Er detta farlig? (Bil og hjul) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har en stor feide gående med Bertel O. Steen på kjellstadbommen i lier etter et clutchbytte ifjor på min Peugeot. Det verkstedet der er jo beryktet for dårlig kundeservice og enda dårligere reperasjoner, men nå ser det heldigvis ut til at jeg får til noe etter å ha viftet litt med håndverkstjenesteloven.. :twisted:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mansjetten blir ikke sånn på en uke. Det er sprekkdannelser ellers der også. Trolig er den på motsatt side byttet mens denne har man latt gå litt lenger. Derfor anbefaler jeg deg å få sjekket drivknuten på motsatt side også slik at de ikke har satt en ny mansjett over en gammel utslitt drivknute.

Dette skulle vært i orden når du kjøpte bilen. Dersom de ikke vil inrømme reklamasjonen har du rett til å få kjøpet hevet. Det å kjøpe noe "som det er" eksisterer ikke mellom næringsdrivende og privat innenfor bil, annet enn ved tvangssalg. Dette er en alvårlig feil, og den skal de som fagfolk ha visst om. Det er like vanlig at dette slites som bremser og støtdempere. De plikter derfor også å informere kjøper om det.

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har han byttet mansjett og drivknute. Kom på 1550 kr. Jobben tok han gratis. Gadd ikke krangle mer med han...Ingen klakkelyder når jeg svinger nå. Hadde bilen på EU kontroll i dag og fikk en 2´er feil på CO2 utslippet. Lå på 0.84 og den skal ikke ligger over 0.5. Fikk også 1´er feil på slark i hjullager venstre bak, samt eksoslekkasje. Og så fikk jeg 1´er feil pga. dårlig mønster på sommerdekkene. (Visste jeg egentlig...).
    Det med CO2´en kommer ikke til å bli en dyr sak mente verkstedet jeg brukte nå. (Ikke der jeg kjøpte bilen). Tror han snakka om rundt en tusenlapp...Hva kommer det av at bilen spyr ut for mye CO2?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Det er vel lambdasonde på disse....? Kanskje den i så fall er dårlig..

Hadde ikke verkstedet du kjøpte den av fikset eksosanlegget for lekkasje??

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CO2:Prøv å skift luftfilter først, det hender det hjelper. Slark i hjullager kan som regel strammes, men hvis lageret er veldig slitt så hadde jeg byttet det.

Mvh

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Da har han byttet mansjett og drivknute. Kom på 1550 kr. Jobben tok han gratis. Gadd ikke krangle mer med han...Ingen klakkelyder når jeg svinger nå. Hadde bilen på EU kontroll i dag og fikk en 2´er feil på CO2 utslippet. Lå på 0.84 og den skal ikke ligger over 0.5. Fikk også 1´er feil på slark i hjullager venstre bak, samt eksoslekkasje. Og så fikk jeg 1´er feil pga. dårlig mønster på sommerdekkene. (Visste jeg egentlig...).
    Det med CO2´en kommer ikke til å bli en dyr sak mente verkstedet jeg brukte nå. (Ikke der jeg kjøpte bilen). Tror han snakka om rundt en tusenlapp...Hva kommer det av at bilen spyr ut for mye CO2?
    co justeres enkelt med et apparat som måler eksosen din, det bør ikke koste 1000 kr. Grunnen til at bilen din har høy co kan være mange forskjellige, men luftfilter og lamdasonde er nevnt. Har bilen din gått mange mil, så er det sikkert på tide med en overhaling av toppen, og skifte av stempelringer. Det er (nesten) helt sikkert at du kan justere bilen til og komme under grensa på 0,5, du kan justere tilbake etterpå så den ikke går for magert eller lignende.

Ellers ser jeg på bildene dine at kuler og ledd svetter litt, så hold deg unna senking så har du bil i mange år til.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første jeg bytta var luftfilteret. (Bytta med en gang jeg kjøpte bilen). Det var helt tett. Dette er byttet mot et helt nytt et. Hva er lambdasone? Hørtes ut som et utested!

Bilen har gått 252 000 km. Han som solgte meg bilen sa han skulle fikse eksoslekkasjen....forbanna svindler...han har sikkert ikke gjort en dritt....jaja...kjøpte noe eksospasta og klinte på der jeg kunne se det var åpent. Kan ikke høre flere steder det er åpent. Typsik skjøt og rust, blir fort åpning da.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. senking så har jeg ikke råd til det på en god stund....kjøpte barnesete i dag osv, penga flyr!

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel snart bytte av alt fra manifoil og bakover da ser jeg :cry:

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja glem senking, ser du har barneseng på stua di, så hold bilen orginal du, må passe på de små vet du. Grattis med ungen foresten..

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytta av lamdasone er det en dyr sak? Hva gjør en lamdasone? Hey, har lært litt bil siden jeg kjøpte bilen da! Før visste jeg ikke noenting om biler, nå kan jeg mansjett, drivknuter og snart lamdasoner (!).

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.biltema.no/carparts/carpa...?iItemId=55677 398,- på biltema.

Lambdasonden måler oksygeninnholdet i eksosen og gir beskjed til innsprøytnings-
    systemet slik at dette justerer bensin/luft-forhold på en måte som gjør
    at etterbrenningen i katalysatoren blir mest mulig effektiv, og
    avgassene så reine som mulig.

Edit: La til beskrivelse om hva det var

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lambdasonde er noe som sitter inni eksosanlegget og regulerer/fordeler bensininnsprøytning og eksosutslipp eller noe sånt, hvis jeg ikke er helt på jordet..er den ikke i orden kan du merke at bilen bruker mer bensin, begynner å fuske osv.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lambda sonden måler hvor mye oksygen eller luft det er i eksosen. den hjelper med å regulere blandingsforholdet luft\bensin....

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig imponert over hva dere kan gutter!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boly
    Blir vel snart bytte av alt fra manifoil og bakover da ser jeg :cry:
    Hva er det? Hvordan ser du det?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boly
    Ja glem senking, ser du har barneseng på stua di, så hold bilen orginal du, må passe på de små vet du. Grattis med ungen foresten..
    Er nok en lekegrind du ser! Han er 15 måneder nå og er høyt og lavt! Slitsomt men morro!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Manifoil (eksos) er den som samler eksosen fra alle fire (fem, seks) sylinderene til et rør. Man har også innsugsmanifoil som går til hver sylinder, og fører oksygen til motoren (før: også bensin). Som regel er den delt rett etter der rørene er satt sammen. Litt halvspøkefult fra boly tenker jeg, selv om det ofte er like greit å bytte alt av deler utenom katta når man først driver. Ellers så må man som regel bytte mer like etter.

Man lærer endel av å ha gamle biler, det blir ofte dyrt å måtte sette alt på verksted :wink:
    Så lenge det ikke er elektriske feil, så er det som regel kurant å gjøre ting selv på en bil. Biler er ikke såå vanskelige. Men til endel oppgaver må man ha spesialverktøy for å utføre, så da kan man ofte like gjerne sende den på verksted. (F.eks justering av forstilling)

Mvh

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Litt halvspøkefult fra boly tenker jeg, selv om det ofte er like greit å bytte alt av deler utenom katta når man først driver. Ellers så må man som regel bytte mer like etter.

Mvh
    Det var ikke spøk nei desverre, har jobbet med Audi WV i flere år, og det tar skjelden lang tid fra man begynner og lappe potta til alt ryker. Dette gjelder alle biler, selv om man sikkert kan lappe flere ganger osv, men hvem gidder det? For at motoren skal gå som WV har tenkt må også motoren ha riktig mottrykk gjennom eksosanlegget, dette kan også forandre seg med tiden. (soting/koksing+rust)

Sjekk biltema, der bør du kunne få ett anlegg til 1000+.- tenker jeg, grei kvalitet på eksos derfra

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går utifra det er en Audi du har siden det er avataren din ... jeg har hatt ca nærmere 85-90 biler,deriblant ca 30 Audier (45 Bmw) resten er Porsche 911,noen få mercer og uheldigvis noen americanere er havnet på listen åsså ..
    Det som går igjen hos Audi etter 1986 (mener det var 86) da fikk de nemlig hydrauliske ventilløftere ihvertfall på 5E motorene sine,med det til følge at Co2 utslippet steg drastisk fordi v.pakningnene ved bruk av hydrauliske løftere må skiftes oftere,bilene er veldig utsatt for hard gange på kaldstart noe som igjen fører til hurtigere slitasje ..

men dette kjenner du sikkert til boly (?)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •