300k i året for å ligge på sofaen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

300k i året for å ligge på sofaen

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1775633.ece

Hipp hurra for det latterligste partiet av alle :???:

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OMG,er det mulig,

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tipper at avisen har satt det litt på spissen da.

Men akkurat slike spørsmål er jo snart de eneste som skiller "høyresida" fra "venstresida". AP og høyre er jo i praksis utrolig enige om mangt og mye, og dessuten ganske enige med sentrum...

Men ideen til venstre om "borgerlønn" som jeg avfeide som latterlig til å begynne med har jeg begynt å tenke på. Hva om samfunnet garanterte alle borgere en lønn som var nok til å heve seg over fattigdoms-grensen, men ikke så mye mer. Hvilke samfunnskonsekvenser ville det få? Hvor mye kunne man spare inn på byråkrati?

Studenter: 100.000
    minstepansjonister: 100.000
    sosialklienter og arbeidsledige: 100.000

(eller en eller annen sum som er rimelig). Fjern mest mulig unntak og ekstraregler. Dette er summen du får å leve for i norge hvis du ikke greier å forsørge deg selv. I praksis ville det også fungere som minstelønn (siden ingen ville jobbe for mindre enn "borgerlønnen"). Ingen ekstra støtte for å bo i oslo (flytt ut hvis det er for dyrt), ingen ekstra støtte for barn (tas over barnetrygd og kontantstøtte), clean and simple.

Regelverket ville da være at du må være uten annen inntekt. Hvis du har 30% stilling, reduseres borgerlønnen med 30% (dermed ville det lønne seg å jobbe uansett). Byråkratiet må samordne ansatt-register med borger-lønn-register og ta svindlere, og ellers gjøre ganske lite.

Funksjoner som arbeids-opplæring, motivasjon, veiledning kan skilles ut og gjøres av f.eks arbeidskontoret.

mvh
    Knut

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...kommunisme?

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    ...kommunisme?
    hehe, du har helt rett.

K

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er latterlig av flere grunner. Det er ikke bare Dagsavisen som har regnet på dette men også DN (Dagens Næringsliv).

I og med at mange setter pris på fritid i stedet for å arbeide (man er villige til å gi litt for å ha (mye) fritid), så vil mange som tjener opp til la oss si 350k finne det unyttig/ikke lønnsomt å jobbe. Hvis man i tillegg gjør det lettere å heve sosialstønad så vil veldig mange gå over til dette. 40% av arbeidsstokken har lavere lønn enn 300k, for alle disse vil det være lønnsomt å droppe jobben og motta ytelser. I tillegg kommer effekten jeg beskrev ovenfor. Alle som har litt vett skjønner at man ikke kan begynne å gi så høy stønad, hele velferdssystemet vil kollapse.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At en Rema-anstatt tjener 295000 kr året er jo sykt. En Rema ansatt's arbeids dag består av å sitte på ræva hele arbeidsdagen eller å inspisere varer.

En elektrikers gjennomsnittslønn er på 250000 kr året. En elektriker må møte opp på jobb senest kl.0700. En elektriker må jobbe hardt fysisk og psysisk.

Jeg utdanner meg som en elektriker, og har vært utplassert 2 ganger til nå ( dvs. 1 uke på GK, og 1 uke på VGS). Arbeidet er tungt og slitsomt.

Snakk om urettferdighet..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tror en Rema ansatt tjener i snitt 300k, da tror du klekkelig feil. Hvis du tror at de kun sitter på ræva tror du også feil. Det er så pressede marginer for slike butikker at man må jobbe ræva av seg. Butikksjefen tjener dog bedre, men så er det flere som må jobbe 6-7 dager i uken, og er på plass 06.30 og kan finne på å være der til butikken stenger kl. 22. Jeg kjenner en som tok over en matbutikk (gikk fra sjefsstilling i produksjonsbedrift), og han gikk ned et tosifret antall kilo på få mnd.

Om jeg synes det er riktig å ha slike lønninger i denne bransjen? Tja, hvorfor ikke. Hvis de er villige til å gi det så. Jeg synes ikke akkurat noe synd på yrkesfaglige folk heller, de får relativt godt betalt for lite utdannelse. Selv har jeg 5 år høyskole, og synes at man burde fått bedre betalt for de årene.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er snakk om en kassedame. I dagligvare butikken her, så møter de ansatte til jobb 0900-0930. De fleste dagligvarebutikker åpner sjeldent før kl.1000. Men greit, hun dama der jobber antageligvis mye overtid.

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes de som jobber rundskift burde hatt bedre lønn, mer pensjon, og en pensjonsalder på 60 år.. Det er slitsomt arbeid - fysisk og psykisk..

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    300 000 spenn, for å ligge på sofaen å høre på musikk og se film i ett år? Det hørtes ut som noe for meg. Da er det en avtale.

Dere spleiser vist på det neste fete anlegget mitt.

"aaahh..." *legge seg nedpå*

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    250k som trikker... Det anser jeg som en meeeget dårlig trikkerlønn. Jeg kjenner 4-5 trikkere, og ingen av av de tjener mindre enn 360k i året, uten å stresse...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikBlodøks
    Dette er snakk om en kassedame. I dagligvare butikken her, så møter de ansatte til jobb 0900-0930. De fleste dagligvarebutikker åpner sjeldent før kl.1000. Men greit, hun dama der jobber antageligvis mye overtid.
    Jeg vet ikke hva slags stilling hun har, eller hvor lang tid hun har jobbet der. Men begynnerlønnen på rimi rema mm er rett over 100kr/timen. I tillegg får man litt ekstra betalt for kveld og helg. Det er relativt vanlig med åpningstider fra 07.00 til 23 her jeg bor i allefall (Kiwi). Der jeg jobbet deltid i sin tid var åpningstiden fra 08.00 til 21. Selvfølgelig er det flere vakter, og det er mulig å vri seg unna arbeidsoppgaver her som andre steder. Men hvis man har et snev av samvittighet og arbeidsmoral så setter man ikke andre i knipe ved å sløve på jobben. Så kan man begynne å se på alle varene som faktisk veier noen kilo i en butikk. Ta sukker da, en hel pall med sukker veier 960kg +pallen. Det er det samme som en bil, dette trilles rundt på vanlig jekketralle.

Da kan man alltids spørre seg hva som gjør trikker yrket så tungt? Å banke ledning kan da ikke være så tungt?

Man må nok være ydmyk og si at det er flere yrker som er fysisk tunge ikke bare trikker/butikk/industri/bonde/sykepleier. Kontorjobber ER faktisk tunge de også, men det vises ikke i ømme muskler men i et tungt sinn. Spesiellt hvis man har lange dager og stressende hverdag.

----------

Det som blir så feil med disse utsagnene er at mange yrker er tunge og alle fortjener tidligpensjon. Men saken er at man blir stadig friskere som 60/70 åring. Dessuten så blir det stadig færre som arbeider, flere som har lang utdannelse og flere som tidligpensjonerer seg. Man må ha et system som gir incentiv til å arbeide mer, og arbeide lenge. Helst til man blir 70-75. Hvis man vil pensjonere seg tidligere så burde systemet legge opp til at man må spare seg opp pensjoner ved private løsninger. Problemet til sosialistene er at de ikke skjønner hva ordet "incentiv" betyr. Gir man folk 300k for å ligge på sofan, så er det en enkel optimalisering. Hva tjener jeg? 250k, ok trygd neste. 350k, er det verdt 50k å gå til arbeid? Neivel.. Trygd. Hva med 400k da? 100k, mye skatt av disse (50%).. Hmm nja.. må jo stesse endel da.. nei vi blir hjemme.

Det er her "de borgelige" skiller seg ut, de gjør ikke grepene for å være slemme.. Men fordi det er nødvendig for å få folk ut i arbeid og få dem til å stå der lenger. Dette vil sikre velferden videre. Gir man incentivene, så for folk velge selv hvor mye de vil/kan jobbe. Og hvor tidlig man vil ta pensjon. Det de burde slutte med, er å tiltale folk som "rike" og "fattige". Et rettferdig skattesystem behandler folk likt. Skatten for bedrifter er flat (med noen få unntak (bla petroleum)). Her blir rike og fattige bedrifter behandlet likt.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med at flere og flere slutter å jobbe og hever trygd betyr samtidig at det stadig blir færre arbeidere til å betale en enda høyere regning.

Konsekvensen på sikt blir slik jeg ser det er at arbeidere med sunt næringsvett skjønner at skatten de betaler ikke går til å sikre sin egen velferd men å betale for alle som ikke yter. Tror lett det kan bli slik å framtiden at norges arbeidere finner andre land å jobbe i forde de slett ikke er interisert i å betale store deler av inntekten sin i skatt for å holde liv i en sinnsvak horde med trygdede.

Tok vel gjerne litt hardt i der men at man vil se "anti trygd" mobb og orginisasjoner dukke opp er helt sikkkert.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Hvis du tror en Rema ansatt tjener i snitt 300k, da tror du klekkelig feil. Hvis du tror at de kun sitter på ræva tror du også feil. Det er så pressede marginer for slike butikker at man må jobbe ræva av seg. Butikksjefen tjener dog bedre, men så er det flere som må jobbe 6-7 dager i uken, og er på plass 06.30 og kan finne på å være der til butikken stenger kl. 22. Jeg kjenner en som tok over en matbutikk (gikk fra sjefsstilling i produksjonsbedrift), og han gikk ned et tosifret antall kilo på få mnd.

Om jeg synes det er riktig å ha slike lønninger i denne bransjen? Tja, hvorfor ikke. Hvis de er villige til å gi det så. Jeg synes ikke akkurat noe synd på yrkesfaglige folk heller, de får relativt godt betalt for lite utdannelse. Selv har jeg 5 år høyskole, og synes at man burde fått bedre betalt for de årene.

Mvh
    Jeg har jobbet i butikk i 4 år, og jobbet som elektriker i 5 år. Jeg vet hva jeg snakker om.
    Butikklivet, fysisk sett, er en dans på roser i forhold til å være elektriker. Jeg klager ikke, jeg stortrives som elektriker, men å sammenligne disse to yrkene blir for dumt. Jeg jobbet i en av byens største matbutikker, og har i løpet av de 4 årene jeg var der til gode å se noen som stresset.

Og å si at yrkesfaglige har godt betalt for lite utdannelse: Man lærer ikke en dritt på skolen som man har bruk for i det praktiske arbeidslivet. Litt avhengig av hva man gjør på jobb, men som serviceelektriker tør jeg påstå at man må påregne et par år i jobb etter læretiden før man har det meste inne.
    Da snakker man 2 års skole, 2,5 års læretid, og 2 års egeninnstas på jobb. Det summer ut i 6,5 år...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man ikke lærer en dritt på skolen så burde man kanskje kuttet den ut og spart de pengene også. No offence, men de aller aller fleste i dag går ut med videregående utdannelse. Det er nesten unntaksvis at man snakker om folk som IKKE har videregående skole. Da kan man ikke snakke om at elektriker har høy utdannelse. Inkl. vgs så har jeg da altså 8 årig teoretisk utdannelse og må sikkert ha 2-3-4-5 års praksis før man blir særlig god i det faget man skal utøve.

Det er endel forandringer i matsektoren nå, med strammere marginer noe som fører til at det blir redusert ant. ansatte og de som er igjen må gjøre mer. Greit nok. Dermed kan være hektisk i en butikk også. Akkurat som det kan være hektisk for en elektriker. Man må være ydmyk og heve blikket litt. Jeg sier ikke at det er veldig spennende eller krevende å være butikkansatt, men det kan være slitsomt det også.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører hva du sier, og skal ikke kommer her å påstå at elektriker er noe man må ha mye utdannelse for å bli. Det var paralellene mellom butikkarbeider og elektriker jeg reagerte på. Og jeg er enig i at det kan være hektisk i en butikk, men da av typen "vi er tomme for fløte på lille julaften, hva skal vi gjøre!", kontra
    "Hvor er strømmen, vi taper 50tusen i timen på at maskinene ikke funker!!".

Jeg rakker på ingen måte ned på folk som jobber i butikk, som sagt, har selv jobbet i butikk i 4 år(i senere tid, er "bare" 23 år gammel).

Alle skulle selvfølgelig hatt bedre betalt, har enda til gode å møte noen som er fornøyd med det de tjener

Men den dagen jeg får 300lakser i året for å ligge på sofaen, da blir jeg å vurdere
    min videre karriere på det sterkeste!

(Hadde forresten min siste dag som elektriker i dag)

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er vel ikke noe nytt at utdannelse blir dårlig belønnet i Norge, slik har det jo vært lenge. Jeg har også venner som jobber i dagligvare og andre butikkjobber. De tjener klart mye mere enn jeg gjør, likevel må jeg si at jeg var dum nok til å investere flere år av mitt liv og nesten 200 000kr på å få meg en utdannelse som gir meg lavere lønn enn om jeg starta i butikk rett etter videregående. Som Bård Tufte J. sier: "Hvor er logikken?".

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Atano
    Men det er vel ikke noe nytt at utdannelse blir dårlig belønnet i Norge, slik har det jo vært lenge. Jeg har også venner som jobber i dagligvare og andre butikkjobber. De tjener klart mye mere enn jeg gjør, likevel må jeg si at jeg var dum nok til å investere flere år av mitt liv og nesten 200 000kr på å få meg en utdannelse som gir meg lavere lønn enn om jeg starta i butikk rett etter videregående. Som Bård Tufte J. sier: "Hvor er logikken?".
    så sant så sant... og urettferdig er det

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rema-ansatte tjener mer i timen enn sykepleiere gjør.. sinnsykt,... :S
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k

Mvh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •