massiv OT flisespikking og kverulering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

massiv OT flisespikking og kverulering

Er det flere enn meg som får "litt" mark når man leser:

"forsterkeren min pøser på 100 WATTERE",
    "i bilen min har jeg 10" BASSERE"
    "jeg målte 100 DESIBEL"
    "jeg satte opp den nye PROSJEKTOREN min i går"

Jaja, jeg bør kanskje få meg et liv... ;-)

knut

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Irriterende, men jeg vemmes mer av hvem høyttaler, hjemmekino konstruksjon og hjeeeeelp!!!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn blir det når kvaliteten på lærerstanden fortsetter å falle mot avgrunnen og det eneste psykologisk riktige, for den oppvoksende del av befolkningen, blir å skrive ordene slik de uttales, helst forkortet.

elr sm mn allr hlst vil slv.......................d funker :wink:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Sånn blir det når kvaliteten på lærerstanden fortsetter å falle mot avgrunnen og det eneste psykologisk riktige, for den oppvoksende del av befolkningen, blir å skrive ordene slik de uttales, helst forkortet.

Å gi lærerne skylden for dette får stå for din regning, Flaggis! For her mener jeg at du for en gangs skyld ikke vet hva du snakker om...... :wink:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Å gi lærerne skylden for dette får stå for din regning, Flaggis! For her mener jeg at du for en gangs skyld ikke vet hva du snakker om...... :wink:
    Vel...all forskning klager på utdanningsnivået innen den yrkesgruppen.

Eller er det mobiltelefonprodusentene som er de skyldige? Fordi det er for tungvint å skrive korrekte ord, men isteden skal alt forkortes - BARE fordi det er billigere...........?

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok årsaken er mer komplisert enn å gi skylden på en yrkesgruppe :wink: Hvorfor får alltid lærerne skylden? Hva med ressursene i skolen? Foreldrene? Hvilke holdninger formidles om rettskrivning i media og av foreldre? :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lærerne fikk for noen år tilbake rundt 50-100k i lønnspålegg over en 5 års periode. Så kvaliteten bør vel derfor bli bedre på elevene med tanke på at lærerne nå er mye mer engasjerte..... :?:

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad

Lærerne fikk for noen år tilbake rundt 50-100k i lønnspålegg over en 5 års periode. Så kvaliteten bør vel derfor bli bedre på elevene med tanke på at lærerne nå er mye mer engasjerte..... :?:
    Er vel ikke bare lønn som avgjør engasjement? Det er vel ikke mindre viktig med statusen i yrket? Som sagt, det er et sammensatt bilde, man kan ikke sette fingeren på en faktor :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selv gift med en lærer, og får med meg en del av argumentasjonen fra den kanten. Det finnes selvfølgelig dårlige lærere, men de mange reformene i skoleverket som er styrt fra sentralt hold er også med på å legge føringer for elevenes læring. Det er slett ikke slik at det er lærerne som bestemmer hva og hvordan elevene skal lære. Både pensum og metodikk er for en stor del bestemt fra sentralt hold. Lærerne gjør så godt de kan innenfor disse rammene.
    En annen sak er dette med lærernes fritid. De har en del sommerferie, det er sant, men den er IKKE like lang som elevenes (det er en myte skapt av foreldre som opplever skolene som stengt når elevene ikke har undervisning). Det gjøres både etterarbeid i slutten av juni og en del planleggingsarbeid i forkant av skolestart. Det er en tendens også til at det er lagt fastere rammer for tilstedeværelse i arbeidstiden, og det blir mindre av at lærere får disponere tiden sin fritt utenom undervisningstiden. Slike ting er mye av grunnlaget for lønnsøkningene, for arbeidstiden for lærere nærmer seg andre jobber i samfunnet. Lønnsøkningen begrunnes også delvis med at alle andre yrkesgrupper har fått lenger ferie, mens lærerne stadig får kortet inn på sin fleksibilitet og fritid. Husk at en lærer ikke kan ta seg fri utenom høysesong. De har låst ferietid. Lærerlønningene er ikke spesielt høye etter lønnsøkning heller, og er etter min mening ikke bedre enn det som er naturlig etter å ha tatt en såpass lang utdanning.

I skolepolitikken synes det hele tiden er fokus på "de svakeste". Politikernes lovord i festtalene om ressurser til individuell oppfølging gjelder som regel de aller svakeste elevene, og jeg synes det ser ut som om pensum blir mer og mer redusert i realfag og norsk, mens sosiale aspekter og teamarbeid får mer fokus. Vi går fra en skole med individuell læring av hard kunnskap til en skole der man lærer metodikk for å jobbe i team. Som teknolog synes jeg ikke denne fokusen er udelt positiv. Teamlæring er vel og bra, men det burde gjøres på en måte som ikke så til de grader går på bekostning av tilegning av kunnskap. Plutselig er det ingen fokus på å kunne jobbe selvstendig. Stakkars disse teamjobberne når de kommer ut i arbeidslivet. Det er slett ikke alltid man kan støtte seg på andre, og det vil slackerne fra teamene få merke.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av få ting jeg husker fra barneskolen(bortsett fra det elementære )var et "lurt" tips fra en norsklærer; "Hvis dere synes det er vanskelig å skrive lange ord riktig, bare tenk dere at dere deler opp ordene."

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Er selv gift med en lærer, og får med meg en del av argumentasjonen fra den kanten. Det finnes selvfølgelig dårlige lærere, men de mange reformene i skoleverket som er styrt fra sentralt hold er også med på å legge føringer for elevenes læring. Det er slett ikke slik at det er lærerne som bestemmer hva og hvordan elevene skal lære. Både pensum og metodikk er for en stor del bestemt fra sentralt hold. Lærerne gjør så godt de kan innenfor disse rammene.
    En annen sak er dette med lærernes fritid. De har en del sommerferie, det er sant, men den er IKKE like lang som elevenes (det er en myte skapt av foreldre som opplever skolene som stengt når elevene ikke har undervisning). Det gjøres både etterarbeid i slutten av juni og en del planleggingsarbeid i forkant av skolestart. Det er en tendens også til at det er lagt fastere rammer for tilstedeværelse i arbeidstiden, og det blir mindre av at lærere får disponere tiden sin fritt utenom undervisningstiden. Slike ting er mye av grunnlaget for lønnsøkningene, for arbeidstiden for lærere nærmer seg andre jobber i samfunnet. Lønnsøkningen begrunnes også delvis med at alle andre yrkesgrupper har fått lenger ferie, mens lærerne stadig får kortet inn på sin fleksibilitet og fritid. Husk at en lærer ikke kan ta seg fri utenom høysesong. De har låst ferietid. Lærerlønningene er ikke spesielt høye etter lønnsøkning heller, og er etter min mening ikke bedre enn det som er naturlig etter å ha tatt en såpass lang utdanning.

I skolepolitikken synes det hele tiden er fokus på "de svakeste". Politikernes lovord i festtalene om ressurser til individuell oppfølging gjelder som regel de aller svakeste elevene, og jeg synes det ser ut som om pensum blir mer og mer redusert i realfag og norsk, mens sosiale aspekter og teamarbeid får mer fokus. Vi går fra en skole med individuell læring av hard kunnskap til en skole der man lærer metodikk for å jobbe i team. Som teknolog synes jeg ikke denne fokusen er udelt positiv. Teamlæring er vel og bra, men det burde gjøres på en måte som ikke så til de grader går på bekostning av tilegning av kunnskap. Plutselig er det ingen fokus på å kunne jobbe selvstendig. Stakkars disse teamjobberne når de kommer ut i arbeidslivet. Det er slett ikke alltid man kan støtte seg på andre, og det vil slackerne fra teamene få merke.
    Er også gift med en lærer, og hele dette innlegget kunne like godt vært skrevet at meg..... Kanskje vi 4 skulle møtes en helg, Roffe, vi hadde tydeligvis hatt mye å snakke om (på hver vår kant :wink

:lol: :lol:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er også gift med en lærer, og hele dette innlegget kunne like godt vært skrevet at meg..... Kanskje vi 4 skulle møtes en helg, Roffe, vi hadde tydeligvis hatt mye å snakke om (på hver vår kant :wink

Ingen kontaktannonser her takk 8) Møtes kan dere sikkert gjøre på spraydate eller liknende

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti

Ingen kontaktannonser her takk 8) Møtes kan dere sikkert gjøre på spraydate eller liknende
    Tenkte ikke i retning Swingers her nei....... :lol: :lol: :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad

Er vel ikke bare lønn som avgjør engasjement? Det er vel ikke mindre viktig med statusen i yrket? Som sagt, det er et sammensatt bilde, man kan ikke sette fingeren på en faktor :wink:
    Uansett, verdens best betalte deltidsjobb..... en lærer med noen år på baken må ikke anstrenge seg en dritt med forberedelser hjemme. De er jo allerde gjort året før (eller tidligere)...... men nå er det jo ting på gang. Nå skal jo alle grunnkursene bli like..... altså en ny reform. Men fortsatt er 2+2 lik 4, så store forandringer blir det vel ikke for lærerne.....

Nå er det noen år siden jeg gikk ut skolen, men mitt inntrykk er at godt under havparten av de ikke burde vært lærere.....

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innfør skammekrok og spanskrør på skolen igjen, så blir det nok fart i vellinga :wink:

Men fra spøk til halvor, en viss menge skrivefeil må vi kunne tålerere i et forum.
    Språket er i en evig forandringsprosess, og for min del må folk gjerne skrive på "T9-språket", så lenge det er leselig.
    Det jeg ikke liker er innlegg fullt av komma- og punktumfeil. Ser jeg et langt innlegg med disse feilene, og i tillegg uten avsnitt, så gidder jeg ikke lese det.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo ikke bare barna som sliter da, flere tilårskomne her som gang på gang presterer å skrive "WAF-faktor", for eksempel.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med trailere FORAN filmen? Ordet "trailer" er vel det mest misforståette låneordet vi har på norsk. Filosofer litt over "trailer-tilhenger".

Det er faktisk like ille å skrive "CD-plate" som å skrive "WAF-faktor". Tror jeg.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvom CD-plate egentlig blir "compakt plate plate", er det fult lovlig å skrive. "CD", "DVD" og sikkert også "WAF" blir akronymer, selvstendige ord som "mister" sin opprinelige betydning. derfor blir "CD-plate" fulstendig korrekt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Selvom CD-plate egentlig blir "compakt plate plate", er det fult lovlig å skrive.
    Min utheving over. En liten "Freudian slip" der...? :twisted:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke være lett det der. Er vel en del eksempler på "SVS-subwoofer" også.

Og strengt tatt er det vel kompakt skiveplate. :wink:

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •