Pass deg !! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30

Tråd: Pass deg !!

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool

godt å høre at det er noen få som tenker litt fornuftig her inne da ... låner

ikke penger til annet enn hus .. (hvertfall sålangt) .. men har noen litt skumle

planer inne i hodet mitt.. :P

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv kan jeg få litt "mani" siden utviklingen går å fort, og jeg vil selge det jeg har før det ikke er verdt noe lenger, og da må jeg gjerne ut med en del penger og oppgradere komponenter hele tiden, om det lønner seg å oppgradere skikkelig en gang vært 3 år eller små oppgradere hele tiden er vanskelig å si..bare jeg som føler det slik?

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nå jeg kommer inn som det sorte fåret?
    Jeg har et løpende forbrukslån med autotrekk som jeg bruker på "større" utgifter.
    Jeg har et tak på 30lapper. Dette er nå nedbetalt, og jeg blir å kjøpe meg plasma i nær framtid, dermed blir lånet tatt opp igjen.

Jeg mener at sålenge løpetiden ikke blir for lang på lånet, og man får en god rente, er det egentlig akkurat det samme om man "sparer opp" før eller etter kjøpet...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Det er nå jeg kommer inn som det sorte fåret?
    Det viktige her er jo å ha kontroll og ikke bruke penger over evne!

Selv drev jeg litt med "tvangssparing", eller kjøpekort som de kaller det, og måtte til slutt klippe kortet. Er blitt voksen og kan ha slike nå, men det er ikke lett når en er ung og ikke tenker seg så mye om.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    og man får en god rente, er det egentlig akkurat det samme om man "sparer opp" før eller etter kjøpet...
    Der er jeg uenig.
    Man vet aldri når livssituasjonen sin plutselig kan snu.
    Da er et lån på noe man har kjøpt en ekstra byrde, mens oppsparte midler til noen man ville kjøpe blir en viktig ressurs.
    Forskjellen mellom en økonomisk byrde og økonomisk ressurs er meget stor den hvis vi snakker i tusenlapper og noe plutselig skjedde.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens samfund er jo basert på "må ha" og "kast igjen", og mange har vanskeligt for å sige "nei, jeg trenger det ikke".
    Må innrømme jeg alltid kjøber kontant, kanskje derfor er jeg veldig nøye med hvad jeg trenger, og hvordan dette passer inn i systemet jeg har. Jeg kan gå i måneder og tenke og fundere, vil ikke bomkjøbe.....
    Dette har gjort at jeg ikke har kjøbt noe nytt i snart 2 år !
    Jeg lagde en plan, fulgte den, og fik det jeg trengte...
    Jeg får dog nesten hver måned tilbud fra forskjellige banker om lån, bruker de til å fyre i vedovnen med....
    Jeg har andre prioriteter, mere viktige, som hus og bil. Nå må jeg bore ny brønn, blir vel ca. 30K der tror jeg. Huset har jeg malet, der gik vel 10K bare i maling tror jeg, PC´en røyk i sidste måned, kjøbte en ny cash....
    Som jeg har blitt eldre har jeg nesten også sluttet med å kjøbe cd´er. Irriterer mig dette med at man har 400 cd´er som man faktisk aldrig spiller, så her er jeg også ekstremt selektiv.
    Mitt råd er å kjøbe kontant, gleden er større når du vet alt er betalt og ingen kommer løbende etter dig.....
    Man blir desverre ikke lykkeligere som menneske blot fordi man har stort stereo, men man kan blive det hvis man har råd, og det er betalt....

Hvorfor ligger denne under nye kategorier ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Ulven
    .. men har noen litt skumle planer inne i hodet mitt.....
    De e me tri ihvertfall : Du, Paul Andre og meg........
    Godt at der trykkes stadig nye seddler i Norges Bank.....

Mon tro ka tid di finner opp en vaksine mot Hifil-sjukå ??

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper kun når økonomien tilater det.
    men jobber en (god) del overtid for å få råd til tingene fortere.

Neste projekt koster peng og da må jeg spare noen mnd, det klarer jeg fint men slett ikke alle som klarer det.

Newcomer krs sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste er vel å tenke seg om før man handler. "Impulskjøp" av typen "det-har-kommet-ny-modell-som-jeg-må-ha" er vel de som er værst. Får ofte kommentarer fra samboeren om at jeg er en gjerrigknark og uuutrolig treig når det gjelder å handle, men det kommer av den enkle grunn at jeg ikke vil bruke unødige penger på ting jeg kommer til å angre på. Det har blitt noen slike kjøp oppigjennom på bilstereofronten, men har lært av det og nå tenker jeg meg om to ganger. Med en hobby som Hi-Fi/Hjemmekino/Bilstereo osv som kan være såpass kostbar er det fort gjort å havne i "ulende". Selv handler jeg ikke mer enn jeg vet jeg kan ta meg råd til og derfor går ofte oppgraderingene veldig gradvis. Jeg har ikke økonomi til å kjøpe meg LCD tv, ny senter og bakhøyttalere i et jafs, det må fordeles over måneder og lønninger. Som Wolverin jobber jeg overtid så mye jeg har mulighet til dersom det er ting jeg trenger ( derfor sitter jeg også her nå ). Jeg har en evne til å bruke penger som fy til tider, men på en annen side kan jeg godt spare i månedsvis dersom det er ting jeg virkelig vil ha.

"Se på meg" faktoren er nok litt fremtredende hos meg som de fleste andre, men i all hovedsak så bunner det i hva jeg selv ønsker og er fornøyd med, slik er det med hifi og sånn er det med alt annet også. Er jeg fornøyd selv, er det det som teller mest, men såklart er det moro med positive tilbakemeldinger, men det er jo bare bonus!

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes egentlig det er greit å bruker penger jeg ikke har. Men da kun "kjøp nå , betal om sommeren" eller noe slikt. Hvis jeg vet jeg får penger igjennom på skatten eller feriepenger (fikk akkurat vite at jeg kunne ta ut feriepengene i januar uten å skatte av dem). Når jeg skal ut på sjøen og være der i 3mnd så er også "kjøp nå ,betal om 4mnd" en ting som jeg bruker uten å tenke meg om 2ganger.

Men... dette er kun når jeg er sikker på at jeg har penger. Er en grunn til at jeg ikke har bil (faste utgifter er noe drit.. Prøver å ha så lite av dem som mulig. Husleie,mat,strøm,internett holder i massevis.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •