massiv OT flisespikking og kverulering - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 50 av 50
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvem bank er best?

Bankene overbyr hverandre i jakten på unge bankkunder. Hvem er best på lån? Hvem er billigst i bruk? Hva bør du som kunde se etter i valget av bank? Spør ekspertene nå.

Newcomer Raimond sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant på nettet:

"Aoccdrnig to rscheearch at an Elingsh uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, olny taht the frist and lsat ltteres are at the rghit pcleas. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it wouthit a porbelm. Tihs is bcuseae we do not raed ervey lteter by ilstef, but the wrod as a wlohe."

:wink:

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Raimond
    Fant på nettet:

"Aoccdrnig to rscheearch at an Elingsh uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, olny taht the frist and lsat ltteres are at the rghit pcleas. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it wouthit a porbelm. Tihs is bcuseae we do not raed ervey lteter by ilstef, but the wrod as a wlohe."

:wink:
    Hehe, det virker jo som det stemmer. Det var i hvertfall ingen problemer å lese den teksten.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bergens Tidende om norsk språkråd
    Fornorskninger
    En rekke fornorskninger av utenlandske nyord er også innført. Nå skal du skrive besj om fargen som før het beige. Gimmik kan brukes om ordet påfunn, og brunsj er godkjent som ordet for måltidet som slår sammen frokost og lunsj. Korny er et nytt, norsk ord av slangordet for rar, redskapet du bruker i tennis heter nå rekkert. Nå skal du også skrive disse ordene slik: Nonsjalant, sellulitt, masokisme, snaks, sørve og sørver (på en datamaskin).
    Jeg tar mine nye besje bukser på, skal ut og vifte med rekkerten. Må trene på sørven.

Merkelig at de ikke tok golf i samme slengen, det er vel på tide å innføre børdi, håulinoånn, igl og pøtt.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet jeg skriver masse skrivefeil og jeg prøver jo å forbedre meg ,men jeg skriver ofte "henne" istedet for hun. Når skal man bruke hun?

Jeg hadde god kontroll på språket når jeg satt i norsktimene på skolen ,men det man lærte forsvinner fort ut det ene øret

Lærerer har veldig godt betalt de. De har få timer og hvis man er lærer på en yrkesfaglig linje så kan man jo ta det så utrolig med ro Har litt lyst å bli lærer jeg,men jeg kan fortsatt ikke snakke norsk

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Jeg vet jeg skriver masse skrivefeil og jeg prøver jo å forbedre meg ,men jeg skriver ofte "henne" istedet for hun. Når skal man bruke hun?
    "Hun" i subjektsform, "henne" i objektsform.
    Eks:
    "Hun ga blomster til henne."
    "Jeg så henne på stranda."
    "Hun er utrolig fin."

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subjekt og objekt blir det tulla svært mye med. "Hun" og "henne" er vel ikke det verste. "De" og "dem" er veldig vanskelig. Her på forumet er det mange som har kutta ut "dem" totalt og benytter konsekvent "de".
    "Bra høyttalere. Jeg har hørt på de"... I min dialekt er det mer vanlig at "dem" blir brukt for mye. "Dem er ikke hjemme."
    "Han" og "ham" virker også være vanskelig. Mange virker å benytte "han" uansett situasjon.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    "Han" og "ham" virker også være vanskelig. Mange virker å benytte "han" uansett situasjon.
    Akkurat den siste der er faktisk tillatt i henhold til en eller annen språkreform på slutten av forrige årtusen.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Akkurat den siste der er faktisk tillatt i henhold til en eller annen språkreform på slutten av forrige årtusen.
    Det hadde ikke jeg fått med meg ops:
    Er de to formene sidestilt?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det sant? Flott! For jeg skriver konsekvent "han". Selv om jeg anser meg selv som rimelig habil når det gjelder norsk rettskrivning har jeg aldri skjønt forskjellen på "han" og "ham" - men så har jeg vel heller aldri gjort en innstats for å sette meg inn i det ops:

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •