Linse og digitalkamera (speilrefleks) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 56
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis kit-linsen duger for deg, vil du bli godt fornøyd med denne linsen i tillegg.
    http://produkt.akam.no/vis_produkt.php?product_id=2803

Jeg har sett bilder fra den og regnes for en ok linse til det formålet den er skodd for.

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør på rådene til Langbein du ...og skal du bruke 350'n på stativ er det jo ikke noe problem. Tror Canon har laget et knall kamera der også.

Jeg reiser til USA på mandag og tar med meg disse linsene til EOS 20D hjem....

Canon Zoom Telephoto EF 70-200mm f/2.8L IS Image Stabilizer USM Autofocus Lens
    http://www.bhphotovideo.com/bnh/cont...444&is=USA

Canon Normal EF 50mm f/1.4 USM Autofocus ¨
    http://www.bhphotovideo.com/bnh/cont...140&is=USA

Gleder meg utrolig til tur!

Lykke til med kamera valget Snickers :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handler du for meg med det samme eller?

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, men når Langbein utbasunerer uten reservasjon at Sigma er dårlig optikk så kan ikke jeg ta ham seriøst.

ALLE produsentene har både dårlig og god optikk, det gjelder selvfølgelig også Sigma. EX-serien deres er generelt ganske bra. Jeg har 105/2.8 fra denne serien, og det er er særdeles godt objektiv.

Ellers er det generelt feil å si at kameraer med bildebrikker i "DX-format" stiller større krav til optikkens kvalitet enn såkalte "fullformat"-kameraer. Faktisk er det for det meste motsatt, siden DX-brikkene utnytter senter av optikken, og det er der den er best.

Det gir heller ikke mening å snakke om "regnbueeffekten" for digitale speilreflekskameraer.

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ALLE produsentene har både dårlig og god optikk

Det stemmer nesten at alle produsentene lager god og dårlig optikk, men ikke alle lager like god optikk. Carl Zeiss lager meget god optikk og god optikk, men de lager ikke dårlig optikk. Det er ofte en sammenheng mellom pris og kvalitet. Ett objektiv med god lysåpning og stort zoomomeråde til en billig penge er sjeldent av optisk god kvalitet, men det finnes selvfølgelig unntak. Etter mine erfaringer er ikke Sigmas optikk blandt disse untakene.

Ellers er det generelt feil å si at kameraer med bildebrikker i "DX-format" stiller større krav til optikkens kvalitet enn såkalte "fullformat"-kameraer. Faktisk er det for det meste motsatt, siden DX-brikkene utnytter senter av optikken, og det er der den er best.

Det er akkurat det som er problemet, jo mindre brikke kamera har, jo større krav stilles det av optikken. Øker oppløsningen på på brikka, forsterkes problemet.

Det gir heller ikke mening å snakke om "regnbueeffekten" for digitale speilreflekskameraer.

Dette er ofte i sammenheng med dårlig optikk og høyoppløselig ccd.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Handler du for meg med det samme eller?
    Jeg burde vel egentlig vært snill og sagt ja men....

Tror kanskje tollerene vil se "pressekortet" hvis jeg kommer tilbake med mer fotoutstyr enn det jeg allerede har planlagt :shock:

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har erfaring med ett eller flere bestemte objektiver så kan du jo skrive om dem, istedenfor å komme med tåpelige generaliseringer.

Når det gjelder pikseltetthet, så er det greit nok at høyere pikseltetthet stiller større krav til optikken, men det var heller ikke en del av diskusjonen i utgangspunktet. På et "fullformatkamera" utnyttes nesten hele bildesirkelen, og det drar med seg problemer som kantuskarphet og andre problemer som følge av at lyset faller mer skrått inn mot brikken. Dette er i mindre grad problematisk på DSLR-kameraer med mindre bildebrikke, siden den beste delen av bildesirkelen utnyttes.

Dine bildeeksempler viser kromatiske feilbrytninger, og har ingenting med "regnbuer" å gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Snickers-is
    Ser du er ixus bruker. Da er det mye lettere å gå til en 350D i stedet for Nikon. Dette da menyer/oppsett er mye likt på canon cameraer.
    En annen ting som er fint med 350 en er at du får trådløst fjernstyring til denne (er usikker om en får dette til Nikon)
    Ser også at du vurderer Sigma/canon objektiv. Har du mulighet så prøv begge i butikk. Canon linsen har USM (ultrasonicmotor) som gjør at denne er meget rask på autofocus.
    Til slutt så vil jeg jo si at 20D er ganske mye mer kostbar enn 350 og at 350 har mye av det samme som 20 så.... ?
    Skal selv kjøpe digital speilreflex og mitt valg er blitt 350D.
    Dette også p.g.a. at jeg har mange linser til dette fra før. (har speilreflex filmkamera)
    PS: Nikoncameraet er også MEGET bra så her er det vel valgets kval.
    Lykke til med utvelgelsen
    Mvh Jan I

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange gode tilbakemeldinger.

Jeg legger mye vekt i det Langbein sier da han i hovedsak snakker ut fra erfaring med produktene.

Jeg tviler på at Sigma EX-objektivet er direkte dårlig, men sjansen for at det tar like gode bilder som 17-40 4L/USM er vel trolig liten. Imidlertid tror jeg det er viktig å teste det.

Jeg har lest litt om problemstillingen pixler og størrelsen på disse. Det er vel ganske godt dokumentert at små bildebrikker og høy oppløsning har en veldig negativ effekt på resultatet mht optikk.

Jeg vet ikke hva som er vanlig i dag, men jeg ser for meg fotografer for noen år siden. De hadde alltid noen hus som så ut som krigsmodeller med film på størrelse med et postkort. De brukte vel ikke disse store filmformatene for å få dårlig bilde eller? Dette har vel mer med hvor lang avstand man har fra linse til bildeflate, og linsas diameter.

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dine bildeeksempler viser kromatiske feilbrytninger, og har ingenting med "regnbuer" å gjøre.

Jeg har vel heller ikke tatt ordet regnbuer i min munn annet enn når jeg sitterte deg, men kan jo forstå om noen oppfater dette som regnbuer. Men det var vel heller moire han kanskje tenkte på...
    Uansett så er bildene et eksempel på fordårlig optikk.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også vurderer 350D nå når feriepengene kommer om en uke.
    Hvis vi er så mange interesserte her, hva med mulighetene for et Powerbuy?
    Vi kjøper kameraer og linser fra én forhandler.
    Klart 5stk kamerahus og minst like mange linser bør kunne gi oss noen fordeler.

Hvor mange vurderer seriøst et 350D nå i ferie/skattepengetid?

Sitat Opprinnelig postet av meget sannsynlig kjøper
    Tor Rasmussen
    Snickers-Is
    Jan I
    Quote og add på listen, bare som en måling av interessen.

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt forgjengeren EOS 300 i snart halvannet år. Helt topp kamera. Skal bildene hovedsaklig legges i en elektronisk varekatalog kunne også rimeligere kameraer duge bra. Men regner med du kommer til å bruke det privat også, Snickers!? Noen papirkopier i ny og ne. Helt sikker på at du vil bli fornøyd med EOS 350.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper Snickers snart skal ta bilder av en ny Bel bygger jeg? :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vi venter en ny lærling en av de nærmeste dagene

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dama kjøpte 350D på fotovideo med sigma linse som tilsvarte den i pakka, bortsett fra at den er mer solid bygget og mangler macro. (metall festering, koster 100kr mer enn orig canon)

Bare dette vil gi deg bilder som er utrolig mye bedre enn kompakt digitalkamera, det er helt sikkert. Jeg er på ingen måte noen fotoekspert, men skal du ta produktbilder osv. i godt lys ser jeg ingen grunn til å svi av 6-7000 for en f2.8 linse.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Snikers-is, blir spenende å se hva slags foto utsyr du velger, og håper vi i forumet får se noen av blinkskuddene som vel da også blir noen av. Vil som en ivrig Canon eos i film format i alle fall (har ikke hoppet helt på digital speilrefleks bølgen ennå) anbefale at du velger (hvis du velger Canon hus da :roll: ) Canon sine egne linser og da aller helst noen i L serien som har det lille ekstra i optiskpresisjon og ytelse. Uorginale Sigma Tamron osv, kan nok fungere, men det er ikke bare de optiske egenskapene, men også autofokusprinsipp og data komunikkasjonen mellom data maskinen i linsa og kamera huset, som ofte får en mer optimale arbeids betingelser med orginale komponenter.

I motsetning til de gammle filmbaserte eos ene, hvor kamera huset blir brukt til å auto fokusere linsa, måle lyset i motivet og eksponere filmruta, og til slutt og trekke frem filmen til neste ueksponerte filmrute, så erstatter jo et digitalt speilrefleks også selve kvaliteten til filmen og behandler bilde dataene mer fra A til Å enn de gammle analoge kameraene. Tror derfor det er lurt å legge en del penger i kvaliteten til det digitale kamera huset, hvor signal støyforhold, ekstra skjerming osv, kan få ut de siste detaljene i bildet bedre enn mange av de samme komponentene i et billigere kamera hus.

Tenkte til slutt også på om du har vurdert noen ekstra blits blits utstyr i tilegg til den "nødløsningen" som disse "billige" digitale speilreflesene ofte har innebygget. Skal du ta gode koponent bilder, er det etter min mening et must å kunne lyssette litt anderledes enn den innebyggde rett på blitsen kan fremføre.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville valgt Canon 350D. Dette fordi du kan ta gode bilder inne med relativ høy ISO verdi. Det er også veldig lett å bruke siden menyene ligner på helt vanlige Canon digitalkameraer og jeg har fått flere personer til å slutte med automatikken og bruke manuelle innstillinger med sine Canon Kompaktkameraer.

Jeg synes iallefall dette bildet ble veldig bra for å kun være tatt med et Canon A75. Tatt med 1.6sek lukkertid og F8. F8 pga at det gjør at en større del av bildet blir i fokus. Ellers så ville bare en liten del av bildet være i fokus og dette er veldig irriterende ved slike bilder.

Desverre så måtte jeg bruke lang lukkertid for å bruke F8 ,men jeg mener det var verdt det

Det finnes kun en fotoside som jeg stoler på i Verden og det er dpreview.
    Stevedigicams , akam , megapixel.net og mange er fornøyd med alle kameraer ,men dpreview er etter min mening alltid objektive

EDIT: Dette er kanskje noe de fleste vet ,men kanskje det kan hjelpe noen?
    Sammenlign disse bildene.. Her ser vi forskjellen på Aperture.. Kanskje jeg burde lage egen post med tips om de tekniske innstillingene? Fikk litt lyst på det ,men har desverre ikke så mange bilder på nett (har vell et par tusen liggende hjemme)

http://home.no.net/svaking/Wank/baat...2.8-0.5sek.JPG

Legg merke til bakgrunnen her.. Den er meget uklar siden jeg fokuserer på askebegeret.. Legg også merke til at lukkertiden er 0.5sekunder og Aperture er F2.8

http://home.no.net/svaking/Wank/baat...essF8-3sek.JPG

Her er det samme motivet med forskjellige innstillinger. Jeg bruker 3sek lukkertid (6ganger lenger enn bilde over) ,men så bruker jeg også Aperture på F8. Denne slipper igjennom mindre lys ,men som man ser blir også dybden mye bedre.

Man kan si at dybden på fokusen øker... Så det som ikke er i fokus ,blir klarere.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng det med komunikasjonen med kamerahuset A4M2.

Stilige bilder CFD, jeg har testet liknende med IXUS 400 og det lar seg gjøre, men du verden så mye bedre det blir med bedre optikk.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BTW så synes jeg dcresource har fine tester. Stemte godt med mine erfaringer også og de har mange gjentagende motiver som utfordrer kameraene.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan jeg leke paparazzi i allefall, ble noen sinnsyke New York bilder med denne

Bildet under er derimot tatt med mobilkamera.... :P

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •