Narko og nulltolleranse - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 68 av 68
    Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av big T
    jeg mener ganske sikkert det motsatte men har ikke noe bevis akkuratt nå men mener at i bowling for culombine så kommer det fram at usa har mye mer vold drap osv enn de fleste andre land... men jeg har ikke sett dene filmen på en stund så er ikke 100 % mere 99% :wink:
    Tror du kan ta Bowling for columbine med en klype salt. Bowling for columbine er ikke noe bevis på ditt utsagng, det er en "dokumentar" om USA, sett igjenom øynene på Michale Moore. ;-)

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Er nok mange som smugler heroin i affekt....?
    Nei, men mange mennesker i fortvilte situasjoner blir forledet til å smugle. De som står bak, organiserer og håver inn pengene blir ikke tatt. Tror du virkelig smarte mennesker som vil tjene store penger gidder å risikere livet sitt?

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I bowling for colombine så frem kommer det at USA har flere (skyte)våpen relaterte drap enn f.eks England og Tyskland, men dette er i rene tall. Ikke sett i forhold til befolkning. Det er litt viktig.

Ekte livstid eller dødstraff, har egentlig ikke gjordt meg opp noen mening enda da det er ett vanskelig team. Men ett fengsel har tre oppgaver, prevantivt/avskrekkende, straff og rehabilitering. Hvis man dømmer noen til livstid i fengsel så sier man jo at denne personen kan ikke bli rehabilitert. Ekte livstid er mulig i Norge, hvis jeg ikke tar helt feil. Det er kalt sikkring/forvaring, så lenge personen bil annsett for for farlig osv til å bli sluppet løs så kan personen bli i dømt lengre sikkring/forvaring.
    Jeg mener vel forsåvidt at noen personer fortjener å dø, men om det er god nok grunn til å forsvare dødsstaff er jeg meget usikker på. Hvor bra liv man har hvis man blir dømt til ett liv bar murene er vel også ett viktig spørsmål, eller ett liv i isolat hvis personen er virkelig farlig/syk. Noe som kan virke kaldt, men som jeg syntes også er litt viktig, hva er mest samfunnsøkonomisk ? Dødsstraff eller livstid ? Å sitte og vente på dødsstraff i 10 år må koste samfunnet en del, en fange på livstid kan jobbe for seg hvis fengslet har muligheten til å produsere noe. Men å henrette en døds dømt kort tid etter avsagt dom må jo være ganske "billig".
    Tror ikke dødsstraff er noe mer avskrekkende enn annen fengselsstraff.

Men om dødsstaff er en passenes straff for narkosmuggling syntes jeg er litt urelevant i forhold til artikelen. Singapor har nå satt grensen på at all smuggling av narkotika blir straffet med døden, og da må man forholde seg til det. Ja det er strengt, men det er nå slik det landet ønsker å ha det. Og skulle jeg ha hjulpet min narko avhengige bror i Singapor så ville jeg heller ha prøvd å smuggle narkotikaen til ett litt "snillere" land, for så å "smuggle" pengene inn i Singapor. Hadde vel vært en litt tryggere måte å gjøre det på, men men...

Jeg tror at den beste løsningen å fjerne narkotia problemet på er å fjerne etterspørselen. Ikke at det er noen lett sak. Men man må nok jobbe på andre områder også, f.eks med bønnene i afganistan som velger å dryke opium valumer i stedet for "vanlig" mat planter fordi det gir dem mer penger i lomma, men ikke så veldig mye mer.

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crowly

Men om dødsstaff er en passenes straff for narkosmuggling syntes jeg er litt urelevant i forhold til artikelen. Singapor har nå satt grensen på at all smuggling av narkotika blir straffet med døden, og da må man forholde seg til det. Ja det er strengt, men det er nå slik det landet ønsker å ha det. Og skulle jeg ha hjulpet min narko avhengige bror i Singapor så ville jeg heller ha prøvd å smuggle narkotikaen til ett litt "snillere" land, for så å "smuggle" pengene inn i Singapor. Hadde vel vært en litt tryggere måte å gjøre det på, men men...
    mener å huske at han bare mellomlandet i singapor på vei til et annent land og det var da han ble tatt...

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... fra Kambodsja til Australia.
    Du har nok rett om mellomlandingen, men jeg trodde ikke de sjekket så mye i transitt terminalene, men det vet jeg veldig lite om. Mulig han prøve å selge det i Singpor før han dro videre. Uannsett han tok en stor risiko og tapte, valgte vel også en meget dårlig måte å prøve å skaffe penger på.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dødsstraff er alltid et interessant tema :grin:
    Mitt forhold til dette er mildt sagt variabelt, så jeg skal ikke utdype.

Men jeg har noen tanker om henvisningene til det "effektive" rettsapparatet til Singapore og tilsvarende land.
    I den sammenheng bør Kina nevnes side de historisk har vært meget stolte av justissystemet sitt. Med en så stor befolkning må en jo også kunne si at de har imponerende lav kriminalitet, og påfallende få drap i året. Dermed bør en kunne anta at befolkningen i større grad enn andre slipper å bekymre seg for kriminelle. MEN så er spørsmålet om ikke denne tryggheten langt på vei nøytraliseres, eller blir overgått av, den generelle frykten de bør føle for urettmessig å bli dømt (ofte til døden) av et "kort-prosess" rettsapparat.

Det er lett å ha et dårlig rettsapparat som er effektivt. Hitler, Stalin og flere med de har ettertrykkelig bevist dette. Strengere straffer (og tro meg jeg er seriøs tilhenger av strengere straffer i Norge) må eksistere parallellt med et meget godt rettsapparat hvis det skal være noe som heter rettssikkerhet.

I Norge har vi etter min oppfatning et bra rettsapparat, men noe nær latterlige straffer for alvorlige forhold. På simplere ting er vi derimot rimelig rå. Det kan koste deg like mye å kjøre for fort eller voldta naboen for å si det sånn. Men nå havner jeg litt på siden av tema her.

Føler også jeg må si noe om kommentarene rundt opiumsdyrkende bønder i A'stan.
    Det finnes ikke den ting de kan dyrke som gir noe i nærheten av den samme avkastningen som opiumsvalmuer. Hadde jeg vært bonde i Shakadara veit jeg hva som hadde grodd på mine jorder, rett og slett fordi alt annet ville vært selvutslettende.
    En annen sak er enkle løsninger for å stanse produksjon; Vi kan, men vil ikke.
    Det er ikke vanskelig å utslette opiumsproduksjonen i A'stan. Men det får ringvirkninger i vest som enkelte ikke aksepterer, og det har fin lite med sulterammende afghanske opiumsbønder å gjøre. Prisen på opiater, opiumsbasert narkotika, i bla annet Tyskland gikk til himmels når CF angrep Taliban. Brukerne i Tyskland sluttet overraskende nok ikke med stoff av den grunn, men måtte ty til ganske drastiske midler for å finansiere forbruket sitt. Resultatet ble eksplosiv økning i vinningsforbrytelser. Det tok 8 mnd fra invasjonen fant sted til produksjonen, raffineringen, smuglingen, prisene og kriminaliteten var normal igjen.
    Etter dette "real life" eksperimentet har alle forslag om drastisk opiumsbekjempelse (illigal crop eradication project) i A'stan møtt solid motstand fra enkelte politiske leire. USA har vært en av de som har kjørt hardest for slike løsninger, men så spørs det om ikke det bør sees i lys av at de får mesteparten av sin opium fra andre steder i motsetning til Europa. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Det er også ett poeng å se hvor mye folk som bor der, kontra her for eksempel. Mener å ha hørt ved flere anledninger at kriminaliteten i forhold til folketall, faktisk er lavere i usa enn i f.eks Norge. Dette har jeg ingen bevis å legge fram her med da, men med mindre du har bevis for det motsatte blir det vel dumt å påstå at de har høy kriminalitet. Høy kriminalitet i forhold til hva?

Hvis jeg tar fryktelig feil nå er det jo greit, men det er som sagt ikke slik jeg har fårstått det da.
    Når jeg sa kriminalitet så mente jeg selvfølgelig kriminalitetsrate. Jeg googla litt og fant denne. Noe overraskende tall, men dog:
    http://www.laworderreferendum.org.nz/Data.htm
    Kode:
    Homicide, completed and attempted.      Rates per 100,000  
              1995  1996  1997  
    USA    8.2     7.4     6.8
    Norway2.2     2.7     2
    jeg kan ikke stå inne for at dette er de "rette" talla. Det tyder i såfall på at USA har 3-4 ggr så mange drap som norge pr 100.000 innbyggere.

mvh
    Knut

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snedig. Jeg klarer ikke å komme på hvor jeg har det fra at det er omvend, er jo typisk det. Det er godt mulig du har rett da.:neutral:

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •