Garanti, reklamasjonsrett etc.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Garanti, reklamasjonsrett etc.

Har akkurat levert receiveren min til reparasjon.

På 'kvitteringen' står det at dersom de ikke finner noen feil, vil jeg måtte betale feilsøkingen.
    Det står: "Pris for forundersøkelse gjelder når det ikke konstateres feil på apparatet, også på garantioppdrag!"

I mitt tilfelle er det bare ca. åtte måneder siden jeg kjøpte receiveren, så jeg har selvsagt både reklamasjonsrett og garanti.

Det er dette med å måtte betale feilsøking dersom de ikke finner feil jeg lurer på(ca. 400 - 500 kroner). Feilen på receiveren min er av en sånn art at den kan være vanskelig å oppdage; receiveren kan fungere perfekt opptil et par dager, for så plutselig å 'tulle' igjen (det som skjer spesifikt er at den begynner å knitre/sprake i høyttalerne og all lyd blir veldig forvrengt).

Det jeg da er 'redd' for, er at verkstedet kobler til og slår på receiveren, lar den stå på og spille en stund, finner ingen feil(fordi feilen har "bestemt seg" for ikke å dukke opp akkurat da), og at jeg derfor må betale for feilsøkingen, og i tillegg får tilbake en receiver som er like ødelagt som før.

Men spørsmålet er; dersom dette "worst case scenario" skjer, kan de da faktisk kreve at jeg skal betale dette, når receiveren er under garanti?

En annen ting jeg lurer på i denne forbindelse, er at det også står: "Innleverte reparasjoner oppbevares for kundens risiko og forsikring".

-Betyr dette at dersom de ødelegger receiveren, må jeg betale for det? Det kan da vel heller ikke stemme?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Det er jo godt å se at ingen her noensinne har hatt behov for å sende inn noe til reparasjon, men er det noen som har noen teorier ihvertfall?

I tillegg lurer jeg litt på hvor lenge det er vanlig å vente før man kan ringe og spørre hvordan det ligger an m.h.t. reparasjonen? En uke? To uker? Tre?
    De skal jo ringe meg, men dersom det tar så og så lang tid, mener jeg...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    I garantitiden plikter produsent/forhandler å undersøke produktet for produksjonsfeil. Utenfor garantitid er dette forbrukers ansvar å påvise, men det er sedvane i norsk detaljhandel at forhandleren tilbyr en løsning for sjekk av produktet også utenfor garantitid.

I ditt tilfelle, der produktet er innenfor garantitid, vil det nok allikevel stemme at du selv vil måtte dekke forhandlerens omkostninger hvis ingen feil påvises. Det blir en separat sak hvorvidt verkstedet burde ha funnet ut av feilen, noe det stilles større krav til i garantisaker (du skal slippe å påvise noe, bare informere om feilen i korte trekk). Med andre ord, har du feilbeskrevet noenlunde greit og verkstedet ikke tar den tiden det krever å feilsøke, vil du selvsagt ikke kunne avkreves å betale. I så tilfelle vil forhandleren måtte dekke verkstedets/produsentens manglende evne til å håndtere garantisaken og sende produktet videre på nytt. Tar dette flere uker vil du også kunne heve hele kjøpet, men den generelle praksisen om 7 dagers reparasjonstid kan imidlertid tøyes noe i saker der produktet ligger i høyere prisklasser, men mer enn 2-3, kanskje til nød 4 uker totalt bør du ikke akseptere etter min mening.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for greit og informativt svar!

Og det var vel noe sånt jeg hadde regnet med også egentelig.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakk med forbrukerombudet. Utrolig hvor fort ting kan skjer etter det.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er litt tidlig, for å si det mildt. Jeg bare lurte litt på disse tingene.

Når det er sagt er det to uker siden jeg leverte den i morgen, så jeg gir dem vel ikke så fryktelig mange flere dager før jeg ringer og spør hvordan det ligger an.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •