24. Sesong 4. Siste episode. SPOILERS i topicen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

24. Sesong 4. Siste episode. SPOILERS i topicen

Hvis du ikke har sett en eneste episode av sesong 4 av 24, så foreslår jeg at du trykker på 'back'-knappen.

Hva syns dere om finalen? De to siste episodene ble vist igår på amerikansk fjernsyn. Jeg syns finalen var representativ for resten av sesongen: rimelig elendig. Altså, den samtalen mellom Bill Buchannon og Michelle etter Tony hadde blitt "drept". Altså, publikum visste jo at han ikke var blitt drept. De visste det av 2 grunner:
    1. Hvis du har sett 4 sesonger av 24, så vet du at det er sånn de gjør ting.
    2. Sist vi så Tony var han bevisstløs på golvet i leiligheten på siden av. Skulle liksom assassin-dama stikke fra den leiligheten hun var i, der hun holdt gislene sine, hente Tony og stikke? Serien skjer i real time. Selv om hun hadde drept gislene sine slik at de ikke skulle ringe politiet eller noe, så hadde hun fremdeles ikke hatt tid til å få Tony bevisst, inn i klær og ut på gaten.

Så hvis publikum vet at Tony er i live, hva FAEN er vitsen med den 4-minutter lange hyper-sentimentale scenen mellom Michelle og Bill?? Altså, scenen var rævva i utgangspunktet, men til og med hvis de hadde skrevet den bedre, så hadde den fremdeles vært feilplassert. Altså, når publikum vet at Tony er død, så er det jo absolutt ingen vits for oss å se en følelsesfull, intens scene hvor Michelle ligger og griner!!

Hva skjedde med realtime-konseptet? Plutselig var Tony og Jack tilbake igjen til CTU. Det tok dem ca. 3 minutter å komme seg fra parking garage'en til CTU? What the fuck? Hvor liten er LA, 3 kvadratmeter?

Alle kjærlighetsscenene.. mellom Jack og kjæresten, mellom Tony og Michelle. Det var for pinlig, jeg måtet spole forbi dem. Herregud så gørr!

----

Hva faen er det med den jævla Messiahneringen av Jack Bauer? Han er *IKKE* Jesus Kristus, men slik de filmer han, de replikkene de gir han, og den merkelige situasjonen hvor alle hendelser og folk på en måte revolverer rundt han er jo ufattelig urealistisk og tåpelig. Se på de siste 30 sekundene av den siste episoden hvor vi får se "tøffe Bauer" ri ned i solnedgangen. :mrvomit:

Når Bauer var klinisk død, så satt jeg og håpte på at gjenopplivingen (som var åpenbar fra første øyeblikk vi fant ut han var "død") skulle mislykkes. Serien hadde blitt hakket bedre uten Jack Bauer. Nei, serien er blitt mye dårligere den siste sesongen. De har forlatt realtime-konseptet fullstendig. Guddommeliggjørelsen av Jack Bauer er bare idiotisk, og tingene han gjør blir bare mer og mer ufattelige og mindre og mindre troverdige.

Dritt-serie!

Active cocazulu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pøh, kongeserie!! Syns sesong 4 har vært av de bedre. Liker man den ikke, er det jo bare å ikke følge med på serien.

Ser frem til januar allerede.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes sesong 4 var meget bra jeg. Et par småting å sette fingeren på som du nevner, men ikke så ille at det er i nærheten av å være en drittserie.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok? Så dere syns ikke at et program som heter "24", som pryder seg av å foregå i realtime, faktisk spoler frem i tid? Det er som med Ally McBeal. Etter 1 sesong så forsvant alle "tankene" hennes. Utgangspunktet med serien var at man kunne 'se' hva hun tenkte. Utgangspunktet med 24 var at alt skjedde i real time. Begge disse konseptene er nå borte.

Er det bare jeg som syns at dette bare er latskap på manusforfatternes side? "nei, det er så mye lettere å skrive episoder hvis vi bare kan flytte Jack og de andre automatisk fra 1 side av byen til den andre på 3 minutter, så da gjør vi det." Sell-outs!

Active cocazulu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [wcip
    Angel]Er det bare jeg som syns at dette bare er latskap på manusforfatternes side? "nei, det er så mye lettere å skrive episoder hvis vi bare kan flytte Jack og de andre automatisk fra 1 side av byen til den andre på 3 minutter, så da gjør vi det." Sell-outs!
    Hvordan vet du hvor langt unna de var da? Kanskje de kom med helikopteret?

Uansett, ta serien for det den er, underholdning. Lar du deg ikke underholde av den, se noe annet.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare fordi det er underholdning så behøver det ikke være hjernedødt heller. Se bare på The Sopranos. Der har vi en serie som både er underholdende samtidig som den er er filmatisk mesterverk. Sopranos er enestående på hver eneste måte.

* Skuespiller-prestasjonene er *alltid* overbevisende, og når skuespillerne briljerer (*host*Whitecaps*host*) så er det noe av det beste jeg har sett av skuespiller-prestasjoner!

* Manuset. Replikkene er så autentiske, naturlige og fargerike. Tingen med The Sopranos er at hver rollefigur er så egendefinert at ett utsagn kan bare bli sagt av en person. De har ufattelig mange rollefigurer i serien, men alle er unike. Det fins ingen vage roller som ligner på andre. Alle har sin egen måte å snakke. Det som er så elendig med tv-serier at en rollefigurs replikk er så platt og generisk at den kunne blitt sagt av hvem som helst i serien. Når alle skuespillerne er så udefinerte og generelle; da har man et problem. (for å parafrasere David Chase i en av sine audio commentaries av The Sopranos.)

* Regisseringen er så nøye planlagd og måten scener blir satt opp og filmet er en refleksjon av innholdet i episodene. Det er dette som er helt fantastisk med the Sopranos. Når som helst i en episode kan man trykke på pause, se på skjermen og spørre "hvorfor filmer de akkurat sånn?", og man kan skrive en 4000-ord akademisk essay om hvorfor de filmer slik de gjør. Det er et kunstverk.

Eksempel: I en scene av Star Wars3 så sitter Anakin i et mørkt rom, hvor horisontale lys-streker skinner på deler av ansiktet hans. I et øyeblikk skinner de på øynene hans. Da stopper jeg og tenker "What is the significance of this?" - Hvorfor kommer det lys inn på øynene? Svaret er jo bare spekulativt, men det er moro å tenke på hvorfor lyset lander akkurat der og hva dette betyr for rollefiguren hans. Et par sekunder senere lander lyset på munnen hans, og det samme spørsmålet kan stilles. Dessverre ødelegges denne scenen, fordi lysbruket er ikke konsekvent. Det virker mer eller mindre tilfeldig hvor lyset lander i ansiktet på Anakin. Hvis det er tilfelle at det er arbitrært hvor lyset lander, så ligger det jo ingen tanke bak det. Hadde de vært konsekvent, kunne det vært et virkemiddel for å illustrere et poeng på en underfundig måte.

Zoomer, lysbruk, vinkler er noen virkemidler som brukes i The Sopranos som metaforer, sammenligninger, referenser eller andre virkemidler for å skape et mer helhetlig og bredt bilde av serien. Jeg sier ikke at The Sopranos er unik der. Altså, slike ting er jo egentlig ganske vanlig i filmkunst. Jeg sier bare at The Sopranos gjør det så og si *hele* tiden.

Det har med dybde å gjøre. Hvor mye kan man lese ut ifra ett stillbilde av serien? Med The Sopranos så kan man dedusere veldig mye fra det som blir vist. Fra 24 (og mange andre serier) kan man si veldig lite. Det er en overfladisk actionserie som mer og mer mister den lille integriteten den hadde i begynnelsen av serien.

Greit nok, 24 var ment som en spenningsserie, og ligner ikke på The Sopranos i det hele tatt. Men 24 hadde flere gode kvaliteter:

* Serien var uforutsigbar
    * Serien var spennende

Nå som vi får en shoot-out i hver eneste episode, så forsvinner all spenningen. Det har gått fra å være en spenningsserie til en action-serie. Jack Bauer må lande i 24 fire-fights pr serie, og da blir det smertefullt kjedelig.
    Jeg vet ikke om det er fordi vi har sett 3 sesonger allerede av serien at den mister sin uforutsigbarhet, eller om det er skribentene som mister talentet, men serien er ikke like uforutsigbar nå som den var i sesong1. Altså, hvem visste ikke fra første øyeblikk at negerdama i sesong 4 jobbet med terroristene? Hvor mange visste at Nina jobbet med terroristene i sesong1? Kanskje det bare er jeg som er teit i hodet, men jeg innså det ikke før de siste episodene av sesong 1 at Nina ikke hadde rent mel i posen.

Det er altfor mye hjernedød underholdning på TV. Den eneste grunnen til at jeg kritiserer 24, er fordi det var en bra serie som hadde potensiale til å være en av de få seriene igjen som faktisk kunne settes pris på. Slik utviklingen går nå, så er det ikke lenge før jeg sidestiller den med Ricky Lake, Friends, Hotell Cæsar og alle de andre drittseriene som går på tv.

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i all verden er problemet ditt egentlig ?
    Det er jo ikke akkurat løsningen på kreft vi diskuterer her da.
    Hvis du abselutt synes 24 er så på trynet som du skriver hvorfor kan du ikke bare se på noe annet da.
    Selvfølgelig får du gude status når du har reddet amerika for 4 gang vettu, når folk får det etter et champions league mål så burdte da for pokker ikke du kritisere han.

Ok jeg forutså fleste parten av de "spennende" delene men jeg synes fortsatt 24 er den mest underholdende serien ever og jeg gleder meg som en helt til neste sesong begynner.

Og når du sier de "plutselig" er tilbake igjen på CTU bygget, hva i all verden er så interresant med og se en 15 min biltur, skru på tv2 på søndag da vel så kan du se F1 eller noe isteden... herregud få deg et liv.
    Hadde du brukt halvparten så mye tid på en eksamensoppgave som du bruker på å kritisere 24 hadde du vært konserndirektør i statoil før du visste ordet av det...

Men det er bare meg da :wink:

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så skifter jo Statoil konserndirektør like ofte som jeg skifter høyttalere.....
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :lol:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evolved
    Hva i all verden er problemet ditt egentlig ?
    Problemet mitt er at menneskelig latskap og idioti ødelegger god tv-underholdning. Jeg har også et problem med folk som er såpass passive og apatiske iforhold til denne ødeleggelsen av tv-serier at de ikke gidder å heve stemmen sin når det skjer, og at de hysjer ned andre som vil uttrykke sitt sinne og oppgitthet over denne utviklingen.

Det er jo ikke akkurat løsningen på kreft vi diskuterer her da.
    Hvis du abselutt synes 24 er så på trynet som du skriver hvorfor kan du ikke bare se på noe annet da.
    Jeg kan, og jeg gjør. Leste du topicen min over i det hele tatt? Jeg skrev jo faen meg side opp og ned om The Sopranos. Hallo?

Men hvorfor skulle dette stoppe meg i å si min mening om en bra serie som bare blir dårligere og dårligere? Dette er et *diskusjonsforum*, er det ikke? Diskusjoner opptrer vanligvis med motstridende meninger. Skal jeg forstå det sånn at du er anti-diskusjon, siden du hevder at jeg bare burde holde meningene for meg selv?

Selvfølgelig får du gude status når du har reddet amerika for 4 gang vettu, når folk får det etter et champions league mål så burdte da for pokker ikke du kritisere han.
    1. Bare fordi fotball-idioter vil krone sine egne konger fordi de lemper en ball inn i et nett x, så betyr det ikke at resten av verden trenger å godta en slik guddommeliggjøring av disse sportsutøverne.
    2. Det er ikke rom for gudestatus i CTU eller andre instanser. Altså, uansett hva man har gjort i fortiden, så fins det grenser for hvordan man kan oppføre seg i visse sammenhenger. Man kan ikke bare finne frem en pistol og begynne å true legen til å skifte pasient. Dvs, man burde ikke kunne gjøre det uten konsekvenser. "Ja vi vet du gjorde det rette, så derfor er det OK"-resonneringen er for barn eller folk med IQ på 70 eller lavere.

Det virker bare sånn at manusforfatterne av 24 lar Jack gjøre mer og mer åndssvake ting uten følger eller konsekvenser for han. Hvis de gir noen forklaring i det hele tatt (noe som er sjeldent) så er det logiske innholdet i disse (bort)forklaringene på det nivået illustrert ovenfor.

Ok jeg forutså fleste parten av de "spennende" delene men jeg synes fortsatt 24 er den mest underholdende serien ever og jeg gleder meg som en helt til neste sesong begynner.
    Jeg gledet meg også til sesong 4, da jeg syns at de 3 første sesongene var veldig underholdende.

Og når du sier de "plutselig" er tilbake igjen på CTU bygget, hva i all verden er så interresant med og se en 15 min biltur, skru på tv2 på søndag da vel så kan du se F1 eller noe isteden...
    Tror du har misforstått poenget. Poenget mitt er ikke at jeg vil se Jack sitte i en bil i 15-30 minutter. Poenget mitt er at de inngår kompromiss som ødelegger ånden av serien når de teleporterer Jack og & Co over byen på 3 minutter. En løsning på dette problemet er jo så enkel og åpenbar at til og med en apekatt kunne se den. Istedenfor å filme Jack i en bil i 15-30 minutter, så bare filmer du de andre rollefigurene og dét de driver med. Det fins faktisk andre ting som skjer i denne serien enn Jacks elleville eventyr.

herregud få deg et liv.
    Blow me, you fat fuck!

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angel]
    Problemet mitt er at menneskelig latskap og idioti ødelegger god tv-underholdning. Jeg har også et problem med folk som er såpass passive og apatiske iforhold til denne ødeleggelsen av tv-serier at de ikke gidder å heve stemmen sin når det skjer, og at de hysjer ned andre som vil uttrykke sitt sinne og oppgitthet over denne utviklingen.
    Tror du virkelig 24 produsentene leser avforum :roll:

Jeg gledet meg også til sesong 4, da jeg syns at de 3 første sesongene var veldig underholdende.
    Nettopp, det jeg skal frem til. Det er underholdende.
    Man må ikke sitte med penn og papir slik du gjør fordet vettu :wink:

Tror du har misforstått poenget. Poenget mitt er ikke at jeg vil se Jack sitte i en bil i 15-30 minutter. Poenget mitt er at de inngår kompromiss som ødelegger ånden av serien når de teleporterer Jack og & Co over byen på 3 minutter.
    Det er derfor de skifter ifra den ene situasjonen til den andre, så du slipper og se den kjøreturen... også har de noen reklame pauser underveis, som (hvis du ikke har oppdaget det) tiden går.

Blow me, you fat fuck!
    Ser egentlig for meg deg som en svær feit rakker som sitter inne og med pennen og papiret og ser på tv serier hele dagen.
    Så hvis du er i buskerud en gang så kan vi se hvem som er feitest da vettu...

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :roll:

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angel]Bare fordi det er underholdning så behøver det ikke være hjernedødt heller. Se bare på The Sopranos. Der har vi en serie som både er underholdende samtidig som den er er filmatisk mesterverk. Sopranos er enestående på hver eneste måte.
    Velvel, hver sin smak. Personlig synes jeg Sopranos var noe av det mest kjedelige jeg har prøvd å se på noen gang, sammen med Six foot under. Klarte vel en tre-fire episoder før jeg ikke orket mer.

Poenget mitt er, forskjellige serier for forskjellige mennesker. Alle kan ikke like alt, og man får se på det man liker. Jeg kan godt tenke meg at jeg hadde synes 24 var kjedelig/dårlig om den ble laget på en måte du likte, slik som Sopranos tydeligvis er.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •