Realisere hjemmekinodrømmen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Realisere hjemmekinodrømmen?

Har i laaaaaang tid fablet om engang å få meg en komplett hjemmekino, men har liksom aldri blitt noe av... Og nå sitter jeg plutselig med litt penger til overs, så da "lønner det seg" vel sikkert bare å kline til? Har sånn halvveis satset litt tidligere, så noe utstyr har jeg fra før (se lenger ned), hvorav noe kanskje kan brukes?

Har ihvertfall et sted rundt 30 000,- jeg kan bruke på å komplettere hjemmekinoen. Kanskje i underkant, men hadde håpet det gikk?

Utstyr jeg har fra før:

Forforsterker --> Rotel RSP-970
    Dette er en gammel Dolby Pro Logic-forforsterker som vel har sett sine glansdager for en god del år siden, men duger til det jeg bruker den til nå (stereo)

Effektforsterker --> Rotel RB-985 MkI
    Forsåvidt også en gammel traver, men føler denne fortsatt henger godt med, og er egentlig fornøyd med denne. Kommer til å gå for 5.1 surround i første omgang allikevel, så denne kan kanskje fortsette sin tjeneste?

Fronthøytalere --> Klipsch RF3 MkII
    Disse er jeg strålende fornøyd med, og akter å bygge resten av anlegget rundt de.

Subwoofer --> Type "himkok"
    Et 12" Visonik-element plassert i en hjemmemekka kasse av alt for tynne plater, av en alt for dårlig snekker (meg), drevet av en altfor liten forsterker :? Som søppel å regne... Stygg som juling er den og... Noen som har lyst til å kjøpe? :-)

For å få en komplett 100%(?) hjemmekino mangler jeg altså:
    • Forforsterker?
    • Effektforsterker?
    • Center/Surround-høyttalere
    • Subwoofer
    • Projektor
    • Lerret
    • DVD-spiller
    • Kabler/monteringsutstyr ol.

Alt dette for 30 000,- altså...

Hva burde jeg gjøre på forsterkersiden?
    Beholde effektforsterkeren og kjøpe en ny surround-forforsterker?
    Beholde begge forsterkerne?
    Beholde effektforsterkeren og kjøpe en surroundreciever med pre-outs?
    Selge begge forsterkerne (og dermed frigjøre kanskje 4000-5000) og kjøpe en bra surroundreciever?

Har også endel PCutstyr liggende, så jeg kunne vel ha satt sammen en HTPC for en mindre sum penger. Mener jeg har hørt at man kan bruke en HTPC som forforsterker (selvsagt med et egnet lydkort). Er dette noe å anbefale? (Evt. hvilke lydkort anbefales?)

Høytalere
    Her er det vel ikke så veldig mye å lure på egentlig. RS3 + RC3 / RS35 + RC35 er vel veien og gå, og kommer vel på VELDIG gode 10 000,- Kanskje jeg er heldig og finner noen fine på et bruktmarked, og sparer noe penger der. Men er generelt skeptisk til å kjøpe høytalere brukt (spesielt når jeg vet hvordan jeg bruker mine... :wink Er vel egentlig ingen andre alternativer på dette punktet?

Subwoofer + DVD-spiller
    Her er det jo bare å kvitte seg med den subben jeg har. Selge elementet og forsterkeren hver for seg, så får jeg kanskje en tusenlapp eller to jeg kan plusse på budsjettet. Har mer eller mindre sett meg ut en SVS PB10-ISD til 5190,- men vurderer også å importere en SVS 20-39PCi, som kommer på omtrent det samme. Hva ville dere gjort her, er rør-sub noe å satse på? Andre alternativer?

På DVD-siden er jeg helt blank... Hva passer i min prisklasse?

Projektor / lerret
    Her har jeg i første omgang tenkt på en LG RD-JT92, men skjønner at Panasonic PT-AE700 er veldig populær. Kan den forsvare den nesten doble prisen? (Forrutsatt at jeg ikke er sensitiv for RGB-flimmer).

Tupplur-lerret? Ellers må man vel fortvekk ut med 2000-300 for et 100"-120" 16:9 lerret? Her er jeg også helt blank, så kom for all del med tips :grin:

Kabler + stash
    Har pr. idag bra høytalerkabler (Nordost 2flat). That's it... Resten er mikkemus-lakrislisse-kabler :neutral: Med fare for å starte en evigvarende diskusjon: Er nye kabler verdt prisen? Isåfall hvilken prisklasse burde jeg legge meg på? Konkrete tips på kabler?

Så, her står jeg altså, full av spm og veldig få svar... Så ser VELDIG gjerne deres synspunkt på hva jeg burde gjøre, og gå for :wink: Noe jeg har glemt? Opplysninger jeg har glemt å gi? :razz:

Og har jeg lagt posten i riktig forum? :grin:

PS: Som dere sikkert har sett er dette min første post, men jeg har lurket rundt her lenge, og bemerket meg at det virker som et trivelig forum med nok av folk som vet hva de holder på med

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet!

Mange spørsmål her, og jeg rekker nok ikke over alle. Men tar det åpenlyse først. Når det gjelder SVS-subber så gir de utrolig mye for pengene. Men du kan glemme å egenimportere. Dette er stoppet, og de variantene du får tak i er de du ser på hjemmesiden til Lsound.no. PB10 ISD virker å være et godt valg til å starte med, så der har du svidd av ca 5k allerede.

Forforsterker/receiver: Her er jeg fristet til å si Pioneer VSX 914i. God på både musikk og film og med god romkorreksjon dersom det er viktig. Så kan du jo bruke din gamle effektforsterker videre. Da gikk det 4k til.

Effektthøytalere. Du er såpass fornøyd med dine Klipcsh, så hvorfor endre? Aner ikke hva disse kommer på, men en god tanke. Du nevnte vel ca 11-12k?
    Vil anbefale deg å få for en god 5.1 løsning først, så kan du eventuelt utvide til 7.1 senere. Sparer penger og det er viktigere ting enn å hoppe fra 5 til 7 høytalere.

En god DVD-spiller får du i dag til 3-4k. Panasonic S97, DVD 1920 og Samsung DVD950 er vel alle gode kandidater.

Panasonic AE700 er en bedre og mer fleksibel PJ enn den LG modellen. Etter min mening. Ny kommer denne på ca 10k, brukt ca 7-8k.

Vil virkelig anbefale deg et skikkelig lerret. Det er en helt annen ro over bildet med eksempelvis et Adeo eller Dreamscreen enn eksempelvis den IKEA-duken. Så dette er 3-4 godt investerte kroner.

Totalt har jeg vel nå nevnt utstyr for 27k, pluss effekthøytalere. Men da har du til gjengjeld en god start på en kanonkino. Og kan du få noe for det gamle, ubrukte utstyret er det å hive dette inn i budsjettet på effekthøytalere og kabler.....;-)

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer VSX 915 var sikkert det Anfield mente... ;-) og billigste pr. i dag er cirka 2690,- hos Fyndbørsen.se og 3475,- hos Netshop.no

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Pioneer VSX 915 var sikkert det Anfield mente... ;-) og billigste pr. i dag er cirka 2800,-
    Mente 915 ja......ops: Gikk litt fort unna der gitt.....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er vel alltid sånn at man skal blåse over budsjettet i denne hobbyen
    Men stoppet med egenimport? Er vel bare å benytte seg av Magnum det? Skjønner jo at dette ikke er noe særlig for lsound, så får se... greit med support ol.også.

Så Pioneer er altså bra? For jeg helte tidligere mot Denon (AVR-3805 er jo bl.a "billig" nå), Yamaha har vel tradisjonelt sett vært gode på recievere og, sammen med H&K (men det passer kanskje ikke så godt til Klipsch?) Er ihvertfall klart at jeg trenger en reciever med romkorrigeringsprogram, for der er kunnskapene heller mangefulle :-?

Lønner seg å gå opp i prisklassen 3-4k med det utstyret jeg ser ut til å skaffe meg? Hadde egentlig tenkt meg noe rundt halvparten :???:

Men hjertelig takk for innspill Ender jo helt sikkert opp med et bedre resultat etter å ha forhørt meg med ekspertisen her inne

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Nei, men da ser det ut som det blir som dere sier :P Fant ihvertfall et sett med RC-3II + RS-3 brukt, som nå snart er på vei mot meg. Da mangler det bare projektor, lerret, reciever og sub Regner nok med jeg går for den Pioneeren som ble anbefalt, sammen med Rotelen, så takk for det tipset

Litt skeptisk til subben though... Hører jo alle sier den PB10-ISD er helt uslåelig, men syns det virker rart at en titommer klarer å produsere bass som slår deg i brystet. Litt skeptisk bare... Ellers blir det vel en AE700, så hadde en kamerat et 100" lerret + dvdspiller jeg kunne låne en stund, så da kan man utsette det litt.

Dessuten er det jo jul snart :-P Men fortsatt åpen for forslag (Sånn bortsett fra effekthøytalere)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du skulle be en moderator flytte denne tråden til en mer "aktiv" kategori, kanskje du får mer respons der....?

PS! Høres spennende ut med planene dine nå....;-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flyttet
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva tror dere kommer til å fungere best; en Pioneer VSX 915 som preamp med min gamle Rotel RB-985 som effektforsterker, eller selge Rotelen og heller gå for en Pioneer VSX 1015 eller Denon 3805 (el.)? Skal vel relativt langt opp i prisklassen for å få en reciever med like kraftig forsterkdel som Rotelen, men det har kanskje ikke alt å si?

Skal altså brukes sammen med Klipsch.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da har jeg visst bestilt en SVS 20-39PCPlus også :shock:
    Brukte min Magnum-adresse... Ble ihvertfall trukket beløpet, så ting kan tyde på at det fortsatt går ann å få tak i disse rørsubene... Tiden vil vise :-P

La inn som comment i ordren om at jeg måtte ha en 220v amp, holder det, trenger ikke å mase mer om det?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Hva ble totalen med frakten?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer på rett i underkant av 8100kr ferdig på døra ink frakt, mva, gebyrer

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor gå for en AE700 nå? Synes ikke AE700 er så veldig imponerende ,men har ikke sett AE900 ,men denne bør være endel bedre enn AE700 iflg spesifikasjoner (har dog ikke sett AE900 enda)

Vil nok ikke anbefale Tupplur som lerret. Har selv hatt det og har nå et Grandview 230cm lerret. Er ikke så veldig bra det heller ,men det er iallefall synlig forskjell fra Tupplur og sålenge det er forskjell er jeg fornøyd

Kan forstå gode/dyre kabler til fronthøytalere/center ,men til bakhøytalere hvor det kommer så begrenset med lyd så holder det (etter min mening) med normale biltema kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men nå er det vel også slik at PA900 koster 50% mer enn PA700en, og jeg har jo blåst en god del over budsjettet med denne subwooferen om den handelen går i boks, sååå .. :razz: Men klart, lytter til alle forslag jeg... Må nesten se disse to projektorene opp mot hverandre og så ta en avgjørelse om 900en er verdt 5000 mer... Da er vel kanskje Z4 aktuell også?

Edit: Hva med Epson HD LCD EMP-TW600?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •