Spenningsvern - er de til å stole på?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spenningsvern - er de til å stole på?

Jeg har nettopp kjøpt meg spenningsvern (APC Essential Surge Arrest og APC Performance Surge Arrest Tele/Coax/Network)

Problemet er at jeg ikke har jorda kontakt. Hvor mye kan jeg stole på det da? Bør jeg da slå av når det er tordenvær?

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Spenningsvern - er de til å stole på?

Uten jording så virker vel spenningsvernet dårlig da meningen med den er å føre overspenninger til jord...

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    monster gir deg vel 20 000 euro tilbake viss den ikke funker, så jeg regner med at den funker. Fikk med 2 stk av ett merke jeg ikke husker når jeg kjøpte dell pc engang. de var ikke trygge i det heletatt og tok fyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men du vil jo redusere fasespenninga?

Newcomer tmas- sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten jordet stikkontakt vil overspenningsvernet ikke funke i det hele tatt.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Produsenten til mitt lynvern garanterer en utbetaling på inntil 50.000 Euro(!) for reparasjonskostnader av tilknyttet utstyr dersom lynvernet svikter og ting blir ødelagt. I praksis, ihvertfall her i Norge, tror jeg den garantien ikke er så mye verdt etter å ha lest betingelsene(man må søke om et skjema som må fylles ut og sendes i retur innen åtte dager etter hendelsen, i tillegg til å sende inn kopi av kvitteringer på det ødelagte utstyret, og også være villig til å sende utstyret som er ødelagt til produsenten av lynvernet....!). Men garantien sier vel noe om kvaliteten allikevel.

MEN - det står klart i bruksanvisningen at man må koble det til en jordet stikkontakt(to pinner + jord).

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    monster gir deg vel 20 000 euro tilbake viss den ikke funker, så jeg regner med at den funker. Fikk med 2 stk av ett merke jeg ikke husker når jeg kjøpte dell pc engang. de var ikke trygge i det heletatt og tok fyr.

Jeg hadde 2stk. Trust (kjøpt ca. 1999). Den ene av disse tok fyr for et par år siden og røykla hele huset. Sto heldigvis på flisegulv.

Det var et velkjent problem på denne modellen og jeg fikk retur på begge.

PROBLEMET er at Trust ikke melder om slike problemer. Antakelig fordi de ikke har kontroll på sluttkunder, slik man har med dyrere produkter.

DERFOR: HAR NOEN EN GAMMEL TRUST, SJEKK DETTE!!! Det er en kondis som smeller, og DET er varm og kraftig flamme og medfører ulming.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tmas-
    Uten jordet stikkontakt vil overspenningsvernet ikke funke i det hele tatt.
    Det kommer an på overspenningsvernet. De billigste har stort sett kun beskyttelse mellom fas og jord, men de som er litt dyrere har beskyttelse mellom fasene i tillegg.

Uansett så er det anbefalt å koble et overspenningsvern til en jordet stikkontakt for best mulig beskyttelse

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    set som skjer i eit overspennings vern når det blir aktivt er at det leder over spenningen vekk. Står vernet i ein jordet stikk kontakt vil overspennigen bli ledet vekk i jordinga. Står det i ein ujordet får det noe redusert effekt. Det vil prøve å lede overspenningen vekk i den andre faseledninga.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går an å lage et slik vern på en slik måte at det blir en forbindelse mellom lederne ved for høy spenning. Hvis man for eksempel får en liten "peak" på 500volt vil den "brenne opp" i overspenningsvernet i stedet for i PC-en. Hvis du får en overspenning i størrelsesorden flere tusen volt vil det være flere slike motstander og utladningsrør som kortslutter strømmen. I et slikt tilfelle vil kanskje hele innmaten i overspenningsvernet knuse, men hvis det er av god kvalitet kan det tilkoblede utstyret overleve. Hvis man får et direkte lynnedslag er det totalt bortkastet å ha overspenningsvern, men om PC-en og stereoanlegget ryker da er egentlig ikke så farlig, for hele el-opplegget i huset må uansett byttes, hvis man da fortsatt har noe hus. Jeg har aldri hatt overspenningsvern, og er ikke redd for å la utstyr stå på i dårlig vær, og det har alltid gått bra for meg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •