Hvordan ble du interessert i HiFI/Hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Hi4-re=Hifi sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan ble du interessert i HiFI/Hjemmekino

Lurer på hvordan dere ble interessert i Hifi/Hjemmekino.

Jeg fikk min Hifi interesse da jeg endelig fant en type musikk jeg likte.
    For 2-3 år siden (er 14 år nå), "fulgte jeg strømmen" og hørte på såkalt "listepop", dvs radiostasjoner som MP3, NRJ og masse annet søppel. Men en dag da jeg hørte Röyksopps Poor Leno, fant jeg ut at jeg likte sangen veldig godt. Jeg hadde tilfeldigvis bursdag ca. 1 måned etter, og ønsket meg derfor cden deres-Melody A.M. Jeg fikk den - den var dritbra - og jeg hørte på den neste hele tiden (nå var det nesten slutt med radio). Jeg begynte å høre på/kjøpe meg flere cder fra sjangeren "electronica" som de kaller den på Platekompaniet, bl.a. Faithless, Ugress og Leftfield.
    Da jeg hadde hørt på dette en stund kunne jeg ikke fatte at jeg en gang hadde hørt på "topp 20 radiostasjoner", de sender jo den dårligste musikken de finner.
    Etterhvert som jeg fikk flere cder, prøvde jeg å spille de på annlegget nedi stua(jeg pleide egentlig å bruke den bærbare kasett/tuner/cd-spilleren jeg hadde oppe-det var noe helt annet selv om det bare vare et 10000kroners annlegg. Jeg dro rundt i butikker for å høre mer på hifi og nå har det bare tatt helt av.

Hva er deres historie?

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele startet vel med.. eller.. kan vel ta det fra starten selv om det ikke fult henger med....

Jeg har alltid vært en stor filmentusiast, elsker film.... og er veldig ofte på kino... har alltids plaget over at jeg aldri har hatt noe ordentlig, ikke nødvendigvis beste og dyreste der ute, men noe kraftig nok til og lage noen vibrasjoner i veggene ihvertfall... erget meg over dette en god stund.. etter mange turer på kino med skikkelig lyd og gedigent bilde, startet bare ikke tv'n og lyden hjemme og strekke til lenger... men jeg lot det gå, helt til Ringenes Herre kom.. det var den første filmen.. og etter den opplevelsen på kino, var det bare inn et par dager etter den kom på DVD og få seg skikkelig annlegg....
    Det startet bare med et "nybegynner" anlegg oppi stua og tv'n... men kan love det lagde lyd..... etter hvert strakk ikke bildet til lenger, ettersom jeg ble så vant me storbilde på kino.. at noe mer måtte til.. og mine foreldre ble irritert over min høye filmlyd og musikk spilling oppe.. så da endte det med at jeg startet og lage til et eget hjemmekinorom som er blitt lyddempet ca 75%... det er taket som lekker, pga at rommet som ble valgt allerede hadde lagt parkett tak, som vi bestemte og ikke rive ned og legge nytt pga kostnader.....
    Etter dette var det og bestille lerret, så ut etter projektor og sette alt opp nede!
    Og kunne nyte Ringenes Herre: Ringenes Brorskap på storskjerm i surround.. men så startet anlegget og bli for lite... og jeg mer og mer hektet på lyd og bilde var blitt.. med min gradvise, ikke raskeste økning... men i et passe tempo ble mer informert og fikk mer kunnskaper om dette, søkte da større... så ble det etter konfirmasjonen innkjøpt nytt surround anlegg, men behold surroundforsterkeren.... men bare en 3-4 måneder etterpå, da var det ut og kjøpe noe som ikke bare ga trøkk, men god surround, fint og dyp lyd og flott filmopplevelse.. så da står jeg her jeg er idag!!

Men dette er fredeles bare begynnelsen! 8)

Må påpeke at jeg alltid kjører filmer i THX surround! 8) :P

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er det nok todelt. For det første har jeg en onkel som er 8 år eldre enn meg. Han var vel også av de typiske atpåklatter som levde som enebarn og derfor hadde mulighet til å dyrke sin interesse: stereogadgets. Jeg husker spesiellt da han hadde Dantax med 15" (en helt annen type enn dagens Dantax), forsterker fra JVC med lysdiodemetre som indikerte nivået, samt en av de tidligste CD-spillerne (Yamaha) som den gang kostet myyyye. Jeg var vel kanskje så vidt fyllt 2-sifret.

Fra før hadde jeg dissikert min kassettspiller og klippet av høyttalerkablene for å lage høyttalerutganger på den. Jeg bygde med andre ord mine første høyttalere en eller annen gang før jeg ble 10 år.

En eller annen gang helt på begynnelsen av 90-tallet hadde broren min investert i ny 386DX33, noe som gjorde det mulig for meg å investere i den første LspCAD-versjonen. Med tanke på at jeg da var rundt 15 er det litt spesiellt da PC langt fra var noen alle hadde på den tiden, og det fantes jo ikke noe Internet å laste ting ned fra.

Omtrent samtidig skaffet jeg meg utstyr til å etse kretskort og ett og annet prosjekt ble det jo på den siden også.

Den første hjemmekinoen jeg var med på å bygge var i 1997, og var i første omgang ikke mye å skryte av, men den kinoen har også blitt forbedret skritt for skritt intil den nylig ble revet i påvente av nytt rom.

Sammen med en kompis som dels delte mine interesser ble det mange sub-er, bilstereoanlegg og mer normale høyttalere.

Ett av de kanskje mest vellydende prosjektene var basert på en Philips 4" coaxial bilhøyttaler som ble coatet med epoxy, beskåret oppheng på, samt at diskantdomen ble skåret helt fri for oppheng og hang kun i en oljefilm i magnetgapet. Høyttaleren hadde kun en kondensator i filteret og låt veldig åpent og varmt.

Et annet prosjet var med et bilkit fra Macrom. Bassen var en 5" med hexacoil på 3", og ganske god slaglengde. Kassene var i et gips/trefibermateriale som var ganske tungt og kassene veide vel 10kg selv om de var på bare 5,6 liter. Disse ble også sendt til en konkurranse i selvbygg, men siden jeg ikke hadde spilt dem inn, ikke justert filteret og dempematerialet hadde løsnet og tette bassporten var det ikke så rart det gikk filleveien. De ble svært mye bedre etter hvert, og spesiellt når jeg fikk koblet på en The End på dem.

Nå kommer jeg på så mye å skrive om at jeg må bare slutte

Newcomer sigurd90 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har altid vært veldig glad i musikk, så i 3 klasse tok jeg mammas gammle sølvsuper og no høyttalere jeg fikk av broren min og en cd spiller og vips så var jeg i gang! Hadde en tid der jeg dreiv på med loppe marked høyttalere å sånn. Men så kjøpte jeg et par proson høyttalere og en proson høyttaler. SWå kom jeg over avforum, etter det har bare interessen fortsatt og vokse!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel ikke mer en max 1,5 år siden jeg begynte litt... er 15 nå

begynte med 2ting den ene var at jeg var nede oss onkel som er DJ og netopp hadde kjøpt seg DJ anlegg med 18" subbere og greier.. faen å rått jeg syntes det var når man måtte skrike bare for å lage litt "ulyd" og når bakken ristet(sto ute og testet).. enda mer rått var det når jeg måtte løpe 100M unna for å ta en telefon som var klage i fra naboen :P hehe.... da begynte jeg og mase litt på anlegg da. så en god kamerat av pappa/meg hørte dette så han ga meg noen gamle JBL modell L-50(som jeg fortsatt har) der satt det en 10" bass i hver kasse som opphengt var borte men teipet på "nytt"... jeg syntes dette låt bra jeg på el-kjøp anlegget mitt. :P..

men så kom innteressen skikelig og jeg fikk byttet el-kjøp anlegget mitt bort til samme kameraten og jeg fikk igjen et brukbart men gammelt komponent sansui anlegg(radio, kasett, pre og effekt)... skjønnte ikke mye av det systemet jeg da før etter jeg begynte å lese litt... kom jo klart opp for meg da... etter det så fikk jeg betilt meg nye bass elementer til JBL kassene.. disse kostet meg 150kr pr stk.. kjøpte de nye på auksjon og ny pris på nett er £80 elns

hadde dette oppsette lenge til et par månder etter konfirmasjon og for komf pengene kjøpte jeg meg data.. innteressen var blitt litt borte i en perioden. men når jeg var inne på price så så jeg noen STORE høyttalere(som heter Dantax P-2500). ringte til onkel og spurte om disse var noe å ha men han sa at dantax var tvilsomt. men jeg nektet å høre det var jo 4 elementer i hver kasse(viste ikke hva mellomtone diskan og sånn var :P hehe) så jeg kjøpte dem da... det verste av alt er at disse dantaxene spiller drit bra til den prisen.... spilte mye bedre en anlegget til onkel i følge ham og han har jo ikke høyttalere som er av det billige eller dårlige slaget akkuratt. har jo tatt høyttalerne ut av rommet mitt da og da spiller de helt ræva..... det er dette oppsettet jeg har nå da.. men jeg får ikke brukt det siden effektforsterkeren min har tatt kvelden så jeg er på leting etter ny... men mamma må bare få litt peng så hu kan betale tilbake peng hun skylder meg :P hehe...

BTW: har laget en sub av de 2 10" jeg kjøpte til JBL kassene da men den ble ikke noe vellykket... spiller ikke lavere en 35hz elns... jaja spiller jo høyt da og jordskjel føllelsen den har jeg....

en ting til dette er det lngste innleget jeg harskrivd hittil og jeg har spart på detaljer og litt sånn diverse

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med meg begynte d i 11-12års alderen når søskenbarnet mitt kjøpte et par inifinity sm155 eller noe slik å en onkyo forsterker.. likte godt å være med han å høre på musikk Så fikk jeg høre et par dc-12 å siden har jeg vert hekta på både hus anlegg å bilstereo.. har hatt cv ls12 cv al1000 cv v-6f cv 5-m cv-dc15 og har nå cv clsc10 tviler på at jeg kommer til å gå over til noe annet merke på høytaler fronten på mange år hehe samme med bilstereo har kunn hatt cv der å blandt annet en stroker15 som laget ett vanvittigt til trykk i den lille corollaen min

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fattern kjøpte et bra Phillips stereo-anlegg rundt 1970 (haha), med store HiFi merker på og greier.

Det dunket nok for å gi gåsehud til en 7 åring - etter det har jeg bestandig likt "god Lyd".

Newcomer Mr. Digital Drive sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja... denne interessen har jeg hatt lenge... det starta vel i 1984.. da jeg kjøpte mitt første anlegg for konfirmasjonspengene.. hehe.. det var et Sharp ops: anlegg med 5 spors equalizer.. huff, huff.. ja det var et rack også!!! :shock:

Heldigvis ble disse komponentene bytta ut etter hvert... og etterhvert begynnte også godlyden å komme.... husker også NAD perioden på slutten av 80-tallet og inn i 90 tallet.... angrer som en hest på at jeg solgte Nad platespilleren min... det var en god spiller (veldig mye valuta for pengene..)

Så kom perioden da jeg var ferdig utdanna lærer.. fikk fast jobb og økonomien ble bedre og bedre.... jakten på godlyden bare fortsatte.. og fortsatte... etterhvert kom også bass og electronica elementet inn (ble viktigere enn før..) hadde fra før av vært hekta på Yello, Kraftwerk, Koto ++++ som gav mye bass... plutselig kom Leftfield, Fluke, Hypetraxx med flere.. som sette krav til at anlegget måtte spille tungt og klart...

Så kom perioden der jeg ble kjent med en i miljøet som hadde god peiling... ble mye påvirka av han.. blant anna når det gjaldt 16ampere kurser.. kabler... Companiet, JBL og Velodyne.....

Hvor mange forskjellige anlegg som har vært i kjelleren vet jeg ikke.... det er mange.. det har vært mange ulike merker.. Sony, HK, Jamo professional, Klipsch KLF30, PSB stratus gold, Nad, Denon+++++ husker spesielt godt hvordan HGS10" til Velodyne spillte i det rommet.. ca. 15kvadrat... var redd for at vinduet skulle bli røska ut....

Så kom 2003... fikk flytta anlegget opp i hovedetasjen... mange 16ampere kurser.. ble rigga inn.. mye kabler ble forandra.. kjøpte MIT4 til 250ti... + mange andre forandringer også... flere nettkabler.. Toshiba dvd... nye basser i JBL og PSB..... og ikke minst Velodyne DD18 8)

Lyden som er i min 40 kvadrat store stue er meget forskjellig fra det man starta opp med.. :lol: liker spesielt godt lyden på blant anna.. Kari Bremnes, Yello, Leftfield, BT, Hypetraxx, Gorillaz... +++ får mange gode tilbakemeldinger på det.. får ikke å snakke om Jonas Fjeld!!!

Interessen for dvd og film har alltid vært der.. husker da jeg var en av de første som eksperimenterte med dolby pro logic lyd allerede i 1991 på lærerskolen på Stord. ( på en lærerstudentshybel)

Godzilla filmen var vel en av filmene som gjorde at jeg ville ha mer bass...

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har alltid likt å høre på musikk og det første anlegget jeg lekte med var pappas radionett forsterker med tanberg mange kanta høyttalere (husker ikke hva de heter) før jeg nesten kunne gå. Når pappa kom hjem fra jobb var det å dra ham bort til anlegget og få ham til å sette på Bruce Springsten plate. Etter som åra gikk ble det litt forsking på anlegget ved å koble til andre ting. Så mens jeg gikk på konfirmant undervisning ble jeg spurt om jeg ville være lydtekniker for et kor som var i Lillestrøm kirke. Jeg sa ja og lærte meg mye ganske raskt ved hjelp av venner i studio bransjen og mye lesing av brosjyrer fra Mackie. Nesten samtidig fikk jeg også overtalt en klubb jeg var med i til å kjøpe ordentlig dj anlegg, og jeg fikk jobben med å skaffe sakene. Det ble Pioneer CDJ100 spillere med tilhørende mixer, Carver Pm1450 og DAS 2x15" høyttalere. Ble mange timer bak mixern og lærte enda mer. Så kom tia da det var for kjedelig å kjøre moped og jeg hadde lyst på bil. Siden jeg fikk låne garasjen til mormora mi og jeg kjøpte bil over et halvt år før jeg hadde lappen hadde jeg litt tid til å mekke og anlegg måtte jo så klart inn. Dro på troshov og kjøpte ett sony anlegg og monterte det. Etter en liten stund åpna Sound Pressure butikk i Lillestrøm og jeg ble fast inventar. Etter å ha hørt høyttalere fra Vibe måtte jeg kjøpe de og sonyene ble kasta ut. sånn gikk det slag i slag og mye ble bytta ut. Når huset mitt brant 1. juledag for noen årsia var det en god grunn til å kjøpe nytt anlegg hjemme også (siden det jeg hadde var passe svart) Fikk så god pris av Sound Pressure at det ble Cerwin E706 høyttalere og Pyle forsterker og cd spiller. Anlegget låt super og har blitt brukt mye. Forsterker og cd spillern ble byttet ut i vinter med denon AVR1905 og Sony hd recorder. etter at jeg hadde kjøpt anlegget hos spd og gjort litt små oppdrag for dem som lodding av kabler + utleie oppdrag fikk jeg beskjed om å jobbe der og nå driver jeg og Roy Andersen fra SPD egent firma som heter RA Audio. Jeg lærer nye ting hver eneste dag og til sommern blir det nok skole for å lære enda mer elektronikk. AVforumet er også ett perfekt sted for å lære masse og må takke alle de som bidrar med mye positivt her inne (håper også jeg er en av de )

Newcomer Mr. Digital Drive sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andreas sier: AVforumet er også ett perfekt sted for å lære masse og må takke alle de som bidrar med mye positivt her inne (håper også jeg er en av de )

er helt enig med deg der!! Andreas... håper å være en av de...

Newcomer Hi4-re=Hifi sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Digital Drive
    ... plutselig kom Leftfield, Fluke, Hypetraxx med flere.. som sette krav til at anlegget måtte spille tungt og klart...
    Kult å se at det er andre som også digger Leftfield!! 8)

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Via min interesse for film, og i min søken etter å oppleve dette fantastiske medium på best mulig vis.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •