Linse og digitalkamera (speilrefleks) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 56 av 56
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Canon 350 selges nå for 11k på tax free på gardermoen. Med 2 stk linser 35-80 og 80-200 pluss ekstra batteripakke. sånn stor sak til å ha under. Vet ikke hvordan linser det er, men hvis det er noen som skal ha seg ett slikt, og om dette er billig, så ring dit opp, finn ut om det er intresant, så kan jeg kjøpe med når jeg skal til India om 2 uker.

Newcomer PeGG sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ååå jeg har så lyst på 70-200 2.8 is til usa priser, men jeg måtte nøye meg med en sigma 2.8.
    har også 17-40L som det snakkes om tidligere, veldig fornøyd med den også. (+en 50mm 1.8)

EDIT: 8+parantes slutt ble til solbriller

Newcomer PeGG sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og personlig ville jeg aldri i verden vurdert 100 serien til canon, altfor mange patetiske\idiotiske løsninger i forhold til 10 serien.
    har et 20d og ville mye heller ha kjøpt en 10d i stedet for 350d, men det er visst bare meg....

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte det Canon 350 kameraet på gardermoen i dag, så da har tilbudet litt lenger opp på siden blitt trukket tilbake.

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med nytt kamera da Akto ....havner nok på samme utstyrsbølgen som meg etterhvert du da :wink:

Kameraet er så langt ca 1/4 av verdien på utstyret her nå.... :P

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den linsa der var jo stor da :shock: ... Linseverdens svar på SVS dette. Hva koster noe slikt da?

Newcomer PeGG sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    70-200 2.8 is koster en 17-18k i norge

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, men den er et skikkelig råskinn. Skal brukes på diverse biltreff i løpet av sommerene og enda mer når skisesongen starter igjen....

Legger ved et lite downtown Manhatten NY bilde...synes det ble bra jeg. Ingen filter eller noe er lagt på :wink:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    17-18k... såpass :shock:
    Hvor mye i USA da?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk den til 11k :lol:

Merk at du får denne telezoomen både med og uten IS (Image Stabilizer) og at prisen i Norge da blir ca 11k, med koster den 17-18k som påpekt. Denne linsen bør ha IS etter min mening da den er relativt tuuung.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Gadget Man
    Jeg fikk den til 11k :lol:

Merk at du får denne telezoomen både med og uten IS (Image Stabilizer) og at prisen i Norge da blir ca 11k, med koster den 17-18k som påpekt. Denne linsen bør ha IS etter min mening da den er relativt tuuung.
    Jeg synes mange ganger en tung linse generellt er lettere å holde i ro enn en lettere og mindre linse med samme brennvidde, men bildestabilisatoren er jo en stor fordel hvis man skal ta frihånds bilder uten stativ, og man ikke har så veldig gode lysforhold.

Tommel finger regelen for frihånds bilde for 35mm filmformatet og uten å bruke stativ er vel at man tar å flytter brenvidden i mm og setter det som "nevner" under 1/ brøkstrekene for lukkertiden. f.eks 70m > 1/60s 200mm brenvidde kan man ta brukbart skarpe frihånds bilder med lukkertid 1/200 sek.

Hvordan denne tommel regelen overføres til digital speilrefleks der filmformatet eller den optiske brikka er litt mindre så brennvidden må ganges med en faktor for å få tilsvarende bilde vinkel som 35mm formatet , vet jeg ikke, men vil tro at man kan regne om med å gange nevneren i brøken med den samme faktoren som gjelder for brennvidden. Hvor langt ned i lukkertid kan man forresten gå med 70-200 2.8L IS versjonen uten stativ (tipper 1/15-1/30 sek), hvis man ikke er unormalt skjelven når man trykker ned utløseren da... :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To stykker på jobben her har kjøpt Nikon D70, de valgte henholdsvis Nikkor 18-70 linse og Nikkor 28-100 linse. De betalte vel rundt 9000 inkludert en 1Gb minnebrikke.
    Jeg har sett bilder tatt med de kameraene, og sammenlignet med kompaktkameraer, så er det en HELT annen skarphet og detaljering i bildet.

De samme gutta vurderte også Canon EOS 350D, og mente det var smaksforskjeller mer enn bildekvalitetsforskjeller som bestemte valget.

Så noen postet bilder med tydelig kromatisk feilbrytning, noe jeg har lett etter i bildene tatt med ovennevnte kameraer uten å lykkes (og bildene ble tatt under forhold der jeg med mitt kompaktkamera fikk MYE slikt).

Vil ellers si at akam.no er en god side å lete etter informasjon på. De virker svært så seriøse.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den store forskjellen mellom kompakt kameraene og disse proffe/semiproffe speilreflekskameraene, er etter min mening størrelsen på bildebrikka og alle de forskjellige fysiske, optiske, elektroniske og økonomiske faktorene rundt dette. Derfor anbefaler litt lesing på denne siden http://www.dpreview.com/news/0210/02...ensorsizes.asp, så man får litt forståelse av hvor mikroskopisk små disse 1/1.8" bildebrikkene (typisk i 5Mp kompakt) egentlig er. ikke rart at man ikke ser blender verdier noe serlig under F8 på disse kompakte kameraene, man sloss vel da med de fysiske størrelsene til bølgelengden til det synlige lyset og (Airy disk) diffraksjons problemer osv. http://www.cambridgeincolour.com/tut...hotography.htm

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tung er jeg forsåvdt enig i når en skal ta biler, men en skal jo bære med seg sakene også. Vekta sier ca 3kg nå med den 70-200 linsen og det merker du i skulderen.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke den linsen du tar med ut på tur i sahara??

Den ser uansett rimelig grom ut 8)

Det er jo ikke rart den er tung, siden den er beregnet til å ta biler :wink:

OT here I come, sa eskimoen og snudde ræva til --> :idea:

Mvh

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nok ikke diskutere digital speilrefleks her desverre, har bare et Nikon Coolpix 3700 !
    Men, jeg har hatt et par fotoutstillinger, for noen år siden, og benyttet da Nikon F801s med 3 forskjellige linser.
    Har du bare den mindste "dille" på fotografi fortryder du det aldrig om du flesker til med dyre linser.....
    Nikons digital kameraer, vel Canon også, accepterer vel linser produsert igjennom alle tider, nesten, så kanskje man kan gå på jakt på bruktmarkedet.....
    Et eksempel med linser er f.eks. 80-200 mm zoom, denne er svært anvendelig, men som f2,8 model koster den skjorten og får navnet "kakkelovnsrøret". Bilder sammenliknet med denne, og en billig 80-200 model avslører store forskjeller, hvor store avhenger selvfølgelig av hvor stor din interesse er.....
    Min bedste linse er en Nikon f2,8 180mm med ED glass, denne er vanvittig skarp og uhyre farge neutral. Fantastiske bilder har denne givet mig..., og jeg beklager, dere kan ikke se noen bilder tatt med denne, de er alle på lysbilder.....
    Jeg er nok såpass kritisk at jeg ikke ville gå for f.eks. en 35-70 mm zoom, dette ser jeg liten vits i, medmindre det er en lyssterk linse da. En standard 50 mm f 1,2-1,4 er mye bedre.
    Lukkertiderne blev nevnt, og de passer ganske bra, men, når du kommer opp over 135 mm passer det ifølge mig ikke mere, da må du ha stativ da..., med fri hånd bruker jeg aldrig min 180 mm under 1/500, helst høyere hvis skarphet er kriteriet da.., dette kan byde på alvorlige problemer hvis man bruker gammeldags dias film som Fuji Velvia på 50 ASA og det er overskyet.......
    Men, når det er sagt, til vanlige snapshots og feriebilder trenger man ikke være så kritisk.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •