Bil - din drømmebil - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 28 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 547
    Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Synes det der blir litt for gammalt til å kunne være en drømmebil jeg da, men det er min mening..
    Sier mannen som postet en bøtte bilder av en Volvo V70 litt tidligere i tråden!!!! Jeg må bare ha noen utropstegn til !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, 19x8.5 kledd i 235/35/19 dekk

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Sier mannen som postet en bøtte bilder av en Volvo V70 litt tidligere i tråden!!!! Jeg må bare ha noen utropstegn til !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Ehhh..jeg snakket om alder...

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    So? Tråden handler om drømmebiler. MacLaren F1. Ferrari F40. Volvo V70. Plukk ut bilen som ikke passer inn.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vito
    "forged" (hva er et godt norsk ord på dette?)
    Et "godt" utrykk er vel midd.

Når man smir et metallisk materiale, "knar" og fomer man det i fast form så man forandrer kornstrukturen så man kan få litt andre egenskaper mht. stivhet, seighet osv og man kan optimalisere materialet mer til de belastningene de utsettes for.
    Smiing er vel ellers ganske vanlig for veivaksler, enkelte forstillings detaljer osv.

Smiing av aluminium og magnesium kjenner jeg ikke noe til, men todde det var mer vanlig å støpe fleger i aluminium og den andre vanlige formingen av uluminium er å exrudere aluminium med å presse det gjennom en matrise eller en slags "dyse" for å få forskjellige profiler osv.

Magnesium i ren form er vel noe som nermest kan ta fyr og brenner med et intenst hvit lys, samt at forskjellig typer salt ikke er spesiellt heldig for holdbarheten. Som en liten digresjon kan det vel nevnes at motor "blocken" i VW boble i sin tid var fremstillt i magnesium, så noen stor nyvinning ser jeg ikke akkurat med magnesium og bil. Det gikk også rykter om at motorblokka på boblenforsvant i læpet av noen døyn i saltvann. Vet ikke om dette stemmer, men gjør det det, kan det kankje være en dårlig ide å bruke magnesiums felger på vanlig norsk saltet vinterføre....

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    So? Tråden handler om drømmebiler. MacLaren F1. Ferrari F40. Volvo V70. Plukk ut bilen som ikke passer inn.
    Men tråden startet med drømmebil som er helårsbil.. Altså laget for norske forhold. Men så har vi det med drømmebil og realistisk drømmebil da.
    Skulle gjerne hatt en McLaren F1, men ikke på veien på vinteren

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg trodde forøvrig karbon var mye brukt på ekstrembilene pga vekt og styrke, men da tok jeg vel feil. Er ikke aluminium MYE tyngre enn både magnesium og karbon? Hvis du har løftet på et par svære alu-felger blir begrepet "lettmetallfelger" straks litt søkt..
    Karbon er vel mye brukt i vanlige stålfelger også, men regner med det er kompositt materialer der man bruker karbonfiber som armering sammen med en egnet matrise du mener og som er vanlig å bruke i sterke vekt besparende konstruksjoner.

En felg med tilsvarende aluminiums volum med stål hadde vel veid ca 2.75 ganger så mye, og det er vel hovedsakelig med tanke på stål man angir en felg av auluminium som en lett metalls felg. magneium veier 1.74 kg/dm3 og legert Aluminium veier mellom 2,6-2.85 kg/dm3 stål veier til sammenligning 7.85 kg/dm3, men er til gjengjeld en del sterkere og har en sikker belastnings og utmattings kurve enn det aluminium har og man kan derfor fremstille en stålfelg med mye mindre stål enn hva man kan gjøre for en aluminiums felg.

Lavprofil dekk med støpte eller smidde lettmetalfelger anser jeg som mer som en pyntende effekt enn å bedre ytelsene så veldig for en bil som skal brukes i vanlig trafikk på norske sporete veier.

Det skal vel ikke store hullet i asfalten, fortauskant eller fartsdemper til heller før man knaser noe på den typiske drømmebilen, men stilig å se på når alt er i tipp topp stand, det kan man vel være enig om er fint.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En volvo V70 er ikke en volvo V70, akkurat som en audi A6 ikke er en audi A6. Slenger du på en R etter V70 og bytter ut A'en med RS hos audi blir det plutselig litt annerledes. Uansett, når det er snakk om drømmebiler ble det litt rart om man skulle ønske seg en 20 år gammel audi man kan få på bruktmarkedet til en relativt billig penge..men for all del, dersom det er drømmen..

Newcomer rodrik sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Setter meg heller litt mer realistiske mål på drømmebil... som f.eks. Porsche Boxter S.... Bygget på samme understell og interiør som sine større brødre, men den er mer behaglig å gjøre. UTROLIGE kjøre-egenskaper pga vektfordelingen. Og pga mindre motor og langt lavere ut-pris fra Porsche er den "rimelig". Det er flere som hevder denne er en tabbe fra Porsche, da den gir samme kvalitet/kjøreegenskaper til halve prisen.

Vurderer en slik til neste år... men det er mye penger for en bil...
    Den nye (987) har samme understell som Cayman, men så er ikke Cayman en storebror heller da, mer en argere coupe versjon.
    Men jeg er enig i at Boxster er en rå og undervurdert bil og har kost meg mange tusen km med den.
    Til norske forhold mener jeg at den passer bedre enn 911 (på sommerføre vel og merke). Den er morsom og lett å håndtere i forhold til 911.
    Mange snørrunger som aldri har sittet i en Porsche hevder at det er en dame Porsche (samme rykte som 944 hadde) som ikke fortjener navnet. Men sannheten er at de fleste ikke ville klart å engang utnytte Boxsteren til det fulle, og med en 911 ville de drept seg ganske fort. De fleste gjør den store feilen ved å slippe gassen når de kommer for fort inn i en sving, men gjøres dette på feil tidpunkt ligger man i grøfta pga hekkmotoren (Boxsteren har litt småtendenser til dette, men ikke i nærheten av 911).

Men om du har sjansen så go for it. Når du siden føler at du har baller nok kan du jo alltids oppgradere til en eldre 911 (993) for den ultimate opplevelsen.
    260kmh i en 996 Jubileums utgave er nok den beste orgasmen jeg har hatt
    Mine egne drømmebiler er: Carrera GT (om jeg plutselig får levert 5mill på døra)
    911 993 (noe å jobbe for)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    realistisk drømmebil! skal kjøpe bil nå til sommern, og da blir det en audi 80 eller 90 Quattro seff!
    Realistisk ;-)
    U-realistisk: en Ford Mustang V8 GT, hadde jeg ikke sakt nei til!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, her snakker vi ja. Jeg har mye amerikansk på drømmelista selv

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det ja, her har vi en med smak

Sitat Opprinnelig postet av X3M
    realistisk drømmebil! skal kjøpe bil nå til sommern, og da blir det en audi 80 eller 90 Quattro seff!
    Realistisk ;-)
    U-realistisk: en Ford Mustang V8 GT, hadde jeg ikke sakt nei til!

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mayback Exelero kan jo være et alternativ, et konseptalternativ til 26 mill ut av fabrikk ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Majesty
    Se det ja, her har vi en med smak
    I usa så er jo dette en bil for de fleste, GT versjonen, i coupe koster ca 30 000 USD det blir under 200 000' norske kroner.. sykt spør du meg!

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med norske avgifter og moms så får du den for ca 7 - 800 000 tror jeg :wink:

Er jo ikke ille det da :razz:

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forged felger tåler en god del kraftigere støt enn "vanlige" felger, ask4me2. men som jeg har tidligere sagt, så er 19", forged eller ikke, med lavprofil-dekk veldig utsatt for hull/kanter og andre støt. men forged felger er absolutt ikke bare for "pynt" eller "briefing".

fra Tirerack.com (en av de største dekk/felg leverandørene i USA):

"Forging: The ultimate in one-piece wheels. Forging is the process of forcing a solid billet of aluminum between the forging dies under an extreme amount of pressure. This creates a finished product that is very dense, very strong and therefore can be very light. The costs of tooling, development, equipment, etc., make this type of wheel very exclusive and usually demand a high price in the aftermarket."

"Some 2-piece wheels have the center bolted into a cast or cast/spun rim section and other manufacturers press centers into spun rim sections and weld the unit together. When BBS developed a new 2-piece wheel to replace the previous 3-piece street wheel, they used the special rim-rolling technology (originally developed for racing wheels) to give the rim section the weight and strength advantages similar to a forged rim. On the high-end of the 2-piece wheel market you can find wheels using forged rims and forged centers. Since these are only sold in small volume and due to the high development and production costs associated with the forging process, they tend to be on the high end of the price scale."

norske vinterveier med det (forbanna) saltet vil ofte by på problemer for "designerfelger", da de ofte ikke har fått et lag med klarlakk som beskyttelse. BBS, som den ledende felg-produsenten de er, har -meget- gode klarlakk-lag på sine felger.

ang. magnesium i motor, felger etc. så er ikke hele motorblokka til BMW konstruert i magnesium, kun enkelte deler - jeg antar at et selskap som BMW ikke gjør dette i sin mest solgte bil, 3-serien, uten at det er trygt. magnesiumfelger er mest beregna på racingbaner, men de finnes for gatebiler også, jfr. selskapet Neez.

det diskuteres hvorvidt magnesium i såkalte "strut bars" (stenger som går over motorblokka, fra støttårn til støttårn) vil bli så varme at de fysisk forandres/begynner å smelte. det hevdes dog at dette ikke er et problem fordi varmen som genereres ikke har høy nok temperatur.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evolved
    Med norske avgifter og moms så får du den for ca 7 - 800 000 tror jeg :wink:

Er jo ikke ille det da :razz:
    Er jo ikke det, jeg hater tanken på hvor billig det er med biler i usa i forhold til norge. Jeg gikk inn på den amerikanske BMW siden og bygget min egen BMW Cab, med alt utstyr og 19" felger, i norge regner jeg med en pris på ca 1,2mil i usa koster den ca 420-30 000,-

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vito
    men som jeg har tidligere sagt, så er 19", forged eller ikke, med lavprofil-dekk veldig utsatt for hull/kanter og andre støt.
    Det blir ingen vilkårlig villmannskjøring på ukjente veier av luguber kvalitet med deg da skjønner jeg

Bilen min derimot, bryr seg ikke stort om slikt - skikkelig herjebil

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Porsche Boxster... Kan hende det blir en slik på meg snart, eneste som skremmer er propagandaen i nyhetsbildet i dag som forteller om priser opp mot 15,- literen i løpet av sommeren.

Når en bor midt i Hallingdal hvor vi ikke akkurat har et godt utbygd og velfungerende kollektivt alternativt kan det bli litt spenstig.

Men tilbake til Porsche Boxster, for min del er jeg redd en 987 blir litt dyr, men en 986 er mer realistisk. Med hardtop selvsagt, må jo bruke den vinterstid også..

Noen som vi kjøpe BMW??
    http://www.finn.no/finn/car/object?f...ot=1063&page=2

Newcomer rodrik sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blaa
    Porsche Boxster... Kan hende det blir en slik på meg snart, eneste som skremmer er propagandaen i nyhetsbildet i dag som forteller om priser opp mot 15,- literen i løpet av sommeren.

Når en bor midt i Hallingdal hvor vi ikke akkurat har et godt utbygd og velfungerende kollektivt alternativt kan det bli litt spenstig.

Men tilbake til Porsche Boxster, for min del er jeg redd en 987 blir litt dyr, men en 986 er mer realistisk. Med hardtop selvsagt, må jo bruke den vinterstid også..

Noen som vi kjøpe BMW??
    http://www.finn.no/finn/car/object?f...ot=1063&page=2
    Et par tips:
    En B6 motor er noe av det gjerrigste som finnes.
    Bensinforbruket på en Boxster ligger på ca 0,8 på mila på vanlig kjøring, skjønt jeg har dratt den opp til 1,6 i snitt. Men da gikk også et par nye dekk på to uker.
    Skal du bruke den vinterstid? glem det!
    Hardtop eller ikke. 986 ble aldri levert med diffsperre(heller ikke 987), antispinn på en slik bil er nytteløst og vinteregenenskapene generelt er elendig.
    Dette er en sommerbil og ferdig med det.
    Vår fikk en vinter med vintersko og det var nok, siden har den stått i garasje fra nov til mars med et par nådeturer når det er bart for å holde oljen flyende og gassfoten mett.
    Skal du ha Porsche året rundt i Norge så er Carrera 4 modellene utstyrt med noe av det mest effektive driftssystemet som finnes, selv de gamle er gode.
    Men vær forsiktig, konverter du til Porsche er du fanget i dens verden for alltid

Side 26 av 28 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •