Avfeid p.g.a alder......

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Active EirikBækken sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Avfeid p.g.a alder......

Jeg er en gutt på 14 år som har rimelig god oversikt på diverse elektrisk utstyr. Men for et par dager siden var borti et selskap dominert av eldre mennesker, det vil si fra 30 og oppover. Overhørte da en samtale mellom en gruppe som kritiserte NAD forsterkere, dette engasjerte selvsagt undertegnede som selv er fanatisk NAD fan.
    I denne diskusjonen var det en mann som akkurat hadde kjøpt en NAD C320BEE, denne invisteringen mente han var en total fiasko, mannen hadde ment at denne forsterkeren skulle drive et par høyttalere med 2*12' bass elemter, 6,5' mellomtone og 1' diskant. Han sa at lyden var totalt forferdelig og fordømte NAD med særdeles sterke ord som jeg ikke skal gjenta her.
    Jeg kunne selvsagt ikke dy meg, og gikk da inn i denne lille gruppen av mennesker. Med rolig og forskiktig stemme presanterte jeg min teori om hvorfor forsterken var så dårlig. Som selvsagt var at forsterkeren ganske enkelt ikke var beregnet på slike høyttalere. Det var da det skjedde, det som fikk sinne til en ellers sindig gutt til å gå i været, mannen sa til meg:
    Og hold kjeft, du har da vel ikke peling på sånt, du som bare er en liten tenårig spjæling. Det hører med til historien at mannen var cirka 180cm og så ganske spinkel ut, og jeg er 174cm og relativt sterk fysisk. Men uansett, jeg sto da der, akkurat blitt ydmyket av en storkjefta bedreviter........
    Vurderte muligheten og ganske enkelt gi mannen en tygga, men slo det fra meg, er ingen tilhenger av vold.
    Da la jeg ut om forsterkens muligheter i form av høyttalere og fortsetta så med å anbefale forsterkere til mannen's høyttalere og la ut om PowerDrive teknologi og diverse annet.....
    Resultatet av denne prekenen var at 5 godt voksne mennesker sto der som noen enorme spørsmålstegn..........
    En av de største øyblikkene i mitt 14, nesten 15år lange liv.......kostelig
    Vet egentlig ikke helt hvorfor jeg skrev dette, men vil bare si til alle gjevnaldrene gutter( og jenter) aldri godta shitt på grunn av alder, og til dere som allerede har blitt med i de voksnes rekker, ALDRI UNDERVURDER unge entusiaister!!

Takk for at du tok deg tid til å lese dette

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EirikBækken
    Jeg er en gutt på 14 år som har rimelig god oversikt på diverse elektrisk utstyr. Men for et par dager siden var borti et selskap dominert av eldre mennesker, det vil si fra 30 og oppover. Overhørte da en samtale mellom en gruppe som kritiserte NAD forsterkere, dette engasjerte selvsagt undertegnede som selv er fanatisk NAD fan.
    I denne diskusjonen var det en mann som akkurat hadde kjøpt en NAD C320BEE, denne invisteringen mente han var en total fiasko, mannen hadde ment at denne forsterkeren skulle drive et par høyttalere med 2*12' bass elemter, 6,5' mellomtone og 1' diskant. Han sa at lyden var totalt forferdelig og fordømte NAD med særdeles sterke ord som jeg ikke skal gjenta her.
    Jeg kunne selvsagt ikke dy meg, og gikk da inn i denne lille gruppen av mennesker. Med rolig og forskiktig stemme presanterte jeg min teori om hvorfor forsterken var så dårlig. Som selvsagt var at forsterkeren ganske enkelt ikke var beregnet på slike høyttalere. Det var da det skjedde, det som fikk sinne til en ellers sindig gutt til å gå i været, mannen sa til meg:
    Og hold kjeft, du har da vel ikke peling på sånt, du som bare er en liten tenårig spjæling. Det hører med til historien at mannen var cirka 180cm og så ganske spinkel ut, og jeg er 174cm og relativt sterk fysisk. Men uansett, jeg sto da der, akkurat blitt ydmyket av en storkjefta bedreviter........
    Vurderte muligheten og ganske enkelt gi mannen en tygga, men slo det fra meg, er ingen tilhenger av vold.
    Da la jeg ut om forsterkens muligheter i form av høyttalere og fortsetta så med å anbefale forsterkere til mannen's høyttalere og la ut om PowerDrive teknologi og diverse annet.....
    Resultatet av denne prekenen var at 5 godt voksne mennesker sto der som noen enorme spørsmålstegn..........
    Vet egentlig ikke helt hvorfor jeg skrev dette, men vil bare si til alle gjevnaldrene gutter( og jenter) aldri godta shitt på grunn av alder, og til dere som allerede har blitt med i de voksnes rekker, ALDRI UNDERVURDER unge entusiaister!!

Å hold kjeft din lille drittunge!

Bare tuller, det er klart man kan tillegne seg mye kunnskaper i løpet av kort tid og ung alder hvis bare inressen er der. Vi får bare håpe du ikke vokser opp til å bli en 30 år gammel bedreviter som ikke gidder å høre på drittunger.

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...drittbra !!, ikke ta dritt fra andre uansett alder, vedder på at fyren følte seg "litt" dum etterpå !!!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Vi får bare håpe du ikke vokser opp til å bli en 30 år gammel bedreviter som ikke gidder å høre på drittunger.
    Når man er tenåring så vet man alt. Når man er over 30 år så vet man mye men ikke alt. Når man blir over 60 vet man litt og innser at man burde lært enda mer.

Et paradoks...

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft, bra jobba!

Active EirikBækken sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Når man er tenåring så vet man alt. Når man er over 30 år så vet man mye men ikke alt. Når man blir over 60 vet man litt og innser at man burde lært enda mer.

Et paradoks...

godt poeng

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal aldri undervurdere folk uansett, det burde jo de litt fordomsfulle gubbene på over 30 ha fått med seg.. men jaja

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger

Et paradoks...
    Filosof du

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    skal aldri undervurdere folk uansett, det burde jo de litt fordomsfulle gubbene på over 30 ha fått med seg.. men jaja
    Det var da voldsomt; "eldre mennesker, det vil si fra 30 og oppover", og nå Whoracle; "gubbene på over 30"...

Hadde det ikke vært for at jeg har min egen definisjon på "gubber" og "eldre" så hadde jeg nok måttet grine meg i søvn i fosterstillingen i kveld!

Gubber = De gleder seg til "Fredrik Skavlan"

Eldre = De har mere hår i øra enn jeg har i nesa.

Så det så...Jeg er ikke gammel!

Bare litt hårsår...

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "ALDRI UNDERVURDER unge entusiaister!!"
    Helt enig!

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Det var da voldsomt; "eldre mennesker, det vil si fra 30 og oppover", og nå Whoracle; "gubbene på over 30"...

Hadde det ikke vært for at jeg har min egen definisjon på "gubber" og "eldre" så hadde jeg nok måttet grine meg i søvn i fosterstillingen i kveld!

Gubber = De gleder seg til "Fredrik Skavlan"

Eldre = De har mere hår i øra enn jeg har i nesa.

Så det så...Jeg er ikke gammel!

Bare litt hårsår...
    Noen som følte seg trokket på her ja

Definisjonen "gubber" varierer vel i forhold til hvilken alder man selv befinner seg i tror du ikke? eller står det en fasit et sted?
    Du kan godt få kalle meg fersking hvis du vil,hehe

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Noen som følte seg trokket på her ja

Definisjonen "gubber" varierer vel i forhold til hvilken alder man selv befinner seg i tror du ikke? eller står det en fasit et sted?
    Du kan godt få kalle meg fersking hvis du vil,hehe
    Nope, om jeg er gubbe, så kan du også være det!

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åkei da sier vi det, vi er begge gubber forhåpentligvis ikke gretne gubber

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjempe bra innlegg!! :grin:
    støtter deg fult ut som en annen mindreårig ;-)

Newcomer ice sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Selvopplevd.........

Jobba i en Radio/Tv butikk fra jeg var 15 til jeg var 25 på deltid.
    Solgte bra med stereoutstyr men TV'er var ikke så lett å få solgt. Eldre kunder stolte liksom ikke på at jeg som var så ung kunne noe om "dyre" TV apparater.

Nei de handla heller av en av de gamle "gubbene" som aldri fant igjen av og på brytern eller klarte å bruke fjernkontrollen. Endra mindre stille inn kanalene!

Selv om jeg også etterhvert fikk meg Radio/Tv fagbrev og holdt meg godt oppdatert var jeg nok for ung til å bli tatt som en seriøs TV selger...

Ikke lett å være ung nei......hehe

PS: Bra at du svarte på tilltale!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Tiger]Når man er tenåring så vet man alt. Når man er over 30 år så vet man mye men ikke alt. Når man blir over 60 vet man litt og innser at man burde lært enda mer.

nja enig i at man som tenåring vet alt, men som tenåring engasjerer man seg ofte for visse ting og alle vet at man lærer fortere som ung. likte at de rappkjefta ikkegamle ikkeunge ble stående som store spørsmålstegn bra jobba :-P

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,798
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av EirikBækken

Først av alt synes du løste denne stygge avfeiningen på en god måte.

Det hadde vel neppe vært noen god løsning å ty til fysisk vold i alle fall...

Tror det dessverre er lett å dømme andre mennesker ut i fra førsteinntrykk, noe som jo sjeldent stemmer med hvordan en person er virkeligheten, og hvordan man opplever personen hvis man blir bedre kjent. Alder utgjør vel fort en stor faktor for førsteinntrykket, men er vel egentlig underordnet når det gjelder kunnskap og andre gode personlighets egenskaper.

Synes også at du på en måte gjør deg litt skyldig andre veien også, med å koble alder med den dårlige oppførselen til "bedreviteren" og det diskuterte problemet.

Det er klart at det er en del bedrevitere og "nolsuser" der ute, noen som nærmest burde beskyttes mot seg selv, når det gjelder kjøp av Hi-fi utstyr osv.

Nad har vel i mange år vært nettopp billige og greie begynner produkter og har derfor ofte appellert og har vært elsket av den unge garde, tror nesten din egen unge alder selv med et godt kunnskaps nivå, spilte litt inn for at du kom opp i den diskusjonen som du gjorde. Hadde veldig sansen for at du tydde til den informative kunnskaps måten du gjorde, hadde jeg med mine 38 år (unge alder ) hørt den samme diskusjonen fra disse 30 åringene, tror jeg det hadde vært stor sannsynlighet for at jeg heller hadde begynt å riste på hode og le litt av problemstillingen, enn å gått i en konfrontasjon som du nærmest gjorde.

De som har holdt på i bransjen i noen år og har bred teknologisk og praktisk erfaring, har ofte lært seg til å ikke ta all salgs gimik og teknologiske "propaganda" teknologier fra produsentene like alvorlig, og det er jo noen personer som bare må lære den harde måten selv, og koble en alt for liten forsterker på høytalere som trenger skikkelig strømsterke og kontrollerte forsterkere.

Det er vel et visdoms ord som sier at:

"Den som lærer av andres feil er smart, fordi da slipper den å gjøre feilen selv."

og fra Salomos ordspråk kan man blant annet lese at :"Dåren holder sin vei for den rette, men vis er den som hører på råd."

Skal derfor prøve å ta innlegget ditt til etterretning selv også EirikBækken, det er en hel del visdom i din konklusjon også, "ALDRI UNDERVURDER unge entusiaister!!"

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bra d du:D

eg er 15 sjøl..

hadde en gubbe sagt noke sånt til meg hadde eg brent av på han!!!

najs job

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for moro skyld: Hva slags høyttalere var det snakk om? Ikke Cerwin Vega, vel?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette løste du bra, Eirik!

Må bare få endre på noe av det du sa: "ALDRI UNDERVURDER unge entusiaister!!" bør erstattes med: "ALDRI UNDERVURDER!!"

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •