Er detta farlig? (Bil og hjul)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er detta farlig? (Bil og hjul)

Kikka under bilen i dag og fant dette. Hva er den gummigreia? Har fint lite greie på biler. Ser ut som det er olje inni der. Servo-olje? Har dette noe å si? Dyrt å fikse? Ser du på det andre bildet (venstre hjul foran) så ser den helt fin ut. Ser ut som den gummisaken på høyre hjul foran er morken? Merker ikke så mye under kjøring. Bare noen svake "brumle" lyder når jeg må svinge kraftig til høyre.

Høyre hjul foran: http://www.robertdamli.com/VW/PICT0796.JPG
    Venstre hjul foran: http://www.robertdamli.com/VW/PICT0795.JPG

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må bytte mansjett. Hvis det er ulyder må drivknutene byttes.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Du må bytte mansjett. Hvis det er ulyder må drivknutene byttes.
    Øh...ja...sa meg mye! :shock: Forklar litt nærmere er du snill? Hvor lenge kan jeg kjøre med den slik? Dyrt å fikse?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drivknutene er montert på akselen som går fra girkasse til hjulspindel. Den ser du inne i den ødelagte gummien. Den er smurt inn med fett, og går det hull på mansjetten som beskytter den, som det har gjort med din (det er helt vanlig, slapp av), så kommer det grus og dritt inn der, og vips: slipepasta mellom beveglige deler. Den kan gå lenge den, men er den først slitt, må den byttes. Om den er slitt hører du ved nettopp mye sving. Da kan det komme knake/kneppe -lyder. Drivknuten sitter der fordi du har bevegelse både opp og ned og høyre/venstre sving. Det er for at du skal ha fjæring.

Vet ikke om det er dyrt, men sannsynligvis ikke. Litt jobb må påregnes. Har du 10 tommeltotter, så sett det bort til ett verksted.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Drivknutene er montert på akselen som går fra girkasse til hjulspindel. Den ser du inne i den ødelagte gummien. Den er smurt inn med fett, og går det hull på mansjetten som beskytter den, som det har gjort med din (det er helt vanlig, slapp av), så kommer det grus og dritt inn der, og vips: slipepasta mellom beveglige deler. Den kan gå lenge den, men er den først slitt, må den byttes. Om den er slitt hører du ved nettopp mye sving. Da kan det komme knake/kneppe -lyder. Drivknuten sitter der fordi du har bevegelse i både x og y akse. Dvs opp og ned. Det er for at du skal ha fjæring.

Vet ikke om det er dyrt, men sannsynligvis ikke. Litt jobb må påregnes. Har du 10 tommeltotter, så sett det bort til ett verksted.

Hmm...har en far som kan mekke litt. Må man jekke opp bilen og slikt? Mye å demontere osv? Spesielt verktøy som kreves? Hvor dyrt er en slik mansjett og drivknute?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville anbefale å bytte drivknuten på den siden hvor det er værst. Det er garantert grus der inne. (Og den andre siden hadde jeg byttet mansjett). Hvis det ikke har skjedd nylig. Det er ganske enkelt på bytte drivknuter/mansjetter. Hvis du kjører for lenge med det der kan du få en morsom opplevelse i et kryss... Da er falcken der med sin hjelpende hånd :wink:

Drivknute ca 700kr pr side. Du trenger pipesett og basic ustyr. Du må ta av hjulene og løsne senterbolten, og løsne litt på resten av opphenget. For å ta av drivknuten så pleier det å holde å bare bruke gummihammer eller lignende. Kommer litt an på hvordan den er festet. Men det ser du på den nye drivknuten.

Mvh

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det blir kanskje dyrere...

Ellers er ikke dette en dyr del. Men skal ett verksted gjøre det, så blir det dyrt. Har aldri skrudd på Passat, men jeg vil tro at det eneste spesialverktøyet du trenger er en fjærklemme. 100,- på biltema eller noe slikt.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Jeg ville anbefale å bytte drivknuten på den siden hvor det er værst. Det er garantert grus der inne. (Og den andre siden hadde jeg byttet mansjett). Hvis det ikke har skjedd nylig. Det er ganske enkelt på bytte drivknuter/mansjetter. Hvis du kjører for lenge med det der kan du få en morsom opplevelse i et kryss... Da er falcken der med sin hjelpende hånd :wink:

Drivknute ca 700kr pr side. Du trenger pipesett og basic ustyr. Du må ta av hjulene og løsne senterbolten, og løsne litt på resten av opphenget. For å ta av drivknuten så pleier det bare å bruke gummihammer eller lignende.

Mvh
    Mener du at hele driten kan dette av? At jeg står på felgen?? Hjelp....Må fikse dette snarest tror jeg. Skal kjøre innom et verksted å høre med de hvor mye og når de kan ta det. Er avhengig av bil til jobb, men har fri fra mandag til fredag neste uke.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei du står trygt på alle hjulene, men du kommer deg ingen steder... Hvilken modell er det? Årstall, motor etc?

Mvh

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bekymre deg for mye. Du hører det i god tid før den ryker. Hvis du ikke heter Donald Duck, og har hans uflaks

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drivledd yttre 06-23548 1315:-
    Drivledd indre vs 06-22497 1781:-
    Drivledd indre hs 06-22498 1615:-
    Drivakselmansjett yttre 06-22554 236:-
    Drivakselmansjett vs. indre 06-23514 252:-
    Drivakselmansjett hs indre 06-26101 252:-

Ups, de har visst gått litt opp i pris siden jeg skiftet disse. Dette er uorginalt/ www.mekonomen.no du kan jo sjekke nærmere selv for helt korrekt pris.

Mvh

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Nei du står trygt på alle hjulene, men du kommer deg ingen steder... Hvilken modell er det? Årstall, motor etc?

Mvh
    VW Passat 1.8L CL 1989

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltema tar 598,- for komplett ytre ledd og 119,- for mansjett.

Frode

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke hører ulyder ved full sving, så går det en stund. Men jo fortere du bytter mansjett jo bedre er det. Hvis det er ulyder i dem så burde man bytte ganske fort. Men det er ikke farlig, men det er kjedelig å stå på en vei nesten på fetsund å vente på falcken :wink: Det har jeg prøvd ops:

Mvh

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte bilen av et verksted i Drammen for litt over en uke siden...har vel rettigheter da? Han sa at det ikke skulle være feil med bilen...Bare en eksoslekkasje og den fikset han før jeg overtok bilen...

EDIT: Firmaet heter RK Bilservice...Svindel og bedrag....skulle heller kjøpt bil av Svein Krogstad...Hvorfor må alle bilselgere absolutt drive på sånn? :evil: Skjønner de ikke at de vil tape kunder hvis de bevisst vet om feil og selger biler med feil og håper at de ikke skal merke det? Tenker de da at kunden kommer tilbake for å reparere og så tjener de penger? Har pussa fadern på han...han skal ringe han i morgen og høre med han... Han kommer sikkert til å si at jeg har gjort dette selv etter kjøp og at det ikke var noe feil når jeg overtok. :roll:

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke er noen "mekker", anbefaler jeg tur på verksted. For å få av selve knuten er det vel enklest å ta av hele drivakselen, og da vil giroljen renne ut. For de som gjør dette som et yrke og har alt utstyr tilrettelagt, tar det ikke lang tid å fikse.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom de sier at dette er noe som har skjedd etter du overtok, så ikke godta det. Det skjer nemlig ikke plutselig. Og da hadde det ikke vært ulyd enda. Dette bør de fikse for deg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, oddk man trenger ikke å ha av hele drivakselen. Uansett vw har somregel skruer på den indre drivknuten (hadde i allefall på andre vw biler på slutten 80 tallet). Det sitter en kobber-ring inne i knuten, men den er skal bare smekkes på plass. Å ta av drivknuten benytter man kun en hammer. Den skal gå av rimelig lett. Det kan være at man trenger nebbtang til å fjerne ringen, men den typen kobber-ringer har jeg ikke sett på de 2-3 vw bilene jeg har sett på.

Ellers så har bilverkstedet plikt til å rette opp i feilen hvis de ikke påpekte mangelen ved salg. Da burde det stått skriftlig (selv om muntlig er like bindende som skriftlig så er det vanskeligere å bevise ;-) ). Det er ganske sløvt å ikke legge merke til dette. Det tyder på at de ikke har vært under bilen.... Kjøpsloven gjelder her, bare å dra den med seg eller de viktigste punktene.

Mvh

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har snakka med RK Bilservice. De skal fikse dette gratis mot at jeg betaler delene. Kjøper det hos BilXtra. 1550.- med drivknut og mansjett. Tør ikke ta sjansen på Biltema. Hørtes billig ut, kanskje dårligere kvalitet....Jeg bytter ikke den andre mansjetten ennå. Den ser hel og fin ut.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette er en vanlig måte å ordne opp... verksteder er ofte noen luringer...

Jeg synes det er for dårlig og tror du har mer rettigheter.

Den feilen skulle være enkel for verkstedet å oppdage for en uke siden vil jeg tro.

Men å krangle er ofte ikke verdt det for folk flest. All ære til dem som gjør det, de går opp løypa for oss andre..

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •