Ekspedisjon og faktura gebyr.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Ekspedisjon og faktura gebyr.

Hei.
    Neo som vet hva norsk lov sier om dette.
    Noen som fortalte meg at det egentlig ikke er lov å ta slike gebyrer og at de aldri betalte de.
    Om dette stemmer så har jeg kastet mange tusen ut vinduet i løpet av min levetid

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri betalt fakturagebyr, har heller aldri hørt noen klager. Økonomi sheriffen på jobb sier at fakturagebyr, papirgebyr o.l skal avtales på forhånd.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke vise til noe lovverk, men har alltid strøket posten fakturagebyr fra regningen, og betalt restbeløpet. Ikke fått klager eller problemer med dette. I prinsippet har de vel ikke lov å ta seg ekstrabetalt for å sende en faktura, fremfor å ta eks. kontant betaling, sålenge de tilbyr fakturabetaling.......

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med administrasjonsgebyr?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi (antennelaget) sendte saken til inkasso, da det var en luring som ikke ville betale fakturagebyret. Det kostet ham veldig mye penger å nekte å betale dette gebyret gitt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Vi (antennelaget) sendte saken til inkasso, da det var en luring som ikke ville betale fakturagebyret. Det kostet ham veldig mye penger å nekte å betale dette gebyret gitt.
    Fakturagebyr er et gebyr et firma forlanger for å tilsende faktura. Dersom firmaet tilbyr dette skal det vel ikke forbindes med ekstra avgift dersom det ikke er avtalt på forhånd. Er det noen som kan påvise at de har krav på det.

Dessuten, å sende en faktura til inkasso for manglende betaling av eks 29,- er jo utrolig dersom de ikke har lovmessig dekning for det??

Venter i spenning på at noen med peiling kan gi et skikkelig svar på dette. For her var det blanda kost gitt...... :???:

Newcomer Typhoon7 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et spørsmål stilt på forbruker.no, som er besvart av Forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

http://www.aftenposten.no/forbruker/...cle1000763.ece

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det bare å sjekke kontrakten da. Står det ikke noe om det der, eller ingen kontrakt er undertegnet på forhånd, anses det tydeligvis som greit å slette det........

Newcomer Typhoon7 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville sjekket at firmaet ikke har sendt ut varslede (kontraks)endringer også.

De fleste har vel en klausul om at endringer kan gjøres, bare det varsles på forhånd.

Jeg har selv opplevd akkurat det.

Jeg er dog ingen ekspert på dette temaet, men anså svaret fra Forbrukerombudet som en god veiledning.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Fakturagebyr er et gebyr et firma forlanger for å tilsende faktura. Dersom firmaet tilbyr dette skal det vel ikke forbindes med ekstra avgift dersom det ikke er avtalt på forhånd. Er det noen som kan påvise at de har krav på det.

Dessuten, å sende en faktura til inkasso for manglende betaling av eks 29,- er jo utrolig dersom de ikke har lovmessig dekning for det??
    I vårt tilfelle dekker fakturagebyret kostnaden med å få et regnskapsfirma til å stå for hele faktureringsbiten. Dersom en person skal slippe gebyret, betyr det at en av de som jobber gratis for "laget" må lage en faktura på privaten. Deretter må den håndleveres hjemme hos medlemmen av laget som nekter å betale gebyr. Dette er en tjeneste jeg ikke tilbyr 500 husstander, som faktisk er medeiere i anlegget.:shock:

Jeg syns det er rimelig frekt å nekte å betale fellesutgifter på denne måten. Derfor var det bare en glede å sende det til inkasso (etter å ha purret beløpet xx antall ganger). Neste år betaler han fakturagebyret med glede. Moahahahaha :twisted:

Fakturagebyr er noe vi som kunder har fått i gave fra næringslivet, etter at vi har presset prisene så langt ned, at det ikke lenger er dekning for disse kostnadene innbakt i produktene vi kjøper. Det var mye greiere før, når vi betalte høyere pris på varene i steden. Om kostnaden bakes inn i produktkostnaden, eller om den kommer ved siden av, spiller null rolle for meg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    I vårt tilfelle dekker fakturagebyret kostnaden med å få et regnskapsfirma til å stå for hele faktureringsbiten. Dersom en person skal slippe gebyret, betyr det at en av de som jobber gratis for "laget" må lage en faktura på privaten. Deretter må den håndleveres hjemme hos medlemmen av laget som nekter å betale gebyr. Dette er en tjeneste jeg ikke tilbyr 500 husstander, som faktisk er medeiere i anlegget.:shock:

Jeg syns det er rimelig frekt å nekte å betale fellesutgifter på denne måten. Derfor var det bare en glede å sende det til inkasso (etter å ha purret beløpet xx antall ganger). Neste år betaler han fakturagebyret med glede. Moahahahaha :twisted:

Fakturagebyr er noe vi som kunder har fått i gave fra næringslivet, etter at vi har presset prisene så langt ned, at det ikke lenger er dekning for disse kostnadene innbakt i produktene vi kjøper. Det var mye greiere før, når vi betalte høyere pris på varene i steden. Om kostnaden bakes inn i produktkostnaden, eller om den kommer ved siden av, spiller null rolle for meg.
    Men kjære Gorm!

Da regner jeg med at det står i avtale/abonnementspapirene fra DVD&HK at det tilkommer fakturaavgfit. Og da er det jo ok, da. Men jeg håper at det dere fakturerer er administrasjonsgebyr (og ikke fakturagebyr). For det er den korrekte betegnelsen på "å få dekket de faktiske kostnader med å sende ut en faktura"...

Men dersom du handler i en eller annen butikk, og når oppgjørets time kommer og du får valget mellom å betale kontant eller få tilsendt faktura (noen steder skjer det faktisk enda) så har ikke firmaet krav på å få dekket dette.

Jeg er ikke motstander av å dekke "felleskostnader" jeg, men det betinger at det er avtalt på forhånd. Og som svaret fra forbrukerombudet sier, er jo dette faktisk kravet.

Om alle leser kontrakter/abonnementsvilkår o.l. er jo en annen sak....

En annen ting er at noen firmaer både fakturerer fakturagebyr og administrasjonsgebyr. Og i de tilfellene mener jeg at de får dekket sine kostnader gjennom administrasjonsgebyret, og ved å fakturere en ekstra post kun for å sende faktura, da slettes den garantert. For det er urimelig, det er en dobbelt fakurering! Ingen har kontaktet meg på dette gjennom alle disse årene.

PS! At et firma reagerer og krever inn de pengene er jo greit. Men du er jo rimelig tett i pappen dersom du ikke da betaler de få kronene istedet for å risikere en sak på ett prinsipp.......

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakket ikke om DVD&Hjemmekino.:shock: :shock: :shock:
    Jeg har da ingen ting med det bladets økonomi å gjøre. Herregud, hvordan skulle det endt i tilfelle.8)

Jeg snakket om Antennelaget i nærmiljøet (som drives på dugnad). Her er det snakk om gratis drift, fra to ivrige sjeler som gidder å bidra for at andre skal ha billig kabel-TV. Når jeg bruker over 150 timer i året på gratisarbeid, gidder jeg ikke gå rundt å dele ut 500 fakturaer i tillegg. Det får være grenser. Hvert medlem i laget er også medansvarlig i at regnakapet "går opp", så når en sjel da ikke gidder å betale sin del av kaken (her fakturagebyr), så blir det bråk (les; inkasso).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt om flere som har vært litt irritert på dette gebyret, og da har de tatt ett betalingsgebyr.
    Mener det er feil å legge på faktura gebyr når du kjøper en vare/tjeneste fra firmaer...

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være enig at det kan virke litt rart i noen tilfeller å legge på en faktura et gebyr. og i noen tilfeller er det veldig irriterende.

Jeg pleier ikke å legge på noe gebyr når jeg fakturerer kundene mine, jeg mener dette er noe som burde være lagt inn i prisen og den reelle kostnaden for meg ved å skrive ut en faktura er 6kr og femti øre(se under). Jeg klarer å jobbe "gratis" for firmaet mitt de minuttene jeg bruker på å skrive ut fakturaen.

Når de legger på f.eks 50 kr på en regning, da skal dette slik jeg har forstått det dekke arbeid ved utskriving av faktura, papiret, blekk, frimerke osv.
    frimerke er 6 kr, faktura papir er 50 øre, blekk 1kr. Og eventuelt litt lønn til av den personen som skriver det, men som oftest har denne personen allerede lønn.

Jeg tror fakturagebyret kan være en veldig grei måte å kunne få inn litt ekstra inntekt på firmaet.(den er kanskje også skattefri) Alle de utgiftene firmaet har ved å skrive ut en faktura er jo også fradrags berettiget slik at det blir jo litt smør på flesk.

Det er jo rart at dette varierer så veldig, noen er veldig hissige på det og andre har det innbagt i prisen.

Hva som egentlig er den billigeste løsningen for forbrukeren vet vi jo ikke.

Men i Gorm sitt tilfelle er jeg helt enig i at ett fakturagebyr er på sin plass.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Hadde en sak med kabel-tv leverandøren hvor det plutselig begynte å ta fakturagebyr. Jeg synes dette var merkelig og lot være å betale den delen av fakturaen. Etter 4 mnd ringte de og lurte på hvorfor jeg ikke betalte hele beløpet og truet med å stenge tv. Etter litt diskusjoner måtte de innrømme at det ikke var en kostnad som plutselig hadde dukket opp, men en måte å få inn mer penger på. Så i steden for i legge på månedsleien tar de et fakturagebyr. De sa at enest måten å komme unna det på var å betale for hele årtet på en gang, og dermed kun få ett fakturagebyr, eller betale via autogiro. Fakturagebyret var på 37,- , som ikke er allverden, men når opprinnelig faktura er på 240,- så blir det en stor andel. Når jeg sa at jeg også hadde utgifter med å betale fakturaen, som jeg ønsket at de dekket, ble det stille i andre enden av telefonen. De mente at det ikke var riktig og at det kunne jeg ikke gjøre. Det fungerer tydligvis bare den ene veien :-)

Jeg synes det er useriøst å ta slike gebyr i tillegg til den avtalte prisen. Det er jo bare en måte å si at produktet er for billig i utgangspunktet og at man trenger mer penger for å dekke alle sine utgifter. Gi oss den riktige prisen med en gang, så slipper vi det tullet med disse "snik gebyrene" Jeg føler meg alltid lurt når jeg må betale disse gebyrene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •