurs. Dette også for å gjøre det enkelt med alle disse faktorene..

Grunnen til at det er enkelt å sette inn B16 er i hovedsak 2 grunner.

1. På sluttkontroll så er det Pang ferdig ( de som vet det de andre spør meg
    2. Da kan jeg legge 2,5 PN til alt og trenger å ha med meg kun 1 type.. Det er enkelt og sparer tid og dette

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tenker samtidighetsfaktor på strømforbruk så regner jeg bestandig med faktisk strømbelastning.

Eksempel en liten 50m2 leilighet med elektrisk oppvarming:

Varme 4kW (75W/m2)
    Vaskemaskin 2kW
    Tørketrommel 2kW
    Komfyr 4kW
    Oppvaskmaskin 2kW
    VVB 2kW
    Annet 2kW

Tilsammen 18kW

Samtidighetsfaktor = ?

For eksempel 0,7 => x 18 = 12,6kW

Dimensjonere hovedsikring/bryter etter 12,6kW =>

En 3x32A gir 12,7kW ved 230A

Men jeg ville allikevel ikke satt inn mindre enn 50A i en leilighet....

Tror dette blir litt feil jeg.... Skal sjekke med kontrollørene hos oss om de mottar strømberegninger med samtidighetsfaktor på leiligheter eller boliger uten spesielle behov.

Det er jo allikevel ikke noe å tjene på dette? Målersløyfe må allikevel være minimum 10mm2 - fungerer godt til 50/63A. Ikke er det noe å hente i nettleie heller.

Er en hovedsikring/bryter på 3x40A mye billigere enn 3x63A??
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette blir litt feil jeg.... Skal sjekke med kontrollørene hos oss om de mottar strømberegninger med samtidighetsfaktor på leiligheter eller boliger uten spesielle behov.

Det er jo allikevel ikke noe å tjene på dette? Målersløyfe må allikevel være minimum 10mm2 - fungerer godt til 50/63A. Ikke er det noe å hente i nettleie heller.

Takk svante! Nå slapp eg Men du har nok mye rett mr.spock, det eg lirte av meg er fra litt gammelt av når det var mer vanlig å ikke "bare smelle opp en 63A" sånn i hytt og gevær om du forstår! Det er nok ikke alle steder i dette landet man kan bare hive inn ka man vil, tror faktisk det i f.eks midt norge med den kommende krisen er litt kontroll på koss mye en bolig faktisk kan ta ut....

Men vet ALT for lite om akkurat det!

Som sagt, samtidighetsfaktoren er nok som svante sier svært lite brukt, da man legger opp "nok" uansett....
    Var vel mer før man kunne hjemme seg bak den... Som f.eks i min leilighet der er det 3 kurser, da må man ha litt samtidighetsfaktor! Tipper den låg på 0,7 ca før eg la opp en ekstra kurs på 16A

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En 3x32A gir 12,7kW ved 230A

Men jeg ville allikevel ikke satt inn mindre enn 50A i en leilighet....
    Enig med deg!!!!

Nei. Ikke mye men litt MEN igjen det er ikke bare å smelle opp!! Det er jo faktisk slik at installatører er ansvarlig for størrelsen på hovedsikringen. OG hvis DLE mener at det er ALT for stor så kommer det konflikter.....
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Som sagt, samtidighetsfaktoren er nok som svante sier svært lite brukt, da man legger opp "nok" uansett....
    Var vel mer før man kunne hjemme seg bak den... Som f.eks i min leilighet der er det 3 kurser, da må man ha litt samtidighetsfaktor! Tipper den låg på 0,7 ca før eg la opp en ekstra kurs på 16A
    Stemmer, huset mitt har 5 kurser ( 20A 2 stykk 10 og 2 stykk 16 ) Og det er 240 kvm Takke gud for ICE Power

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok gutter da var den grei!

Neste sak:

Så var det kortslutningsstrømmen som det lokale nettselskapet oppgir via inntakskabelen
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne?? Dessverre så er dette en faktor som er gitt.. Som kan skape problemer med dokumentering...

Kortsluttningstrøm også kalt ISC.. er slik.

når man skal regne på dette er det enkelt. En C skal ganges med 5 og C med 10 ganges med sikringsstørrelse... Eksempel

En 10 A med C karr.. er da 16A* 10 = 160 ALTSÅ ISC MÅ være over 160A dette er IKKE noe problem med små kurser MEN hvis man blander inn en C 3*25A har man problemer med kortsluttningsstrømmer og faktorene som E-verk oppgir, disse tallene de gir er Målestokken for om anlegget ditt kan ha en stor hovedsikring.

Dette er ikke enkelt og vanskelig å forklare på nett.... Men ISC * 0,75 er kontroll målet om sikringene dine er bra nok...

Skjønner?? Noe mer vi skal snakke om?=?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sugetransformator: en strømtransformator med omsetningsforhold 1:1 med en vikling for kontaktledningsstrømmen og en vikling for returstrømmen. En transformator som reduserer vagabonderende strømmer

Oh my god

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Hva med denne?? Dessverre så er dette en faktor som er gitt.. Som kan skape problemer med dokumentering...

når man skal regne på dette er det enkelt. En C skal ganges med 5 og C med 10 ganges med sikringsstørrelse... Eksempel

En 10 A med C karr.. er da 16A* 10 = 160 ALTSÅ ISC MÅ være over 160A dette er IKKE noe problem med små kurser MEN hvis man blander inn en C 3*25A har man problemer med kortsluttningsstrømmer og faktorene som E-verk oppgir, disse tallene de gir er Målestokken for om anlegget ditt kan ha en stor hovedsikring.

Dette er ikke enkelt og vanskelig å forklare på nett.... Men ISC * 0,75 er kontroll målet om sikringene dine er bra nok...

Hehe, det var ikke dårlig

Vet ikke om jeg er 100% enig med alt - men det er noen år siden jeg holdt på med dette til daglig.

Utstyret jeg pusler med til daglig har gjerne merkestrøm på 2500A og merkespenning på 145000V

Bruker du dataprogrammet til febdok for å legge inn kabler og sikringer for dokumentasjon?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sugetransformator: en strømtransformator med omsetningsforhold 1:1 med en vikling for kontaktledningsstrømmen og en vikling for returstrømmen. En transformator som reduserer vagabonderende strømmer

Oh my god
    Ja det er vel slikt nymotens utstyr det da?

Fustasjopphengsforkoplinger? NSB?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg er 100% enig med alt - men det er noen år siden jeg holdt på med dette til daglig.
    Er ikke 100% heller, men det er slik det er ihvertfall 90%.... Noe jeg glemmer og ikke kan...

Bruker du dataprogrammet til febdok for å legge inn kabler og sikringer for dokumentasjon?
    Ikke jeg men.. Det er dette som brukes ja, så vidt jeg vet.. Nå skal jeg IGJEN si at jeg IKKE er noen installatør!! Jeg har ALDRI drevet med dette MEN jeg er interessert og spør og graver, så det jeg ikke kan supplerer jeg med det jeg tror er riktig

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er vel slikt nymotens utstyr det da?

Fustasjopphengsforkoplinger? NSB?
    Har med Jernbanelinjen å gjøre ja. Men den biten droppet jeg Mistet litt av morsomheten da

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har litt blandede følelser over for dataprogrammet Febdok.

En gang prosjekterte jeg alt det elektriske til et lite samfunn på en øy i det indiske hav - komplett med generatorer, fiskefabrikk, havneanlegg, boliger, gatelys - og til og med en Moske...

La inn hele greia Febdok, kilometer med ledninger, tusenvis med sikringer og effektbrytere. Tok flere uker - så låste hele programmet seg....

Lite nedtur da urk ops:

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var garantert moskeen som lagde trøbbel for den Spock! Febdok og moskeer går dessverre ikke bra ilag! Er bare sånn det er! Hadde du byttet ut moskeen med et tempel så hadde ting vært annerledes!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

problemet med Kortslutningsstrømmene er vel stort sett i de tilfeller de blir for små! Altså for langt fra en transformator!

Når eg ringte til BKK for å få oppgitt kortslutningsstrømmene for leiligheten fant de bare ut at eg var så nærme trafoen at de gav "standard" verdien! 10kA på kortslutningsstrømmen!

Så må eg finne minste vha lengde etc, men all den tid eg er så nærme og har så korte strekk i plazaen så vil jo ikke det bli no krøll heller....

Blir vel jordslutningsstrømmen som må tas hensyn til da, men siden eg har jordfeilbryter så er jo heller ikke den noe problem!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var garantert moskeen som lagde trøbbel for den Spock! Febdok og moskeer går dessverre ikke bra ilag! Er bare sånn det er! Hadde du byttet ut moskeen med et tempel så hadde ting vært annerledes!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    problemet med Kortslutningsstrømmene er vel stort sett i de tilfeller de blir for små! Altså for langt fra en transformator!
    Jepp det er som regel problemet, en vanlig automatsikring vil da ikke få magnetisk (kortsluting) utløsning - kan bli litt for lang lysbue tidsmessig da.

Ved å endre på vernet foran eller endre tversnittet i kabelen så kan man bøte på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ser jeg virkelig frem til en forklaring på hvorfor man benytter en samtidighetsfaktor for beregning av strøm i en liten toroms på Major Stuen

Husk at du kan ha opptil 3x63A tilgjenglig fra nettselskapet uten tillegg i pris - dette vil gi deg 25kW tilgjenglig uansett.
    Man kan faktisk ha 3x80A uten tillegg i pris her i byn ihvertfall (samma som du bor) Hender vi bruker det på eneboliger som seksjoneres. 16mm2 målesløyfe...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doxa
    Man kan faktisk ha 3x80A uten tillegg i pris her i byn ihvertfall (samma som du bor) Hender vi bruker det på eneboliger som seksjoneres. 16mm2 målesløyfe...
    Ja det stemmer vel - 63 og 80A med 16mm2 målersløyfe og 10mm2 målersløyfe opptill 50A?

Mener at det er lik nettleie opptil 80A, som du sier.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •