det tekniske VS opplevelsen..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

det tekniske VS opplevelsen..

etter å ha lest litt i en tråd på AVSforum hvor en person påstår at alle forsterkere låter likt, ble jeg litt tankefull.. ikke fordi jeg lurer på om det stemmer,(for det vet vi jo alle at det ikke gjør..), men p.g.a. alle svarene han fikk.
    10 hele sider med teknisk babbel, og teorier om at man KAN høre forskjell, og hvorfor man gjør det.
    ikke et ord om det virkelig øker opplevelsen, eller om man får større inntrykk av musikken/filmen.. påstanden til denne karen var at han klarte seg fint med en forsterker til 99$, og var fornøyd med det.(slik jeg forsto det, utfra svarene)

var hos mine foreldre på besøk tidligere i dag, de har et eldgammelt anlegg, med kasett-spiller, radio, cd-spiller, og en enkel forsterker. i et rack, av den "gamle" typen, med komponenter som "ser" separate ut, men er egentlig en eneste stor "boks". radioen sto på, og plutelig kom en av mine favorittlåter. det som slo meg, var at jeg virkelig nøt musikken. har hørt samme låten 100 ganger på mitt eget anlegg, og syns det låter kjempebra, men denne gangen hørte jeg musikken, og ikke komponentene mine... :roll: hadde jeg vært hjemme, hadde jeg blitt sittende å lytte etter små feil(eller ikke feil), "hm, litt lite trøkk i nedre mellomtone", "bra klang", "hva kan jeg tweake for å gjøre det enda bedre?" o.s.v. Joda, jeg nyter musikken også hjemme, men det er vanskelig å gjøre bare det, og ha full fokus på det.

Samme er det på bildesiden.. ett lite støv, og noe dårlig sortnivå, så går en viss prosent av filmtittingen til å irritere seg over det.., og kanskje t.o.m. begynne å fundere på å oppgradere, rense støv, eller kjøpe et greyline-lerret..

såklart, en stor del av denne hobbyen er jo moroa med å oppgradere, tweake, diskutere o.s.v., men hovedmålet må jo være å øke opplevelsen :?: eller?

for en EKTE film/musikk-elsker må det jo da være en større oppgradering med en plate i samlingen enn en ny kabel, f.eks...

for meg, og andre AV-entusiaster med samme "sykdom" som meg, må jo da alternativene være enten å slutte å følge med i utviklingen, for å "slippe" å ønske seg bedre utstyr,
    eller å ha det beste til enhver tid, noe som ikke blir billig.

det tredje alternativet jeg kommer på er å være fornøyd med det man har. og nyte det.

selv velger jeg det siste.

BTW, har for min egen del fått svar på det evige temaet om man hører forskjell på kabler... det spiller ingen rolle..
    8)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, du sier noe der ja... Meget godt poeng!
    Skal prøve å ikke fokusere så mye på utstyret neste gang jeg ser en film, kanskje man faktisk vil nyte det for det der er, istedet for å tenke på hva det ikke er.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle har vel sine minstekrav til kvalitet. Hvis de ikke er innfridd, vil man uansett kvaliteten på film/musikk irritere seg. Lei en movieboks, yndlingsfilmen din på VHS og koble til en 14-tommers mono-TV, så skjønner du hva jeg mener. :shock:

Jeg tror rett og slett av vi mennesker er ulike. Jeg har akkurat nå en helt grei 32-tommers TV, en budsjett Sony surroundreceiver og Cantons minste sett av hjemmekinohøyttalere inkludert sub. Funker dårlig til seriøs musikk-meditasjon, men som bakgrunnsmusikk til andre aktiviteter er det helt greit. For filmtitting er det også greit, siden det på en måte er match mellom størrelsen på bildet og størrelsen på lyden. Jeg er fullt i stand til å nyte film på dette oppsettet, men ser fortsatt de råeste effektfilmene på kino. Der duger ikke hjemmeoppsettet.

Så hva er det jeg forsøker å si? Tjah... At så lenge man har utstyr til å matche sin egen standard, er det ikke så farlig om man hører forskjell i forhold til andres standard. Nytelsen ER viktigst, men for å oppnå nytelsen, må man være fornøyd med gjengivelsen. Blir man aldri fornøyd, så blir man aldri fornøyd .... med mindre man gjør et poeng av å aldri bli fornøyd og dermed alltid vil være uhelbredelig perfeksjonist og trives med det... :wink:

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akkurat det jeg vil fram til.. lett å glemme det faktiske, og fokusere for mye på det tekniske..
    selv om en film er aldri så bra, så blir ikke støv usynlig..
    man må bare glemme det, på en måte.
    gjelder jo ikke bare mangler, om utstyret er helt topp, kan det være lett å fokusere på det og..

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemme hva da?