Trenger litt hjelp ang. hvilke lover som gjelder for scooter.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger litt hjelp ang. hvilke lover som gjelder for scooter.

På vei hjem i dag ble jeg stoppet av en politi patrulje som tydligvis kjedet seg... De ba om å få se sertifikat, noe jeg sa jeg ikke hadde, da ba de om å få se mopedfører bevis, noe jeg heller ikke har. Jeg forklarte at jeg kjøpte min scooter våren 2000 og spurte i den anledning selgeren om det var lovlig å kjøre scooter uten sertifikat, jeg fikk da til svar at det var lov så lenge du er minimum 20 år (er 29 nå) Har egentlig aldri reflektert noe mer over den saken og scooteren har blitt brukt til og fra jobb i snart fem år. Politimannen mente derimot at det fra 01.01.2005 var påkrevd å ha mopedfører bevis eller vanlig sertifikat for å kjøre scooter.
    Jeg lurer da på følgende: Hvilken paragraf har denne loven? og har den tilbakevirkende kraft?
    jeg må si det virker merkelig at jeg som har kjørt scooter i oslo i over fem år (skadefritt) plutselig må ta mopedfører bevis sammen med en haug av fortisser.

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forutsatt at man skal ha bilsertifikat er det null problem å kjøre moped , det finnes også scootere som er registrert som tung motorsykkel!!

Det er iallefall det jeg har hørt

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forutsatt at man har bilsertifikat er det null problem å kjøre moped , det finnes også scootere som er registrert som tung motorsykkel!!

Det er iallefall det jeg har hørt

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selvsagt virker ikke sidene til vegvesen.no

men fant noe info her:
    http://www.ung.no/tekstversjon/art/?id=107&shw=LAPPEN

bla annet står det:
    Mopedførerbevis for tohjulsmoped
    Skal du kjøre moped må du være fylt 16 år. Personer under 20 år må ha gått gjennom et obligatorisk mopedførerkurs som gir et mopedførerbevis.

Mopedførerbevis kan fortsatt benyttes som dokumentasjon for førerett for tohjuls moped.

Har du tatt førerkort for bil, trenger du ikke ta eget førerkort for moped.

Overgangsordninger
    De som har startet sin praktiske opplæring ved en skole i 2004, vil ut 2005 kunne gjennomføre denne etter gammel ordning.

OBS! Førerprøven må være bestått innen 1. januar 2006.

Så viss denne infoen ikke er utdatert kan du trygt kjøre videre.

edit: fant litt mer her :-)
    http://www.naf.no/eway/default.aspx?...0:4419:2:::0:0

Står litt om overgangsordning der men dert var litt vagt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat fra vegvesen.no

"Mopedførerkort (klasse M 146) fra 1. januar 2005

Mopedførerbevis erstattes fra 2005 med førerkort i klasse M 146. OBS! Etter 1.januar 2005 må alle ha dokumentasjon på førerett for å kjøre tohjuls moped

Krav om førerkort/mopedførerbevis

De som før hadde rett til å kjøre moped i kraft av alder (født fram til og med 31.12. 1984), må nå skaffe seg et førerkort før de kan kjøre lovlig, dersom de ikke har førerkort i klasse A1, A, B eller T. Tidligere utstedt mopedførerbevis kan dog fortsatt benyttes som dokumentasjon for førerett for tohjuls moped."

Med andre ord, dersom du ikke har lappen på bil må du nok sette deg på skolebenken sammen med fjortissene.
    Det må nå også søkes om førerkort og både helse og vandel blir vurdert.

Newcomer Grevling sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg oppfatter reglene er det følgende som gjelder:

Fra 1.1.05 må ALLE har minst førerkort kl. M for å kjøre Moped. Det har ingen ting med tilbakevirkende kraft å gjøre, da det er en regel som ikke får virkning tilbake i tid, men fra 1.1.05. Når det gjelder de som hadde førerrett pga. alder slik som i dette tilfellet, kan de søke Statens vegvesen om å få førerkortet uten opplæring. Koster noen hundrelapper pluss et bilde. Vet ikke om det er en permanent ordning eller om den har tidsbegrensning.

Reglene finnes i forerkortforskriften, som tidligere hadde en aldersbestemmelse for mopedførere uten opplæring, denne er nå fjernet. I siste vedlegg til forskriften er det hjemmel for å utstede førerkort kl M (145) til dem som oppfylte alderskravet (20 år) pr. 01.01.05, men du må altså søke om førerkort på vanlig måte.

Vet ikke om du ble anmeldt for å ha kjørt uten gyldig førerkort? I så fall kan du risikere sperrefrist for å få nytt førerkort på noen måneder.

For å oppsummere: Du må ha førerkort, du kan få det uten opplæring ved å søke om førerkort hos Statens vegvesen (biltilsynet), inntil det er det ulovlig å*kjøre.

Håper det hjalp litt :-)

G

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk skal du ha grevling Nei jeg fikk ingen anmerkning og har heller aldri hatt noen issues med onkel politi så dette bør gå bra. Var sliten etter en lang helg med jobbing i går så det passet bare veldig dårlig med en jyppling som kjedet seg på jobb å hadde en bot kvote han prøvde å fylle...
    Jeg gjorde han opmersom på at det under femhundre meter unna selges narkotika åpenlyst, men det var tydligvis ikke så viktig for han...

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    ...hadde en bot kvote han prøvde å fylle...
    Bare kort innpå; POLITI har ikke bot-kvoter. Det er ikke slik inntjening i politiet foregår... PARKERINGSVAKTER har bot-kvoter

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •