Jeg, min far og NTNU

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer olejonny sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Jeg, min far og NTNU

Hei, jeg er en Teknologi/filminteressert guttemann fra Trøndelag.

Det hele startet for 35 år siden. Min far, den aspirerende elektrikeren, gikk på teknisk fagskole i Trondheim, den by ved nidelven så stille og vakker, der han studerte elektro(nikk).
    Han var i likhet med meg glad i teknologi, ved en alder av 15 bygget han telefonlinje mellom gården og nabogården. Jeg har ikke prøvd, jeg ikke ville fått lov, det er vår arv fra den eldre generasjon, de prøvde for oss, og gikk det galt, ja da skulle ikke vi prøve. Far falt ikke ned fra trær så klatre fikk jeg lov til.
    Tilbake til den røde linjen. På skolen laget min far et par høyttalere, Han laget selvfølgelig ikke elementene, men han snekret boksen og monterte komponentene. En dag fant jeg høyttalerene og tenkte å bruke dem mot en tecnicsforsterker også av gammel årgang, tecnics ble vel til panasonic...tror jeg. Jeg har til dags dato ikke turt å demontere eller rive av dukene på høyttalerene for å se hva som befinner seg inni, far husker ikke, så det får forbli et mysterium.
    Lyden var veldig bra, syntes jeg, og nå noen år senere, synes jeg den er bedre. I dag bruker jeg de to høyttalerene som eneste lydkilde i hjemmekinoanlegget mitt, og av en alder av 35 år må det sies å være ganske imponerende.
    Jeg er av disse høyttalerene blitt hekta på et tog som aksellererer og aksellererer og som det ser ut til at vil fortsette og øke farten, teknotoget. Jeg har siden mitt møte med disse antikvitetene blitt mer og mer interessert i teknologien som finnes inni disse høyttalerene, i forsterkeren og alle systemene som må til for å skape det helhetlige bilde av lyd og bilde som folk vil ha. Jeg har tenkt å utdanne meg innen faget hifi/ hjemmekino men vet egentlig ikke hvilken vei jeg skal velge.
    Jeg har tenkt å søke på sivilingeniør ved NTNU innen elektronikk.

Er det noen fra dette miljøet her på forumet?
    Noen tips generellt for en som vil jobbe med faget?

Yurs sensirelelely Ole J Nyhus

Newcomer ka sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går selv på siv. ing på NTNU, men innen produktutvikling. Velger du elektronikk kan du gå videre med akustikk, som er den linjen på ntnu som dreier mest mot hi-fi. Bare vær klar over at det er MYYE matte

Utdanning innen AV diskuteres i denne tråden:
    http://avforum.no/forum/generelt-audio-og-hifi/16450-utdanning-innen-av.html

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bare vær klar over at lyd dreier seg om 20 % matematikk og 80 % mystiske krefter inni komponenter og strømforsyning som ingen forstår eller vil forstå.

I gamle dager, før man fikk flotte måleinstrumenter, var ørene viktigere og man brukte de komponenter og diagrammer som lød best. Etter at vi kom i data-alderen, gikk alle komponent-leverandører over til produksjon av computer-komponenter, og det er dessverre de som anvendes i hifi idag.

Derfor kan man oppleve at antikke hifi-apparater har bedre lyd (mer dynamikk, trykk og mellomtone-informasjon).

Her trengs det sannelig nye drivkrefter i utviklingen.

Newcomer olejonny sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mattematikk.....phø

Takk for raske svar.

Matematikken er jeg klar for. Det kommer nok til å falle på plass når det blir satt i sving. Har også noen kompiser på NTNU og Hist og de har ikke store problemer. Men er klar for mye jobbing. Det skal bli moro å få satt litt matematikk inn i praksis.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gått elektronikk->teleteknikk->signalbehandling. (2003) Ved siste veivalg hadde jeg valget mellom akustikk, signalbehandling, digital kommunikasjon og fjernmåling. Jeg har tatt endel fag innom akustikk, og skrev diplomoppgave som toucher innpå dette.

Hvis du ønsker å bli "høyttalerbygger" kan ingeniørutdanning, alt ettersom, være et bedre valg. Høyttalerbygging er en kombinasjon av håndverk, elektronikk, akustikk, masking-fag, material-teknologi etc. Dessuten en betydelig dash erfaring og nese for hva som funker.

Men ved å ta en lengre, mer teoretisk utdannelse vil du få opp øynene for andre muligheter. Mange akustikere jobber med sonar/seismikk/undervannsakustikk. Miljø/støy/bygningsakustikk er en annen mulighet. Lyd-kompresjon/3d-lyd faller innenfor elektro-akustikk som jeg var mest interessert i.

Hvis du er interessert i fysikk, kan se for deg programmering og synes lyd er spennende er dette absolultt noe for deg.

mvh
    Knut Inge

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg begynte på elektronikk på ntnu i år. de høyttalerne er nok kanskje bygget på omega verkstedet, ett verksted hvor elektronikk og kybernetikk studenter kan prøve ut teori i praksis. Jeg kan kommer innom her å skrive litt mer etterpå, for jeg sitter i forelesning, og burde egentlig følge med

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •