Bilbatteri og servo. Noen forbindelse her? (Er grønn...)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bilbatteri og servo. Noen forbindelse her? (Er grønn...)

Som dere sikkert har fått med dere så har jeg kjøpt Passat 1.8L CL fra 1989. Nå tror jeg batteriet begynner å bli dårlig?. Når jeg fyrer opp kjerra etter en natt så lyser batterilampa. Den slukker imidlertid når jeg gir litt gass eller begynner å kjøre. Servoen virker heller ikke med en gang. Den begynner først å virke når jeg ratter mot høyre, men ratter jeg mot venstre er den tung! Rart den ikke virker mot begge sider? Begynner jeg å kjøre så virker den mot høyre og venstre. Det er mer enn nok servovæske på bilen. Over max faktisk. Kan batteriet ha noen sammenheng med servoen? Tenker f.eks på at batteriet er dårlig og trenger litt kjøring slik at dynamoen fordeler kraft til andre ting? Servo trenger sikkert strøm som alt annet? Er jeg helt grønn her? Hvordan sjekker jeg at batteriet er dårlig? Syrenivå? Skal vøre nok vann på det. Da jeg overtok bilen husker jeg at batterilampa slukket med en gang jeg startet bilen. Any thoughts? Synes også servoen kunne vært "lettere". Hjelper det med mindre hjul? Har 195/50/R15 nå. Noen stor forskjell på 185 dekk f.eks? Synes at min samboers Passat fra året etter (1990) har en mye bedre servo. Kanskje de gjorde noe nytt på det året? Altså, jeg merker at servoen er der, og STOOOR forskjell fra Sierra´en jeg hadde (muskelservo), men kunne tenke meg bedre servo fordet...Kan det hjelpe å bytte servovæske?

Active avdeling20 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk reimene, og reimhjulene. Var borte i en Jetta med oppspist reimhjul til servoen. Dette ble byttet sammen med reimene, da ble alt bra. Reimene trenger ikke skrike selv om de er slitt.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du på viftereima eller er det egen reim til selve servoen? Hvordan kommer jeg evtuelt til der? Kan ikke se annet enn viftereimene som er synlig. Fikk forøvrig ingen indikasjon på EU kontroll når det gjaldt servo, men de sjekker sikkert bare sikkerhet og ikke hvor bra servoen er.

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grunnen er at du har dårlige reimer eller reimhjul som nevnt før. viss du ser på sia av motoren, så går det ei reim til dynamoen og til servoen. regner med at det sitter på venstre side av motoren sett forfra.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du fyrer opp kjerra så har du ikke fått nok "trykk" i hydraulikksystemet ditt til at servoen funker med en gang .. når du begynner å kjøre derimot så øker trykket og servoen funker ..

Dette kan selvsagt være :

1.lite servovæske --> bare å fylle på ..
    2.slakk reim som nevnt av andre -->strammes til ca 1cm slakk ..
    3.lekkasje på systemet ditt, (dette finner et verksted ut av med en trykkmåler test)

Punkt 1 og 2 gjør du lett selv, det jeg syns er betenkelig er at de selger en slik bil uten naf-test, eller at du som kjøper godtar å kjøpe bilen uten at dette foreligger (?)
    Uansett om den er Eu godkjent eller ikke så bør en slik test foreligge visst Eu-t. er over 6mnd gammel + at du bør få en eller annen form for garanti (minst 3mnd)

selvsagt lett å være etterpå klok, du får trøste deg med at det er slikt som dette en lærer av til neste gang en skal handle..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden den gjør forskjell på sidene antar jeg at den ene siden ikke fungerer i det heletatt. Det skyldes trolig en ventil eller noe.

Batterilampa di kommer ikke til å bli bedre før du overhaler dynamoen eller bytter den.

Dersom du er så heldig at det er dårlig rem kan det påvirke både dynamoen og servopumpa (om de deler rem). Den bør da skiftes snarest da den også trekker vannpumpa.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men håper ikke du har gitt så mye for Passaten din. Syntes det begynner å bli mange innlegg om ting som er feil med den jeg 8)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, har lært nå. Garantert NAF test neste gang...Ga 19 000 kr for bilen. Måtte i tillegg betale omreg. + årsavgift. Den skal EU godkjennes innen juni i år. (En 2´er feil med for mye CO). Eneste som har vært direkte feil med bilen er sprekket mansjett. Dette fikset han jeg kjøpte den av gratis (jeg måtte dekke delen). Servoen som sagt over er ikke defekt, heller ikke dynamoen. Ville bare lære litt, derfor jeg poster det med servoen. Dynamoen på gamle biler bør sikkert byttes uansett. Mulig jeg ga for mye for bilen, men har lært nå til neste gang at da skal EU være ok samt at jeg heller betaler det NAF skal ha for en sjekk fremfor å koste på bilen flere tusen kroner som nå. Hadde jeg kjørt bilen bortil NAF FØR jeg kjøpte den, hadde det dessuten vært lettere å prute ned til riktig pris da selger ville sett hva NAF hadde å si om bilen. Men men....spist er spist, kjøpt er kjøpt!

Snickers IS: Det at servoen ikke virker når jeg svinger til venstre med en gang vet jeg ikke hva kommer av. Etter å ha kjørt 200 meter "løsner" den å da virker den likt på begge sider! Aner ikke hva det er! Neste år regner jeg med at jeg overhaler eksos, servo. Skal se om jeg får råd til å bytte batteri samt dynamo til sommer/høst. Er det dyrt på bytte dynamo? Batteri vet jeg at jeg får til rundt 4-500 kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme effekten på servoen i russebilen, og der var det servosnekka som var gåen, vi fikk fiksa det, men problemet kom tilbake.... :cry: Mener det er et par lapper for ny dynamo. Skal ikke si det helt sikkert når det gjleder vw, men det gjelder i allefall opel. Servosnekka er ikke av det aller dyreste, hvis jeg ikke tar helt feil.... Er et par år siden problemene med russebilen :roll:

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamo kommer vel fort på 1500-1800 tenker jeg

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan du ta en titt hvis det er noen deler som trengs:

http://www.jm-omsetning.no/

http://www.norskbildelesenter.no/

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamoen kan det ofte bare være å bytte børster/spenningsregulator, denne koster kun noen få hundrelapper. (Tror jeg ga 2-300kr). Uansett sjekk om vifteremen er stram/ slitt.

Det er morro med gammel bil :? :roll:

Mvh

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro med gammel bil ja...Sånn er det når man ikke har råd til nyere bil. Når en bil er 16 år gammel sier det seg selv at ting er slitt...jaja...sånn er det!

En annen ting jeg kom til å tenke på. Nå sitter det 195/50/R15 alu felger på bilen. I vognkortet tror jeg det står 185/65/R14. Kanskje de dekka/felgene jeg har på bilen er litt i overkant for servoen? Kanskje jeg heller skulle kjøpt 185/65/R14 med standard felger (billigst) neste år? Trenger uansett nye dekk og alufelgene som jeg fikk med var temmelig slitt med mye riper/flekker osv. Får heller kjøpe noen "gromme" chrome kapsler! 8) (Hadde det på Sierra´en og det var stadig noen som ikke så på avstand om det var ekte eller fake..hehe)...

Vil tro at 185 dekk og R14 blir lettere å dra enn det jeg har nå? Eller? Min samboer har 1990 Passat med 90 HK motoren og 185/65/R14 dekk tror jeg. Vanlige stålfelger. Hennes servo er mye bedre enn min, men jeg mistenker dekka mine har skylda? Uansett er det vel også forskjell på servo fra 1989 og i dag...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Morro med gammel bil ja...Sånn er det når man ikke har råd til nyere bil. Når en bil er 16 år gammel sier det seg selv at ting er slitt...jaja...sånn er det!
    Hadde du fulgt flertallets råd om en japse så hadde du sluppet dette ;-)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du det Peakman? Er disse japsebilene så driftssikre altså? Blir vel en japse neste gang da! Uansett er Passaten mer driftsikker enn Ford...DET er jeg overbevist om!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Japsebilene går til man skyter dem med kanon.

Passat er vel ikke kjent for å være driftsikkert. Ikke uten grunn at autofil kommenterte at de håpte den nye versjonen var holdbar.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja som eks bilmekaniker kan jeg si at japsene er bedre!

På f.eks corolla ca 95 mod kan jeg telle de "vanlige" feilene på 1 hånd.

Vet at europeiske 95 mod er like bra....

Men det værste er "Made IN USA" det er nok sikkelig dritt er min mening forferdelig å skru på :evil:

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    greit nok at en bil fra 95 er bra, det burde den være. MEN hvor mange bra japser finner du fra 85 feks. det er ikke mange.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    greit nok at en bil fra 95 er bra, det burde den være. MEN hvor mange bra japser finner du fra 85 feks. det er ikke mange.
    Det går rimelig mange Mazda 323 fra den tiden på de norske veier.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •