Svindlet av selger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svindlet av selger

Har akkurat kjøpt et par Cerwin Vega AL 1000 via finn torget. Alt gikk fint frem til jeg kom hjem med høyttalerne. Da viste det seg at begge diskantene var sprengt samt at gjengene på en skrue på begge var gåene.

Har prøvd å kontakte selgeren men får selvfølgelig ikke svar.
    Problemet var jo at jeg ikke fikk testet dem, da vi gjorde kjøpet på en bensinstasjon siden det var lettere for begge parter, (ikke kjent område osv)

Jeg har ikke skriftlig at selger godkjente alle elementer funksjonelle men han garanterte det ved overlevering. Høytalerne er ellers også utrolig strøkne. Så jeg valgte å stole på ham.

Hva slags muligheter har jeg her? Har tatt kontakt med kundeservice hos finn
    for å høre om de har en advokat hos seg eller lignende.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desverre er muntlige avtaler vanskelige å bekrefte/avkrefte siden man må kunne bevise det hele. Men jeg hadde nok prøvd å fått kontakt med selger. Hvis ikke så går det an å få tak i nye diskanter til denne også. Husker ikke helt hvem som solgte dette jeg, men det var en som frekventerte forumet her.

Mvh

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er det som er problemet. Men får jeg ikke kontakt med selger kommer jeg til å anmelde det, og jeg mener finn.no har en advokat som de kan engasjere i slike saker. QXL har ihvertfall det. Husker også at det var en person her på forumet som nevnte han hadde mye CV deler. Får håpe han tusler innom her..

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er kjipt ja, har du bare tlf nr, ingen navn eller adresse?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Du må kunne få navn og adresse finn.no fakturerte til.
    Ellers må du være snar innom bensinstasjonen og få se kameratapen slik at du i alle fall har et registreringsnummer å forholde deg til.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg har navn og addresse. Men om addressen stemmer er en annen sak. Dog navnet må jo nesten stemme med tanke på faktureringen fra finn.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne vært artig å bestillt nye diskant elementer og fakturert selgeren for det 8)

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det hadde jeg gjort

Intermediate JanThomas sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe lignende har oxo skjedd med meg, jeg "måtte" kjøpe de på en bensin stasjon, fikk ikke hørt på de og når jeg endelig fikk futt i de viste det seg att de lakk overalt! Deler av lekkasjen er nå fikset og det er bare småtterier igjen, men uansett det var kjipt og få vite når jeg blir fortalt at de er i toppstand:s

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Ja det er det som er problemet. Men får jeg ikke kontakt med selger kommer jeg til å anmelde det, og jeg mener finn.no har en advokat som de kan engasjere i slike saker. QXL har ihvertfall det. Husker også at det var en person her på forumet som nevnte han hadde mye CV deler. Får håpe han tusler innom her..
    jeg får vel stikke en tur innom her da men har ikke tilgjengelig akkurat nå, men viss du har tid til å vente litt skal jeg se hva jeg klarer å fikse.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er loven:

§ 16. Mangel

Tingen har en mangel dersom
    a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15
    b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet
    c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet
    d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem.

§ 17. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg

Selv om tingen er solgt « som den er » eller med lignende alminnelig forbehold, foreligger det en mangel
    a) når tingen er i dårligere stand enn forbrukeren med rimelighet hadde grunn til å forvente på bakgrunn av forbeholdet, kjøpesummens størrelse og forholdene ellers, eller
    b) når det foreligger forhold som nevnt i § 16 første ledd bokstav b eller c.

Selges brukte ting på auksjon hvor forbrukeren har anledning til å være til stede, gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er vel at det er vanskelig å bevise at elementene allerede var sprengt; altså - selger kan vel påstå at kjøper har sprengt dem i ettertid, uten at det er lett for kjøper å bevise at det ikke er tilfelle.

Dette er grunnen til at jeg aldri selger noe lenger uten å gi en liten demo først. Vil helst slippe å sende av den grunn. Jeg har riktignok kjøpt en del ting uten å teste først, men har hatt flaks så langt. Mulig jeg slutter med det også.

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jale henviser til forbrukerkjøpsloven. Den gjelder ikke mellom privatpersoner.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde ha vært noe ala Escrow.com for norge, da hadde man vært mye tryggere ved handel via fex QXL.....

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PaulArne
    Det burde ha vært noe ala Escrow.com for norge, da hadde man vært mye tryggere ved handel via fex QXL.....
    jeg snakka med en kar fra qxl her for ikke så lenge sia og de driver å utvikler ett sånt system.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vært borti det samme. Kjøpte en KEF center her på avtorget rundt jul som viste seg å ha sprengt diskant. Jeg foreslo for selger at vi kunne dele kostnaden av ny diskant for å gjøre det litt kjapt og greit, men har aldri fått noe svar.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •