Noen som er gode i prosentregning??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som er gode i prosentregning??

Jeg sitter med et regneark i excel. Er helt ferdig bortsett fra en ting som irriterer meg noe grenseløst:
    Jeg skal finne ut prosentøkning mellom 2 tall. Dvs hvis 65 øker til 75, hvor mange prosent har det økt med. Jeg er ute etter formelen så jeg kan bruke det til andre tall også. Det nytter ikke å bruke hjelpefunksjonen i excel fordi vedkommende som har laget hjelpetekstene er veeeeeldig glad i store kompliserte ord som ingen normale mennesker kan skjønne. Ok, så er kanskje ikke AVforumet beregnet for mattehjelp men det er tross alt mange intelligente mennesker som skriver innlegg her (smisk,smisk). Forhåpentligvis husker noen der ute det læreren sa i mattetimene...

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Jeg sitter med et regneark i excel. Er helt ferdig bortsett fra en ting som irriterer meg noe grenseløst:
    Jeg skal finne ut prosentøkning mellom 2 tall. Dvs hvis 65 øker til 75, hvor mange prosent har det økt med. Jeg er ute etter formelen så jeg kan bruke det til andre tall også. Det nytter ikke å bruke hjelpefunksjonen i excel fordi vedkommende som har laget hjelpetekstene er veeeeeldig glad i store kompliserte ord som ingen normale mennesker kan skjønne. Ok, så er kanskje ikke AVforumet beregnet for mattehjelp men det er tross alt mange intelligente mennesker som skriver innlegg her (smisk,smisk). Forhåpentligvis husker noen der ute det læreren sa i mattetimene...
    75 * 100
    --------------- = 115,384615 = 15,3846 %
    65

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tok en liten snarvei.. Svaret er riktig, men fremgangsmetoden er litt unøyaktig.

((75/65)-1)*100=15,38...%

Alternativt (75-65)/65*100=15,38...%

Hvis man vil kontrollere så er det bare å ta 65*1,1538.. =75

Mvh

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer dette som er nevnt her, men det kan gjøres enda enklere. Ta for deg den cellen som du vil at svaret skal stå i, tast inn "=(celle[75] / celle[65]) - 1" i formelfeltet. Altså erstatt celle[75] med sin ordentlige celle, f.eks. D4 eller G5. Da får du helt sikkert 0.1538..... Høyreklikker du da på den cellen som det står i, velger "formater celle", og velger så prosent, så vil svaret bli i prosent. (Det er mulig det ligger en hurtigtast for dette oppe i verktøymenyen og). Vil du ha prosent i flere celler samtidig, er det bare å velge flere celler. Her kan du også velge hvor mange desimaler du vil ha ol. Hvis du vil ha denne formelen f.eks i cellen under og, så tar du bare tak i nedre, høyre hjørne av cellen og drar den nedover....
    Kanskje litt komplisert forklart, men ganske enkelt når man kan det ;-)

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle svar Det funka som F***! Excelformelen virka bra, det eneste som er at det står:#div/0! i svarcellen inntil jeg taster inn tall i de andre cellene. Er det noen måte å skjule det på?

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du kan bruke funksjonene IF og ISBLANK til dette. På norsk (om du har norsk Excel) heter de sikkert HVIS og ERTOM eller noe slikt.

Eksempel:

Du ønsker å regne ut resultatet av A3 / B3 og plassere svaret i C3. Du ønsker at C3 skal være tom dersom B3 er tom.

I celle C3 kan du da skrive:

IF(ISBLANK(B3);"";A3/B3)

Om du skal være enda mer avansert så kan du sjekke om enten A3 eller B3 er tom ved å putte dette inn i C3:

IF(OR(ISBLANK(A3);ISBLANK(B3));"";A3/B3)

Klart som blekk?

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan forresten også gjøre det ved å bruke kombinasjonen av IF og ISNUMBER:

I C3 skriver du da:

IF(ISNUMBER(A3/B3);A3/B3;"")

Det finnes sikker et utall flere metoder også, men du skulle greie deg nå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •