Pøbelunger i stereoracket...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pøbelunger i stereoracket...

Har ei lita pøbelfrøken på 1,5år som er høyt og lavt om dagen (høyere og lavere enn noen gang tidligere).

Blant annet så har hun oppdaget at å trykke på knapper, ja det kan være spennende! De mest innbydende knappene er av/på knappen på htpcen og på effektforsterkeren (rotel rmb1075).

Mitt problem er at jeg har anlegget i et rack og ikke har noen andre plasser å sette dette. Og man kan jo heller ikke følge med poden 24/7 heller...

Det som skjer er at hun trykker av og på effektforsterkeren til sikringen i stua går, noe som gjør at jeg får nerver til tusen! Vil jo helst at utstyret skal holde uten å stenge småen inne liksom...

Noen fedre med erfaring på dette området? Hva hjelper? Hva har jeg gjort galt? (hadde forresten besøk av onkelungen på samme alder 1,5år, og han bråsnudde bare han hørte ordet "nei". Minsta har null respekt for "nei". Er det bare det at hun er frøken og bestemt, eller?)

:cry: :cry:

DrE

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det bare er et problem når du ikke hører på musikk, så kan du jo bare ordne en bryter til strømtilførselen til hele anlegg og pc'n, så kan hun trykke så mye hun vil uten at noe skjer....

Mene... om det er sånn når det står musikk på også så funker jo det dårlig...

Barneoppdragelse vil jeg helst ikke blande meg inn i.. hehe.. er onkel til ei på 1.5 år, og har fått med meg at å komme med forslag til foreldre kan være skumle greier... :twisted:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementært doktor Watson...øhh..Erling...ring SOS Barnevakten:

Eller du kan lære av denne tråden:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=2905 :wink:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Barneoppdragelse vil jeg helst ikke blande meg inn i.. hehe.. er onkel til ei på 1.5 år, og har fått med meg at å komme med forslag til foreldre kan være skumle greier... :twisted:
    Kan bekrefte at det lønner seg å veie sine ord når man gir/får råd fra/til småbarnsforeldre. Jeg *tror* det i størst grad er frøknene som er mest hårsåre på området.... :roll: ... men jeg innrømmer at ikke alle "velmente" råd tas positivt hos oss gutta heller :twisted:

DrE

Newcomer Freddy sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en pode på rett over 2 som er knappoman. Forstår ditt problem veldig godt.

Jeg har sikret alt utstyret i stuen ved å plassere det i en lukket skuff under TV'en med barnesikring så fingrene ikke rekker knappene... Med et fjernkontroll videresende system (ir-repeater) fra speakercraft fungerer det ypperlig, og det blir ikke for varmt heller.

Hovedanlegget er i eget rom for tiden. Og jeg lurer fælt på hvordan det kan barnesikres i og med at vi går med flytteplaner, der hovedanlegget må bli stående i stuen hvor det lekes osv...

Jeg har tenkt på å plassere det i reol bak lukkede dører sammen med vifter som går kontinuerlig for å sørge for nok lufttilførsel både inn og ut og på kjøleribber og luftehull på de tingene som virkelig blir varm.

Oppdragelse hjelper ikke i mitt tilfelle, for når poden av og til ikke er i synsfeltet er det stort sett en eller annen ulovlig aktivitet på gang :? . Eneste som funker godt nok er høy plassering og/eller innlåsing, etter mine erfaringer.

- Freddy 8)

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var lettere før i tia da man bare hadde en reiseradio..... :lol:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Var lettere før i tia da man bare hadde en reiseradio..... :lol:
    Vil tro det hadde forenklet saker og ting ja

Kanskje derfor Tivoli selger så bra :twisted:

- Freddy 8)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart man ønsker seg hus med kjeller og teknisk rom...

DrE

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt tilfelle går det helt feil vei.

Skal gå fra å Leie til å Eie, og med prisene i Bergen blir det en leilighet.
    Bor i enebolig nå så det blir nok en formidabel utfordring å få det hele til å fungere tilfredstillende ... Men det er jo en del av moroa med hobbyen vår.

- Freddy 8)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Rart man ønsker seg hus med kjeller og teknisk rom...

DrE
    Nix. Når jeg skulle ha hus i Stavanger / Sandnes så falt valget på eget hus der det IKKE var egen leilighet. Huset blir billigere, og man slipper brysome leietakere og kan disponere hele kåken selv. At man ikke har 3-5 tusen i leieinntekter er en komfortpris jeg er villig til å "betale". Har seksjonert kjelleren inn i:

- Hjemmekino
    - Kontor med 2 store hjørnepulter og møterom
    - Vaskerom
    - Roterom ops:
    - Stor gang

Det hører med til historien at rommene i huset passer godt til våre 3 barn på mellom 4-6 år. Da har de egne lekerom og jeg har ditto uten at vi fingler på hverandres lekeapparater. :lol:

Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trikset er som nevnt tidligere i tråden å koble strømmen via en bryter som bare du kjenner til. Ungen din ser nå at det skjer noe (lys og greier...) når hun trykker på knappen. Hvis strømmen uteblir, så mister hun fort interessen.

Hvis jeg er uoppmerksom i et øyeblikk, råspurter sønnen min på 2år og 5mnd inn på stua, skrur på strømmen på anlegget og tv, åpner dvd skuffen, henter en film i hylla, setter den i gang og slenger seg deretter opp i sofaen med et fårete glis som om ingen ting spesielt har skjedd. Ikke bra.

(I dag spurte jeg om han ikke ville prøve å gå på do for å gjøre sitt fornødne i stedet for å fylle bleia...Så svarer han; " jeg gidd ikke.." Heller ikke spesielt bra..hehe)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Holy Diver
    Trikset er som nevnt tidligere i tråden å koble strømmen via en bryter som bare du kjenner til. Ungen din ser nå at det skjer noe (lys og greier...) når hun trykker på knappen. Hvis strømmen uteblir, så mister hun fort interessen. (...)
    Dette er nok en veldig lur og enkel løsning på problemet, om ikke anlegget er i bruk mesteparten av dagen.

Vi har en TV med en sånn "remote finder" knapp som får fjernkontrollen til å pipe hvis man trykker på en knapp på selve TV'en. Gjett om den var populær å trykke på helt til vi fikk inn en programmerbar fjernkontroll, tok batteriene ut av den originale - og pipingen forsvant :-)

- Freddy 8)

--
    edit: skriver som en gris

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har også en nevø som var knappoman, men det gikk over når han ble ca 3 år og det ble morsommere å se på film enn å trykke på knappene. Og gi ungen en mobil kan også funke 8) Bygge egent kino rom til ungene kan også være en ide, det skal jeg bygge for søstra mi engang i framtiden har jeg fått beskjed om. Nest minste niesa mi på 1,5 år gidder ikke å røre knapper, hun synes det er morsommere med base hopping fra tripptrapp stolen istede.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    begynner å lurer på om minsta på 17mnd leser på avforum, for nå har pinadøttemeg hun også begynt med basehopping fra tripp-trapp stolen!

Prøvde forskjellige avledningsmanøvre i dag for å hindre henne i å trykke på av/på knappen på effektforsterkeren, men alle virket mot sin hensikt faktisk! Det eneste som funker er å gi faen. Da går hun lei etter ei stund... Håper bare rotel-ampen varer så lenge....

DrE

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en jente som også fingret endel på anlegget da hun var 1-1,5 år gammel, men ene gangen vi ikke fulgte så godt med og vi spilte musikk, så vrei hun til på volumkontrollen, og skulle ikke så mye til på den, så det ble ganske høyt (tipper at det kanskje var så høyt som 100dB), og hun spratt langt tilbake, skikkelig skremt og begynte å gråte. Etterpå rørte hun aldri anlegget igjen... Ikke tilsiktet, men løste et problem...

Receiveren jeg har nå må du skru volumkontrollen 4 runder for å øke med 3 db har jeg inntrykk av, så poden på 6mnd kommer nok ikke til å klare å gjøre det samme når han begynner å fingre...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Har en jente som også fingret endel på anlegget da hun var 1-1,5 år gammel, men ene gangen vi ikke fulgte så godt med og vi spilte musikk, så vrei hun til på volumkontrollen, og skulle ikke så mye til på den, så det ble ganske høyt (tipper at det kanskje var så høyt som 100dB), og hun spratt langt tilbake, skikkelig skremt og begynte å gråte. Etterpå rørte hun aldri anlegget igjen... Ikke tilsiktet, men løste et problem...

Receiveren jeg har nå må du skru volumkontrollen 4 runder for å øke med 3 db har jeg inntrykk av, så poden på 6mnd kommer nok ikke til å klare å gjøre det samme når han begynner å fingre...
    Akkurat det samme skjedde med min datter, i et års alderen vred hun på volumknappen - heldigvis hadde hun bleie på seg haha - det ble høyt som fy, etter det har hun aldri rørt hjemmekinoting.

Men ellers har jeg jo lært meg at å være konsekvent med ting er greit hvis du skal oppdra barn.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Men ellers har jeg jo lært meg at å være konsekvent med ting er greit hvis du skal oppdra barn.
    Akkurat det er VELDIG viktig, og også følge opp evt "trusler" en kommer med!
    Tar de ikke nei, så løft de opp og bær de vekk, gjentar det seg noen ganger så send de på rommet sitt...

Lett? Nei, kan være ganske tøft til tider, men en har igjen for det i det lange løp

(Og at jeg ikke klarer å følge opp dette selv hele tiden de neste årene med poden er jeg veldig sikker på )

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definer en "nærgrense" og vær hard og konsekvent. Funket helt topp for meg. Har ikke engang vært redd for å lå HT stå uten stoffront. Da jeg fikk besøk av nevø derimot....

Newcomer cat sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste er nok å ikke friste de små med spennende knapper og brytere i deres høyde. Det finnes jo løsninger for å skjule stereo- og hjemmekinoutstyr, så det ikke er så lett tilgjengelig for en liten sjel med utforskertrang.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •