Hjelp Bengt Eidem, Bli benmargsdonor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp Bengt Eidem, Bli benmargsdonor

Jeg så saken på nyhetene om Bengt Eidem som trenger en ny beinmarg. Og det er utrolig mange som har meldt seg som beinmarsdonor.

Så jeg sitter her nå og har bestemt meg for at om jeg kan hjelpe han så skal jeg pokker meg la meg stikkes i armen og i ryggen litt om det kan redde han eller andre for den saks skyld!

Må si at jeg synes det er skummelt med sprøyter altså.....men tenk da på Bengt Eidem og hva han går igjennom.

Her er hans side med litt info http://www.vilduhjelpe.com/index.php...e&Itemid=1

Og her står litt ang det å gi blod og skjema til å fylle ut for kontakt med dit sykehus https://www.giblod.no/

Noen andre som blir med?!

Oppdater: Da er skjemaet sendt til giblod.no om at jeg vil prøve om min beinmarg passer til Bengt Eidem.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Røyker jeg....

Jeg skjønner at mannen ikke har det bra og unner ikke noen å få kreft på noen som helst slags måter.

Men for å sette det litt på spissen, hva om noen som står deg veldig nær i familien plutselig skulle få det og din kunne ha passet.....??

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Røyker jeg....

Jeg skjønner at mannen ikke har det bra og unner ikke noen å få kreft på noen som helst slags måter.

Men for å sette det litt på spissen, hva om noen som står deg veldig nær i familien plutselig skulle få det og din kunne ha passet.....??
    Benmarg produseres jo hele tiden da...du mister ikke benmarg. Ikke som å gi bort en nyre...Det er bare celler det er snakk om.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okay, det visste jeg faktisk ikke.
    Da beklager jeg....

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft gjort, jeg har hørt at beinmargsprøver/transplantasjon gjør fryktelig vondt!!

Godt det finnes sånne som deg

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal vist være litt vondt om det kommer til at dem skal ta beinmargs vev. Men i første gang så blir det å gi blod som dem da sjekker.

Skummle saker.... :shock:

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sprøyte i ryggen i følge min samboer som er legesekretær. Tykk og lang....huff ...er det bare blod de sjekker først?

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det sjekker blod først ja. det er noe sånn som 1-2 promille sjans for at dem får bruk for akuratt din beinmarg.

benmarg tas ut via hoftekammen eller fra blodet i spessielle tilfeller.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte at jeg skulle bidra litt med å få denne tråden litt på rett vei med litt inside-info. Jeg er selv kontorsjef på en laboratorieavdeling/blodbank:

Det denne personen har gjort er i beste mening, og setter fokus på viktige ting. Men det er endel problemer med akkurat denne kampanjen i dagens helse-Norge. Slike høyt profilerte "kampanjer" engasjerer i veldig stor skala. Men mange av landets blodbanker, og da tenker jeg på de utenfor Oslo-regionen, har store kapasitetsproblemer med å ta imot nye blodgivere (herunder benmargsgivere). Dette skyldes eksempelvis høyt arbeidspress og mangelfull bemanning, ergo stram økonomi. Det er ganske mye arbeid med hver enkelt blodgiver, og da spesielt forbundet med benmargsgivere. For vårt sykehus sin del har telefonstrømmen resultert i at vi har måttet bruke mer tid på å prate i telefoner, enn å tappe blodgivere.

Men dette har helt klart noe for seg i de største byene i landet, eksempelvis Oslo, som har hatt blodgivermangel i flere år.

Min anbefaling er da; ta gjerne en telefon til ditt nærmeste sykehus/blodbank og hør om de trenger nye givere. Veldig positivt det. Men det er en større utfordring at våre eksisterende blodgivere også kan bli benmargsgivere. Det er en større utfordring akkurat i øyeblikket.

Og bare for å ha sagt det; Meld dere gjerne til tjeneste, Helse-Norge trenger aktive og engasjerte blodgivere i all overskuelig fremtid. Velkommen til oss!! :wink:

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil de ikke ha av røykere?

Har sjekket, men kan ikke huske det.
    Ja ja, da er det 2 ting som ekskluderer meg, det andre er et par gamle prolaps i ryggen...

Men at det er vondt og at sprøyta er stor osv.... det blir helt idiotisk i f.eks. en samtale med den som er avhengig av hjelp. Vi er da ikke pyser her inne vel...? :-) :-)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules