En stor dag!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54

Tråd: En stor dag!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En stor dag!

Dagen da jeg fikk prøvene på forsterkerkabinettene blir peanuts i forhold. Jeg var vel klar over at jeg ikke ante hva som ventet meg men nå forstår jeg hvorfor det ikke lar seg forklare for noen som ikke har opplevd det. Det kan vel best beskrives som å være forelsket uten noen form for usikkerhet. Spesiellt er det følelsen av at det varer og varer, og blir bare bedre og bedre.

Jeg opplevde nemlig fødselen som utrolig, selv om den var tøff, men tiden etterpå er minst like bra om ikke bedre. Kanskje var det kontrasten mellom smerteskrik og gledestårer fra noen som får sitt nyfødte barn på brystet for aller første gang som var blant det som rykket mest i hjerterota. Det var også helt sykt å se at trykkingen, smerteskrikene og alle uttrykkene som ikke bør siteres etter 8 timers kamp ender i at et lite hode kommer til syne. Det jeg trodde var et lite hode var "kuppelen" etter sugekoppen. Øyeblikket etter dukker resten av hodet opp og det var ikke akkurat lite nei.

Sugekoppen blir fjernet og en av jordmødrene snur hodet til siden, og jeg får se at det er et ansikt på dette lille hodet. Da begynner jeg å innse at dette er et menneske! Vårt eget barn! Og sakte men sikkert siger det inn mens kroppen blir gele og det eneste jeg klarer å hikste frem er "jeg ser et hode!". Endelig begynner jeg sånn smått å forstå at sparkene, hjertelyden, den store magen og alt det der faktisk har vært et lite menneske. Jeg har visst det hele tiden men absolutt ikke forstått omfanget av det. Ord er rett og slett ikke egnet til å beskrive denslags.

Kreftene som Ellen gang på gang har påstått at hun ikke har mer av presser skulderpartiet og resten av babyen ut. Et håndkle blir pakket rundt den nyfødte som umiddelbart blir lagt på mammas bryst. Den nybakte mammaen hyler av glede mens tårene renner i strie strømmer av ren sjokkblandet glede. Hun klarer bare ikke slutte å gråte og roper gang på gang ut i glede: "Det er babyen vår!". Pappas tårer er også helt ute av kontroll. Klokka har akkurat passert 0453 og dagen er 26.06.05

Jeg får igjen pusten og får samlet meg litt etter hvert, og føler meg litt dum som var den eneste i rommet som ikke så hva kjønnet ble. Men øyeblikket etter begynner de å snakke om den velskapte gutten, og hvor godt han hadde det under selve fødselen. Da kommer en av barnepleierne med forslaget at vi kanskje burde se etter. Og ganske riktig, det var ingen som hadde sjekket, for dette var ei jente.

Her ligger hun på mammas bryst i nesten en halv time mens hun trekker sine første åndedrag. Det blir straks lyd i henne, men det er mest godlyder og pust. Hun får litt tid på å venne seg til å puste selv mens hun ennå er koblet til mors mage. Etter en stund blir klyper festet på navlestrengen og jordmoren rekker meg saksen. Med ett klipp er hun skilt fra mamma, men det er nok bare fysisk. Hun har det godt på mammas bryst, men klager ikke når pappa får holde henne heller. Jeg setter meg ned i en stol med den lille jenta i armene og er pappa for første gang.

Slike små må selvsagt veies og måles og alle forventet vel at vekta kom til å gå over 4 kg denne gangen. Hverken veiing eller måling kunne sammenliknes med å ligge på mammas bryst men det gikk greit bare pappa ble ferdig med å ta bilder.

Og litt unøyaktig må man jo kunne være:

Mamma er skikkelig mørbanket men så glad som noen kan bli. Allerede før sying og lapping snakket hun om den neste :shock:

Litt utpå dagen begynner sugekopphodet å bli normalt (misformingen ligger utenpå kraniet) og et utall av navneforslag koker på et vis ned til Selma Johanne. En stolt farmor og farfar er de første på plass, tett fulgt av en tante, en onkel og to kusiner. En snartur hjemmom føles nesten meningsløs for meg når jeg vet at jenta mi ligger der nede på sykehuset. Her hjemme står vogn, stellebord, vogge og alt man måtte finne på å trenge klart til hun kommer hjem i morgen.

Man blir rett og slett forelsket i den lille som har kommet til verden og det kribler i hver eneste liten del av kroppen, hele tiden.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe gratulasjoner, tøffe saker, har selv vært med på 3 og alle forskjellige: fra sitte på gangen (keisersnitt), "jagd" på gangen var i veien når det var som travlest (kritiskt) og helt normalt. 8)

Hils mora så mye og dette er nok værdens søteste jente, ikke sant!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!

Det er vel ikke så mye annet man får sagt 8)
    Du vet hva du skal pusle med om nettene nå :wink:

Mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk

Jo, selvsagt er det verdens søteste jente! Det er noe med det, jeg tror ikke man prøver å fordreie noe i sitt eget hode, men det er ingen andre inne i bildet som skal forme henne, det er ingen ting fremmed, bare vårt eget, og allerede etter de første 2-3 timene har man som regel ikke gjort annet enn å se på ansiktet, høre på pusten og studere alle bevegelsene. En så nyfødt baby er jo sjelden særlig pen om nan bare tar et tilfeldig bilde, men når man får ta tiden til hjelp og oppleve de små tingene som enkelte fotografer er så flinke til å få tak i så kan jeg ikke si annet enn at det ikke finnes noe vakrere i hele verden. Det er vel på en måte menneskers medføtte definisjon på hva som er vakkert.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer Jørn Rune. Dette var kjempe flott. Reknar med det står bra til med Ellen og den "lille". Det blei ei jente ja.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer Jørn Rune Hils Ellen fra meg, og kos dere fremmover.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratla så mye. Det er det største som kan skje.
    Noe jeg selv ikke skjønte før jeg så mine egne barn i øynene for første gang. Siden har ingenting vært viktigere, alt annet falmer i forhold til.

Så kommer den første gangen du kan se hun kikker på deg, så kommer det første smilet, første gangen hu reiser seg opp, første ordet, første bursdag, første dag i barnehage, første skoledag osv osv. Det blir bare bedre og bedre.

Igjen gratla så mye.

Kjell

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker

Jeg tenkte litt på at det kanskje kom til å bli litt kjedelig den første tiden siden de aller aller minste ikke gjør så mye ut av seg, men den tanken har forsvunnet for lenge siden. Jeg tror ikke jeg kommer til å gå å vente på at hun skal vokse selv om det helt sikkert blir gøy å få oppleve det også.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye Jørn Rune!! Det er vel det største tweaket du noen gang har gjort tenker jeg.
    Ta godt vare på Ellen og den lille. Regner med at det blir hektisk for deg fremover.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye Snickers, regner med den obligatoriske sigaren er tent

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, Jørn Rune!

Dette er det største DIY-prosjektet det er mulig å gjennomføre. Det tar 18-20 år, og presenterer stadig nye utfordringer. Gleden som pappa er opplevelsen av å vokse med utfordringene og oppdage at man mestrer det aller meste. Lykke til videre med gleder, frustrasjoner, lykke, problemer og løsninger. Det er en gigantisk berg og dalbane, med stort innslag av topper. Gratulerer, og hils Ellen. Regner med at alt står bra til med mor og barn, og at pappa også er i ferd med å komme seg etter de første strabasene.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye, Jørn R! Kjempemoro med ei lite jente, og Lady får seg søster Nå har du nok mye å henge i med fremover, selv om jeg sikkert ikke helt forstår hvor "magisk" det er.

Hils, og gratulér Ellen!

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gratulerer :wink:

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

GRATULERER!
    Kan vel ikke si så mye mer enn det. Helt klart hva du skal bedrive tiden med fremover !!

Newcomer Typhoon7 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! :P , Tenk hvor utrolig det er å lage ett menneske å bli pappa, ord blir for fattig for å beskrive den følelsen ass...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hurra! Gratulerer til dere begge

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åååå, gratulerer så mye Snickers Ble helt rørt jeg nå :lol: Til lykke alle sammen, pass på å ikke forsøme Lady helt nå da :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!