Foto

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52

Tråd: Foto

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Foto

Som fotointeressert og nybakt eier av mitt første digitalkamera, tenkte jeg å starte en tråd om (digital)fotografi. Kameraet jeg (vi) har kjøpt, er et canon Ixus 400. Dette er et lite og kompakt kamera som tar helt OK bilder, men jeg har planer om i tillegg å skaffe meg et bedre etter hvert (Canon EOS300D?)
    Grunnen til at lager denne tråden, er at jeg har vært inne på Rogers hjemmesider og sett på hans imponerende billedsamling. Utrolig flotte bilder, Rogers !!!

Forhåpentligvis er det flere enn meg og Rogers som har interesse for foto her, så bidra gjerne med innlegg.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

svensk inspirasjon

Og det hadde vært gøy om vi kunne få til en slik tråd med våre beste digitalfotografier, tilsvarende den som er på det svenske dvdforum. Link til nevnte tråd følger, men kan være tung å laste ned om du har treg internett-hastighet.
    dvdforum.nu, beste digitalfotografier

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foto er moro det men holder meg til gode gamle speilreflekskamera, dei gir best bilder

Digitale speilreflekskamera bør dette litt i pris før det blir aktuelt

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nevnte Canon EOS300D kan fåes for under 12000 kroner. Det er jo fortsatt mange penger, men mulighetene i forhold til "vanlig film" er jo store.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men mulighetene i forhold til "vanlig film" er jo store
    Store og store..........ein grunn er at man kan slette bilde viss man ikkje er fornøyd..........men kor godt er det å sjå på den lille skjermen om man er fornøyd eller ikkje?? og så slepper man å framkalle bilda hos foto foretning......utover det er det vel ingen spesielle muligheter?

Bilda blir uansett bedre på "gamlemåten" og når eit digitalt speilrefleks kamera koster over dobbelt så masse da er det ikkje værdt det....... kan kjøpe/framkalle mangen filmer for dei pengene. Eller for dei ekstra pengene kan man få kjøpt ekstra linser og filter, får nok også råd til fisheye linse for den prisforskjellen

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Jolly, jeg har også vurdert disse mot hverandre, og gjør det vel fortsatt.
    Det er riktig at man ikke har full oversikt over hvert bilde på den lille skjermen på kameraet, men man får et visst inntrykk. Etter min mening et stort pluss i forhold til "analogt".
    En annen fordel med digitalt er at man kan ta flere bilder som man ikke trenger fremkalle, for deretter å sitte igjen med de beste etter å ha studert dem på stor skjerm.
    Videre kan man til en viss grad (avhengig av oppløsning) velge et utsnitt av et bilde.

Hvor vidt det er en fordel å printe ut bildene selv er jeg ikke sikker på. Har ikke god nok printer selv til å gjøre det, så jeg kommer til å sende dem til profesjonelt utstyr. Er også skeptisk til holdbarheten på egne fotoprint (kom gjerne med innspill, dere som har erfaringer).
    Flott at du kommer med gode argumenter om temaet, Jolly.

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingen på hjemmesiden min

EOS 300D er et ypperlig kamera !
    18-55 objektivet som er spesialtilpasset dette har også vist seg å være meget bra til prisen.
    Du får en pakke med begge over til rett under titusen kroner.

Ang. holdbarhet på fotoprint man gjør selv.
    Beskytter man ikke utskriften bak glass og ramme er holdbarheten elendig. Har prøvd både Canon og HP.
    Jeg bestiller bilder over nettet når jeg skal gi bort bilder.
    Disse kommer på vanlig foto papir som har meget god holdbarhet.

At bildene blir bedre på gamlemåten er jeg uenig i. En digital speilrefleks som f.eks EOS 300D, 10D eller Nikon D100 vil med samme optikk som et analogt hus gi minst like gode bilder, om ikke bedre !
    Fordelene med digitalt er jeg mer en villig til å betale for, og gjerne det dobble i forhold til et analogt hus.

Med et digitalkamera vil du eksperimentere mere, da det ikke koster deg film, bare plass på minnekortet.
    Du kan umiddelbart bedømme resultatet.
    Greit nok at skjermen bak ikke er stor, men du ser fort om eksponering er riktig. Utbrendte høylys vil automatisk markeres.
    Man kan ogå zoome inn på bildet for å bedømme skarphet.

Roger

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videre kan man til en viss grad (avhengig av oppløsning) velge et utsnitt av et bilde
    Det kan du me speilreflekskamera og da man kan få bildene tilbake på cd litt meir tungvint men det går ann. Trur faktisk du kan viss du ikkje skal redigere velge eit utsnitt i fotoforetningen da dei er blitt ganske så avanserte (dei følger med i tiden dei og). Og eg for min del kommer til å få dei på cd framover for da kan man sjå på bildene på projektoren

Eg og har vurdert digitalkamera, for ae300'en har minnebrikkeslot for visning av digitale bilder, men trur eg holder meg til det eg har.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jolly
    Det kan du me speilreflekskamera og da man kan få bildene tilbake på cd
    Går ut fra at du mener analogt speilreflekskamera. Det er riktig at det går an å få disse på CD, men det er dyrt. De (få) gangene jeg har gjort det, har det kostet nesten 100kr. i tillegg.
    Det jeg mente med at man nå kan ta et utsnitt, er at man selv kan velge bort deler av bildet som man leverer for fremkalling. Det har forsåvidt "alltid" vært mulig å lage kopier av et utsnitt av bildet, men med digitalt er det mye enklere.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mente med at man nå kan ta et utsnitt, er at man selv kan velge bort deler av bildet som man leverer for fremkalling
    Analogt ja, du kan det med dei og....men først må man jo framkalle bilda på cd.....som sagt meir tungvint.

Trur også det er mulig å ta med eit vanlig bilde ned til fotoforretningen får så å ta eit utsnitt der nede.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rogers
    Takk for tilbakemeldingen på hjemmesiden min
    Roger
    Jo det var meget interessant å se på bildene. Ikke minst er det imponerende at du har tatt en del bilder (Bolivia&Peru) med et helt "normalt" kompaktkamera (Canon S40).
    Meget inspirerende at det er mulig å få så bra resultater også med rimelig utstyr.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ingen foto ekspert og har aldri prøvd digitalt speilreflekskamera. Ser dei får skryt, men prisen skremmer meg vekk fordi eg tar ikkje så masse bilder at det er værdt pengene det koster.

Kamereat eg har kostet nytt 5000,- og er ikkje villig til å bruke meir penger enn det når det ikkje blir brukt meir enn det blir.

At bildene blir bedre på gamlemåten er jeg uenig i
    Det kan godt hende eg tar feil der når det gjelder dei nye digitale speilreflekskameraene ja, sammenlignet nok mot dei "vanlige" digitale fotoapparata.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er sannsynligvis omtrent på samme nivå som deg fotomessig, Jolly. Jeg fikk mitt første speilreflekskamera i 1983 (Nikon EM). Dette har jeg tatt mange bra bilder med. Men etter hvert som jeg ble familiemann, ble det f.eks barnebilder, hvor det var upraktisk å fokusere manuelt på f.eks. utålmodige barn.
    Så da jeg for ca. 2 1/2 år siden ville oppgradere litt, med automatisk zoom og ny teknikk, ble jeg anbefalt et APS speilreflekskamera. Jeg kjøpte da Canon IX7 for ca.4500kr. Dette har jeg aldri blitt helt fortolig med. Mangler både litt på skarphet og farger etter mine forventninger.
    Har også nettopp prøvd et Canon EOS 300 (135mm film), som var meget bra, men jeg velger å bruke litt tid på valget mitt av nytt fotoapparat.
    I mellomtiden gjorde vi et impulskjøp på Canon Ixus 400 (slektning på tur til Taiwan). Dermed har jeg fått en liten innføring i digitalfotograferingens verden - og det har gitt mersmak.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte da Canon IX7 for ca.4500kr. Dette har jeg aldri blitt helt fortolig med. Mangler både litt på skarphet og farger etter mine forventninger.
    Er samme som meg det ..........forskjellen er at eg er fornøyd

Me får sjå når digitale speilrefleks kameraer detter i pris, om eg går til innkjøp.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også Canon Ixus, den første digitale modellen som kom derifra. Fikk tak i den med det samme den kom og har tenkt å oppgradere til noe med bedre ytelse. Mine ønsker:
    -minst 4 Mpixel
    -sticht-mode for panoramabilder
    -kompakt
    -må finnes dykkerhus med all funksjonalitet til kameraet
    -mulighet for litt video
    -bedre batterikapasitet
    -mye raskere fokus, ikke bilde halvannet sekund etter et man trykker på utløseren
    -mulighet for å sette eksoneringstid

Har ikke funnet noen til under 5000 som tilfredsstiller de to siste punktene, men Ixus 400 virker OK. Regner med at det snart kommer nye modeller så jeg venter litt med å kjøpe.

Robert-

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jolly
    men mulighetene i forhold til "vanlig film" er jo store
    Store og store..........ein grunn er at man kan slette bilde viss man ikkje er fornøyd..........men kor godt er det å sjå på den lille skjermen om man er fornøyd eller ikkje?? og så slepper man å framkalle bilda hos foto foretning......utover det er det vel ingen spesielle muligheter?

Bilda blir uansett bedre på "gamlemåten" og når eit digitalt speilrefleks kamera koster over dobbelt så masse da er det ikkje værdt det....... kan kjøpe/framkalle mangen filmer for dei pengene. Eller for dei ekstra pengene kan man få kjøpt ekstra linser og filter, får nok også råd til fisheye linse for den prisforskjellen
    Å fotografere digitalt gir deg mange flere muligheter. For det første sparer du penger. Du KOPIERER bildene du er fornøyd med, enten etter å ha sett på kameraet eller på skjermen. De du vil kopiere kan du så behandle i f.eks Photoshop for fargejustering, kontrast, levels, hue osv..Man slipper i tillegg å kjøpe film, da minnekortet kan brukes minst 10 millioner ganger (jepp! true!) Bildene blir bedre på gamlemåten? Spørs hva du sammenligner med....Et analogt speilreflekskamera gir skarpere bilder enn en Ixus400...Ixus 400 har sine begrensninger da det er et kompaktkamera...dessuten, om du kjøper Canon EOS 300D til 12 000.- så vil du over tid spare inn fremkallingskostnadene + filmkjøping. Spørs selvfølgelig på hvor mange bilder du tar. En annen ting, du får jo Canon G3 som er et semiproft digitalkamera med linse med lysstyrke F/2.0 - 3.0 på 4X optisk zoom. (Koster ca 6000kr!) Det slår mange gamle analoge speilrefleks ned i støvla! Tegner knivskarpt! Dessuten ikke så dyrt heller! Tror du kan få det ned til 5000 kr på nettet. Ikke glem hva gamle speilreflekskameraer kostet før! Det er de siste åra analog speirefleks har falt i pris! Jeg har selv en Canon G2 og optikken er vel så bra som mye analogt speil! Jobber foresten i fotobutikk mest på lab, men også i butikk. Har sluttet nå, men har jobbet i fotobransjen siden 1997. En annen ting, du sier man slipper å fremkalle bildene hos fotobutikken. Det er nettopp det alle har misforstått! Alle har jo bildene på skjermen sin hjemme, så hvorfor ha bildet i album? Bildene SKAL i album, akkurat som før! Derfor vi har egen VIP pris på alle som kjøper digitalt hos oss. De får de til 2 kr pr. bildet.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oban
    Hvor vidt det er en fordel å printe ut bildene selv er jeg ikke sikker på. Har ikke god nok printer selv til å gjøre det, så jeg kommer til å sende dem til profesjonelt utstyr. Er også skeptisk til holdbarheten på egne fotoprint (kom gjerne med innspill, dere som har erfaringer).
    Flott at du kommer med gode argumenter om temaet, Jolly.
    Vi tok en test på jobben en gang...printa ut noen bilder i A4 (20X30 CM) og la de til side i ca. 3 måneder. Etter den tiden så man tydelig at bildet begynte å gulne....Jeg har hørt at MAX tid er 25 år. Men da har du en DYR printer + DYRT papir! Dessuten er det billigere å kopiere bildene hos en fotobutikk enn å printe de selv. De fleste tar 2 eller 3 kroner kopien. Hvis vi tenker tradisjonell film, så koster det følgene å fremkalle og kopiere analogt:

24 exp 2 dagers levering. Typisk pris er 99 kr
    24 bilder digitalt på 2 dager. 24X3=72
    Den reelle forskjellen blir mer, fordi du må kjøpe filmen til analog i tillegg:

Film analog: Ca. 50 kr. 50 kr + differanse mellom 99kr - 72 kr er 27kr.
    27 kr + 50 kr = 77kr. Dette gjelder bare EN film! Tenk hvor mye du sparer! I TILLEGG har du selvfølgelig VALGT ut de bildene du SKAL HA på forhånd! Tenk på alle de bildene du IKKE VET hvordan ble på analogt! Du må kanskje kaste 6-7 bilder pga. eksponering eller uskarphet!

Skrive ut hjemme:

Blekk er dyrt og papiret er dyrt. Dessuten er det ikke særlig holdbarhet. Kodak garanterer 100 år på fotopapiret vi har på jobben, men sier det fint kan holde 200 år. Litt greit å tenke på kommende generasjoner.

Robert

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å fotografere digitalt gir deg mange flere muligheter. For det første sparer du penger. Du KOPIERER bildene du er fornøyd med, enten etter å ha sett på kameraet eller på skjermen
    Med min knipse frekvens så bryr det meg ikkje om eit par bilder her og der ikkje er heilt optimalt, minnet om den hendelsen sitter jo der alikevel.

Og kan jo sitere meg sjølv "Eg er ingen fotoekspert". Skjønner jo at det har skjedd masse på kamerafronten etter at eg sluttet å følge med. Men sånn som eg ser det så kan eg ikkje forsvare prisen på eit digitalt kamera til over 5 000,-, og iallefall når eg fra før av alt har eit godt kamera

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jolly: DET er sant! Innen et år nå så synker prisene enda mer! Husk at for bare 2-3 år siden måtte du ut med 6000 kr for et kompaktkamera med 2.1 Mill. pixels.

Robert

Newcomer Snowman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital fotografering er kjempe gøy, når du først har kjøpt det så er kostnaden veldig liten.

Personlig så tar jeg ca 20-100 bilder i uka, da blir det billig med digital. Alt over 3,2 megapixel er godt nok for de fleste, men når man nærmer seg 5 og oppover så vil dette slå vanlig film. NB for deg som hadde en Canon IX-7 og ikke var fornøyd, så er dette pga at det er et APS kamera. APS er halvparten så stort som vanlig film, det betyr at du får dårligere kvalitet, mer korn og mindre skarpe bilder på bildene dine. Jeg jobber daglig som lab sjef i fotobutikk.

Men husk når dere skal brenne bildene inn på CD, brenn alltid 2 cder. Den ene legger dere vekk den andre bruker dere, pga hvis dere får en ripe eller noe slikt på cd vil dere miste mange av bildene.

Selv har jeg: :lol:
    Canon EOS D-60 - 6,3 mege pixel
    Canon EF 28-70 F:2,8 USM
    Canon EF 100-400 USM IS
    Sigma EX 14 APO

Hilsen Petter

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg