TVNorge og nedlasting av "Lost" fra nettet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TVNorge og nedlasting av "Lost" fra nettet

Jeg ble litt inspirert av at TVNorge for en tid tilbake gjorde undersøkelser som viste at de muligens hadde mistet 10% av seerne på serien "Lost" til filnedlasting og bittorrent.

Fatter ikke bransjen poenget? Fatter de ikke at så lenge de ikke lager noe lovlig alternativ vil folk bli fristet til å laste ned i stedet?

Jeg har ikke tegnet tegneserier siden jeg var 14, men historien om millionæren Bob kommer likevel ganske tydelig frem:
    http://www.eirikso.com/2005/06/06/ho...came-a-pirate/

Hovedpoenget:
    Det finnes ikke noe alternativ uansett hvor mye penger du har. Vil du ha "Lost" før du kan lese på nettet hvordan neste episode slutter må du ty til internettets litt dypere kroker.

Folkene her på forumet gjør i dag det andre kommer til å gjøre i morgen når det gjelder utstyr, kvalitet, mediebruk og løsninger.

Har dere noen gode tips til filmindustrien?

_eirikso

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir det snart forbudt å laste ned slikt, så da tenker jeg organisasjonene er rimelig raske på labben og anmelder brudd... Desverre kan det virke som platebransjen og musikkbransjen kan være litt bakstreberske mtp ny teknologi. Det kan jo være at de er redd for å slå bena under seg selv! Hvis produsentene av f.eks. Lost skal selge direkte til forbruker samtidig som serien går i et land så vil verdien av serien reduseres for tv-selskapene. Dermed kan serien bli uaktuell i mange tilfeller (for høy pris, for lite inntjeningspotensiale for tv-selskaper) er dermed ikke interessert i å vise serien i det hele tatt. Noe som skaper publisitet og interesse for serien.. Og man kan selge dvd'er og andre spinoffs i etterkant. At serien går først i statene det er jo egentlig ikke så rart, siden det er der serien blir produsert. TVN kjøpte jo når de skjønte at dette kunne bli populært i Norge også. Uansett, nå sender de jo to episoder i uken, så da tar vi vel snart igjen statene.

Mvh

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, hadde de sendt serien samtidig over verden ville det ihvertfall ikke vært noe problem! :wink:
    Da hadde de jo slippet dette problemet med piratkopiering siden det kom likt i alle land alikevell.. kanskje enkelte ville lastet ned for og hatt permanent.. men det ville ihvertfall gått omgtrent likt på tv første gang anyway....

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting de bør tenkte på er at internett forener potensielt hele verden til ett felles market. Dette brude kanskje hjelpe på inntjenings potensialet til mindre eller spesielle serier som kanskje ikke har den største brede appellen, sci-fi sjangeren er vel en av disse. De argumenterer jo for at tv serier er avhengig av syndikering for å tjene penger.
    Ett lite eksempel fra hjemlige trakter er Stargate SG-1, sesong 9 starter nå i juli i Usa så det er nok en av de mer populære seriene i Usa, Canada og England. Her hjemme så sendte TV3 sesong 1 og la serien på hylla. Jeg regner med at Norge var/er/ble ett for lite market til at TV3 annså serien som lønnsom å sende. Hvor mange andre land er i samme bås ? Men hadde de som har interrese av serien hatt mulighet til å kjøpe den direkte fra nettet så ville disse små ulønnsomme markedene kanskje blitt lønnsomme når de blir sett på under ett. Det er vel også en del billigere å distribuere en episode over nettet en på den tradisjonelle måten, og nedslagsfeltet er jo potensielt mye mye større.
    Har nå sett 8+1 sesong av Stargate, og har fem av dem i hylla og resten på ønskelista. Så TV3 klarte en ting da, å pirre interessen min nok til at jeg fant episodene på nettet og kjøpte dem etter på.

Tv stasjonene bør vel også bli mer kvalitets bevisst, da man kan få tak i seriene i HD på nettet, eller i ett annet format rekodet fra HD som stortsett er bedre enn hva som kommer ut veggen i stua.
    Det spørs om de ikke også må revurdere hele sende planen. Jeg syntes det er veldig kjekt å kunne hente en episode fra nettet å se den når jeg selv måtte ønske, trenger jo heller ikke tenke på at jeg må stille inn en opptager (vhs, dvd, pc). Så det bør gå i mot at tv selskapene legger ut serier for nedlastning, i en eller annen form, og så bestemmer folk selv hvordan sende planen skal se ut. Friere og mye enklere, og man får kun det man vil se. Direkte sendinger må nødvendigvis bli som før, hvis man ønsker å se det direkte.
    Kanaler som HBO klarer jo å produsere knall gode serier uten reklame med kun abonnementsinntekter, så vidt jeg vet. Så da burde vel andre tv stasjoner/produsenter klare det samme ?

Men TvNorge har vært flinke med å være tidlig ute/oppdatert med serier. Lost, Smallville og Gilmore Girls er i allefall noen serier hvor de er i samme sesong som Usa, men ligger fra noen episoder til en halv sesong bak. TV3 er heller ikke så ille her på noen serier. Er jo ett stort skritt i riktig rettning fra å ligge flere sesonger bak.

edit: skriveleif og ett lite tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du er inne på her er et ganske hett tema som kalles "the long tail".

Kort fortalt: er markedet stort nok kan butikken for lite og sært innhold bli større enn det for de store kioskvelterne.

Wired hadde en svært bra artikkel om dette fenomenet høsten 2004. Mer om "the long tail" her:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Long_tail

The Long Tail gir håp til alle oss som ikke ser på Hotel Cæsar, hører på Britney Spears eller spiser pizza Grandiosa...

Lenge leve sære sci-fi-historier, smal musikk og annet obskurt innhold.

_eirikso

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enkleste hadde nok vært å legge ned internett :wink:

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Jepp.
    Her har du linken:

http://www.turnofftheinternet.com/

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jojo, men sære serier når jo pr. def. få mennesker ( langt ut i halen om du vil). For å klargjøre litt, halene til distribusjoner kan skjule mye informansjon hvis fordelingen er "kurtosic". Nå vet jeg lite om dvdsalget ut i fra statistisk synspunkt, men det er godt mulig det skjer mye i halene der.

Jeg antar at tv3 hadde for få seere i forhold til prisen på serien. Dessuten så kommer vel ikke tv3 ut til hele markedet heller, slik som f.eks. NRK/Tv2. Selvfølgelig kan man ha nisjer så lenge antallet under halen er stort nok. Det er vel disse menneskene bla hifi-bransjen krangler om også (i et annet market selvfølgelig).

Mvh

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spitfire
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Jepp.
    Her har du linken:

http://www.turnofftheinternet.com/
    :lol:

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT:

Michelle Rodriguez blir vist og se i Lost når det starter opp igjen, med sessong to, fra høsten av.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •