Urimelig ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Urimelig ?

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Urimelig ?

Vi har med ujevne mellomrom hatt litt problemer med at jordfeilbryteren i huset vårt har slått seg av det siste året. I den forbindelse hadde vi elektriker i juni som målte og sjekket - uten å finne noe galt. Han skiftet for sikkerhets skyld hele jordfeilbryteren med en ny og bedre. sammen med andre småting fikk vi en voksen regning på dette.

Men - på søndag var det helt håpløst - jordfeilbryteren slo seg av hele veien. Og det var samme hvilke rekkefølge sikringene ble vippet opp i - da den siste kom opp gikk strømmen (jordfeilbryteren). Jeg "ofret" kursen som er lagt til hjemmekinoen, og det virket mer stabilt resten av kvelden. Men vi kunne ikke ha det slik, og mandag morgen (etter å ha fått på strømmen som hadde gått i løpet av natten) kontaktet vi elektrikerfirmaet igjen. Samme elektriker som sist møtte opp halv ni, og fikk huset for seg selv mens vi var på jobb. I 14-tiden ringte han og fortalte at han hadde sjekket alt og ikke funnet noen feil hos oss - i tillegg hadde han delt inn kursene i grupper med hver sin jordfeilbryter. Dette skulle være mye bedre, da vi hadde et "gammelt" oppsett (bygd i 1991).
    "Men", sa han. "Problemet ligger hos en av naboene - og jeg har kontaktet elverket som skal ordne opp. Jeg kommer tilbake i morgen for å måle at alt er OK."
    Så i dag har han sjekket at alt er OK. Det betyr at vi får en solid regning fordi at naboen har hatt en feil på sitt anlegg. Elektrikeren anbefalte oss å kontakte strømleverandøren når vi får regningen, og det kan vi godt gjøre. Men jeg har dessverre lite tro på at de vil være med på å sponse dette gildet.

Vi skal selvfølgelig betale det utstyret som er satt inn - og for arbeidet med å sette det inn. Men en hel dag med feilsøking føles for meg urimelig å sitte igjen med regningen på - all den tid vi ikke var skyld i det selv.

Noen som har vært borti noe liknende?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ring din lokale strømleverandør, og forbered dem på at du videresender regningen til dem. Er det naboens skyld, kan jo de viderefakturere naboen din.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk Hafslund på besøk en dag (lenge siden)...
    De hadde vært på "oppdrag" hos naboen, og funnet ut at jeg hadde en jordfeil hos meg. Tidligere eier hadde skrudd en skrue rett i en ledning.
    Jeg hørte ikke noe, men skulle selvfølgelig ha betalt utgiftene de hadde hatt hvis de hadde sagt det. For det hadde gått direkte på gamle huseier uannsett.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dvs at du ikke har jordfeilbryter hos deg?? Vil anbefale deg å få installert det!

Newcomer pckrasj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oban
    Vi skal selvfølgelig betale det utstyret som er satt inn - og for arbeidet med å sette det inn. Men en hel dag med feilsøking føles for meg urimelig å sitte igjen med regningen på - all den tid vi ikke var skyld i det selv.
    Hei!

Selv om det kan virke urimelig så har jo elektrikkeren faktisk brukt tid på feilsøking. Har sittet med følelsen flere ganger selv når jeg har hatt feks. bilen inne på verksted for å finne en eller annen el. feil. Men så lenge feilen ikke er åpenbar og man er nødt til å feilsøke må man regne med litt "uretferdige" regninger har jeg kommet frem til for min egen del.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Dvs at du ikke har jordfeilbryter hos deg?? Vil anbefale deg å få installert det!
    Jo, det er jo den som har kuttet ut strømmen hele tiden. Og nå har jeg visst fått flere.

Sitat Opprinnelig postet av pckrasj
    Selv om det kan virke urimelig så har jo elektrikkeren faktisk brukt tid på feilsøking. Har sittet med følelsen flere ganger selv når jeg har hatt feks. bilen inne på verksted for å finne en eller annen el. feil. Men så lenge feilen ikke er åpenbar og man er nødt til å feilsøke må man regne med litt "uretferdige" regninger har jeg kommet frem til for min egen del.
    Jeg er til dels enig, men synes ikke dette kan sammenlignes med feilsøking på en bil.
    Vi måtte jo ha strøm til fryseboks og annet i huset - så jeg følte dette måtte utbedres fortest mulig. Og etter min mening var det i utgangspunktet mest sannsynlig at feilen var hos meg. Når det så viser seg at det er feil på strømmen som blir forsynt til mitt el-anlegg, mener jeg at det er strømleverandøren som har ansvaret.
    Elektrikeren skal selvfølgelig ha betalt for jobben han har gjort.
    Han hadde visst også selv anbefalt oss å kontakte strømleverandør i vårt tilfelle (ifølge fruen).

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelige greier det der, de fleste jordfeilvern er jo retningsbestemte, altså at de ikke tar hensyn til jordfeil utenfor huset.

Spørs om ikke det forrige jordfeilvernet kanskje var feilmontert???

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvordan det er hos din leverandør, eller boretslag.
    Men på strømavtalen min står det tydlig at jeg kun har ansvar for å betale for reperasjoner utført på det elektriske anlegg etter Hovedsikring.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oban
    Jo, det er jo den som har kuttet ut strømmen hele tiden. Og nå har jeg visst fått flere.
    Jeg var vel ikke så tydelig nei, men den var egentlig rettet mot spitfire som hadde fått besøk av hafslund pga naboen sin jordfeilbryter slo ut...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •