Narko og nulltolleranse - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 68
    Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av big T
    jeg må nokk erlig si at jeg nok ville ønsket denne personen død. MEN jeg er fremdeles i mot det. for jeg vet at å drepe den personen ikke vil gjøre noen forskjell. om han lever eller dør vill datteren min fremdeles være død og jeg vill nok være like mye lei meg...
    Men det stopper personen fra å gjøre det igjen! Garantert!

vi har en nabo fra sørafrika som har jobbet der med forsonings arbeid etter aparteheid. han er etnisk inder man har bodd i sør afrika i mange genrasjoner tilbake. han har vert med på møtene mellom overgripere og offere hvor blandt annent overgriperen han har gjort (virkelig grusome ting som drarp voldtekt osv) han møtte gjennom dette en mor som har mistet både ektemannen og sin sønn. de var drept av samme politi mann med 8 års mellomfom. ektemannen var drept å grillet og sønnen ble satt på en påle initiert av denne politimannen. kvinnen som hadde mistet både sønn og ektefelle ba politimannen hente sanden/asken etter sin ektemann slik at hun kunne få gravlagt han og ha en grav å gå til, videre sa hun at hun hade mye kjærlighet og savn etter familien og hun ba politi mannen komme å besøke henne 2 gannger i månden i resten av sitt liv. hva psykologen (min nabo) påpeker er at de som klarer å komme seg ut av hatet og ønsket om hevn klarer å komme seg videre i livet. gjennom hevn og hat blir man ikke videre.

har litt liten tid men jeg vill komme tilbake til dette innlegget i kveld/morgen...
    Det handler ikke om hat og hevn, det handler om ha ett fungerende straffesystem for slike gjerninger/overgrep kall det hva du vil. Og det handler om å slutte å beskytte slike syke idioter som ødelegger for andre! Begyn å tenk på ofrene i steden, BESKYTT ofrene, altså normale sivile uskyldige menesker!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Resultatet er ikke det samme, du ser bare svart/hvit på det, begge deler er drap liksom og det er alt. :roll: Så enkelt er det ikke.
    Tar en livet av noen så dør de. Hva en kaller dette betyr lite for resultatet.

Men ja, det er såklart grunn til å tenke seg godt om før man innfører dødstraff i Norge (og forsåvidt andre plasser), som sagt hadde virkelig livstidssttraff/lengere fengselsttraff vært en god løsning i første omgang.
    Hvis du er for dødsstraff er du vel tilhenger av å ha det i Norge også?

Jeg sitter ikke her og påstår at vi må innføre dødstraff i Norge, men endel har problemer med å se alvoret i hva slike menesker er kapable til å gjøre.

La meg spørre ett annet spørsmål: Hvorfor er det så viktig for dere å holde liv i og beskytte slike gjerningsmenn? Hvorfor er det så viktig for dere? Kan dere svare på det?
    "Slike mennesker" kan være hva som helst. Jeg kjenner eksempelvis en 40 år gammel narkoman som stort sett ødelegger sitt eget liv. Det går svært lite utover andre unntatt nærmeste familie. Hvis han tok turen til Singapore og handlet en halv kilo kokain til seg selv og "vennene" sine så ville det bare gått ut over han selv og folk som allerede er på kjøret. Fortjener han da å dø hvis han blir tatt for dette?

Jeg har selv vært i Guatamala og sett noe av fattigdommen der. Kvinner tvinges bla. til prostitusjon for å få mat til seg og sine. Jeg må si at jeg kan forstå menn som heller vil risikere livet sitt i narkotikasmugling enn å være hallik for kona si.

En kan ikke bare koble forbrytelse og straff slik du vil. Det finnes årsakssammenhenger som gjør vanlige mennesker til grusomme kriminelle. Når verden har skapt slike "monstre" er det litt lettvint å bare ta livet av dem.

Jeg er enig i at enkelte mennesker tilsynelatende bare er onde, og at en kan diskutere hva en bør gjøre med dem. Men hvis en får vondt i hodet av å dunke hodet i veggen er ikke nødvendigvis hjelm løsningen?

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta livet av en tulling og han er ferdig med straffen.
    Gi mannen 100 år med fengsel og tullingen tynes.
    Dvs at det er mere straff å la han sitte inne en å ta livet av han. Blir for lettvint å "bare" knerte vedkommende.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Tar en livet av noen så dør de. Hva en kaller dette betyr lite for resultatet.
    Det er fortsatt forskjell på å drepen noen fordi man liker å se blodet renne fra halsen deres, eller fordi man liker tanken på at livet deres ender i sine egne hender, eller fordi man vil leke gud, eller hva som enn er motivet. Og det å avlive en slik fare for samfundet. Jeg snakker om gjerningsmenn av typen massemordere og grove overgrepsmenn, ikke han Ola oppi gata som røyker litt hasj i helga!

Hvis du er for dødsstraff er du vel tilhenger av å ha det i Norge også?
    Jeg er først og fremst for at disse skal få sikkelig straff, det er vel tredje gangen jeg sier det nå at sikkelig livstidsstraff hadde vært et bra steg i riktig retning, da de forhåpentligvis ikke vil kunne fortsette å gjøre skade så lenge de er låst inne i ett sikkelig fengsel.

Jeg stiller meg egentlig litt nøytral til det med dødstraff, jeg mener det kunne fungert med dødstraff for de værste og mest voldelige forbrytelsene, men den potensielle "tabben" med dødstraff har jeg jo og allerede påpekt. Men straff det MÅ de få!

"Slike mennesker" kan være hva som helst. Jeg kjenner eksempelvis en 40 år gammel narkoman som stort sett ødelegger sitt eget liv. Det går svært lite utover andre unntatt nærmeste familie. Hvis han tok turen til Singapore og handlet en halv kilo kokain til seg selv og "vennene" sine så ville det bare gått ut over han selv og folk som allerede er på kjøret. Fortjener han da å dø hvis han blir tatt for dette?
    Du kjenner en narkoman ja, men hva med de narkomane som raner og kanskje dreper i prosessen for å skaffe penger til sitt dop? Påstår du virkelig at de ikke ødelegger for andre enn seg selv? De påfører ingen skade på samfundet de da? :roll: Da er du naiv.

Jeg har selv vært i Guatamala og sett noe av fattigdommen der. Kvinner tvinges bla. til prostitusjon for å få mat til seg og sine. Jeg må si at jeg kan forstå menn som heller vil risikere livet sitt i narkotikasmugling enn å være hallik for kona si.
    Dette er helt andre forbrytelser enn det jeg hovedsaklig snakker om. Jeg sa dopsaken kunne sammenlignes med mer alvorlige forbrytelser fordi det fortsatt påfører samfundet en del skader.

En kan ikke bare koble forbrytelse og straff slik du vil. Det finnes årsakssammenhenger som gjør vanlige mennesker til grusomme kriminelle. Når verden har skapt slike "monstre" er det litt lettvint å bare ta livet av dem.
    Er du sikker på at du vet hva jeg vil? På meg virker det som du uansett hva jeg skriver bare tolker det negativt og har bestemt deg for at jeg er en idoit.

Såklart finnes det forskjellige årsaker til at folk blir drept, og det er vel derfor vi har ett retssystem er det ikke?! Det er jo opp til retten å avgjøre hvilken straff forbryteren skal få, og straffen må stå i forhold til forbrytelsen! 21år i fengsel for å ha ødelagt ett lite barns liv, eller i værste fall tatt livet, er ikke nok! Og en person som er kapabel til å gjøre slikt har selv kasta sin egen rett på livet! Slik jeg ser det!

Jeg er enig i at enkelte mennesker tilsynelatende bare er onde, og at en kan diskutere hva en bør gjøre med dem. Men hvis en får vondt i hodet av å dunke hodet i veggen er ikke nødvendigvis hjelm løsningen?
    Hva om den personen overhodet ikke kan slutte å dunke hodet i veggen da? Hva gjør man da, dropper hjelemen, fordi det er jo ikke nødvendigvis løsningen, og alt og bare lar han holde på?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Dvs at det er mere straff å la han sitte inne en å ta livet av han. Blir for lettvint å "bare" knerte vedkommende.
    Her i landet tynes ikke mannen særlig lenge. Oppfører han seg greit innenfor murene (har man noe valg?), er mannen ute etter 16-17 år (hvis straffen i utgangspunktet var den strengeste her i landet). Da sier statistikken at det er det på'n igjen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Her i landet tynes ikke mannen særlig lenge. Oppfører han seg greit innenfor murene (har man noe valg?), er mannen ute etter 16-17 år (hvis straffen i utgangspunktet var den strengeste her i landet). Da sier statistikken at det er det på'n igjen.
    Da er det bare en løsning: Stem Frp for å få økt straffene. :wink:

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Tja, dersom man tar utgangspunkt i f.eks. drap, så er ikke dette tilfelle:

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...icle408384.ece

Har ikke noe statistikk på øvrige forbrytelser med en strafferamme på 21 år, så jeg kan ikke uttale meg om dem.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at du vet hva jeg vil? På meg virker det som du uansett hva jeg skriver bare tolker det negativt og har bestemt deg for at jeg er en idoit.
    Du er langt fra noen idoit (hva for en grusom ting er det egentlig ), og det var ikke dit jeg ville heller. Du argumenterte for dødsstraff, og jeg argumenterte mot. Jeg ville bare vise at det finnes grusomme mennesker som blir grusomme av en grunn. Kan vi gjøre noe med årsaken kan vi slippe å måtte forholde oss til symptomene.

Jeg på mange måter enig i at mange forbrytelser straffes for lett, men jeg er ikke på noen måte for dødsstraff av den grunn.

Synes heller at en bør sette kriminelle til å bygge jernbane til Kirkenes med hakke og spade. Det er et prosjekt som ellers aldri ville blitt realisert, og dermed tar en ikke jobbene fra noen heller.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med idiot var noe jeg satte litt på spissen. Litt dumt av meg å påstå noe slikt, beklager. Men det er fortsatt mange som er grusomme uten noen spessiell grunn, og som vi ikke kunne gjort noe med. Feil skjer, og jeg velger å kalle det for en "feil" oppi hodet på en person som liker å pøføre andre smerte. Det er dette jeg mener vi må gjøre vårt ytterste for å forhindre, og det er der forskjellen ligger på det å være en hensynsløs morder/voldtektsforbryter osv., og det for en jury eller dommer å ta avgjørelsen at en person må/bør henrettes.

Men det for meg spiller egentlig ikke så mye rolle om de blir avlivet, eller om de må jobbe resten av livet med en jernbanelinje, så lenge de ikke har mulighet til å påføre andre skade lengere.

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg mener man burde få strengere straffer i norge. jeg mener at fanger må jobbe mens de er i fengsel for at samfunnet ikke skal ha det som en utgift å ha ddem i fengsel. jeg mener også at (ekte) lifstid er en straff som burde bli innført. men den burde ikke være uten mulighet for å bli mindre.
    se foreksempel på han gutten i usa som drev på med faren sin og skøt folk. han er kansje ikke helt god i hodet nå men når han er 50 så tror jeg ikke han er den samme mannen som nå om han har fått rehabelitering osv som det er det fengsel egentlig skal være.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg mener man burde få strengere straffer i norge. jeg mener at fanger må jobbe mens de er i fengsel for at samfunnet ikke skal ha det som en utgift å ha ddem i fengsel.
    Enig.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nedlagte gårdsbruk kan brukes til formålet. De kan dyrke sin egen mat og forsyne (les subsidiere) den lokale matbutikken med overskuddsmat! God distriktspolitikk! Hehe..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Justismord skjer, derfor er det lettere å si unnskyld til en mann som er i live - enn en man har hengt i enden av et tau...

Det er mitt hovedargument for å være imot dødsstraff.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lest igjennom hele denne tråden, men slike diskusjoner elsker jeg!

Er det noen her som har vært i singapore?
    man finner ikke en tyggis på gaten og man kan slikke gulvet på tbanen for det er så rent der..

Hvem vet ikke hvor strengt det er der??
    Jeg er for dødsstraff, men kanskje ikke i narkotika tilfeller, ikke for smugling.
    Det er en grunn til at det er ekstremt lite kriminalitet i singapore. Er det noen her med hånden på hjerte som kan si at de tror det er en idiot som prøver seg på det samme igjen, det tror ikke jeg!!

Jeg skulle egentlig ønske straffene i norge var mer likt som i singapore, men det er vanskelig å innføre, i singapore har det vært slik en stund, men slik som det er i norge i dag blir det feil å innføre slike regler som det er der. Men voldtekt kunne godt vært dødsstraff synes jeg, hvis man er 100% sikker, for jeg vet at det er sikkert flere som har blitt straffet uskyldig, dere vet jo hvor lett det er for jenter å si at noen voldtok dem. Jeg synes bare at muligheten skal være der.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Jeg er enig i dette, men jeg "tror" at døden skremmer en mer enn et norsk fengsel!

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tidligere i tråden var det en link til amesty sine sider. der sto det at det hadde blitt forsket på effekten av dødsstraff.
    det var like mange mord i de statene i usa som hadde det som de som ikke hadde det osv. en annen ting er at de fleste mord blir gjort i et veldig raserianfall og da tenker du ikke så mye på straffen der og da. gå tilbake og finn linken. mye inntresant der!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok mange som smugler heroin i affekt....?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er uansett et poeng at USA som har dødsstraff og generelt høye straffer har veldig høy kriminalitet. Malaysia, Thailand og India har stoffproblem selv om de har verdens strengeste narko-lovgivning. Og Norge har tross alt lav kriminalitet selv om vi er "snille" med lovbrytere.

Jeg tror mange slags kriminalitet begås i en slags irrasjonell tilstand der man regner med å ikke bli tatt. Da kan man tenke seg at straffeutmåling ikke har noe påvirkning på hvorvidt man gjør handlingen.

Jeg er imot dødsstraff fordi jeg mener at det er galt, og dessuten kan man ikke tilgi en lovbryter 20 år etter, når DNA eller whatever gir bedre forståelse av tekniske bevis. Og uansett hvor bra man gjennomfører en rettssak, så VIL en viss prosent bli uskyldig dømt. Det er vel folk som har blitt uskyldig henrettet i USA og de fleste andre land som har hatt endel henrettelser.

Den beste kuren mot høy kriminalitet tror jeg er ok utdanningsnivå, lav diskriminering, lav arbeidsledighet og ikke minst sosial mobilitet. Det vil si at uansett hvem foreldrene mine er, og (nesten) uansett hva jeg har gjort galt og hva mine evner er, så finnes det en mulighet til å gjøre det bra og finne en plass i livet hvor jeg kan stifte familie og være trygg. Da fjerner du motivasjonen til mye av den rasjonelle kriminaliteten ("har ikke jobb, trenger penger")

Videre tror jeg at enkelte kan ha gener eller oppvekst som gjør dem disponert for kriminalitet. Utenom oppfølging i oppveksten så tror jeg at disse er vanskeligst å håndtere.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er uansett et poeng at USA som har dødsstraff og generelt høye straffer har veldig høy kriminalitet.
    Det er også ett poeng å se hvor mye folk som bor der, kontra her for eksempel. Mener å ha hørt ved flere anledninger at kriminaliteten i forhold til folketall, faktisk er lavere i usa enn i f.eks Norge. Dette har jeg ingen bevis å legge fram her med da, men med mindre du har bevis for det motsatte blir det vel dumt å påstå at de har høy kriminalitet. Høy kriminalitet i forhold til hva?

Hvis jeg tar fryktelig feil nå er det jo greit, men det er som sagt ikke slik jeg har fårstått det da.

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg mener ganske sikkert det motsatte men har ikke noe bevis akkuratt nå men mener at i bowling for culombine så kommer det fram at usa har mye mer vold drap osv enn de fleste andre land... men jeg har ikke sett dene filmen på en stund så er ikke 100 % mere 99% :wink:

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •