Spørsmål om sikringer. 25A?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om sikringer. 25A?

I går røk en av sikringene i leiligheten, så jeg gikk ut i gangen(jeg bor i en noe gammel blokk), åpnet sikringsskapet, skrudde ut sikringsholderen med den sikringen som hadde røket, tok den ut, og byttet med en tilsvarende.

Men så kom jeg til å ta en nærmere titt på både sikringen og holderen. Bak på sikringsholderen står det 500V 25A.
    Sikringen som satt der fra før var bare på 10A, og den jeg hadde å bytte med var også 10A.

Det jeg lurer på er om anlegget er dimensjonert for 25A sikring, siden det er det som står bak på sikringsholderen? Det umiddelbare svaret er jo 'ja', siden det står det der, men jeg har ikke akkurat peiling på sterkstrøm, og har ikke så lyst til å sette inn en 25A sikring før jeg har fått høre at det bør gå greit.

Det står faktisk 25A 500V bak på alle sikringsholderne, når jeg ser nærmere etter. Jeg syntes dette er noe rart, i og med at jeg har lest om andre her på forumet som er 'stolte' av å ha en dedikert 16A kurs til anlegget, og at det bør være ganske mye(?).

-Så er det altså sånn at jeg skal kunne bruke 25A sikringer her? Eller kanskje 20, for å være på den sikre siden?

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du være helt sikker så snakk med en elektriker! Hørtes litt merkelig ut med kun 25A sikringer, men slett ikke umulig...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er kanskje det smarteste. Jeg skal ta en ekstra titt i skapet også for å se om det står noe mer der. Takk for svar.

[endret] Ja - tok en titt til nå. Øya er det første man blir blind på, som folk sier... Det sto jo en lapp på skapdøra med beskrivelse av hva slags sikringer som skulle gå hvor, og det står der at enkelte av dem skal være 10A (f.eks. den jeg byttet ut), og et par stykker skal være 20A. Så da er den grei. [/endret]

Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    I går røk en av sikringene i leiligheten, så jeg gikk ut i gangen(jeg bor i en noe gammel blokk), åpnet sikringsskapet, skrudde ut sikringsholderen med den sikringen som hadde røket, tok den ut, og byttet med en tilsvarende.

Men så kom jeg til å ta en nærmere titt på både sikringen og holderen. Bak på sikringsholderen står det 500V 25A.
    Sikringen som satt der fra før var bare på 10A, og den jeg hadde å bytte med var også 10A.

Det jeg lurer på er om anlegget er dimensjonert for 25A sikring, siden det er det som står bak på sikringsholderen? Det umiddelbare svaret er jo 'ja', siden det står det der, men jeg har ikke akkurat peiling på sterkstrøm, og har ikke så lyst til å sette inn en 25A sikring før jeg har fått høre at det bør gå greit.

Det står faktisk 25A 500V bak på alle sikringsholderne, når jeg ser nærmere etter. Jeg syntes dette er noe rart, i og med at jeg har lest om andre her på forumet som er 'stolte' av å ha en dedikert 16A kurs til anlegget, og at det bør være ganske mye(?).

-Så er det altså sånn at jeg skal kunne bruke 25A sikringer her? Eller kanskje 20, for å være på den sikre siden?

hvilke sikringer som skal brukes avhenger av hvilket tverrsnitt ledningen i veggen har. Helt ordinære kabler i nyere hus pleier å være 2,5mm2 (2,5 kvadratmillimeter), Da skal det være 16A sikring på kursen (240V*16A = 3840W maks effekt)

Setter du på en 20 eller 25A sikring, og kabelen er 2,5mm2 risikerer du at ledningene smelter i veggene, med brann som mulig utfall, hvis du trekker mer enn 3840W på kursen.

Hvis det er kjipe kabler i veggene (1,5mm2) så er 10A sikring maks. Setter du da på 16A eller større, så risikerer du brann ved effektbruk større enn 2400W på kursen.

Be careful!

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis anlegget er åpent kan man bruke 16A på 2,5mm2, men hvis det er skjult anlegg så må det være 4mm2 på 16A.
    Nye regler for året!
    Men at det står 25A 500V betyr at sikringsholderne tåler dette, om resten av anlegget tåler det er en helt annen sak.
    Men 25A sikringer i et husholdningsskap på den tiden var mer eller mindre helt fraværende. Du har helt sikkert bare 2,5mm2 på kursen til steikeovnen også ville jeg tro!

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel slik at på skrusikringer så kan du bytte innmat alt etter hvor store sikringer som skal være dær. Dobbeltsikring slik at folk ikke kan skru inn 25A sikring der det skal være 10A osv :-)
    Så det er nok selve holderen som er dimensjonert for å tåle 25A 500V slik som beskrevet over.

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Hvis anlegget er åpent kan man bruke 16A på 2,5mm2, men hvis det er skjult anlegg så må det være 4mm2 på 16A.
    Nye regler for året!
    Hvor har du det fra?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I gamle sikringskap med sikringselementer av porselen brukes som regel 2 størrelser på elementene, 25A (kurser) og 63A (hovedsikringer).

At de også er merket 500V betyr også at de takler dette også.

Dette betyr at elemtentene maksimalt kan brukes til de strømverdiene (25 og 63A). Skrudd inn i elemntet skal det være "bunnskruer" som ved farver (for eksempel rød = 10A, grå = 16A, blå = 20A osv...) viser antal ampere på sikringen som skal brukes.

Størrelsen på sikringen er på forhånd bestemt av tversnittet på kursens ledning/kabel.

Bunnskruen har en diameter på sitt "hull" som gjør at sikringer større enn det som er bestemt ikke kan brukes, se på "tuppen" på en 10 og en 16A sikring - 16A er tykkere.

I gamle dager var det et velkjent triks å fjerne/slå i stykker bunnskruen for å sette i større sikring enn beregnet. Noen erstattet den med en eller 2stk 25 øringer.

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fire

Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

I gamle dager var det et velkjent triks å fjerne/slå i stykker bunnskruen for å sette i større sikring enn beregnet. Noen erstattet den med en eller 2stk 25 øringer.
    ¨

Hehe, Det er jo kjempelurt hvis det skulle bli en overbelastning på kursen..

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke ukjent at det har brent ned en del hus i løpet av årene på grunn av dette....

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg endte opp med å sette inn en 4 kvadrat sølvkabelstump istedenfor sikring, for å få så mye og så bra strøm som mulig til anlegget!

-Neida - som nevnt over i ett av innleggene mine fant jeg fort ut at det var snakk om 10A sikringer (og et par 20A).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •