Tips til salg av leilighet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer Børni sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til salg av leilighet

Har prøvd en god stund gjennom Notar å selge min leilighet,men uten hell så langt.Da kontrakten med Notar nå er gått ut,tenkte jeg å prøve på egen hånd å få solgt den.Jeg har da mulighet til å gå ned litt i pris for jeg vil da slippe betalingen til megler.Har dere noen tips om hvordan jeg kan få "napp" til potensielle kjøpere og kansje dere har egne erfaringer.Leiligheten kan sees på denne linken:http://www.finn.no/finn/realestate/o...&pos=4&tot=119

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moderne hus, leiligheten synes jeg var kjempefin, og utsikten er jo massiv der du bor. Dog er det vel fortsatt ansett som litt "utpå-landet". Men samtidig synes jeg ikke leiligheten var dyr i heletatt, med tanke på at tilsvarende leiligheter i Brundalen går for himla mye mere. Men beliggenheten er nok medvirkende ja, såfremt man ikke er student på Dragvoll med litt penger.

Har du hatt folk på visning? Det første som slår meg er hjemmekinopreget. Hvis jeg personlig hadde vært på visning der hadde jeg nok sagt "Wow, kult!", men for den gjenomsnittlige kjøperen kan det være en turnoff med et stort hjemmekinoanlegg og prosjektor i taket, samt lerrett på veggen og hyller med dvd filmer som preger stuen. Jeg ville ha tonet litt ned hjemmekinointrykket på en evt. visning.

Men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du ikke har kjøpere til den prisen, jeg vil tro leiligheten vil stige når det sikkert etterhvert bygges ut mere i området.

Lykke til ihvertfall, du skal vite at hadde jeg skulle flytte tilbake til Trondheim hadde jeg garantert sjekket ut leiligheten din.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg være erlig så synes jeg prisen var for høy. En kompis av meg har kjøpt seg splitter ny andelsleilighet midt i oslo. den kostet rundt 500.000 kr, med fellesgjeld på 1,3 riktignok 6 kvadratmeter mindre.

Jeg vet ikke jeg hvor mye du har betalt ned av lånet på den?

Men som herren over skriver, skal man selge så bør man presentere den som ett salgsobjekt og kanskje heller "fortrenge" lidenskapen til mye hjemmekino etc. Jeg hadde lett ofret en del inventar i salgsperioden for å få leiligheten til å framstå som ett best mulig salgsobjekt til folket som kommer på visning.

Det er en side på nettet, husker ikke helt hvor. Der finner du mye informasjon om det å selge på egenhånd. Har man kontroll så er det jo ikke noe i veien med å kunne komme godt ut på den måten.

Ønsker deg uansett lykke til med salg! For all del, leiligheten var skikkelig pen, likte godt fasaden utafor også. Hadde den lagt her i byen skal du ikke se bortifra at jeg hadde skrevet meg på budrunde!

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PÅ TVNorge går det nå en engelsk serie om å lokke ut bud, en del nyttige tips kan du få der.

Edit: Personlige betraktninger: å se igjenom bildene ga et veldig "kalt" inntrykk. Badet så helt sterilt ut og ikke koselig, få fram noen håndlkær med farge på såpe og blomster på benken. Eneste med noe særlig farger på var stretch-laknet og det passet ikke, du bør ha mørkere fargepå sengeklærne enn laken. Kjøkken benken din var altfor steril, noe pynt må til, eks. et fruktfat, men ikke overdriv. Litt for mange plakater i entre og en matte, men stua synes grei, mangler teppe under bordet og gardiner med farger. Finn en dag med bedre vær får å vise utsikt og eks. solnedgang.

PS .sørg for å ha visnigtid som går noe lengre enn hos alle andre så rekker flere innom.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at HK designet burde tones litt ned, selv om det er stor sikle-faktor for oss her på forumet så må man tenke på at det er ganske "smal" gruppe som ønsker seg en kino i stuen. Et annet godt tips (som jeg leste her på forumet tror jeg) er å steke boller/rundstykker til gjestene (ikke bare for å være hyggelig, men lukten blir assosiert med noe positivt).
    Ellers så er det en flott leilighet!
    Men så bygges det endel leiligheter om dagen. Leste senest denne uken at prisene på brukte leiliheter i den "billigste" klassen presses litt pga mye nybygging. Uansett, hold motet oppe, kommer den rette kjøper så blir den borte.

Om prisen er høy eller ikke, det kommer an på om noen er villige til å gi hva man forlanger det Denne koster 1.5mill, mens den i oslo kostet 1.8mill så det er da noe billigere i Tr.heim.

Mvh

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i at HK må bort før visningen.

Prøvde å danne meg et inntrykk av leiligheten ved å se på bildene, og leiligheten er 120% strøken. 100% strøken er godt nok. Støtter med andre ord Biddas betraktninger fullt ut.

Følger du rådene så tror jeg du er nærmere et salg. Lykke til

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar med noen erfaringer/råd til, når det gjelder prentasjon/visning osv.:
    Kort om bakgrunn for rådet: For å få inn bud må du nødvendigvis ha folk på visning og for å få folk til å komme må de vite om ditt tilbud og få lyst til å bo der.

1) Sørg derfor for maks markedsføring som plakater på kjøpesentra, i kantiner på arbeidsplasser i nærheten (hvis slike finnes), averter også på dager som ikke er typiske annonsedager. Bakgrunn er at det er mange som "ikke vet" at de skal kjøpe/flytte ;-), med andre ord: den lysten skal du vekke med ord og bilder. Vekker du følelser vekker du budene.
    2)Ha utvidet visningstid ut over normalt (uten megler, hvis de ikke kan stille) slik at de kommer innom de som har deg litt lengre ned på lista, har de først kommet har du sjansen. Presiser at du kan ta i mot 2. gangs besøk utenom visningstid slik at de kan få en roligere gjennomgang, be dem gjerne ta med "hele slekta", jo flere som er positive i slekta (eks. mor og far) jo letter sitter budene.
    3)Still også opp på fredag lørdag og søndag med adgang til visning, ikke etter avtale for det binder mere opp førstegangsbesøker'n, men 2.gangs besøker kan du gjerne gjøre avtale med.
    4) Spill på følelser, unngå negative kommentarer om naboer støy parkering osv, fokuser kun på positive hendelser og muligheter.
    5) Får du inn bud så prøv å unngå å ha bud liggede over en helg, er vanskelig å dra igang igjen prosessen hos kjøperne.

Har brukt samme metode ved salg av leilighet (Oslo) og hus (Bærum) og har hatt betydelig effekt. Leiligheta ble solgt for 530' mens nabon's som solgte måneden før fikk 385' ! Huset i Bærum satte ny rekord i gata og med 5 tilbydere så var det virkelig morsomt en stund.

Spill på følelser og for å få folk til å få lyst til å komme innom må du endre bildene dine slik at rommene virker "varme og trygge". Prøv også med vidvinkel slik at følelsen av rommets størrelse øker.

OBS: glemte at du burde fått inn 2 stoler til på kjøkkenet slik at du viser at det er mulig for flere enn 2 å spise. Du burde sette ene skyvedøra på garderobeskapet på gløtt slik at trådhyller og litt av klærne synes, dette bryter opp bilde fargemessig og gir bedre inntrykk at det faktiskt er noe praktisk og påkostet.

Det ble mye dette, men håper at noe var nyttig.

Lykke til med salget!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow!Tusen takk for kjempefin respons og gode tips!!
    Masse nyttige tips her og jeg er enig med flere av dere når det gjelder ting jeg bør forandre på
    Skal holde dere oppdatert.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Ikke vet jeg hva som gjorde det,men etter at jeg søkte om tips her inne fikk jeg en budrunde på leiligheten og havnet opp på den nette sum av 630.000.-
    Altså 50.000 over prisantydning!!!Så leiligheten blei solgt igår
    Dette var før jeg fikk gjort noen av de tipsene jeg fikk her inne.
    Så etter 6 mnd. er jeg endelig i havn og er strålende fornøyd.
    Men uansett takk for respons og gode råd!!!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...men tenk på hva du kunne ha fått hvis du hadde ventet å fulgt rådene ;-)
    Gratulerer med salget, var det kino'n som gjorde utslaget?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    he he tviler jeg på,han som kjøpte,kjøpte den kun ut fra bildene han så på nettet

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...tenkte jeg det ikke en HAN, hvis han hadde hatt en HUN så ville det ha slått ut anderledes ;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Tro det eller ei,men fyren kjøpte leiligheten til dama si som skal begynne på Dragvoll nå i høst!!!!
    Han skal ikke bo her selv engang!!!!
    Hun er ei heldig dame sier nå jeg.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med salg av leigliheten!

Men jeg er ganske uerfaren her siden jeg kun har leid noen steder,men hva betyr dette:

Prisantydning: 580.000,-
    Fellesgjeld 976.135,-
    Husleie/ felleskost. mnd. 4.213,-

Betyr det at man får 976.135kr i gjeld etter at man har betalt 580.000kr? Må man betale husleie selv når fellesgjeld er betalt ned? Vil det ikke bli fryktelig dyrt totalt sett da?

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at leiligheten er solgt kan jeg si at det nok kun er førstegangskjøpere som går på slike tilbud. De har faktisk betalt over 80.000,- per kvadratmeter og det er noe man kun ser for de beste strøkene i Oslo. Du har klart det for en leilighet ute på landet i midtnorge! I tillegg så er leiligheten vendt nord-nord-øst, det er dårligst mulig orientering!!

Det er mange førsteganskjøpere som har gått på lignende prosjekter i Oslo i det siste. Man har en lav salgspris, men en andel av fellesgjeld på godt over millionen. Vanligvis har man flere års avdragsfrihet på fellesgjelden og fellesutgiften ser derfor overkommelig ut. Etter at perioden med avdragsfrihet er over og renten kanskje også har økt så vil det plutselig være mange som ikke har mulighet til å betjene lånet lengere.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta gjerne frem kalkulatoren igjen Robert Jeg tror vi sier i overkant av 32.000 per kvadratmeter jeg :razz:

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    32.000 ja, var litt vel rask der....., men mye er det uansett.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt, det er veldig mye.. (Bra for selger)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selvfølgelig veldig fornøyd med prisen jeg fikk.I dette borettslaget er det 5 års avdragsfrihet på fellesgjelda så husleia vil gå opp til nesten 7500,. om fire år!Grøss!Jeg flytta inn i mai 2004 så jeg har da bodd her i litt over 1 år.Var uansett uaktuelt å bli boende til husleia går opp til 7500.Skal sitte litt på gjerdet nå tror jeg for å se hvordan ting utvikler seg på boligmarkedet.Prisene kan jo ikke vokse inn i himmelen.
    Skal innvestere noe av overskuddet i fond tror jeg.
    Men den ligger ikke så på landet som mange tror,er faktisk bare 10 min. med bil til sentum av trondheim.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •