NRK og Lisens......

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer barelurer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool NRK og Lisens......

Jeg kjøpte en dvd\video i et maskin til faren min på elkjøp for 3 månder siden. Forige uke falt det giro på kringkantingsavgift fra nrk lisens kontore mo i rana. Ringte nrk og lurte på hvorfor jeg har fått avgiften da faren min betaler lisens på den eneste Tven vi har og jeg bor i samme huset, og har akkurat samme adresse. Den hyggelige damen jeg traff på sentralbordet hos nrk mente at jeg var pliktig til å betale avgiften! men det er snakk om samme hustand og under samme tak og det er faren min som bruker den, den hygglige damen(nei du må betale regningen uansett!!) ja da har jeg en bror og en mor som bor i samme hus og sitter samme stue og ser på eneste og samme tven skal alle 4 betale avgften spurte jeg? Den hyggelige damen. JA!!! Opp gir lisens nr til faren min og sier den videon skal stå på det lisens nr. da jeg bare hentet videon for han, for han er dårlig til beins, jeg må jo kunne ha lov til å hente en video for faren min? Jeg nekter å betale lisens på noe jeg ikke har, dere kan ikke kreve flere lisens i samme hus. Den hyggelige damen(da kommer du i fengsel) ja da for du bare komme og sette meg i fengsle.. hadet .....

hæææææææææ

har noen meninger om hva jeg skal gjøre?

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sånn det fungerer heldigvis, ihvertfall ikke den gangen jeg snakket med dem. Prøv heller å ringe på et annet tidspunkt, eller be om å snakke med noen andre.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "På en lisens kan en lisenshaver ha så mange fjernsynsmottakere han/hun vil ha. Men dette forutsetter at mottakerne benyttes av vedkommende selv, ektefelle og barn. Selvforsørgende barn som har fjernsynsmottaker, må løse egen lisens. "

Mer her: http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1385074.html

Altså, du skal ikke betale lisens.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og grunnen til at du fikk tilsend lisens var selvfølgelig fordi du hentet ut dvd-opptakeren(som jo har tuner), hvor den videre ble registrert på ditt navn, og sendt inn til nrk siden utsalgsstedene er pliktig til å melde fra ved kjøpt av produkter med tunere i.

Men du skal selvfølelig ikke betale lisens så lenge det ikke er ditt(selv om du ser på det. )

Finnes det noe mere frustrerende enn å møte på slike som hu dama på kunde "servicen"? :evil:

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du være på den sikre siden?
    Send et brev til lisenskontoret der du forklarer saken og sier at den ekstra lisensen ikke vil bli betalt.
    Be om tilbakemelding.
    Da kan de ikke komme etterpå og slå deg i hode med purrekostnader og sånne ting heller.
    Så lenge du bestrider kravet skriftlig så må de vente med purringer og lignende til saken er løst.
    Vanligvis så går det greit å ringe men du har tydeligvis truffet en kundemishandler som var syk den dagen det var smilekurs.
    Det er heller ingen som kommer i fengsel for å skylde staten penger, i alle fall ikke før de har solgt alt du eier og tvangstrukket hele lønnen din over lengre tid. Takke meg til en god gammeldags torpedo ;-)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe, må le litt når jeg leser det du skriver om den "hyggelige" damen fra NRK.. Høres jo ut mer ut som et menneske som har rømt fra et galehjem.

Pass deg for fengselet

Og det er jo som det sies her feil at du skal betale den.

Anbefaler deg å sende en e-post eller et brev å forklare saken.

Newcomer CustomH2000 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bur inn heile familien

Neida... dette bør kunne løses enkelt med en ny telefonsamtale eller elektronisk brev.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde jo være en smal sak for lisenskontoret å ordne opp i dette. Jeg ringte de for en tid tilbake selv, og hun jeg snakket med da var den sureste kjerringa jeg noen gang har snakka med. Makan til oppførsel!!!, jeg sa til hun at hun var så rappkjefta,sur og ubehagelig i tlf at jeg ønsket å snakke med en annen kundebehandler og om hun kunne sette meg over, da ble hun litt spak, og ble hyggeligere og jeg fikk svar på det jeg ønsket.

Er jo lurt å kjøpe elektriske artikler på foreldrenes navn så slipper en problemet du er kommet opp i. Det kan jo være lurt selv etter en har flyttet ut, så kan en slippe unna lisensen noen år om en er heldig.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saken er at du må sende inn et skjema/kontakte NRK, fortelle dem at du har gitt bort eller solgt enheten. Så lenge den står på deg i NRK's registre så kommer avgiften dumpende i postkassen.. Altså si at du har solgt gjenstanden til din far og at du ikke lenger har lisenspliktig utstyr.

Mvh

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg lettet her,

Nå har jeg skrevet brev til nrk som låter sånn.

til nrk

Vedrørende avgiften på videon med lisens nr(****)jeg kjøpte var til faren min med lisensnr(****) som ble kjøpt på mitt navn ved feiltagelse, dette belklager jeg på det sterkeste, både til staten og nrk. Videospillern ble finansert og betalt av faren min og det er han som har eid den fra første stund,jeg sto bare for henting av videon fra butikken fordi faren min er dårlig til beins. Vi har samme adresse som dere kan se på begge lisens nr. og faren min betaler lisens på den eneste tven vi har i stua, jeg har eget rom i huset der jeg verken har noen tv eller video eller noe form for videomotaker, og derfor vil slippe kringlekastingsavgift på 656,29 øre for 3mnd perioden som jeg har fått krav på, dere er velkomne til sjekke rommmet mitt for det.
    Jeg er følsom for tv-skjermer, får mine øynene til å reagere,ser ikke på tv håper dere skjønner problemstillingen.

M*h

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt sint i øyeblikke da jeg snakket med den hyggelige damen hos nrk, så husket jeg ikke alt ved skrivende stund.
    Ringte opp for annen gang, 5 min etter første samtale.
    Jeg oppgir lisens nr til faren min. Denne hyggelige damen slår opp, han kjøpte 2 videoer i januar år da skal han redgjøre for disse 2 da. Jeg... han la dem forran bilen og kjørte over, han kan ha så mange videoer han bare vill, redgjøre liksom det har ikke du noe med. jeg la på .

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om de maser om lisenspenger, ring dem og si du har solgt TVen. De kan strengt tatt ikke bevise at du ikke har noe, og må ta deg på ordet.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Om de maser om lisenspenger, ring dem og si du har solgt TVen. De kan strengt tatt ikke bevise at du ikke har noe, og må ta deg på ordet.
    Nei, dette fungerer ikke. Da vil du få tilsendt et skjema som må fylles ut om hvem som har kjøpt TV'en etc. I tilfellet som er nevnt over vil det beste nok være å gjøre dette og dermed overføre produktet til farens navn og lisensnummer.

Du må dessuten opplyse om at TV'en er borte før en ny lisensperiode starter. Dersom dette ikke er gjort, må du betale den regningen du eventuelt har mottatt. I tilfellet over ser det ikke til å være noen måte å unnslippe å betale den ekstra lisensregningen for en periode, inntil produktet blir overført til faren.

Jeg er for lisensen, siden NRK1/2 nesten er de eneste kanalene som viser noe som er verd å se. Dessuten hater jeg reklame! Det er likevel veldig kjipt at lisenskontoret er så fryktelig vanskelige og byråkratiske. Det er nesten like ille som Vernepliktsverket og Statens Lånekasse!! Lisenskontoret kommer på en sterk tredjeplass...

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg er for lisensen, siden NRK1/2 nesten er de eneste kanalene som viser noe som er verd å se. Dessuten hater jeg reklame! Det er likevel veldig kjipt at lisenskontoret er så fryktelig vanskelige og byråkratiske. Det er nesten like ille som Vernepliktsverket og Statens Lånekasse!! Lisenskontoret kommer på en sterk tredjeplass...
    Her er jeg ikke enig med deg. Det eneste som går ann å se på, på NRK er sport, men dete er det alternativer til, eks Eurosport, nett-tv osv. NRK sine sportssendinger er så sponset at jeg vil gå så langt som å si at de viser reklame.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Si at TVen er ødelagt da.

Er forøvrig heller ikke enig i at NRK er noe å se på, men på den annen side mener jeg det om samtlige kanaler. Takke meg til film og internett.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amen. Selv sa jeg nylig opp Canal digital abb. og dermed også lisensen. Er det noe på TV jeg en sjelden gang vil se, ser jeg det på nett-TV. digg at projektorer ikke har TV-tuner.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nrk sug

[Jeg er for lisensen, siden NRK1/2 nesten er de eneste kanalene som viser noe som er verd å se. Dessuten hater jeg reklame! Det er likevel veldig kjipt at lisenskontoret er så fryktelig vanskelige og byråkratiske. Det er nesten like ille som Vernepliktsverket og Statens Lånekasse!! Lisenskontoret kommer på en sterk tredjeplass...[/QUOTE]
    Fullstendig uenig med deg der. Nrk har veldig få, nesten ingen programmer som jeg har interrese av. Ville heller hatt muligheten til å kutte dem ut og slippe lisensen. Vi får heller håpe på eu medlemskap, slik at vi blir kvitt lisensen.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går lite bra på NRK. Vil heller ha reklame de få gangene jeg ser på NRK. Ser på NRK om vinteren da det går sport ,men lite ellers.. Ser heller reklame istedet for å betale ,men ikke vil ikke ha mer reklame enn TV2. Synes TV2 ligger på smertegrensen.

Discovery har veldig mye reklame ,men de har også veldig mye bra å se på så jeg tolererer det.

Lignende tråder

1. HI-FI dokumentar på NRK
    By mg_martin in forum Filmomtaler
    Svar: 79
    Siste melding: 08-14-2013, 07:11
  2. Kringkastingslisens
    By Broseen in forum TV-apparater
    Svar: 47
    Siste melding: 04-02-2006, 18:07
  3. DAB Radio...?
    By tco in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 17