Vintage eller veteran-hifi ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vintage eller veteran-hifi ?

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert skikkelig bra lyd! Sjekk dette TV, skikkelig gammelt det også. Den lysegråe skjermen tilsier fine kontraster og knallgodt bilde.

http://www.beoworld.co.uk/vintage/television.htm

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke dette å tøye Hi-Fi begrepet litt vel langt?

Dette er jo heller ikke en "teknisk diskusjon" tråd, så jeg flytter den til en mer egnet kategori.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Hehe, hvis du mener at dette mediet frembringer musikk med "High Fidelity" (høy troverdighet),
    så er det kanskje ikke så rart at du ikke liker nyere teknologi :lol: ;-) :

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ha-ha, jeg husker min første CD-spiller på 80-tallet.
    Metallisk lyd som minner om en telefon-linje - husker jeg da tenkte på at Edisons fonograf hadde bedre lyd.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Ha-ha, jeg husker min første CD-spiller på 80-tallet.
    Metallisk lyd som minner om en telefon-linje - husker jeg da tenkte på at Edisons fonograf hadde bedre lyd.
    Jaja, det sier jo også sitt.
    Du må jammen også være den eneste som kunne tenkes å komme på den tanken.

En digresjon;
    Dersom du var født på den tiden ville nok ganske sikkert denne "LoFi"-saken for deg i dag fortsatt være det mest optimale... :-?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehehe... Uff a meg, kan man gjøre annet enn å le?

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du har endel snodige meninger om hva som er god lyd, Kjell B, men èn ting skal jeg gi deg rett i; Huldra 10. Det skal legges forbausende mye penger på bordet for å få noe som låter bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Jeg synes du har endel snodige meninger om hva som er god lyd, Kjell B, men èn ting skal jeg gi deg rett i; Huldra 10. Det skal legges forbausende mye penger på bordet for å få noe som låter bedre.

Ja, jeg er glad for å satt i gang en "folkebevegelse" for å bevare de gamle Tandberg, ikke pga historien, men pga den gode lyden i forhold til dagens moderne hifi.

Da jeg begynte med dette på HiFisentralen og tidligere på Audioforum, kom det et ras av protester og usaklige motinnlegg fra profesjonelle og halvprofesjonelle eksperter og journalister. Og så viser det seg at "vanlige folk" som prøver disse ideene, ofte kommer i mål.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Jaja, det sier jo også sitt.
    Du må jammen også være den eneste som kunne tenkes å komme på den tanken.

Tror vi får si det slik at det er en del faste medlemmer av slike data/AV-fora som det her, som ikke vet om noe annet enn det de får presentert på internett og i butikker og kiosk-litteratur (data-elektronikk).

Dere tilhører nok en liten minoritet, mens folk flest med normale musikk-ører forlengst har gitt opp å kunne spille musikk hjemme - istedet får TV'en stå på.

Jeg skriver for både "folk flest" og spesielt for folk som er musikalske og har behov for å ha musikk rundt seg der de oppholder seg. Der er disse moderne chips-produktene helt ubrukbare.

Men bare kos dere med chips-teknologien deres - helt fint det !
    Jeg er jo glad for å ha et forum å skrive på.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Dere tilhører nok en liten minoritet, mens folk flest med normale musikk-ører forlengst har gitt opp å kunne spille musikk hjemme - istedet får TV'en stå på.

Jeg skriver for både "folk flest" og spesielt for folk som er musikalske og har behov for å ha musikk rundt seg der de oppholder seg. Der er disse moderne chips-produktene helt ubrukbare...
    Dette er nær det dummeste og merst usakelige jeg noen gang har hørt. Men for all del - det er jo ikke annet å vente. Du fortsetter jo i den samme tralten med å servere folk usannheter om hvor utbredt dine holdninger er. Når du mener at "folk flest" har gitt opp å spille musikk hjemme, må forklaringen på dette at det finnes en liten klikk i Tromsø-regionen som kaller seg for "folk flest".

Lenge leve den gigantiske minoriteten!
    (og jeg snakker ikke om dem som godtar rimelig elektronikk som like bra som skikkelig vare (fra de senere år)).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo

.... må forklaringen på dette at det finnes en liten klikk i Tromsø-regionen som kaller seg for "folk flest".

Tror vi skal glemme Tromsø.

Jeg har vært en del rundt i verden, bl.a. bodd i USA i et par perioder - og tror jeg har en oppfatning om hva "folk flest" som strever med å få til musikk hjemme har av problemer.

I forhold til internasjonale fora (internett) så er visst lille Norge på audio-området nokså innavlet med PC-entusiaster.

Det er nok bare å kikke til våre naboland, så finnes det mer reflekterte holdninger fra erfarne entusiaster.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh, ja...

Du skriver: "...reflekterte holdninger fra erfarne entusiaster...."

Joda, sikkert. Men dette bare bekrefter det jeg mener. Begge påstandene i denne setningen beskriver det jeg mener. "Reflekterte holdninger" beskriver et visst tidsperspektiv. "Erfarne entusiaster" betyr for mange "oldiser som har grodd fast". Og det er her problemet ligger. Disse erfarne entusiastene kan tydeligvis ikke se seg i stand til å godkjenne (eller vedkjenne seg) utstyr av nyere dato. Punktum! Dette er også en form for "innavl".

Og vær nå endelig så snill å legge av deg uttrykket "PC-entusiaster". Dette skader mer deg selv enn oss mer moderne og frisinnede. I tillegg virker det som en rød klut når du til stadighet slenger rundt deg med slike svada-begrep.

Selv er jeg godt over 40 og har hørt på musikk fra (den tidens) gode stereoanlegg (Tandberg) siden slutten av 60-tallet. Jeg verdsetter god og naturlig lyd, og gidder ikke å diskutere gammelt (sikkert vellydende nok) utstyr opp i mot dagens utstyr som selges på Rimi. Det vi sammenlikner er utstyr som var godt den gang - mot dagens utstyr som også er av god kvalitet. Glem anlegg av rimeligste sort. Det blir å sammenlikne ytterpunkter (det beste fra gamle dager mot det dårligste nye) - en urettferdig diskusjon som ikke hører hjemme noe sted.

Som tidligere sagt; jeg opplever mye godlyd i rør-utstyr, men det er idioti å dermed fastslå at "gammelt er best" bare fordi det finnes en gjeng "erfarne entusiaster" der ute. Bare vent til den nyere generasjon kan kalle seg "erfarne entusiaster". Da blir det spell da!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink