DVD-import kan bli dyrere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVD-import kan bli dyrere

Vel da ser det kanskje ut som Noen tullinger kanskje kommer til å fucke ting litt opp for oss som importerer film da...

Bra at dem bidrar til mere piratkopiering/nedlastning....tullinger.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=275297

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nå ikke dette kommer til å ha noe å si. Dette fotofirmaet har drevet slik at det har virket som de holdt til i Norge.

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok...ja får håpe en kan bare fortsette som før. Bare tanken på å gå tilbake til Sone2 får meg til å grøsse....

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Ok...ja får håpe en kan bare fortsette som før. Bare tanken på å gå tilbake til Sone2 får meg til å grøsse....
    Dette argumentet fungerte for 3 år siden, men i dag er det ingen grunn til å henge ut sone 2 bortsett fra enkelte scanbox utgivelser. Tross alt er bildekvaliteten en god del bedre på sone 2.

Newcomer Gazza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om CDON.com kommer litt i gråsonen :roll: .
    Selv om de satser på Norden, så trodde jeg at det var et norsk selskap helt til jeg fikk DVD'er fra sverige første gang...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ikke det er noe problem om utenlandske varer får momspåslag. Det er ganske riktig konkurransevridende i fordel av utenlandske nettbutikker. Det virkelige problemet er fortollingsgebyret som påløper ved fortolling av varer fra utlandet. Dette ligger vel i dag på rundt 150 kroner, litt avhengig av hvem som utfører fortollingen. Dette gebyret overstiger i dag momsen med god margin på småvarer, og vil virke sterkt konkurransevridende i motsatt retning.

Hvis man avskaffer dette fortollingsgebyret så ser jeg ingen betenkeligheter med at man krever inn moms på småvarer. Poenget er at det sannsynligvis da vil utgjøre en utgift og ikke en inntekt for staten (for en DVD på 100 kroner dekker ikke 25 kroner i moms inn kostnaden ved innkrevningen av dette beløpet).

Ser ikke bort fra at innkreving av BÅDE fortollingsgebyr OG moms ikke er helt uproblematisk i forhold til EØS-avtaler og lignende, og at staten med den foreliggende dommen får et dilemma ved at de ødelegger konkurransen med sin galopperende avgiftspolitikk.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gazza
    Lurer på om CDON.com kommer litt i gråsonen :roll: .
    Selv om de satser på Norden, så trodde jeg at det var et norsk selskap helt til jeg fikk DVD'er fra sverige første gang...
    De betaler vel Norsk mva? Jeg mener da å huske at man betaler til Norsk konto.

Mvh

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,642
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hallo folkens?
    FÅ med dere problemstilingen.

Norske stat vil PÅLEGGE utelandske nettsteder å kreve inn den norske momsen, og føre norsk momsregnskap.

Hvor mange netthandler tror dere vil poste: "We do not send to the following countries. NORWAY!"

Fra VG
    Sitat Opprinnelig postet av VG Nett 26.04.05
    - Hvis denne dommen står, må nettbutikkene betale inn moms for varer solgt til norske kunder. Og da må de blant annet momsregistrere seg her, sier Hylland.
    Ut fra det blir vår problemstilling enkelt og greit, PLAY, DVDSoon, DVDCrave osv ikke sender til norske adresser.
    Er jo ikke alle her inne som har tilgang til svensk post restante adresse heller da.

Gjør meg ikke så mye om prisene på de utenlandske nettbutikene stiger 25% i handel mot Norge, men hvis de slutter å tilby sine tjenester til Norge har vi et problem.

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virkelige problemet er fortollingsgebyret som påløper ved fortolling av varer fra utlandet. Dette ligger vel i dag på rundt 150 kroner, litt avhengig av hvem som utfører fortollingen.
    Hvis du fortoller selv, så betaler du ikke fortollingsgebyr. Derfor har jeg reservert meg mot at Posten skal fortolle for meg.

Newcomer Gazza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei TOR.

Les alltid VG med en klype salt, de skal selge aviser.
    Dessuten er vel Mr. Hylland forsvars-advokat til den tapende part Fotolabo. Han ser nok saken fra sin side.

Som Peakman tidligere skrev og som Nettavisen skriver ser du at:
    Finansdepartementet mener at saken er helt spesiell og at dommen ikke vil få konsekvenser for annen netthandel.
    De slår fast at dommen ikke vil få konsekvenser for handel i utenlandske nettbutikker som ikke er spesielt rettet mot Norge, og nevner Amazon.com som et eksempel på en butikk som ikke blir påvirket av dommen.
    - Dommen angår ikke direkte dagens tollgrense. Saken, som altså staten vant, handler om et selskap som driver postordrevirksomhet fra Finland rettet mot norske forbrukere skal anses for å drive merverdiavgiftspliktig virksomhet i Norge. Lagmannsretten har i likhet med byretten kommet til at selskapet i dette konkretet tilfelle skal anses for å drive virksomhet i Norge, sier informasjonskonsulent Anders Lande i Finansdepartementet.
    Les også:
    http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article380233.ece

Så nå kan du puste ut, og du slipper å flytte til Halden

Men det jeg ikke husker er om CDON.COM krever inn norsk mva. Jeg fikk DVD sendt fra Sverige, og de må vel anses som å drive virksomhet i Norge.

Gazza

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å avklare en ting, så er CDON momsregistrert i Norge, og når du bestiller fra den norske delen av sida deres, til en addresse i Norge, er 24% norsk moms inkludert.

CDON gjør det som Fotolabo nå blir pålagt å gjøre.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    25% mva... Har visst blitt det i Norge nu.

Mvh

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    25% mva... Har visst blitt det i Norge nu.

Mvh
    Selvfølgelig. Gammel vane.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •