Kommentarer under annonser på AVtorget

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 75
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kommentarer under annonser på AVtorget

Ref. blant annet http://avforum.no/avtorget/showproduct.php?product=4000 og mange andre annonser.

I eksemplet det er linket til ovenfor så fremgår det klart av annonsen at selger har kvittering, og man må derfor kunne forvente at kvitteringen stemmer overens med den nypris som er oppgitt i annonsen.

Generelt presenteres det et alibi for å poste kommentarer til pris om at "...man ikke ønsker at potensiell kjøper skal bli lurt av en fiktiv nypris og/eller en, tilsynelatende, høy til-slags pris". Tanken er nobel, men det skjer ofte at kommentarene ikke har rotfeste i virkeligheten. Flere brukere har muligens en skjult agenda med denne fremgangsmåten.

Det er en uting at brukere poster kommentarer de ikke har belegg for. Dette synes jeg man skal slutte med.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si meg enig i det.Bedre å sende en e-post til selger med spørsmål.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt mye tid på bruktbørsene i Norge og nypris indikerer nesten alltid veiledende utsalgspris. Om utsalgsprisen i denne annonsen stemmer kan jeg ikke uttale meg om, men det blir uærlig med feil opplysninger. Dette har ikke nødvendigvis noe med hva selger betalte for den å gjøre.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva selger ga for et produkt er jo ikke objektivt interessant i det hele tatt. Nyprisen for den saks skyld er også relativt uinteressant siden utviklingen og prising av nye produkter er som den er.

Det som bør fokuseres er salgsprisen og bud på gjenstanden. Altså er det markedsprisen som bør være i fokus.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [endret] Enig med Tiger at det er markedet som bestemmer hvor mye man faktisk får for gjenstanden når man selger den, så nypris egentelig ikke betyr så mye - med mindre man juger voldsomt for å oppnå høyere pris. [/endret]

'Nypris' bør vel være det man faktisk ga for gjenstanden da man kjøpte den i butikk (i den butikken man faktisk kjøpte den i - det skal ikke være nødvendig å ha kjennskap til f.eks. hvor mye den kostet på koreansk svartebørs i samme tidsrom(!)).

Men det finnes jo gråsoner her; kanskje selger fikk et meget godt tilbud på gjenstanden - skal han da skrive den prisen han ga, eller den prisen de fleste butikker skulle ha for varen på det tidspunktet? Er det alltid prisen som står på kvitteringen som skal gjelde?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode spørsmål. Dersom selger annonserer at han har kvittering, mener jeg nyprisen som oppgis bør være i overenstemmelse med kvitteringen.

Utfordringen kommer når noe som har hatt en eier før selger skal annonseres. Gitt at kjøper nr. 1 ga 10000 kroner for gjenstanden helt ny. Han selger denne gjenstanden til kjøper nr. 2 for 5000 kroner. Skal det "automatisk" føre til at potensielle kjøpere har en rett til å poste kommentarer at markedsprisen er under 5000 kroner? Min mening er nei. Hva som er reelt er...igjen...hva markedet er villig til å gi.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hva selger ga for et produkt er jo ikke objektivt interessant i det hele tatt.
    Enig der, dette er noe som har irritert meg et par ganger. Kommentarer av typen "denne er jo ikke verdt 12000, du betalte jo bare 10000 for den!" er helt bak mål. Hvis jeg fikk en Ferrari for en krone, er jeg da en kjeltring hvis jeg selger den for en tier?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja. Godt du tok utfordringen min Tiger, og takk skal du ha for det!

Jeg har også irritert meg (ikke over min annonse, den får jeg solgt uansett der jeg kjøpte den ) over kommentarer på salgsannonser, som ikke har rot i virkligheten. Men det skal sies at det stort sett er noen få som prøver å ødelegge for andre.

Ellers er det snakk om tilbud og etterspørsel, hvis jeg ikke får solgt, så må jeg gjøre noe, som å sette ned prisen.

Jeg synes det hadde vært bedre om folk i stedet kunne brukt forumet for å diskutere om en vare er verdt det den annonseres for, og ikke under annonsen.

Men....... Det er nå en sikkerhet for kjøper at det finnes folk som passer på, men for å kommentere mitt tilfelle så er det noen som indirekte kaller meg en løgner, selv om jeg har kvittering, og som i tillegg slanger ut en påstand som jeg vet er løgn, eller uvitenhet. Når det kommer kommentarer som "denne kostet ikke 11k den kostet MELLOM 7 og 9k". Håper da en evt kjøper oppfatter troverdigheten til den som kommer med en slik kommentar...

"Nei, du som har hatt den Toyotaen og påstår at det er 105 HK i den, der tar du feil; jeg vet med sikkerhet at det er mellom 80 og 100 HK i den..." Skjønner?

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For noen håpløse kommentarer på den annonsen din Akto, kan ikke annet en å håpe at folk som vil ødelegge et slikt salg for deg får som fortjent når de selv prøver å selge noe.

En ide hadde vel vært å fjerne kommentar feltet, men at selger kan redigere inn eventuelle spørsmål han får via PM.

Videre må jeg si at jeg holder meg langt unna slike brukt annonser på spesialistnettsteder. De fleste som frekventere har en eller annen sterk mening, eller muligheten til å få en bedre pris ett annet sted. Jeg selger heller til utenforstående som er villig til å betale det varen er verdt og ikke til sånn flisespikkere og anorakker som alltid skal "pirke". Bruktpris nivået i Norge er jo ekstremt lav i forhold til andre europeiske land allikevel - Sorry min lille utblåsning dette.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter forslaget om mulighet for å redigere bort useriøse kommentarer andre poster i egen annonse. Eksempelvis samme funksjon som kommentarer under minhjemmekino.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommentarfeltet trenger vel ikke være der, i denne annonsen brukes kommentarfeltet til å føre en samtale som hører hjemme på messenger.
    Jeg har aldri hatt problemer med å få kontakt med selgere via mail eller pm.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eyvind
    Kommentarfeltet trenger vel ikke være der......

Helt enig kutt det ut, blir enklere å forholde seg til 2 kontaktkanaler enn 3.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke overraskende enighet, men gledelig enighet i denne tråden. Håper mag/lygren tar synspunkter til etterretning.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyprisen på et brukt produkt er fullstendig uinteressant uansett, så at man gidder å kommentere dem i salgsannonser ser jeg ikke poenget med.
    Det som er relevant er produktets spesifikasjoner, alder, tilstand, og salgspris.
    Så får man selv finne ut hvor mye man er villig til å betale for det.

Om noen forlanger en million for en Lada så er det helt greit for meg.
    Om noen vil la seg lure til å kjøpe Ladaen så er det også helt greit for meg.

Bort med kommentarene på AVtorget! Er det noe man lurer på, så finnes det både PM, mail og telefoner.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Bort med kommentarene på AVtorget! Er det noe man lurer på, så finnes det både PM, mail og telefoner.
    Hear hear!!

Altfor mange som misbruker og "fjaser" i disse feltene allikevel.....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Hei akto og resten.

Jeg kan ikke annet enn å beklage dypt den innvirkningen denne kommentaren min hadde. Det var ikke meningen å sabotere salget, skrev det på sparket i og med at en kamerat av meg fikk den for kr 7595 på BMH i bergen da den var ny modell (jeg var forøvrig med ham da han kjøpte den, og RX-V2400 kostet 9995 på BMH da). Jeg håper dere kan tilgi meg for det.

Jeg har iallfall notert meg og skal huske på å ikke skrive slike kommentarer videre, men syntes at det blir litt gale å fremstille meg som en versting på dette i og med at jeg vet at det ikke er ofte jeg legger inn "slike" kommentarer. Det var heller ikke synsing siden jeg har sett kvitteringen til han som kjøpte denne modellen ny også. Det var heller ikke ment som kritikk, men som tips til akto om at han muliggens hadde skrevet feil nypris (jeg trodde faktisk yamaha hadde noenlunde faste priser)......, men kan være enig at dette kunne vært gjort via pm eller mail istedenfor slik at det ikke framstilte han på en dårlig måte. Og det håper jeg at han tror meg på når jeg sier det.

Det er klart at det er markedet som bestemmer hva produktet skal selges for, og ikke nødvendigvis nypris - som åpenbart kan variere sterkt.

Jeg er og enig at det er bedre å bare ha mail eller pm som kontaktmåte mellom selger og kjøper. Det blir også mye ryddigere og enklere å forholde seg til. Man slipper også "disse" kommentarene.

Jeg vil igjen beklage kommentaren min, den var ikke ment som synsing eller for å ødelegge for akto. Budskapet er tatt til etteretning og jeg håper dere kan tilgi meg for denne blemmen.

Mvh

KML

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ikke noen versting, Labbetuss. Kan nesten ikke huske du har kommentert under AVtorget. De som derimot er verstinger...de har ennå ikke postet i denne tråden. Men jeg håper de leser den.

Det er lett å kaste ut kommentarer, det er vanskeligere å la være, men man bør styre sine lyster.

F. eks. kunne man i annonsen til Ole Brumm som ønsker å selge en RX-V1300 sagt noe slik som "Øhh..er ikke RX-V1300 en gammal sak da. Den har jo ikke autokalibrering og effekten er ikke allverden den heller. Dessuten er champagnefarget utstyr helt ut. Du får jo en helt ny Yamahareceiver i den fargen du vil, mer effekt og autokalibrering til 4500 kroner."

La oss slippe å se slike kommentarer, er mitt poeng.

Newcomer matsa_bergen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ref. blant annet http://avforum.no/avtorget/showproduct.php?product=4000 og mange andre annonser.

I eksemplet det er linket til ovenfor så fremgår det klart av annonsen at selger har kvittering, og man må derfor kunne forvente at kvitteringen stemmer overens med den nypris som er oppgitt i annonsen.

Generelt presenteres det et alibi for å poste kommentarer til pris om at "...man ikke ønsker at potensiell kjøper skal bli lurt av en fiktiv nypris og/eller en, tilsynelatende, høy til-slags pris". Tanken er nobel, men det skjer ofte at kommentarene ikke har rotfeste i virkeligheten. Flere brukere har muligens en skjult agenda med denne fremgangsmåten.

Det er en uting at brukere poster kommentarer de ikke har belegg for. Dette synes jeg man skal slutte med.
    Vel er jeg ny på forumet her, men synes jeg kan tale labbetuss litt i forsvar, for reaksjonen på innlegget hans er mildt sagt voldsom. Det har vært plenty skitpreik i de kommentar feltene på mange andre annonser, men plutselig har det blitt et issue??

Siden det er så mange annonser, hvorfor trekke frem en spesiell? du kunne godt ha laget en generell tråd på dette tiger, og ikke gjøre enkeltindivider til syndebukker for et fenomen som er ganske utbredt på disse annonsene... for det synes jeg er litt råttent :evil:

Angående annonsene, så er jeg enig i at disse kommentarfeltene godt kan fjernes, eller i det minste være valgfrie, å la ebay..

Samme synes jeg om nypris, for hva vedkommende betalte for produktet har veldig lite å si. Det eneste som betyr noe er nåværende verdi, avhegig av stand etc. helt greit for meg

Newcomer matsa_bergen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Du er ikke noen versting, Labbetuss. Kan nesten ikke huske du har kommentert under AVtorget. De som derimot er verstinger...de har ennå ikke postet i denne tråden. Men jeg håper de leser den.

Det er lett å kaste ut kommentarer, det er vanskeligere å la være, men man bør styre sine lyster.
    Da kunne du vel kuttet ut å gjøre et eksempel ut av ham??

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •