DVD&Hjemmekino, nr. 7, 2005

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVD&Hjemmekino, nr. 7, 2005

Jeg ble kjempeglad da jeg i dag mottok nyeste DVD&Hjemmekino. Jeg hadde ikke forventet et nytt blad enda! Nå har jeg lest gjennom deler av bladet og har følgende betrakninger:

1) De nye NAD produktene ser meget spennede ut...

2) Under nye produkter på side 15 ser jeg med skrekk og gru at det har sneket seg inn et kamera og en mp3-spiller. FY DVD&Hjemmkino! Dere må ikke gå samme felle som Lyd&Bilde. Hold dere unna slikt. Det finnes plenty med andre blader for slikt. Jeg vil aldri se et kamera i DVD&Hjemmekino igjen!

3) Jeg håper bladet fortsetter med "hjemme-hos" reportasjer selv om kåring av Norges beste hjemmekino er overstått. Jeg synes dette er noe av det mest interessante i bladet. Det er utrolig interessant å lese om andres hjemmekinofilosofier.

4) Hva koster en Sony Qualia 004? Jeg vil ha!

5) Det virker som John Berge (filmanmelder) er ute av stand til være kritisk til DVDene han anmelder. Er dette en bevisst politikk for å ikke støte dem som har annonser i bladet eller noe slikt?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg ble kjempeglad da jeg i dag mottok nyeste DVD&Hjemmekino. Jeg hadde ikke forventet et nytt blad enda! Nå har jeg lest gjennom deler av bladet og har følgende betrakninger:

1) De nye NAD produktene ser meget spennede ut...

2) Under nye produkter på side 15 ser jeg med skrekk og gru at det har sneket seg inn et kamera og en mp3-spiller. FY DVD&Hjemmkino! Dere må ikke gå samme felle som Lyd&Bilde. Hold dere unna slikt. Det finnes plenty med andre blader for slikt. Jeg vil aldri se et kamera i DVD&Hjemmekino igjen!

3) Jeg håper bladet fortsetter med "hjemme-hos" reportasjer selv om kåring av Norges beste hjemmekino er overstått. Jeg synes dette er noe av det mest interessante i bladet. Det er utrolig interessant å lese om andres hjemmekinofilosofier.

4) Hva koster en Sony Qualia 004? Jeg vil ha!

5) Det virker som John Berge (filmanmelder) er ute av stand til være kritisk til DVDene han anmelder. Er dette en bevisst politikk for å ikke støte dem som har annonser i bladet eller noe slikt?

Enig med deg på alle punkt.

En Sony Qualia 004 koster bare 27000$ !! Godt over 220000,- med frakt og mva det! Hjelper ikke om man får 20% engang...

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det var litt rart at Xindak XA6950 fikk 'Ingenting' i minus-delen av konklusjonen, når det i artikkelen står at den tar en 10A sikring ca. annenhver gang man slår den på? Det er vel unektelig noe negativt for de fleste, spesiellt siden denne er priset så lavt at ikke bare high-end freaker (som er vant til sånne ting...) kommer til å kjøpe den.

Og så lurer jeg på om Gorm hadde koblet SVSen opp til Velodyne kalibreringssystemet, siden han hadde real-time måling, og et avvik på 5dB fra 20 til 150Hz? (ikke negativt ment, jeg bare spør)

Sånn generellt er bladet pent å se på og interessant å lese.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Jeg synes det var litt rart at Xindak XA6950 fikk 'Ingenting' i minus-delen av konklusjonen, når det i artikkelen står at den tar en 10A sikring ca. annenhver gang man slår den på? Det er vel unektelig noe negativt for de fleste, spesiellt siden denne er priset så lavt at ikke bare high-end freaker (som er vant til sånne ting...) kommer til å kjøpe den.
    Jeg håper jo ingen kjøper produkter basert på en tallkarakter og +/- punkter. Det er jo en grunn til at man legger arbeid i å skrive en test over flere sider. Poenget med å si "ingenting" er at forsterkeren godt kan stå på kontinuerlig, og da er problemet eliminert. Det var det jeg gjorde i testperioden, med mindre jeg koblet ting til og fra. Og jeg vektlegger sjelden ting som har med utpakking og oppsett å gjøre når jeg skal spesifisere hva som er positivt og negativt. Det den daglige bruken som teller. En annen sak er at jeg har en DIY-forsterker som også tidvis tar samme kurs (avhengig av belastning på kursen), og den forsterkeren har jeg hatt med til andre uten å blåse sikringer. Derfor tror jeg kanskje min automatsikring er ganske følsom sammenlignet med andre 10A sikringer.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    En annen sak er at jeg har en DIY-forsterker som også tidvis tar samme kurs (avhengig av belastning på kursen), og den forsterkeren har jeg hatt med til andre uten å blåse sikringer. Derfor tror jeg kanskje min automatsikring er ganske følsom sammenlignet med andre 10A sikringer.
    Hvorfor i all verden har du ikke da koblet forsterkeren opp til en annen kurs for å få en avklaring på dette!?!

Jeg er enig med John P i at det absolutt virker negativt at et produkt "knekker sikringer". Jeg blir i allefall skeptisk.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hurra! for produkter som "knekker" sikringer, det er jo et bevis på at du har fått en "strømsterk" sak i huset. Og de pleier som regel å levere "dynamitt"

Min Doxa forsterker kan også dra en 10A kurs, og derfor er kinoen utrustet med både en 10A kurs og en 16A kurs. Vi "leker" jo ikke hjemmekino heller.

Gorm dro jo sikringen minst 3 ggr. når Velodyne SUB'n skulle startes..........
    Roffe tok sin sikring når Xindak'n dro ut fra "startblokka"...................

Synes det er kjempegreit å få "tester" som omtaler slike praktiske utfordringer, ;-) som faktisk er "hverdagen" for de fleste i en lignende situasjon. Altså: for SVAKE strømkurser til et "høypotent" lyd/bilde-anlegg er en dårlig kombinasjon.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hvorfor i all verden har du ikke da koblet forsterkeren opp til en annen kurs for å få en avklaring på dette!?!

Jeg er enig med John P i at det absolutt virker negativt at et produkt "knekker sikringer". Jeg blir i allefall skeptisk.
    Jeg kjenner huset og kursen godt nok til å la testen stå på egne ben. Med to stykk 350VA ringkjernetrafoer internt i Xindak'en, så er jeg ikke overrasket. Dette er helt vanlig i forbindelse med store ringkjernetrafoer uten soft start. Hva skulle testing på en annen kurs avdekke? At den fungerer på en annen kurs? Testen avslører at forsterkeren drar en del strøm ved oppstart, og det er det: fakta på bordet. Dette er det ikke noe mer å lure på, og jeg kommer ikke til å ta denne diskusjonen videre, siden det kun dreier seg om personlig synsing om relativt objektivt beskrevne egenskaper ved et produkt. Blir du skeptisk? Vel, jeg er imponert over hva denne forsterkeren yter, og det er mitt inntrykk. La det bli med det.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JEg synes bladet var utrolig bra denne gangen, ble litt lei meg når jeg bladde så langt at filmanmeldelsene begynte, da var det slutt på moroa.
    De leser jeg aldri, og erfaringsmessig så er en manns oppfattning av en film helt motsatt av en annens, så de er vel heller bortkastet.
    Men nok om det, bladet var kjempe ellers.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner huset og kursen godt nok til å la testen stå på egne ben. Med to stykk 350VA ringkjernetrafoer internt i Xindak'en, så er jeg ikke overrasket. Dette er helt vanlig i forbindelse med store ringkjernetrafoer uten soft start. Hva skulle testing på en annen kurs avdekke? At den fungerer på en annen kurs? Testen avslører at forsterkeren drar en del strøm ved oppstart, og det er det: fakta på bordet. Dette er det ikke noe mer å lure på, og jeg kommer ikke til å ta denne diskusjonen videre, siden det kun dreier seg om personlig synsing om relativt objektivt beskrevne egenskaper ved et produkt. Blir du skeptisk? Vel, jeg er imponert over hva denne forsterkeren yter, og det er mitt inntrykk. La det bli med det.
    Javel? Du antydet jo selv at du kanskje hadde en ganske følsom sikring i forhold til andre sikringer...Jeg vil absolutt si det er interessant å vite om "problemet" skyldes forsterkerens konstruksjon eller lokale forhold hos deg.

Størrelsen på trafoene har ikke så mye å si for inrush current, selv om inngangsmotstanden vil minke med større trafo. Det er vel først og fremst kondensatorene som bestemmer hvor stor startstrøm du får?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Javel? Du antydet jo selv at du kanskje hadde en ganske følsom sikring i forhold til andre sikringer...
    Nyanseforskjeller. Dette er ikke vesentlig for produktet når det er startet. Om min sikring er følsom er uvesentlig i forhold til hvor mye som evt. belaster kursen i tillegg til forsterkeren. I en 10A kurs som er belastet en del fra før vil den sikkert ta sikringen. I en 16A kurs med en del effektkrevende ting som varmeovner etc. tilkoblet vil den også ta sikringen. Er kursen ubelastet før oppstart vil det sikkert gå bra både i en 10A og 16A kurs. Kan vi ikke la det bli med at den har høy oppstartsstrøm, som er en egenskap ved forsterkeren? Videre diskusjon om dette er lite fruktbart, all den tid testen er gjennomført og resultatet står på trykk, der jeg også skriver at den trekker en del strøm ved oppstart. Denne diskusjonen endrer ikke den egenskapen.

Hvis jeg kjører opp to varmeovner, en på 2000W og en på 1500W på en 10A kurs, så går sikringen hvis jeg skrur på støvsugeren. Det er lov å bruke hodet når man belaster en strømkurs, uansett produkt.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med å si "ingenting" er at forsterkeren godt kan stå på kontinuerlig, og da er problemet eliminert.
    Den er for tynn!
    Skulle f.eks en Toyotaserie med svake startmotorer bare stå på tomgang natten over. Problem eliminert???

Alle LCD-projektoreiere som er lei av VB; slå den aldri på. Problem eliminert

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har fått svar på PM, tor rasmussen.

Jeg har nå sagt alt jeg har å si om oppstartsstrømmen til Xindak-forsterkeren. Skulle testresultatet på det punktet være uklart for noen etter diskusjonen over, så får de sende meg spørsmål på PM.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig. Denne forsterkerdiskusjonen begynner å bli uinteressant.

Er det noen fra DVD&Hjemmekino redaksjonen som har mulighet for å kommentere punkt 2 og 3 (øverst på siden)?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. kamera er fy. sikkert en glipp.2. vi fortsetter selvfølgelig med Hjemme hos. har vært på IFA i fem dager nå.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer dere til å lage noen "hjemme-hos" reportasje i økonomi klassen?
    Så folk kan se hva som er mulig å få til...
    Det hadde jo vært litt artig.

Bare lurer altså.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forsterker som drar sikringen under oppstart er bare en dårlig designet forsterker, ikke noe mere.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og der gikk det en PM til Manic Miner også... rart at så mange uttaler seg negativt om et produkt basert på en test der testeren utelukkende har et positivt inntrykk. :roll:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må du finne deg i roffe. Jeg reagerte på akkurat det samme som alle de andre her. Ingen kritikk mot deg som tester, for du skriver nyansert. Hva vi andre som leser artiklene dine ønsker å se på som + og - blir helt og holdent opp til oss selv

PS: Jeg ønsker ikke en PM :lol:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spitfire
    Kommer dere til å lage noen "hjemme-hos" reportasje i økonomi klassen?
    Jeg vil jo påstå at den hjemmekinoen som vant konkurransen (omtalt i det nyeste bladet) er i økonomiklassen. Det skal godt gjøres å få mer for pengene enn det som eieren har fått til! Det hele så veldig imponerende ut...

Hva tenker du enentlig på som økonomiklassen?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Det må du finne deg i roffe. Jeg reagerte på akkurat det samme som alle de andre her. Ingen kritikk mot deg som tester, for du skriver nyansert. Hva vi andre som leser artiklene dine ønsker å se på som + og - blir helt og holdent opp til oss selv

PS: Jeg ønsker ikke en PM :lol:
    Klart jeg finner meg i det, men jeg tviler på at noen av dem som uttaler seg har forsøkt produktet selv. Det blir uhemmet synsing mot konkrete erfaringer. Det jeg reagerer på er at noen mener at det er en svakhet ved testen at jeg ikke trekker en egenskap fram som negativt. Den fokusen dette har fått får en jo til å tenke seg litt om... Kanskje man skal la være å nevne slikt. Hadde den vært testet hos noen med 16A kurs, så ville det aldri vært oppdaget at den trekker strøm. Og slike kurser er heller regelen enn unntaket i profesjonell testsammenheng. Jeg vil ihvertfall oppfordre dem som reagerer negativt på dette til å tenke på hvor mange produkter som testes som trekker mye strøm ved oppstart hvor dette aldri nevnes.
    Det er forskjell mellom en egenskap og en negativ egenskap. Hvordan egenskaper vektlegges er en personlig greie, akkurat som Tiger sier. Jeg synes det er bedre at egenskapene beskrives nøytralt, så får det være en personlig greie om det er positivt eller negativt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •