Er vi virkelig gale? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 52 av 52
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Wolverin
    20-30 000 for kabler blir i meste laget for meg, det har jeg rett og slett ikke råd til og kan ikke forsvare å gjøre, men trenger kanskje ikke gå så mye opp for å få bedre enn jeg har.
    Bruk hovedsaklig penga på de elektroniske komponentene. Da får du mest godlyd for penga. Kabler bør du ta etter hvert, og etter behov. Det er ikke akkurat der lydoppgraderingene er mest merkbare.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wolverin
    Ja, har lett etter tråder med tester av kabler mot hverandre og erfaringer.
    Jeg merket stor forskjell fra noen billige kabler jeg hadde før og opp til Phyton med bi-w.
    Hvis det er mulig å komme ytterligere et slikt hakk opp, så er det dumt når man ikke kan lese tester om det.
    20-30 000 for kabler blir i meste laget for meg, det har jeg rett og slett ikke råd til og kan ikke forsvare å gjøre, men trenger kanskje ikke gå så mye opp for å få bedre enn jeg har.
    En test du kan gjøre er f.eks. å kjøbe en Black Magic Intro signalkabel og koble denne imellom dvd og forsterker på fronternes inngang (hvis du kjører analogt da) eller på en cd spiller. Etter det er der ingen vei tilbake desværre...
    Jeg vil våge å påstå at gode signalkabler er den bedste investeringen du kan gjøre. Du vet rett og slet ikke hvilken lyd der egentlig bor i ditt anlegg hvis du kjører med ymse kabler....
    Forskjeller på høyttalerkabler har jeg ikke så gode erfaringer med, så start med signalkablerne er mitt råd.
    Black Magic forhandles av PMAudio.

Regner vi nypriser blir mitt anlegg jo ganske dyrt pga crt, men jeg har kjøbt alt brukt, unntatt kabler da, og jeg har fått utrolig pris/kvalitets forhold, og dette gjør mig fornøyd. Mangler subben, den kjøber jeg ny.
    Og nei, vi er ikke gale. Jeg betaler ikke 370.000 kr for en bil der skal frakte mig fra A-B, det er unødvendigt synes jeg, plus at jeg ikke har råd.
    Har man råd er man ikke gal.....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    ...Jeg betaler ikke 370.000 kr for en bil der skal frakte mig fra A-B, det er unødvendigt synes jeg, plus at jeg ikke har råd.
    Eller ikke....
    Man lever kun én gang, og hvorfor skal man slite med en bil man ikke trives i?
    Prioritering er kjernen, og har du ikke penger - da får du vurdere å låne litt... ;-)

Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    En test du kan gjøre er f.eks. å kjøbe en Black Magic Intro signalkabel og koble denne imellom dvd og forsterker på fronternes inngang (hvis du kjører analogt da) eller på en cd spiller. Etter det er der ingen vei tilbake desværre...
    Jeg vil våge å påstå at gode signalkabler er den bedste investeringen du kan gjøre. Du vet rett og slet ikke hvilken lyd der egentlig bor i ditt anlegg hvis du kjører med ymse kabler....
    Forskjeller på høyttalerkabler har jeg ikke så gode erfaringer med, så start med signalkablerne er mitt råd.
    Black Magic forhandles av PMAudio.

Regner vi nypriser blir mitt anlegg jo ganske dyrt pga crt, men jeg har kjøbt alt brukt, unntatt kabler da, og jeg har fått utrolig pris/kvalitets forhold, og dette gjør mig fornøyd. Mangler subben, den kjøber jeg ny.
    Og nei, vi er ikke gale. Jeg betaler ikke 370.000 kr for en bil der skal frakte mig fra A-B, det er unødvendigt synes jeg, plus at jeg ikke har råd.
    Jeg kjører optisk på lyden fra DVD25 til AVR5500 begge fra Harman Kardon.
    Kabelen er en monster Cable Optisk standard THX.
    Koster ca 400 kroner.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Eller ikke....
    Man lever kun én gang, og hvorfor skal man slite med en bil man ikke trives i?
    Prioritering er kjernen, og har du ikke penger - da får du vurdere å låne litt... ;-)
    Kanskje man ikke kan få en bil til under 370.000 man ikke kan trives i ? Skulle ikke blive overrasket nei..., holder mig til min Mercedes jeg, 1990 årgang.
    Jeg låner ikke mere enn jeg trenger, og jeg trenger ingenting....

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.
    Han kameraten din burde jo i utgangspunktet skjønt at et 5000 kroners plastikkannleg ikke er middels for deg i det hele tatt. Går ut i fra at han spurte deg om hjelp forde han visste du hadde litt saker i stuen.
    Litt av en måte han takker for hjelpen på også..Nesten litt hånlig spør du meg.

For av og til spørsmål om ting jeg og.
    Det være seg noe ting til hjemmekino eller oppgradering av pc.
    Forlanger å få vite hvor mye peng de er villig til å spytte i det før jeg løfter en finger.
    De er best de som vil oppgradere en gammel 486 til en maskin som kan ta siste spillene og forventer at det går greit for en tusing.

Newcomer krs sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du er gal så er du iallefall ikke alene, men at det er en allmenn oppfatning at det er galskap å bruke mer enn fire-sifret beløp på lyd tror jeg, iallefall det min erfaring tilsier..

Jeg har opplevd mer eller mindre samme greia som deg.. Skulle hjelpe en kamerat med bilstereo-innkjøp og plukket ut svært gode komponenter i prisklassen han hadde satt som maks. som da var ca.10.000 for alt. Jeg begynte først med å forklare at det ikke var så mye dersom han skulle ha alt han ville ha ( 3-veis front, forsterkere, sub, cd-spiller, kabler osv. ), men dette var maks uansett.. Etter mye om og men fant jeg det jeg ville betegne som er god "pakke" til han. Han var fornøyd men ville tenke på det.. Endte med at han dro til samme butikk noen dager senere og kjøpte seg skitkomponenter til 2/3 av prisen, fordi han i butikken hadde sagt at det var like bra :-|

Han fikk også en demo i bilen min, som du gjorde med kollegaen din.. Jeg fikk vel og merke ikke så negativ tilbakemelding som deg, men "jeg syns ikke det er så mye forskjell" svir litt den også når man har brukt flere timer enn man kan telle og en god del kronasje på det man har gjort.. Må si tanken slår en at "kanskje jeg ER gal?" Til sammenligning hadde begge to "samme oppsett, med ett treveis sett foran, cd-spiller, sub ( jeg to, han èn ), forsterkere ( jeg to, han èn )+kabler.. Prisen hans : ca. 7.000, min nypris : ca. 35.000.. .Da er det bittert å få "jeg syns ikke det er noe forskjell jeg...."..

Om folk syns vi er gale så la de syns det.. Så lenge man ikke ruinerer seg selv ( prioriteringer ) og man er fornøyd med det man har, så skal ingen få komme og si at man er gal!

Noen kjøper frimerker til flere tusen ( har en onkel som er ivrig samler og "gal" )
    Noen kjøper felger og dekk til bilen sin for flere tusne ( er "gal" selv... )
    Andre bruker mange tusen på gamle tegneserier
    Mange bruker mange tusen på blomster (?) ...
    Osv osv..

Det er ikke snakk om å være gal, det er snakk om prioriteringer og interesse. Kollegaen din har tydelig NULL interesse for lyd, han vil åpenbart bare ha noe som "fungerer"...

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Det aller meste er Monster, og dette er jo som kjent ikke det aller billigste merket. Om det forsvarer prisen? Nja, si dét...
    15 meter HDMI-HDMI koster ikke bare litt, men så virker den jo da!

Uansett er kablene regnet som svært gode da, og det er det aller viktigste. Forsøker også å holde meg til de beste utgavene innen hver katergori. Da renner det dessverre ytterligere penger ut.

Dette med kabler og "value for money" er en diskusjon man kan ha gående i det uendelige. Jeg for min del konstaterer at lyden er bra, og lar det således bli med det. Har dessverre ikke så mye tid til overs til å finteste mot annet. Men det kommer nok til å bli gjort, for det er et spennende tema. :-)

Men er det ikke sånn noen ganger at opplevelsen blir hevet noen hakk fordi du vet selv at du har skikkelig kvalitetsutstyr, noe som sikkert underbevisst øker inntrykket?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Men er det ikke sånn noen ganger at opplevelsen blir hevet noen hakk fordi du vet selv at du har skikkelig kvalitetsutstyr, noe som sikkert underbevisst øker inntrykket?
    Ja - i aller høyeste grad. Du slipper liksom å lure på problematikken "er skosnører egentlig dårligere enn skikkelige kabler???". Livet er for kort til å kjøre lavprofil.

Min generelle filosofi er at det er altfor dyrt å kjøpe billig. Legg i "noe" mer penger, og du er garantert et forholdsvis mye bedre resultat. Og er du ikke dét - da er det i alle fall ikke dårligere enn det billigere kabler gir deg.

Dersom noen er interessert i en kilo (ubrukte og nesten ubrukte) skosnører; det står en eske her og venter... ;-)
    (bare kødder - det er jo nesten som å spre en sykdom man egentlig ikke ønsker å påføre andre. Skjønner?).

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er til en viss grad enig i at kabler kan gi litt "placebo effekt". Men opptil et visst punkt er det faktisk stor forskjell spesielt på signalkabler.

Når det gjelder penger og sånt. Det er vel bedre å ha hifi som hobby enn å begynne med narko? Selv sparer jeg før jeg kjøper. Gidder ikke å ta opp lån i studenttilværelsen til hifi. Nok av ting som sluker penger, men for å si det sånn.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    Hmm.
    Han kameraten din burde jo i utgangspunktet skjønt at et 5000 kroners plastikkannleg ikke er middels for deg i det hele tatt. Går ut i fra at han spurte deg om hjelp forde han visste du hadde litt saker i stuen.
    Litt av en måte han takker for hjelpen på også..Nesten litt hånlig spør du meg.

For av og til spørsmål om ting jeg og.
    Det være seg noe ting til hjemmekino eller oppgradering av pc.
    Forlanger å få vite hvor mye peng de er villig til å spytte i det før jeg løfter en finger.
    De er best de som vil oppgradere en gammel 486 til en maskin som kan ta siste spillene og forventer at det går greit for en tusing.
    Kjenner godt til det pc fenomentet også.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krs
    Om du er gal så er du iallefall ikke alene, men at det er en allmenn oppfatning at det er galskap å bruke mer enn fire-sifret beløp på lyd tror jeg, iallefall det min erfaring tilsier..

Jeg har opplevd mer eller mindre samme greia som deg.. Skulle hjelpe en kamerat med bilstereo-innkjøp og plukket ut svært gode komponenter i prisklassen han hadde satt som maks. som da var ca.10.000 for alt. Jeg begynte først med å forklare at det ikke var så mye dersom han skulle ha alt han ville ha ( 3-veis front, forsterkere, sub, cd-spiller, kabler osv. ), men dette var maks uansett.. Etter mye om og men fant jeg det jeg ville betegne som er god "pakke" til han. Han var fornøyd men ville tenke på det.. Endte med at han dro til samme butikk noen dager senere og kjøpte seg skitkomponenter til 2/3 av prisen, fordi han i butikken hadde sagt at det var like bra :-|

Han fikk også en demo i bilen min, som du gjorde med kollegaen din.. Jeg fikk vel og merke ikke så negativ tilbakemelding som deg, men "jeg syns ikke det er så mye forskjell" svir litt den også når man har brukt flere timer enn man kan telle og en god del kronasje på det man har gjort.. Må si tanken slår en at "kanskje jeg ER gal?" Til sammenligning hadde begge to "samme oppsett, med ett treveis sett foran, cd-spiller, sub ( jeg to, han èn ), forsterkere ( jeg to, han èn )+kabler.. Prisen hans : ca. 7.000, min nypris : ca. 35.000.. .Da er det bittert å få "jeg syns ikke det er noe forskjell jeg...."..

Om folk syns vi er gale så la de syns det.. Så lenge man ikke ruinerer seg selv ( prioriteringer ) og man er fornøyd med det man har, så skal ingen få komme og si at man er gal!

Noen kjøper frimerker til flere tusen ( har en onkel som er ivrig samler og "gal" )
    Noen kjøper felger og dekk til bilen sin for flere tusne ( er "gal" selv... )
    Andre bruker mange tusen på gamle tegneserier
    Mange bruker mange tusen på blomster (?) ...
    Osv osv..

Det er ikke snakk om å være gal, det er snakk om prioriteringer og interesse. Kollegaen din har tydelig NULL interesse for lyd, han vil åpenbart bare ha noe som "fungerer"...
    Usj, det er så kjipt når uvitende kommer med slike uttalelser.
    Tenker nok han hørte stor forskjell jeg, men skulle forsvare sitt valg og sine prioriteringer, og da må han "presse" deg ned.
    Det er kjipt som fy, slike kommentarer svir skikkelig.
    Det vet jeg mye om.

Ja, han spurte fordi jeg har et ok utstyr selv, og jeg vet litt mer enn den generelle mannen i gaten om slikt.
    Men hva hjalp det når det som "fungerte" i hans øyne var plastikk, knøtt små, tenker dem er maks 10 cm i høyde, og kanskje 6-7 cm i bredde. Dybden er vel noe slikt som 10 cm den også.
    Tenk den "lyden" da!

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •