"Ja, vi elsker" Projection Design...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking "Ja, vi elsker" Projection Design...

Synes det nå begynner å bli litt vel mye patriotisme rundt PD. Vi opplevde noe av det samme med Electrocompaniet for en stund siden; uansett hvilken forsterker som konkurrerte med EC, kom EC stort sett alltid best ut i norske blader.

Nå har vi to meget gode norske hjemmekinoblader; kanskje de beste på markedet - og jeg abonnerer på begge. Så dette er ikke noen kritikk til bladene, men kanskje litt mer til de som tester.

Jeg tenker spesielt på den siste tids tester av Optoma H78 og H79. Jeg er 100% objektiv, da jeg ikke har projektor enda (er i gang med kinorom i kjelleren). Dessuten er jeg fra Fredrikstad, hvor PD lages, så jeg burde kanskje være patriot i retning av PD...

Ta f.eks siste test av Optoma H78 i Lyd&Bilde nr. 8. Det skrives blant annet:
    "Så formidabelt er svartnivået at vi måtte redusere lysstyrken på Projectiondesign model one mk.III mer enn normalt for å overgå H78."

Det betyr jo, slik jeg tolker det, at H78 har et bedre sortnivå enn model one mk.III. Her er det også ca. 12.000 kroner i forskjell mellom de to projektorene.

H78 var også mer lyssterk enn PD. Fargene var det skikkelig smell i; omtrent likt med PD (og det er fortsatt sammenlignet med mk.III til kr. 49.000).
    H78 var også "overlegen i disiplinene viftestøy og strølys".
    H78 har motorisert zoom og skarphet (styrt fra fjernkontroll), den har lensshift og en funksjonibel fjernkontroll med bakgrunnsbelysning. Og dette har vel ikke PD.

Når vi summerer opp alt dette, så får H78 karakteren 9+ når det gjelder sortnivå. Det skjønner jeg ikke, når man måtte skru ned lysstyrken på mk.III, som er referansen, for å komme på nivå med H78. Alikevel får den bare 9+.

Dersom vi sier at kontrasten er en anelse bedre på model one mk.III, trøkket i fargene var omtrent likt på de to, H78 var derimot mer lyssterk, sortnivået var bedre på H78, H78 har langt lavere støy og strølys, den er langt mer plasseringsvennlig og har en bedre fjernkontroll. Og sist men ikke minst: den koster ca. 12.000 kroner mindre enn model one mk.III.
    Min konklusjon her: uansett hvor bra en digitalprojektor som testes er, er den aldri så bra som den norske Projectiondesign...

Så kom DVD&Hjemmekino i dag med test av Optoma H79:
    Her skriver du, Gorm, at det er mer punch i bildet til H79 i forhold til mk.III. Det gir et noe dårligere sortnivå i forhold til den mindre lyssterke mk.III. Samtidig skriver du at trøkket i bildet er såpass bra, at du ikke ønsket å sette på et ND filter.

Du skriver også at gråskalaen er jevnere på PD, og at H79 har en mer "agressiv" gammajustering. "...Optoma viser bedre detaljer i mørke områder". Kontrastområdet er omtrent identisk. Fargedybden er også omtrent identisk - selv om H79 kjører med ett ekstra grønnsegment(?).

Lenger utover i testen skrives det:
    H79 har langt bedre bilde på HDTV materiale enn model one mk.III, den har motorisert zoom og fokus, stillegående drift (stillere enn mk.III), og lensshift.
    Fjernkontrollen til mk.III er etter min mening elendig i forhold til den som følger med Optoma - dette ble vel ikke nevnt i testen.
    Og sist men ikke minst er den hele 10.000 kroner billigere enn mk.III. 10.000 kroner! Da får man en Denon DVD-3910 i tillegg! - som ikke akkurat er en uvesentlig dvd-spiller.

Alikevel får den "bare" 19 av 20 poeng. Ikke et ord om at den faktisk har overgått model one mk.III - for det er slik jeg tolker testen. Og har jeg misforstått at H79 ikke er bedre enn mk.III, ja da skjønner jeg ingenting av testen. "Vil du ha det beste markedet har å by på akkurat nå, kommer du rett og slett ikke utenom Optoma". Hva betyr det? Hvorfor får den i såfall ikke 20 av 20 poeng? Det er jo det beste markedet har å by på! Så står det til slutt: "Det finnes selvsagt bedre projektorer, men ikke i denne prisklassen". Da går jeg ut i fra at det er i allefall prisklassen opp til 50k.

Så selv om du, Gorm Sørensen, selv eier en PD model one mk.III, så burde du kanskje ha avsluttet testen med at - Optoma H79 er bedre enn mk.III og at H79 er den nye referansen! - etter min mening.

Også i denne testen føler jeg at det blir litt mye patriotisme. Enten for at Projectiondesign er norsk eller at man rett og slett synes den er best uansett. Nå skal det sies at Optoma H79 ble testet side ved side med Marantz VP12S4, som vel koster ca. 130k, av projectorreviews.com. Det var ikke stor forskjellen på de to. H79 blir ofte nevnt sammen med Sim2, Yamaha og Marantz.

Håper ikke jeg har tråkket på noens tær, spesielt Gorm sine; for jeg synes tester i DVD&Hjemmekino er svært godt lesestoff.

Det jeg ønsker å si, er at man bør kanskje være litt forsiktig å "glorifisere" en norsk projektor såpass mye - det kan slå uheldig ut...

Synspunkter

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg hadde gitt H79 20 poeng så betyr det at den er perfekt. Det er den absolutt ikke, etter min mening (som du kan se av testen).
    En annen ting, hva gjør jeg når neste projektor kommer som faktisk er bedre enn H79? Setter vi da 20+? Hvis du leser forutsetningene for poengskalaen (foran i bladet) så skjønner du hvor høyt karakteren 19 henger. Den henger så høyt at jeg ikke får lov til å sette den alene. Flere i redaksjonen må være enige, for at karakterer over 18 skal kunne brukes.

20 er perfekt, og perfekt finner du nok ikke ofte i denne bransjen.

Tror nok uansett Optoma er rimelig godt fornøyd med 19.:wink:

PS: Action har jo aldri fått høyere score heller! Ei heller er H79 vår nye referanse, for den er ikke bedre enn model one. Den er bare billigere, og har mer utstyr. Referanse betyr projektoren vi refererer til (den vi sammenlikner med), og i taket her henger det fortsatt en model one. Det har ingen ting med at den er best i verden å gjøre, det betyr bare at den er bra nok til å stå seg mot de andre projektorene vi tester.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fortsetter gjerne denne diskusjonen på mail, dersom du ønsker å diskutere videre. :grin:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hei, Gorm. Først vil jeg jo takke for at du ikke gikk rett i forsvarsposisjon og at det er takhøyde på forumet.

Jeg skjønner hva du mener med at den ikke får karakteren 20, da du synes at den ikke er perfekt. Det er greit, men jeg tolker jo testen fortsatt dit hen at H79 var bedre enn mkIII. Du skriver jo at det ikke finnes noen "fullverdige konkurrenter i skrivende stund". Og dersom du vil ha det beste, kommer man ikke utenom Optoma. Det er vel en karakter 20/20. Dvd&Hjemmekino fra 2004, og et produkt som den gang fikk karakteren 17/20, vil jo være dårligere enn dagens 17/20. Dermed må det jo være greit å gi 20/20 dersom det pr. nå er det beste på markedet. Om det 3 måneder senere kommer noe som er bedre, og det er jo sannsynlig, så gir man jo den 20/20. Uansett blir det jo bare tøv med karakterer dersom det er slik som du sier, at dersom det kommer en som er bedre enn 20, så skal den ha 20+. Dersom ingen produkt kan får karakteren 20, hva er da poenget med å ha en slik karakter, da?
    I projektor- og hjemmekinobransjen endrer produktene seg omtrent til det bedre hvert kvartal. Dersom Dvd&Hjemmekino ikke kan gi et produkt karakteren 20, fordi det snart vil komme noe bedre; så vil dere jo aldri kunne gi den karakteren. Det betyr at det i praksis er 19 som er høyest. Og dersom 19 er høyest, burde det ha stått 19/19. Og dersom 19 er høyest, og 19 ikke kan gis; så burde den ha fått 18. Og slik kan vi argumentere til vi er på karakteren 1 eller 0. Skjønner? Dessuten synes jeg jo at pris og utstyr er vesentlig.

Du svarer at model one fortsatt er bedre enn H79. Da synes jeg det jo er rart at model one fikk 18/20 og H79 19/20. Blir det ikke litt merkelig å ha en projektor som fikk dårligere resultat som referanse. Greit å definere ordet "referanse" som noe man refererer til. Men som et utgangspunkt bruker man vel et referanseprodukt fordi det er best i en klasse. Ellers kunne dere vel ha brukt Benq 7700 som referanse? Men da blir det vel litt merkelig, så derfor skjønnner jeg ikke helt argumentet ditt, Gorm.

En annen ting jeg synes er veldig spesielt når dere tester projektorer, er bruken av lerret. Etter hva jeg har oppfattet benyttes Adeo grått lerret med gain 1.0 hver eneste gang. Om dere tester Sony HS50, Optoma H79, PD mk.III; så benyttes det samme type lerret. Blir ikke det litt feil, da. Ved test av andre produkter, f.eks. forsterkere, tester man ofte på forskjellige høyttalere. Andre blader og testsider har i alle fall 3 lerrett de tester projektoren på. Som f.eks Stewart Studiotek 130, Firehawk/ DaLite og Greyhawk. Slik får man jo sett hvordan projektoren virkelig er...

Selvsagt er mk.III bra, den er sinnsyk bra, etter også min mening, og det er helt greit å bruke den som referanse. Men kanskje den nå har sett sin overmann i H79....

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg fortsetter gjerne denne diskusjonen på mail, dersom du ønsker å diskutere videre.
    Da jeg også har et ønske om noe fritid har jeg ingen ønsker om å diskutere testene i full offentlighet. Da ville jeg ikke hatt tid til annet, for det er alltid noen som har noe på hjertet. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flytter tråden til generell chitchat, siden den ikke omhandler teknisk diskusjon rundt projektorer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    En annen ting jeg synes er veldig spesielt når dere tester projektorer, er bruken av lerret. Etter hva jeg har oppfattet benyttes Adeo grått lerret med gain 1.0 hver eneste gang. Om dere tester Sony HS50, Optoma H79, PD mk.III; så benyttes det samme type lerret. Blir ikke det litt feil, da. Ved test av andre produkter, f.eks. forsterkere, tester man ofte på forskjellige høyttalere. Andre blader og testsider har i alle fall 3 lerrett de tester projektoren på. Som f.eks Stewart Studiotek 130, Firehawk/ DaLite og Greyhawk. Slik får man jo sett hvordan projektoren virkelig er...
    Skal ikke utale meg om gjeldende test spesiellt eller om det er for mye patriotisme rundt PD (det synes jeg personlig det burde være litt mye av :wink: ), men synes at det var et godt poeng det å teste med forskjellige typer lerret. Projektorer som ikke er alt for lyssterke og med god kontroll i sortnivå og som klarer å gjengi mye detaljer i mørke filmsener osv, hadde det kanskje vært lurt å teste med gråe lerret med forskjellige gain samt hvite lerret også for å lettere skille test deltageren(e) fra referangsen, og kunne angi hvilket lerret som testeren mener ga det beste bilderesultatet under testingen og var lettest å sette opp projektoren opp til å bruke.
    Det blir nesten som matching av høytalere og effekttrinn osv, der gode veloppløste høytalere lettere kan avsløre feil fra kilde avspillere og forsterkere, samt at man kan gå andre veien og avsløre høytalerens skavanker eller uheldige komponent kombinasjoner hvor man ender opp med et lystklingende og uheldig resultat.

Ellers synes jeg Gorm er en meget fagmessig og dyktig skribent både i AvForum sammenheng og DVD&Hjemmekino, og håper han får god tid til begge deler i tilegg til nødvendig fritid :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Friskt at en som er fra plankebyen kan kritisere Action One. Når det er sagt, er jeg litt uenig i kritikken. Det er ikke uten grunn at DVD&HJK og Lyd&Bilde bruker Action Model One som referanse, ettersom det er en meget god projektor. Det som PD tilbyr i tillegg (som du ikke nevner) er oppgraderingsmuligheten, der en betaler kr 10 000 for første oppgradering og kr 6 000 for de neste oppgraderingene. Dette kan virke mye, men sett i lys av hvor mye projektorer i denne prisklassen (40-50K) faller i året, så er det genialt.

Jeg synes også Gorm er meget nyansert i sine uttalelser om projektorer, og han sa vel at Optoma H79 var identisk (så å si) på billedkvalitet som Action MK3. Når H79 i tillegg var lydløs og mer plasseringsvennlig, samt kr 10 000 billigere, var den en klar vinner. Det eneste som hindret ham fra å bytte ut sin MK3 var at H79 var STOR og stygg, og kona likte den ikke (det sa han til meg på telefon. Ooops Gorm, det bare glapp ut !). Og ja, utseende bør bety litt, ettersom ikke alle har muligheten til å ha en Barco hengende i taket, selv om vi drømmer :wink:

Jeg synes ikke at H79 skal få 20 i karakter, nettopp pga sistnevnte, samt at den ikke er perfekt på andre områder. Den kunne f.eks vært stillere (selv om støyen er lav, men ikke lavere enn HS50), den kunne vært mer plasseringsvennlig dvs bedre zoom og lens shift (selv om dette er relativt bra), etc. Jeg tror de fleste skjønner at 19 er en toppkarakter, hvis ikke så får en lese forutsetningene som står i bladet !!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •