Liker du det nye forum designet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Thumbs up Liker du det nye forum designet?

Heissan. Har søkt litt rundt her men fant ikke noen tråd om dette.

Jeg ville bare ytre min minsnøye med det nye designet på forumet. Jeg finner det både mer rotete, og mindre stilfult enn det gamle. Fargevalgene bidrar sterkt til det, men også den rotete topp-menyen som er altfor høy, samt den enorme annonsen på toppen. Man må jo ha veldig god oppløsning for å slippe å scrolle nedover for å lese første post i en tråd. Ikonene som viser om det er nye poster i en tråd siden sist du var innom synes jeg nå er for like. I gamle forumet var det svært tydelig hvilke poster som var nytt innhold i.

Lurer litt på om andre er enig med meg. Selv har jeg nermest sluttet å bruke forumet for jeg synes det er uoversiktlig og langt mindre brukervennlig enn tidligere. Dette er selvfølgelig ikke ønskelig for min egen del, og veldig synd.

-Ko_deZ-

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...ved design av en nettside ønsker en alltid slippe ta hensyn til bannerannonser. Imidlertid lar det seg ikke gjøre å tilby deg denne tjenesten uten annonsering.

Vi synes imidlertid det er veldig synd at designet skal være utslagsgivende for om du besøker oss eller ikke, jeg håper og tror jo en slik avgjørelse baseres på innholdet av siden.

Vi skal for øvrig jobbe hardt for å bedre relevansen på bannerannonsene fremover, samt at vi selvsagt vil være åpne for å oppdatere designet etterhvert. Imidlertid er vi som nevnt begrenset av bannerannonsene, slik at det neimen ikke er enkelt å få det til slik vi ønsker!

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som plager MEG er at etter å ha lest denne tråden, velger jeg Avforum.no forsiden for å se om det er andre emner med uleste innlegg. Da vises denne tråden, som jeg akkurat har lest, som om den er ulest.. Jeg må gå et hakk om gangen, altså tilbake VIA generell chitchat, Forslagblabla, og deretter til Avforum.no for at denne tråden skal vises som lest.

Er dette fordi jeg bruker Firefox eller? Andre som har samme problem?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Da vi fikk det nye designet likte jeg det ikke helt.
    Nå som jeg er godt vant til det, ville jeg ikke gått tilbake.

Så var da Lygren og Mag veldig flinke etter re-designet å lytte til brukerne så vi fikk en del skreddersydde løsninger på plass.
    At det er små justeringer som fortsatt kan foretaes er jeg enig i, men utgangspunktet vi har nå liker jeg bedre enn slik det var for 6mnd siden.

Så er det dette med reklame.
    Nødvendigvis må vi ha reklame for at tjenesten skal være gratis.
    Jeg støtter også oppunder alle som er tilhengere av reklamefinansierte tjenester foran avgifter eller lisenser.
    Merkelig nok ser det ut til at jeg er en av de få med den egenskap at jeg ikke "ser" reklamen.
    Jeg scroller ned en side, leser det som er relevant for meg, og hvis noen hadde spurt hvilke reklamer som var der, hadde jeg sikkert ikke kunnet gjengi mer enn 50%.
    (Samme gjelder når jeg leser magasiner L&B, D&H m.m. Annonsesidene glir jeg forbi uten å merke det. Enkelte utenlandske magasiner er dog mer enn 50% reklame, og der finner jeg det slitsomt å "lete" etter artiklene innimellom).

Jeg synes det blir for søkt at noen skal gi opp en nettside pga de har noe mot Jamba-frosken, ikke liker designet osv...
    Ja, det kan være en viktig faktor, men det skal da være innholdet som teller mest, og der synes jeg avforum.no er en god tilbyder for av-diskusjon med relevant innhold.

Newcomer Bombadil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som fronzel sier over her så irriterer jeg meg også litt over at når jeg trykker på avforum knappen helt øverst så oppdaterer ikke hovedsiden seg etter de innleggene jeg har lest. Hvis jeg f.eks. legger inn et innlegg og så trykker på avforum knappan så ligger ikke mitt innlegg som det nyeste. Jeg må da "refreshe" siden så kommer min som nyeste.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del, jeg sier ikke at banneren må bort, jeg skjønner godt behovet for å finansiere siden. Problemet er, at når det er 1,5x høyden av banneren med menygreier så er nesten halve skjermen spist opp av øverste del av web siden, og jeg bruker 1600x1200 i oppløsning. Før kunne jeg surfe innom når jeg var i PJ modus, men 1280x720 er virkelig tungvindt nå, om det ikke var det før.

Jeg har også irritert meg over oppdateringa av ikoner, men jeg plages mest av at ikonene er for like. Før så krevde det ingen innsats å skille mellom dem. Alt på web siden har nå fått samme fargetoner.
    Jeg liker ikke fargevalgene. De er veldig flate, og orange og forskjellige toner av lilla appelerer ikke like mye som det gjorde på 80-tallet, spesielt ikke grå-lilla.

Innholdet på web siden er fremdeles bra, og det er mye morsomt å lese. Forskjellen fra før til nå, er at jeg misliker designet på siden, og av den grunn mister den også en del av appellen.

Jeg føler at det er blitt altfor mye rot rundt forbi på skjermen, spesielt på toppen, men også på høyresiden. Siden har ikke lenger et helhetlig design. "En boks oppi der har linker som forandrer på en boks nedi der". Man burde ha sett sammenhengen mellom linja med AVstart og AVforum og maten i dokumentet lenger nede. Det blir for mye scrolling og leting. "opp til linken, ned til innmaten" blir fort gammelt synes jeg. Riktignok er minHjemmekino og AV torget nå blitt en del av helheten. Personlig likte jeg det bedre da de hadde sine "egne" sider. For min del har dette forumet gjordt det samme som sol.no gjorde. Før var SOL nyttig. Nyheter fra masse medier samlet på ett sted, ryddig og oversiktlig. Nå er det "too much". Det er en grense for hvor mye som passer inn på en web side. SOL tråkket over den streken for lenge siden, og jeg mener at AVforum nå har gjordt det samme.

Jeg kommer til å bruke AVforum som en informasjonskilde i fremtiden som nå, men jeg trives ikke med siden lenger, og har merket at mer av min tid nå brukes på andre forum som er mer oversiktlige og ikke "irriterer" mer fullt så mye. For meg skulle dette være et forum for interesserte. Nå finner jeg at for mye av tiden går til andre ting en å faktisk være en del av forumet. For meg er det kommunikasjonen som er viktigste delen av forumet, og ikke en haug med fancy vissvass rund.

-Ko_deZ-

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på det historiske avforum. Det var et forum. Dette er en portal.

http://web.archive.org/web/*/http://www.avforum.no

Riktignok min mening...

-Ko_deZ-

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens jeg er i sonen...

Jeg synes det å lese en tråd nå blir litt for oppdelt. Det er ett eller anna som sier at "disse postene hører ikke sammen" når hver enkelt post har ei tykk linje øverst, og en hel firkanta blokk for seg selv. Det ser ikke direkte ut som den har noe med blokka over å gjøre. Nesten som legoklosser som er lagt i riktig mønster, men ikke koblet i hverandre.

-Ko_deZ-

PS.
    Gode gamle SOL : http://web.archive.org/web/199704180...://www.sol.no/

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Husk at du kan velge å benytte http://avforum.no/forum/ som startside, da slipper du forsiden.

Vi er for øvrig svært oppmerksomme på endringen fra rent forum til en mer helhetlig tjeneste. Hele vårt re-design av sidene tok sikte på å bedre interaktiviteten mellom tjenestene uten å gå på bekostning av forumdelen. Dette har vi nok ikke i 100% grad klart, men jobben er ikke ferdig, slik at vi vil fortsette å utvikle funksjoner og tjenester som øker nettsidens community / diskusjonsartede natur, som tross alt er vårt fundament og uten tvil mest vesentlig for tjenestens kvalitet og nytte for folk.

"Bokse-layouten" skal vi nok prøve å modifisere noe etterhvert. Fordelen er at alt er modulbasert, slik at hver boks kan utvikles separat, ulempen er som du sier litt lego-aktig design, som til tider kan bli litt for inndelt.

Takker for øvrig for denne type innspill, uten disse vil ikke vi klare utvikle tjenesten i den riktige retning, dette er tross alt en brukergenerert tjeneste, der vår oppgave er å skape en mest mulig dynamisk løsning som best mulig samler brukernes bidrag og selvsagt tar hensyn til nåværende og kommende behov i så måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig veldig enig med ko_dez angående designet. Personlig skulle jeg ønske lysere og mer luftige farger. Som ko_dez skriver, gjerne litt mindre 80-talls inspirert. Jeg spørte vel lygren tidligere om ikke det (som med mange andre forum) kunne være mulig for brukerne selv å definere en fargepalett, men fikk da nei med begrunnelse at fargevalget var en del av avforum-konseptet eller noe slikt.

Forresten mener jeg designet av en side så absolutt er avgjørende om brukere ønsker å benytte siden eller ikke. Om designet virker for tungt og uryddig tror jeg det er fort gjort at brukere etterhvert uteblir. Imidlertidig sier jeg ikke at designet på avforum er såå ille at det burde tilsi noen masseflukt akkurat. Har vel selv vært mye mindre på forumet den siste tiden enn tidligere, uten at jeg skal si det har så mye med designet å gjøre.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes designet er helt greit jeg. Ville muligens valgt andre farger ja, men det plager meg ikke! Reklame er også helt greit, men reklame som spiller lyd er uakseptabelt, og kvalifiserer til å iverksette countermeasures i nettleseren. Eneste som virkelig plager meg noen ganger er ikonene for lest/ikke lest som ikke fungerer tilfredstillende.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyngren:
    Mine umiddelbare kommentarer er:
    1. fjern mellomrommet mellom forumpostene, og gjør bakgrunnsfargen på overskriften lik, eller veldig lik, bakgrunnsfargen i postene. Det ville gjordt en stor forskjell.
    2. Forandre ikonene ved siden av de forskjellige forum-delene slik at man kan lett se forskjell når det har kommet nye poster.
    3. Gjør som nr.2 i hvert av forum-delene(dette er noe bedre, men langt fra bra)
    4. Gjør det tydeligere hva som er lenker og hva som er tekst i menyfeltene.
    5. Gå veldig kritisk til verks når fargevalgene tas. Den orange fargen fungerer ikke med resten av fargene. Om den orange må bli, må de andre forandres. Mener orange kan gå bra med en god del variasjoner av blå.. =)
    6. Skill ut den høyre linjen fra menyene. Noe så enkelt som å gjøre avstanden mellom hoveddelen og den høyre linja en halv cm bredere, kanskje med en linje ned langs midten, ville gjordt det hele mer oversiktlig.
    7. forsøk å fjerne alle mulige mellomrom i vertikal retning. Spesielt mener jeg da mellomroomet mellom poster i forumet, og over og under sponsor linja. Scrolling gjør ting tungvindt.

Vel, da har jeg fått syte fra meg, så nå er humøret adskillig bedre =)

Takk, og god natt.

-Ko_deZ-

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var også blandt de som var misfornøyd da de la om forumet, men etter at de fikk justert på endel ting, (og det er sikkert noen småting som gjenstår,) så synes jeg det fungerer veldig bra nå!

Litt om hvordan jeg selv bruker forumet som jeg synes fungerer bra:
    Jeg har bookmark til http://www.avforum.no/forum/search.php?do=getnew som da gir meg alle ny tråder (fordrer at en er innlogget, og hvis du ikke vil ha med chitchat legger du til &exclude=92 tilslutt). Bruker firefox med div plugin, så trykker ctrl og klikker på de trådene jeg vil lese, så åpnes de i nye tab'er i bakgrunnen, så går jeg til den lengst til høyre og begynner å lese, og lukker de etterhvert som jeg er ferdig.

Når jeg kommer tilbake til listen over innlegg igjen trykker jeg på "Nye innlegg" i menyraden oppe og får oppdatert listen (da uten chitchat) over nye innlegg, hvor nye er i uthevet skrift, så ser jo fort om det er noen nye. Lange tråder trykker jeg på det lille blå ikonet for å komme til første uleste innlegg...

Angående alle "boksene" på høyreside så har vel de fleste av de en pilknapp til høyre som en kan bruke for å lukke boksene og fjerne mye av "støyen" på sidene...

Fargevalgene er jeg forsåvidt enig i at ikke er de fineste og skulle veldig gjerne hatt noen fargepaletter å velge blandt, men utrolig hva en kan venne seg til
    (Hva med div fargepaletter hvor orange er hovedfargen (er vel den Lygren ikke vil endre på))

Ellers synes jeg det er greit at de forskjellige innleggene i tråden er så markert fra hverandre som de er, jeg liker mindre godt forum hvor allt nesten bare glir over i hverandre, spesielt i tråder en har lest på tidligere og en skal skrolle seg nedover og prøve å finne neste uleste...

Angående scrolling, så har en vel scrollehjul på musa? Prøv litt med innstillingene for den hva som passer en best med tanke på hvor mye hvert "klikk" skal scrolle...

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det nye forumet er greit når jeg har blitt vant til det...
    Men synes det har blitt tregt. Tar mere tid å laste sidene.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likte ikke forandringene med en gang jeg heller. Det er vel slik at de fleste er kristiske til forandringer og synes "det var bedre før i tiden"-mentalitet.

Kunne ikke tenke meg å gå tilbake til gamlesidene. Forumet er blitt mere moderne og designet likeså.

Takk til de som gjør en ypperlig jobb med å drive forumet. Det er alltid rom for forbedringer, men dette tar dere også seriøst. Kjempebra faktisk!

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker det ikke....har sluttet å være på forumet her pga av det. Det er for mye tekst og for rotete. Får ikke oversikt og øya mine går i x....

Er det forskjellige layouts en kan teste? Vet at på endel forum så en kan stille det inn selv.

Hvis ikke så er det meget synd. For dette var en bra side før.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •