DVD&Hjemmekino, nr. 7, 2005 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Hva tenker du enentlig på som økonomiklassen?
    Med økonomi klasse mener jeg hva som er mulig å få til med en 15-25.000.
    Eller kall det gjerne budsjett-klasse eller billig-klasse. Det mener ihvertfall jeg da...

Den som var omtalt i sist blad kaller ikke _jeg_ økonomi klasse.
    Der utgjør jo PJ, forsterker og DVD-spiller alene nesten 50.000,-, og da kommer lerret, kabler, kinostoler + + i tillegg.
    Er enig i at han har fått mye for pengene, men synes ikke dette er en økonomi-kino, men blir selvfølgelig en vurdering som er opp til hver enkelt person.

Det er bare ett spørsmål, og jeg kjøper bladet uannsett...

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde for eksempel vært interessant med en artikkelserie like den Fidelity kjører om beste budsjettanlegg (15K, tror jeg det er). Hadde vært spennede med det samme for hjemmekino. La oss si 25K siden en trenger endel ekstra i hjemmekinoen...

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde for eksempel vært interessant med en artikkelserie like den Fidelity kjører om beste budsjettanlegg (15K, tror jeg det er). Hadde vært spennede med det samme for hjemmekino. La oss si 25K siden en trenger endel ekstra i hjemmekinoen...
    Det hadde vært kult...
    Spennede å se hva folk har fått til med 25k.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra svar, rofffe. (som vanlig).

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var det vel jeg som startet hele denne 'fadesen' med spørsmålet mitt, som jeg trodde var svært så uskyldig; jeg syntes bare det var noe negativt at forsterkeren trakk så mye startstrøm at sikringen røk, mest fordi dette er et produkt som koster ganske lite, og vil derfor kunne bli kjøpt av folk som i utgangspunktet ikke er hi-fi freaker som oss på forumet, men som vil ha god lyd og som tenker 'jøss, den var billig i forhold til prestanda!'. Disse har kanskje et helt vanlig oppsett når det gjelder strøm etc. (som meg f.eks.).

Selvsagt bør/skal man lese hele testen, men for meg personlig er dette såpass negativt at jeg ikke ville kjøpt den p.g.a. dette, da jeg ikke har mulighet til å gjøre om til 16A kurs her. Derfor syntes jeg det var rart at dette ikke var trukket frem som noe negativt. Jeg leste hele testen(ellers hadde jeg jo ikke fått med meg dette), men jeg mente dette nærmest er en 'feil' ved produktet. Jeg ville ikke likt å få anbefalt en TV dersom det eneste lille minuset med den var at den ikke kunne brukes på 10A kurser.
    MEN jeg skjønner hva du mener også; har man lest hele testen, har man fått dette med seg, og kan selv avgjøre om det er så negativt for en selv at en ikke vil kjøpe.

Så den er helt grei. Men akkurat da jeg leste gjennom bladet, syntes jeg det var rart. Det er ikke verre enn det. Jeg må vel få lov å spørre når jeg lurer på noe? Nå var det flere som var enig, og derfor "tok det litt av" kanskje, men det var ikke min mening. Jeg hadde et spørsmål, en liten bagatell egentelig, og jeg spurte derfor; "er det ikke litt rart at...".

*rekker frem labben*

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke en gang merket meg noen navn i denne sammenhengen. For meg har det vært viktig å diskutere sak, ikke hvem som har kommet med ulike meninger. Det jeg synes er synd er at dette er blitt en diskusjon om noe noen mener er en manglende minus i en av testene i bladet. Det må da virkelig være andre ting det er verdt å kommentere. Hvis dette er alt så må jo bladet være genialt bra. John P, jeg har ingenting mot deg. Skulle bare mangle at du lurer så lenge du og jeg har ulikt syn på dette. Men jeg har som sagt sagt mitt i saken.

Samarbeidspartner Ford Prefect sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å svare på innlegget først i tråden.
    1. Ja. De nye NAD-produktene ser spennende ut og er minst like imponerende på innsiden hvis vi skal tro ryktene.
    2. Kameraer hører ikke hjemme i DVD&Hjemmekino. Jeg vil derimot ikke avskrive bærbare musikkgivere. Ting tyder på at de en gang i nær fremtid vil være langt mer seriøse musikkavspillere enn i dag. Hva med "Lossless" WMA 1024 fra 1 tommers disker med 100 GB og plass til et par hundre CD-er?
    3. Vi skal gjøre mer på budsjettsiden både når det gjelder produkter, komplette løsninger og i form av Hjemme-Hos-reportasjer. PM eller mail hvis dere har noen gode ideer om hvem vi bør besøke.
    4. Sony Qualia? Vel. Vent noen uker før du handler dyr projektor.
    5. DVD er vanskelig greier. Jeg vurderer for tiden om dette skal gjøres annerledes. Send meg gjerne en PM eller en mail hvis dere har noen ideer.

Ford Prefect/ Håvard Holmedal
    DVD&Hjemmekino

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Henger meg på denne. Hadde vært flott med artikkelserier om hjemmekinoløsninger i forskjellige prisklasser hvor det er mulig å lære noe om matching av høyttaler/receiver, projektor/lerret osv.

Hadde sikkert vært ok om det hadde dukket opp en artikkel om hifimøbler også forresten.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke fulgt denne tråden, men siden jeg ser at roffe nevner at jeg fikk en PM kan jeg vel dele min mening med de andre også.

Jeg vil bare først si at jeg ikke har lest testen, og det er derfor heller ikke en kritikk av den.

Men i korte trekk er det min mening at man ikke kan bruke det faktum at et produkt knekker en 10A sikring som et tegn på kvalitet, det er hvis noe heller et tegn på det stikk motsatte.

Det blir litt som å stikke hull i potta på mopeden, og tro at den kjører hurtigere fordi den bråker mere, eller å tro at en forsterker spiller bedre hvis den laver varme nok til å steke egg på, eller at en bil er hurtig om den bruker masse bensin.

Jeg hadde selv som barn en gammel Radionette forsterker med feil på slik at den dro sikringen når man tente for den, som 14 åring syntes jeg at det var morsomt, nå i dag 16 år senere er jeg ikke like glad for å løpe ut til sikringsskapet.

Så bedøm lyd utifra den man hører, og strømstyrke utifra det man måler, og ikke ut ifra hvor mange turer man skal i sikringsskapet i løpet av en dag.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt om hva som skjer når store ringkjernetrafoer starter opp

Bare for å opplyse litt mer om dette med oppstartsstrøm. Her er et sitat fra en artikkel om soft start av Rod Elliot fra Elliot Sound Products (min understreking):
    Sitat Opprinnelig postet av Rod Elliot
    Introduction

When your monster (or not so monster) power amplifier is switched on, the initial current drawn from the mains is many times that even at full power. There are two main reasons for this, as follows ...

* Transformers will draw a very heavy current at switch on, until the magnetic flux has stabilised. The effect is worst when power is applied as the AC voltage passes through zero, and is minimised if power is applied at the peak of the AC waveform. This is exactly the opposite to what you might expect
    * At power on, the filter capacitors are completely discharged, and act as a short circuit for a brief (but possibly destructive) period.

These phenomena are well known to manufacturers of very high power amps used in PA and industrial applications, but "soft start" circuits are not commonly used in consumer equipment. Anyone who has a large power amp - especially one that uses a toroidal transformer - will have noticed a momentary dimming of the lights when the amp is powered up. The current drawn is so high that other equipment is affected.

This high inrush current (as it is known) is stressful on many components in your amp, especially ...

* Fuses - these must be slow-blow, or nuisance fuse blowing will be common
    * Transformer - the massive current stresses the windings mechanically and electrically. It is not uncommon to hear a diminishing mechanical buzz as the chassis reacts to the magnetic stress
    * Bridge rectifier - this must handle a current way beyond the normal, because it is forced to try to charge empty filter capacitors, which look like a short circuit until a respectable voltage has been reached
    * Capacitors - the inrush current is many times the ripple current rating of the caps, and stresses the internal electrical connections
    Hele artikkelen (som omtaler en DIY-softstartkrets) finner du her:
    http://sound.westhost.com/project39.htm

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ford Prefect
    For å svare på innlegget først i tråden.
    1. Ja. De nye NAD-produktene ser spennende ut og er minst like imponerende på innsiden hvis vi skal tro ryktene.
    2. Kameraer hører ikke hjemme i DVD&Hjemmekino. Jeg vil derimot ikke avskrive bærbare musikkgivere. Ting tyder på at de en gang i nær fremtid vil være langt mer seriøse musikkavspillere enn i dag. Hva med "Lossless" WMA 1024 fra 1 tommers disker med 100 GB og plass til et par hundre CD-er?
    3. Vi skal gjøre mer på budsjettsiden både når det gjelder produkter, komplette løsninger og i form av Hjemme-Hos-reportasjer. PM eller mail hvis dere har noen gode ideer om hvem vi bør besøke.
    4. Sony Qualia? Vel. Vent noen uker før du handler dyr projektor.
    5. DVD er vanskelig greier. Jeg vurderer for tiden om dette skal gjøres annerledes. Send meg gjerne en PM eller en mail hvis dere har noen ideer.

Ford Prefect/ Håvard Holmedal
    DVD&Hjemmekino
    Ønsker deg velkommen, og bra du tar deg tid til å svare oss "humble consumers"...;-)

PM og mail vil bli sendt ved spørsmål eller "lure" ideer....:grin:

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •