Er vi virkelig gale? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 52
    Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har selv gitt demoer til mange personer som har sagt at "dette er jo nesten som på kino". "Mer bass enn på kino jo! Tøft".. (Da var riktignok romperisteren koblet inn uten at jeg hadde sagt noe).

Men.. jeg bruker en veldig stor prosentandel av det jeg tjener på hjemmekino for øyeblikket. Ser ikke noe galt i det siden pengene forsvinner på en eller annen måte uansett

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Ser ikke noe galt i det siden pengene forsvinner på en eller annen måte uansett
    hehe, kjenner meg godt igjen her gitt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av de undersøkelsene jeg har gjort utgjør norges HiFibransje ca 700mill NOK pr år. Av dette er det selvsagt en god del superkjipt utstyr (a-la det kompisen din kjøpte seg) men det er en ikke ubetydelig andel i prisklassen 10-20k pr høyttalerpar også. Med andre ord er det ufattelig mange fullstendig gale mennesker etter hans definisjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gal....tja...

Jeg kjøpte et eldre anlegg for noen 5-6 år siden da selgeren (en jeg jobbet sammen med) skulle gi seg med denne hobbyen.
    Et anlegg til 100k nypris, jeg ga 25 k for hele pakka.

To uker senere var det feriepengeutbetaling.

Han tok da pengene for anlegget + feriepengene og kjøpte CD spiller til 45k.....

Skulle gi seg han....

Men...sunn intresse ihvertfall....:-)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Birger
    Gal....tja...

Jeg kjøpte et eldre anlegg for noen 5-6 år siden da selgeren (en jeg jobbet sammen med) skulle gi seg med denne hobbyen.
    Et anlegg til 100k nypris, jeg ga 25 k for hele pakka.

To uker senere var det feriepengeutbetaling.

Han tok da pengene for anlegget + feriepengene og kjøpte CD spiller til 45k.....

Skulle gi seg han....

Men...sunn intresse ihvertfall....:-)
    Sikkert kult med cd-spiller uten resten av anlegget

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Birger: Det er også typisk kjent som tilbakefall. Jeg har holdt på med ganske heftig datautstyr og overklokkingsutstyr i flere år og jeg har hatt flere tilbakefall etter å ha tapt mye penger på utstyr som har gått i stykker. Da sa jeg ofte "jeg skal ikke overklokke mer".. Også gikk det en liten stund også satt jeg der med masse saker igjen..

"Jeg kan motstå alt utenom fristelser"

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wolverin
    Totalt kom dette på 4500 + 5000 + 1798 = 11 298.
    Jeg så for meg at mellom klassen i pris ville være passelig til beskrivelsen "sånn middels".
    Jeg så vidre for meg monster kabel, som med de metrene han trengte og en SCART ville komme på ca 400-500 kroner i kabler.

Da jeg presenterte han for total summen, så snudde han seg mot meg, og så på meg med et tomt blikk, også fikk jeg "jeg tror du er gal mann!" slengt i trynet.
    sånn middels i hans øyne var ca 5000 kroner for hele pakken.

Jeg ble vitne til at fyren gikk inn og kjøpte seg et philips "surround anlegg" til 4998 for 5 små satelitter, en "sub" og en forsterker med DVD spiller innebygget, som også klarte å lese av DivX i følge hun dama bak kassen.
    Skjønner ikke hvorfor kolegaen din i det heletatt ville ha noen kvalifisert hjemmekino innkjøps hjelp, når han oppførte seg som han gjorde.

Ut i fra det du beskriver Wolverin, synes jeg du valgte ut et fornuftig gjennomsnittlig og bra hjemmekino anlegg for kameraten din, et anlegg som ville gitt en bedre lyd og kvalitet pr krone enn det jeg vil definere som et "papp" anlegg, han til slutt endte opp med.

Det er jo et utrykk som sier no sånn som "det man ikke vet, har man ikke vondt av". Blir kollegaen din litt mer interessert i hjemmekino etter hvert, tror jeg at han får ganske vondt når han skjønner hva han har gjort.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rådet blir å alltid spørre om prisantydning før man skal hjelpe folk. Hvis de sier totalt 5k, så sier jeg bare at den prisklassen kan jeg ikke noe om. Jeg kan hjelpe hvis vi snakker receiver til 5k og oppover.

Mvh

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Rådet blir å alltid spørre om prisantydning før man skal hjelpe folk. Hvis de sier totalt 5k, så sier jeg bare at den prisklassen kan jeg ikke noe om. Jeg kan hjelpe hvis vi snakker receiver til 5k og oppover.

Mvh
    I dette tilfelle hvis jeg har lest riktig i begynnelsen, ble det nettop spurt om en prisantydning, men svaret lød bare "sånn middels".

Helt sikkert et godt råd ja å få maks prisen fastsatt først som sist ved slike konsulent tjenester, og så tidlig som mulig og i planleggings stadiet før en slik jobb, da kan man få avdekket hvilken "planet" den som vil ha anlegget befinner seg på, og slippe slike utaknemmelige ubehageligheter.

Ellers så synes jeg ikke man er gal, før man bruker 5000 på et "papp" anlegg
    når man trolig kunne fått et ca 10x bedre ytende for 2x av prisen.

Ellers så finnes det vel andre diskuterbare galskaper andre veien også på prisskalaen, f.eks hvis man bruker nærmere 25000,- på en slik http://www.hificenter.no/shop_item.c...10,113&id=1009 skjermet stømkabel, det er i alle fall min konklusjon :wink:

Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    I dette tilfelle hvis jeg har lest riktig i begynnelsen, ble det nettop spurt om en prisantydning, men svaret lød bare "sånn middels".

Helt sikkert et godt råd ja å få maks prisen fastsatt først som sist ved slike konsulent tjenester, og så tidlig som mulig og i planleggings stadiet før en slik jobb, da kan man få avdekket hvilken "planet" den som vil ha anlegget befinner seg på, og slippe slike utaknemmelige ubehageligheter.

Ellers så synes jeg ikke man er gal, før man bruker 5000 på et "papp" anlegg
    når man trolig kunne fått et ca 10x bedre ytende for 2x av prisen.

Ellers så finnes det vel andre diskuterbare galskaper andre veien også på prisskalaen, f.eks hvis man bruker nærmere 25000,- på en slik http://www.hificenter.no/shop_item.c...10,113&id=1009 skjermet stømkabel, det er i alle fall min konklusjon :wink:
    Helt riktig lest det.
    Jeg bad om et pris område, men fikk ikke mer enn sånn middels til svar.
    En kronesum var ikke lett å få ut av han.

Jeg vil si at anlegget til det dobbelte av prisen ville gitt noe helt vanvittig mye bedre lyd ja!
    Hørte på "anlegget" hans i går og det var ikke mye å skryte av. Når han skulle spille av Lion King så ble det bare vreng av det.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er jo en hobby

Det slår ikke feil at folk flest ser dumt på deg når du sier hva du har brukt på anlegget (har brukt ca 35-40 000,- totalt siden mitt første anlegg for 5 år siden, sikkert mange her som ligger laaangt over... hehe). Broren min kjøpte et 5.1minianlegg på elkjøp og han synes definitivt at anlegget mitt knuser han sitt på lyd. Blir liksom litt for tynn,plastikk lyd i minianlegg.

Jeg driter i hva folk sier om mitt pengebruk, for det som betyr noe er at jeg sitter og ser på film med et fett glis, mens de andre "normale" folka sitter hjemme med philips surroundanlegg til 3000,- totalt uvitende om hva de går glipp av.
    Ta f.eks artikkelen om HIFI lars som sto i vg eller dagbladet for en stund siden: Han pleide å stå opp om natten og se på anlegget sitt med et smil om munnen.

Det er dette vi jobber for og den gleden kan ingen ta ifra oss.
    Fortsett å la kronene rulle!!!

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at slike nykker gir seg fort etter en demo.
    Hifiutstyr og hjemmekino har bare større imponatoreffekt på folk som ikke vier livet sitt til det. Størst effekt på folk som aldri i sitt liv har hørt annet en Tv/satelitt. Ikke alle, naturligvis, men de fleste.

Altid like gøy og skru opp for noen som ikke har opplevd hifi før.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Min erfaring er at slike nykker gir seg fort etter en demo.
    Hifiutstyr og hjemmekino har bare større imponatoreffekt på folk som ikke vier livet sitt til det. Størst effekt på folk som aldri i sitt liv har hørt annet en Tv/satelitt. Ikke alle, naturligvis, men de fleste.

Altid like gøy og skru opp for noen som ikke har opplevd hifi før.
    Min erfaring er også at de pleier å holde kjeft når dem får en demo fra et mer skikkelig anlegg.
    Jeg har jo ikke noe high-end, men det er et bra middels oppsett.
    Har sjeldent mottatt slike negative kommentarer, men for meg stikker det litt når jeg bruker tid og krefter på å gjøre vurderinger jeg mener jeg kan stå for, også får jeg slike utbrudd tilbake som takk.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden varmet på en måte. Sitter på et anlegg til ca 15K, og har mange venner som bare rister på hodet når de ser det og får høre hva det koster. Personlig mener jeg det er bare en begynnelse med 15K, selv om jeg er godt fornøyd med investeringen.

Du er ikke gal!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Denne tråden varmet på en måte. Sitter på et anlegg til ca 15K, og har mange venner som bare rister på hodet når de ser det og får høre hva det koster. Personlig mener jeg det er bare en begynnelse med 15K, selv om jeg er godt fornøyd med investeringen.

Du er ikke gal!
    Hehe. Det er bra vi er flere i samme båt.
    Har ikke regnet pris på mitt utstyr, men mener jeg gav 12 - 14 000 for forsterkeren. Frontene koster vel ca 8 000 mener jeg.
    Sub er 5 000.
    TV'en er 12 000.
    PJ er 8 000.
    Center kosta meg 2- 3000.
    Bakhøgtalerene koster ca 2 500 tenker jeg.
    DVD spilleren kosta meg 4 000.
    Skal vi se, kabler til godt over 1000 lappen (tenker det er nærmere 2000).
    Blir en nett liten sum om man legger sammen.
    Tar jeg gjennomsnitt der jeg er usikker så blir det ca 45-46 000 for opplegget her.
    Og jeg er ikke ferdig for å si det slik

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tør ikke engang regne på det... ! :-?

Bare i kabler er det lagt ned anslagsvis 20-30 tusen.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Jeg tør ikke engang regne på det... ! :-?

Bare i kabler er det lagt ned anslagsvis 20-30 tusen.
    Hehe.. Er ofte lurt å ikke regne på det.
    Jeg har gått å sagt til folk at "nja, er noen tusen, men ikke så mye da."
    Ser jeg underdrev litt når jeg bare tok et kjappt overslag.
    20-30 tusen i kabler. Dæven.
    Merker man mye forskjell ?
    Har Dali Phyton og monster Cables i min hjemmekino.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det aller meste er Monster, og dette er jo som kjent ikke det aller billigste merket. Om det forsvarer prisen? Nja, si dét...
    15 meter HDMI-HDMI koster ikke bare litt, men så virker den jo da!

Uansett er kablene regnet som svært gode da, og det er det aller viktigste. Forsøker også å holde meg til de beste utgavene innen hver katergori. Da renner det dessverre ytterligere penger ut.

Dette med kabler og "value for money" er en diskusjon man kan ha gående i det uendelige. Jeg for min del konstaterer at lyden er bra, og lar det således bli med det. Har dessverre ikke så mye tid til overs til å finteste mot annet. Men det kommer nok til å bli gjort, for det er et spennende tema. :-)

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Det aller meste er Monster, og dette er jo som kjent ikke det aller billigste merket. Om det forsvarer prisen? Nja, si dét...
    15 meter HDMI-HDMI koster ikke bare litt, men så virker den jo da!

Uansett er kablene regnet som svært gode da, og det er det aller viktigste. Forsøker også å holde meg til de beste utgavene innen hver katergori. Da renner det dessverre ytterligere penger ut.

Dette med kabler og "value for money" er en diskusjon man kan ha gående i det uendelige. Jeg for min del konstaterer at lyden er bra, og lar det således bli med det. Har dessverre ikke så mye tid til overs til å finteste mot annet. Men det kommer nok til å bli gjort, for det er et spennende tema. :-)
    Ja, har lett etter tråder med tester av kabler mot hverandre og erfaringer.
    Jeg merket stor forskjell fra noen billige kabler jeg hadde før og opp til Phyton med bi-w.
    Hvis det er mulig å komme ytterligere et slikt hakk opp, så er det dumt når man ikke kan lese tester om det.
    20-30 000 for kabler blir i meste laget for meg, det har jeg rett og slett ikke råd til og kan ikke forsvare å gjøre, men trenger kanskje ikke gå så mye opp for å få bedre enn jeg har.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo få en hjemmekino som vil imponere mange for 15k.
    Benq 5120
    Logitech Z5500
    IKEA tupplur 259 for 2m versjonen
    Totalt ca 9000kr etter frakt.

Dette er det beste "bang for the buck" jeg klarte å tenke på. Hvis ikke rommet er alt for stort så blir dette tålelig bra på film. Har man (noen som helst) krav til musikk så må man kjøpe vesentlig dyrere saker. Men.. det er bass og lydnivå som imponerer.. Akkurat som på kino

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •