DVD & Hjemmekino - intern uenighet på bildekvalitet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVD & Hjemmekino - intern uenighet på bildekvalitet

Jeg steilet litt da jeg i forrige nummer av D&H leste anmeldelsen av "Stor ståhai", som jeg dagen før hadde sett i hjemmekinoen sammen med ungene. Jeg siterer: "Det spørs om ikke filmselskapet har pakket for mye på denne enkle dvd-en, for bildekvaliteten lider noe under lav bitrate." Jeg så ingenting galt med den! Jeg syntes bildet var nydelig på min trofaste, Bjørn-trimmede Barco. I nyeste utgave skriver en annen anmelder, i forbindelse med anmeldelse av McIntosh MHT200 (som fikk kona til å spørre hvorfor jeg siklet sånn...): "Bildekvaliteten står som regel til seks på terningen... " og litt senere "Bildet er som vi vant til superb." (trykkleif for D&Hs regning, jeg skrev rett av). Og der er de heller inne på noe. Lurer på om den første anmelderen sitter og ser på en plasmaskjerm av tidligere generasjoner eller en billig digitalprosjektør? :twisted:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig i at bildekvaliteten på denne filmen er god. Jeg hadde for anledningen Pioneer 575 koblet opp mot Pannasonic PT-AE700 (comp) når jeg så denne filmen, og ble bra imponert over bildet etter at jeg hadde kalibrert med DVE.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan hente anmelderne har forskjellige preferanser. Hvordan vi oppfatter et bilde er nok tildels subjektivt. Dessuten kan flere faktorer spille inn, som f.eks. fremvisningsutstyret, avstand til lerret, lysforhold, etc.

Men jeg er enig i at det er litt rart med såpass stor avvik som du nevner fra D&H.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD-anmeldelsene er vel innkjøpt materiale, og ikke noe som produseres på "huset". Kanskje anmelderen har fått tak i en tidlig presseutgave med dårlig kvalitet? Ikke vet jeg, min utgave er det ingen feil på i hvert fall.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på om jeg leste et sted at anmelder i D&H leverer de samme reviews i flere ulike magasiner. Så ja, det betyr nok at anmelder kommer "utenfra".

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er han typen som skriver på release.no som har DVD-anmeldelsene i DVD & Hjemmekino. Jeg synes forøvrig bladet snart burde vurdere å kun kalle seg "hjemmekino", for det er ikke akkurat overflod av DVD-relatert materiale.

Men på Shark Tale er det absolutt ingen ting i veien med bildekvaliteten, nei. Hvis jeg ikke husker feil rakket de ned på lyden også. Selv om du ikke får den i DTS er den riktig så god, om ikke helt på Incredibles-nivå.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan vel heller hende vi kommer til å hete hifi&hjemmekino :wink:
    vi kommer med større fokus på lyd i to kanaler. ang intern uenighet på bilde. det er riktig at dvd greiene blir kjøpt inn av en freelanser som også skriver for andre. hvilket utstyr han bruker vet jeg ikke, men tviler sterkt på at det er en projektor. lyden var en tanke lav og litt tam sett i forhold til de utrolige.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    vi kommer med større fokus på lyd i to kanaler.
    Det kunne ikke passet meg bedre Synes navneforslaget var godt også!

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å nei, Gud forby. Har vi ikke nok rene hifi magz? Disse bladene som allerede har spesialisert seg på lyd i to kanaler er jo svært gode på nettopp dette, og jeg tror det er fort gjort å gå i Lyd og Bilde-fella ved å skulle omtale "alt" fremfor å bli god på noe bestemt. Jeg synes dagens D&H skal fortsette å holde seg på en folkelig linje innenfor kategorien hjemmekino. Akkurat dette er de gode på, og vi har heller ikke flust av konkurrerende magasiner til nettopp D&H så hvorfor ikke opprettholde den gode flyten!? Brad Pitt ber jo heller ikke Angelina Jolie stikke å fikse på leppene hennes.
    Stereo er helt suverent i seg selv, men vi har allerede mye lesestoff tilgjengelig på akkurat dette området.

Ang. dagens D&H, så er jeg enig i at det kunne vært lagt litt mer flid i arbeidet med film anmeldelsene. Det er ikke helt bra å kunne lese de samme review's i flere ulike magz. Gjør stoffet til deres eget! Jeg er helt sikker på at en eller annen i D&H redaksjonen har nok peil på film til å kunne skrive gode anmeldelser. Kom igjen, ta tak! (Da vet vi også hvem vi skal være forbannet på om vi skulle være uenige i et review... :wink

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg skal søke på jobb som filmskribent i DVD & Hjemmekino, har allerede noen års fartstid som DVD-anmelder i Drammens Tidende :wink:

Men fra spøk til alvor, bladet skriver jo ALLEREDE mer om HiFi enn de gjør om DVD og film. Dermed har de allerede et visst fokus på det, og navnet på bladet burde jo stå i stil til innholdet. Videre har jo flere av skribentene vist at de har peiling på hifi så vel som hjemmekino forøvrig. Jeg synes DVD & HK's tilnærming til hifi-materiale, både når det gjelder tester og andre typer reportasjer, er en mer lettlest, underholdende, informativ og forbrukervennlig variant av den tradisjonelle, trangsynte og konservative HiFi-journalistikken vi ser ellers i markedet.

Vi har allerede sett starten på en god trend med flere dyptpløyende artikler om litt mer avanserte temaer innenfor HiFi & hjemmekino. Jeg tror folk flest føler at de får litt mer igjen for pengene med slike opplysende og orienterende artikler inkludert i bladet. En reportasje eller anmeldelse er sjelden god hvis den ikke greier å lære bort noe nytt til leseren.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Holy Diver
    Å nei, Gud forby. Har vi ikke nok rene hifi magz? Disse bladene som allerede har spesialisert seg på lyd i to kanaler er jo svært gode på nettopp dette, og jeg tror det er fort gjort å gå i Lyd og Bilde-fella ved å skulle omtale "alt" fremfor å bli god på noe bestemt
    De beste rene hifi-magasinene er utenlandske. Når det gjelder DVD så har vi jo allerede rene DVD-blader også. Det dukket akkurat opp et nytt et, uten at jeg husker navnet på det i farten. Så da kan jo egentlig DVD & HK slutte med DVD-materiale ettersom markedet egentlig er mettet som det er - hvis vi skal høre på din filosofi 8)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når dere snakker om HiFi snakker dere da automatisk om stereo? Kan ikke multikanal også være HiFi? Hvorfor opprettholde de tradisjonelle og "trangsynte" båsene?
    Jeg syntes EyeFi var et veldig godt navn, jeg.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    a|ex skrev:
    De beste rene hifi-magasinene er utenlandske. Når det gjelder DVD så har vi jo allerede rene DVD-blader også. Det dukket akkurat opp et nytt et, uten at jeg husker navnet på det i farten. Så da kan jo egentlig DVD & HK slutte med DVD-materiale ettersom markedet egentlig er mettet som det er - hvis vi skal høre på din filosofi 8)
    Jo, jeg er klar over de rene DVD magasinene som finnes. Jeg hadde likevel satt pris på noen sider bakerst i dagens D&H med filmanmeldelser,- hvis de blir skrevet skikkelig (av f.eks. deg, a|ex.) Dette fordi jeg synes litt filmomtale hører inn under temaet Hjemmekino. Som du sier, omtales allerede ulike stereooppsett den dag i dag. Jeg innser det, og jeg liker også dagens vekting godt. Det jeg håper på, er at ikke vektingen heller ennå mer over på kun stereo enn på flerkanal i forhold til hva som er i dag. Men a|ex, du vet hva du har å gjøre, begynn å skriv!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har dere ikke hørt om flere sider
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok et glimrende forslag fra jfinneru. Flere sider tas imot med åpne armer!

Sitat Opprinnelig postet av Holy Diver
    Men a|ex, du vet hva du har å gjøre, begynn å skriv!
    Joda, jeg skriver allerede en gang i uken i tillegg til filmstudiene, så inntil videre har jeg mer enn nok å henge fingrene i :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En navneendring vil neppe føre til endret innhold i bladet. Det er allerede en god del stoff om stereoprodukter, og hvis bladet endrer navn, så er det vel heller for at navnet skal matche innholdet bedre enn at innholdet skal få en annen profil.

Jeg er IKKE redd for at DVD&Hjemmekino skal bli like altomfattende som Lyd og bilde. Det er helt klart at PC-utstyr, digitale kameraer, kopimaskiner etc. ikke har noe å gjøre i DVD&Hjemmekino.

DVD&Hjemmekino er et blad for dem som fokuserer på anlegg for musikk og film i hjemmet, og vil neppe ta for seg stoff ut over det. Det er nok av produkter å ta tak i innenfor disse rammene.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er IKKE redd for at DVD&Hjemmekino skal bli like altomfattende som Lyd og bilde. Det er helt klart at PC-utstyr, digitale kameraer, kopimaskiner etc. ikke har noe å gjøre i DVD&Hjemmekino.
    D&H er dessuten sterkt knyttet til HjemmePC.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    vi kommer med større fokus på lyd i to kanaler. ang intern uenighet på bilde. det er riktig at dvd greiene blir kjøpt inn av en freelanser som også skriver for andre. hvilket utstyr han bruker vet jeg ikke, men tviler sterkt på at det er en projektor. lyden var en tanke lav og litt tam sett i forhold til de utrolige.
    Bladet kan hete hva det vil for meg men kommer det mer hifi stoff blir jeg skuffet. Det er perfekt som det er. Min mening er at det er passe om DVDer og heldigvis fritt for DVD-klubb konseptet .

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    D&H er dessuten sterkt knyttet til HjemmePC.
    ...og til Gadgets. Ak har rett i at HM-media satser på blader med en smalere profil og mer fordypning i stoffet. Lyd og Bilde forsøker å favne mer i ett enkelt blad. Jeg tror at markedet ønsker begge typene av blader: Både blader med litt av hvert, og de mer smalt rettede fagbladene.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Når dere snakker om HiFi snakker dere da automatisk om stereo? Kan ikke multikanal også være HiFi? Hvorfor opprettholde de tradisjonelle og "trangsynte" båsene?
    Jeg syntes EyeFi var et veldig godt navn, jeg.
    enig så enig. :wink:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •