Garanti på høyttaler kjøpt på komplett?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Garanti på høyttaler kjøpt på komplett?

Jeg kjøpte et par Tangent SR-500 på komplett i vår (i mars tror jeg). Men nå har jeg merket at diskanten i venstre høyttaler ikke er like skarp som i høyre, og jeg tror den er sprengt. Har jeg noen rett til å få en ny diskant/høyttaler eller? Skaden har nok skjedd fordi jeg har spilt før høyt elr nå sånt... Men har jeg ingen sjans til å få pengene tilbake?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazyboy
    Jeg kjøpte et par Tangent SR-500 på komplett i vår (i mars tror jeg). Men nå har jeg merket at diskanten i venstre høyttaler ikke er like skarp som i høyre, og jeg tror den er sprengt. Har jeg noen rett til å få en ny diskant/høyttaler eller? Skaden har nok skjedd fordi jeg har spilt før høyt elr nå sånt... Men har jeg ingen sjans til å få pengene tilbake?
    Først av alt, hvis det fremkommer relativt innlysende at produktet er skadet som følge av "unormal" bruk (ref f.eks. miste videokamera i bakken, kaste mobil veggimellom) ville jeg vel si at sjansene dine for å få noen som helst form for kompensasjon er små... Blir vel omtrent som å bulke bilen og så forsøke å ta det på reklamasjon/garanti.

Mht. pengene tilbake: For å forklare veldig banalt har man i følge kjøpsloven og alt det der kun rett til feilretting om produktet har en "unormal" feil (produksjonsfeil eller unormalt dårlig holdbarhet osv). Butikken har rett til å kunne velge å rette feilen, og evt. dukker den samme feilen opp tre ganger har man rett til å kreve pengene tilbake.

Mao, synes du har en litt dårlig case, dessverre. Men høyttalerne var billige i alle fall!

P.S. Jeg synes du burde kjøpe deg to nye "passende" diskantelementer og montere inn dem i steden for det defekte (bør bytte på begge høyttalerne). Da får du to fungerende høyttalere, og så lærer du å "skru" litt også, om du liker sånt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke spilt så veeldig høyt med dem. Men det kan jo være at forsterkern min har blitt presset i klipping pga at den er så strømsvak (se minHIFI). Men hvis den "klipper", er det ikke begge diskantene som skal bli ødelagt da, og ikke bare èn?

Hehe, joda, de var billige da... Men det som er, er at det er horndiskant i høyttalerne. Finnes det noe billig alternativ da?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. klipping, det spørs jo på stereosignalet, det. Det kan jo være forskjeller i signalet som kommer til venstre og høyre høyttaler (det er strengt tatt definisjonen på stereo, når jeg tenker meg om ).

Ang. nye elementer: prøv å kontakte Eltax i Danmark og se om de har "replacements". http://www.eltax.com/eltax/index.php?item=152 - bruk skjemaet.

Evt. sjekk om du finner noen diskanter som likner på fex ljudia.
    Horn= http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/onli...?category1=605 &cart_id=

Diskanter=http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?category1=603 &cart_id=

Du er ikke NØDT til å velge exactly samme element som det du har, men det bør matche spesifikasjonene (samme ohm, cirka samme frekvensområde osv)

Før alle hardcore-høyttalerbyggerne kommer og flamer meg; dette er ikke high-end, så spar meg

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Ja jeg får se hva det blir til... Egentlig litt tvilsomt at jeg gidder å kjøpe noe nytt tror jeg. De var jo så billige at. Skal heller ha dem til jeg har råd til noe dyrere! Men takk for hjelpa uansett!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •