Stortingsvalget 2005 - Avstemming

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stortingsvalget 2005 - Avstemming

Hvilket parti stemmer du på på ved dette stortingsvalget?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig at det går an å love så mye uten å holde ord. Og at folk stemmer på de samme partiene om og om igjen, forundrer meg. Det minner meg om gjenvalget til Bush. "Stemmer vi på han en gang til kommer han nok til å ta til fornuft".

Det må jo väre utrolig irriterende å stemme på et parti som samarbeider med et annet parti som kun kan ha fått stemmer fra familiemedlemmer, og som har en maktsyk nervevrak av en prest som statsministerkandidat.

Jeg synes det er utrolig at man betaler så mye i skatter og avgifter for å f.eks ha bil. Veiavgifter her og bompenger der, men allikevel klarer de ikke å bruke pengene på skikkelige veier. De er jo direkte ansvarlige i alle front-til-front-ulykker som skjer på alle större veier, siden de ikke bygger to felt med avskjerming mellom kjörefeltene.

Sverige har masse gjeld og ingen bompenger, men allikevel er veiene helt fantastiske her i forhold til Norge , og bilene koster helt ned i en tredjedel av prisene i Norge.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger kjeder du deg eller :-)

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med AndreWerdenskrieg. Sammen med resten av programmet til Frp kvalifiserer dette til en stemme fra meg!

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Politikk og religion er roten til alt vondt

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hensikten med å ha høye avgifter på biler og bilbruk er at man skal minske ulempene ved bruk av disse fremkomstmidlene (ved at folk velger alternativer eller tar en tur mindre). Dette er noe som på økonomispråket kalles for negative eksternaliteter. (Hehe, fikk jeg brukt for det uttrykket også ) Det er også slik at man setter en pris på forurensing, og man trekker til seg prinsippet om at forurenser betaler.

Jeg er ganske uenig i mange/de fleste partiene, men jeg har bestemt meg. I grunn så kommer det av min kall det gjerne overbevisning. Jeg tror ikke man kan løse alle problemene i eldre, skole, omsorgssektorene bare ved å kaste nok milliarder på bålet. Man må stoppe opp å tenke over at det må være noe som er galt. Jeg har en sterk mistanke om at diverse kommuner fører en skakk-kjørt politikk fordi de vet at de må bli reddet alikevel. Hvis de vil ha mer penger så kutt der det er upopulært, spesielt hvis det er valgår.
    La meg si det på en annen måte. Hvis du drev næring langt oppe i skogen og kundene dine sov i dine fasiliteter. De var der i uker av gangen uten mulighet for å komme seg til sivilisasjonen. Ville du da kuttet i matbudsjettet?

Mvh

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Hensikten med å ha høye avgifter på biler og bilbruk er at man skal minske ulempene ved bruk av disse fremkomstmidlene (ved at folk velger alternativer eller tar en tur mindre). Dette er noe som på økonomispråket kalles for negative eksternaliteter. (Hehe, fikk jeg brukt for det uttrykket også ) Det er også slik at man setter en pris på forurensing, og man trekker til seg prinsippet om at forurenser betaler.
    Poenget mitt er at man betaler millioner i skatt og veiavgifter uten at pengene blir brukt til å bygge tryggere og bedre veier. Veier uten adskilte kjørefelt er stor fare for alle som ferdes i bil, det være seg hr/fru forurenser med familie, barn eller/og venner etc. Det skal ikke mye til at en bil kommer over i motgående kjørefelt og braser inn i den bilen man eventuelt måtte befinne seg i. Jeg føler meg aldri trygg på veiene i Norge, man vet aldri hvem som kommer kjørende i mot seg.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Tiger kjeder du deg eller :-)
    Jepp.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Poenget mitt er at man betaler millioner i skatt og veiavgifter uten at pengene blir brukt til å bygge tryggere og bedre veier. Veier uten adskilte kjørefelt er stor fare for alle som ferdes i bil, det være seg hr/fru forurenser med familie, barn eller/og venner etc. Det skal ikke mye til at en bil kommer over i motgående kjørefelt og braser inn i den bilen man eventuelt måtte befinne seg i. Jeg føler meg aldri trygg på veiene i Norge, man vet aldri hvem som kommer kjørende i mot seg.

Veldig bra innlegg.

Sosialistiske ønskedrømmer er dessverre sosialistiske ønskedrømmer - realitetene er noe helt annet. Dessuten - når sosialistiske drømmer viser seg ikke å fungere, blir veldig mange folk satt i fengsel. Så er det vel klart hvem man IKKE skal stemme på.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stem RV. Statsformen de har valgt har jo vist seg å virke i alle andre land som har innført den.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står at dette skal være en avstemming, Tiger, men jeg kan ikke finne noen rubrikker å krysse av i......;-) Eller var det bare våre politiske tanker du var ute etter?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La inn alternativer, men fingertrøbbel gjorde at de ikke viser. Sånn sett kan egentlig denne tråden slettes. Er IKKE ute etter hvilke politiske briller brukerne har.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Stem RV. Statsformen de har valgt har jo vist seg å virke i alle andre land som har innført den.
    Stem RV hvis du vil at alt over 70k i inntekt skal gå til staten, ja til Lada som eneste bilmerke (som man dog kun får kjørt på søndag, ellers blir det offentlig transport) og stalinboliger som eneste mulighet å bo. Og ja, hvis du har bolig og 1-2mill i lån på denne, så kan du fort finne ut at boligen har fast pris bestemt av RV på 500k.

Mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Veiavgifter et til for å begrense trafikken og ikke stimulere til vekst i den. Ellers så er jeg enig i at man bør ha et minimum av infrastruktur, men det er ikke poenget. Jeg prøver å forklare hensikten med skattene/avgiftene. Nå er det slik at den gjevne nordmann er villig til å betale for bilen sin og bensin til 15kr/l. Sosialistene vil jo ha høyere avgifter (bensin til ca 20kr/l og bompenger inn til oslo på ca 50kr). Prisning av avgiftene er utført med mer eller mindre (u)presise instrumenter og virkningen på trafikken ser man kun i etterkant.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selv har jeg mye større tro på individet fremfor mennesker i grupper.
    rød-grønne undervurderer, for ikke å si undergraver enkeltindividet, og tror ikke at det er i stand til å tenke og fatte avgjørelser/valg på egenhånd.

norge, styrt av den borgelige koalisjonen, har aldri gått bedre. lave renter, lavere skatter (men allikevel mer inntekter til staten fordi bedriftene går bedre og det er flere ansatte), og mer frihet for den enkelte, mindre byraakrati (forenkling av forskrifter), og ikke minst, bedre sysselsetting.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ofte referert til at "Norge er et av verdens rikeste land", kan noen her i forume forklare hvordan man er kommet frem til dette utsagnet?

Tenker litt her på det faktum at folketallet i Norge er mindre enn det folketallet man gjerne finner i en middels stor storby i europa, eller andre plasser i verden, og legger man f.eks sammen verdiene i noen store amerikanske firmaer, kommer man fort opp i et norsk statsbuskjett. Hvordan kan da et "Mikke Mus" land som Norge, kalles for et av verdens rikeste land. En gjennomsnittelig oljefond andel i Nkr/norsk nisselue ok, men et av verdens rikeste land ....:?

Når det gjelder avgifts politikk og bil, er det etter min mening et sorgens kapittel i Norge. Greit nok at det sikkert er greit å avgifts belegge for å begrense bilkjøring eller rettere sagt bykjøring til fordel for kollektiv trafikk der dette er mulig, men for alle andre som har sett et norgeskart og ikke er vandt med eller noengang i sitt nærområdet vil kunne oppleve den kollektivtransport dekkningen man finner i de store byene og i Oslo området spesiellt (nettop der avgifts bestemmelsene blir fattet....), har kanskje litt andre syns punkter for hva som er riktig avgifts politikk og prioritering med veier, bensin priser, bilavgifter og nødvendigheten av privatbil og transport. Er veldig enig med beskrivelsen av standarden til de norske veiene tidligere i tråden her, møteulykker med fatale utfall har vi vel egentlig ikke råd til i Norge, men det får kanskje opp og bedrer den "statistiske" oljefond kr/nisselue og gjør Norge ennda rikere, hvem vet...:roll:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at jeg kunne tenke meg bedre veier. Mener å huske å ha lest at man i 1970 hadde planer for 4 felt (2 i hver retning) motorveg fra trønderlag til sørnorge. Vel vi er ikke der helt ennå. Mye av vegmidlene har etter min mening gått feil steder også, der skrekkeksemplene er steder hvor vegen ender i fjellveggen på vestlandet fordi de plutselig fant ut at vegen ikke var lønnsom. Hadde østlandsregionen vært like gode på å luske i gangene på stortinget så...

Når det gjelder oljeformuen så er ikke den så himla stor som alle skal ha det til. Den er nå på rundt 200.000 pr. nordmann. Dette er noe man trenger når et utslitt ord som eldrebølgen kommer for fullt. Den er vel det ultimate testen for vårt velferdssamfunn og ikke minst pensjonspolitikk. Slikt sett så er "pay as you go" et bedre prinsipp og ikke at man baserer seg på skatteinngangen i år x.

Mvh

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal stemme FRP.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut som det meste er bestemt. Det blir rød regjering, ikke en farge som kler meg helt godt. Men så lenge AP ble mye sterkere enn SP og SV så overlever man vel Og til alt hell ble RV sperret ute. Det er litt betenkelig at så mange velger FRP egentlig, selv synes jeg de har like ekstreme meninger som SV og RV (bare i motsatt ende av skalaen). Jeg hadde nok vært mer konfortabel med veldig små posisjoner i de nevnte partiene. Men men.. jeg har da i allefall gjort min borgerplikt.

Mvh

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0