3D tegne program

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3D tegne program

Jeg er ute etter et program, hvor man selv kan tegne og konstruere i 3D.. noen her som kan navngi et program eller flere som anbefalles?

Leter etter ordentlige programmer, og ikke enkle og simple nedlastingsprogrammer... men er dersom noen har et slikt et de syns fungerer meget fint så gjerne nevn det....

Bare for og spesifisere litt til mener jeg at man selv kan konstruere og tegne helt fra bunn av, og ikke omforme og bygge videre fra ferdige modeller og eksempler....

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis du skal ha et litt mer avansert 3D prog, så anbefaler jeg Maya, det bruker de i f.eks Star Wars filmene osv.

Jeg bruker det sjøl, syntes det er kjempe bra. Men det tar MASSE tid og sette seg inn i.

Med Maya, kan man f.esk lage filmer som Nemo osv.

Maya har kommet med en ny utgave nå. Tror man får lasta den ned fra nettet, men er ikke sikker hvor!

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maya finner man på Alias sine nettsider her. Kan jo også nevne at Maya finnes i en gratis Personal Learning Edition som i praksis er en fullversjon av programmet med visse begrensninger. De viktigste av disse at man må leve med vannmerker på alle renderings og at filformatet ikke er kompatibelt med den kommersielle versjonen.

Andre alternativer:
    3ds Max - 30 dagers testversjon er tilgjengelig.
    Softimage XSI - 30-dagers demoversjon tilgjengelig. Finnes også i en XSO Mod Tool versjon som er en gratis fullversjon med visse begrensninger som er beregnet for modding av spill, bl.a. Half Life 2.
    Lightwave 3D
    Cinema 4D

Personlig synes jeg 3ds Max og Maya er de som er enklest å lære (Cinema 4D har jeg ikke erfaring med), men her vil det nok være mange som er uenig med meg. Rent generelt krever vel alle programmene en del jobb å komme inn i.

Et gratis alternativ er Blender 3D. Her har man utrolig mange av funksjonene til de store kommersielle programmene. Grensesnittet er i utgangspunktet litt sært og lite intuitivt, men når man først har lært det å kjenne så ser det ut til å fungere veldig bra.

Har så vidt sett på Sketchup og det virker jo forsåvidt interessant, spesielt som et skisseverktøy og til "kantete" konstruksjoner som hus o.l. Programmet bruker en helt annen måte å jobbe på en det man finner i "vanlige" 3D-programmer. Om dette er en fordel eller en ulempe kommer mye an på behov og personlig preferanse. Men en demo-versjon er jo tilgjengelig, så det er bare å prøve og se om man liker det

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar.. driver og ser igjennom!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig mener jeg Maya er best til modelering, Lightwave er best til animering og bodypaint 2 er best til texturering. Snakket med WETA for en tid tilbake og de anbefalte meg Maya hvis du satser på å lære deg det slik at du kan sertifisere deg innen det og få jobb som feks modellerer.

Har hørt at firmaer som Digital Domain bruker Lightwave, et program som somsagt er meget bra til animering, men mer tungvint til modellering.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •