Zamot er tilbake, og har noen hjemmekino-erfaringer/tips å dele..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Zamot er tilbake, og har noen hjemmekino-erfaringer/tips å dele..

Hei!
    Etter en lang periode med med fravær på forumet grunnet mer fokus på bil-interessen, hovedoppgave-skriving, musesyke, flytting m.m., prøver jeg meg igjen med et innlegg her på vårt kjære forum..

Har først og fremst noen artige opplevelser å dele i forbindelse med flytting og "nedgradering" av hjemmekinoen. Siden jeg ikke har funnet noen ny egen leilighet/hus enda, bor jeg midlertidig hos en kompis. Siden han bor i 4. etasje uten heis, at stuen er relativt liten, og at det kun er midlertidig, har jeg kun satt opp en begrenset versjon av hjemmekinoen min. Den består nå av:
    BenQ PE7800
    Rotel RSX 1056
    B&W 603 (front)
    B&W 600 (surround)
    (Ja, desverre står Nautilus-høyttalerene ubrukt, men selges skal de ikke!)
    I tillegg har jeg nå Pioneer 43" plasma-TV.

Generelt så låter anlegget overraskende bra, det vil si Rotel'en driver B&W-ene meget bra, de spiller åpnere og deiligere enn det jeg kunne huske (fordi jeg tidligere brukte 603 som bakhøyttalere og N-804 i front).

Uten sub!?
    Det som slår meg mest, er bassen. Den går kjellerdypt og er meget kraftig. Dette skyldes trolig rommet, som nå er firkantet og begrenset størrelse. Men jeg trodde aldri det hadde sååå stor innvirkning! Så noen sub er ikke nødvendig å bruke faktisk, Rotel receiveren klarer å lokke ut de dypeste tonene av 603!

Uten senter!?
    Fordi jeg ikke har noen senter i 600-serien og N-803 ikke passer inn i TV-benken, kjører jeg (foreløpig) uten senter. Må si at dette også fungerer overraskende bra! Det er egentlig kun i sitteposisjon langt ut til siden og litt fram at dette kan oppfattes som et problem, da den ene fronthøyttaleren kommer såpass mye nærmere enn den andre. Mulig jeg kommer til å bruke en 601 som senterhøyttaler (siden jeg uansett har de liggende).

Små bakhøyttalere!?
    Jeg er vant til å ha 603 som bakhøyttalere, og jeg innbildte meg at 600 kom til å bli en smule puslete. Men dette funker også superdupert, Rotel lokker også her fram hele frekvens-spekteret, og det er begrenset hvor høyt man spiller i praksis i en blokk...

Etterklang...
    Desverre er det lite møbler bortsett fra sofaer og glassbord, så det er ganske lang etterklang pga. store harde flater, men det tviler jeg på at kompisen min gjør noe med...

Konklusjon lyd...
    Jeg kan absolutt ANBEFALE et oppsettet med Rotel og B&W 603 og 600, da det gir MASSE god filmlyd for pengene! Penger kan spares på å droppe eller vente med sub og senter-høyttaler, i motsetning til hva mange tror!
    Selvfølgelig gleder jeg meg til en vakker dag å sette opp hele anlegget mitt med Nautilus-serien, 7.1 og to subber for mer detaljer og trøkk. Men i mellomtiden nyter jeg et relativt rimelig oppsett mye mer enn jeg trodde var mulig!

Uten lerret!?
    Kompisen min har pusset opp, og valgte en perfekt farge i forhold til prosjektør. Den er en grå-hvit farge med noe varm (rød/gul) tone i seg (har ikke fargekode, men kan skaffes). Lerret blir unødvendig da farger blir naturlige og varme, og gråfargen bidrar til å bedre sortnivået. Ingen bølger synes ved panoreringer slik man får ved lerret. Faktisk er det malt rett på sparklede gipsplater, og sparklingen synes faktisk ikke...

Plasma og sortinvå...
    En siste ting: Etter å ha tilbrakt endel timer foran en plasma TV, har jeg oppdaget at jeg av og til irriterer meg over sortivået, dvs. at det mørkeste ikke blir sort, men grått. Har lekt litt med tanken om å legge noen form for film på skjermen, for eksempel film for toning av bilruter... Men det blir trolig med tanken. Ka du trur?

Og for de som lurer...
    ...har jeg ikke fått meg noen jobb enda som nyutdannet sivilingeniør innenfor elektronikk/akustikk. Har ikke søkt mye heller, da jeg har begynt på et 1-årig studium kalt "International Teknologiledelse" på HIO som inkluderer et halvt år i Edinburgh. Med andre ord: Stilling søkes!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Zamot

Du hadde jo et flott oppsett i Tr.heim!

Jeg kjører faktisk også uten sub for tiden, da det virker som den ødelegger mer enn den skaper.. Jeg har mao plasseringsproblemer, men det finner man ut av.

Det å skaffe seg relevant arbeid kan være litt av en kunst... Dessuten så er det litt flaks og timing som skal til!

Mvh

Newcomer matsa_bergen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0