Salg av bil, fremgangsmåte

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Salg av bil, fremgangsmåte

Jeg skal selge den gamle slitne Sierra´en min etter at jeg kjøpte Passat´en. Har lagt den ut på finn.no. Lurer bare på hvordan dette med salgsmelding og slikt er? Har lest et sted at jeg ikke kan overlevere bilen før bilen er omregistrert på ny eier? Altså: jeg og ny eier fyller ut salgsmelding, han leverer den til biltilsynet og skaffer seg forsikring først selvsagt, han kommer tilbake med kvittering på omregistrering, jeg får pengene og han bilen. Eller kan man selge bilen, han kjører på "gammel forsikring og han omregistrer etterpå? Ikke lurt å la noen kjøre på min gamle forsikring kanskje....Skal foresten selger eller eier levere salgsmelding?

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

NEI

Dere fyller ut salgs meldingen sammen,(øverste del av vognkortet) DU leverer meldingen til biltilsynet, og HUSK og forklar at HAN/HUN må lage seg egen forsikring på bilen. Eller du kan si opp forsikringa, og sett på prøveskilt når noen kommer og kjøper bilen. Det siste er det tryggeste.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontrakt, salgsmelding osv finner du på NAF.no

http://www.naf.no/eway/default.aspx?...04:1:0:0:::0:0

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og her er "alle" tommelfingerreglene:

Opplysningsplikt

Kjøpsloven pålegger selger av bil en opplysningsplikt. Kjøperen har rett til å få vite om vesentlige forhold ved bilen. Hva som må anses for vesentlig, vil blant annet variere med hvor gammel bilen er.

NAFs råd er imidlertid å videreformidle det du vet, og som du hvis du hadde vært kjøper, hadde forventet å få opplyst.

Skriv alltid kontrakt

Uansett hvor gammel bilen er eller hvem du selger til – NAF anbefaler alltid at det skrives kontrakt.

Servicehefte bør/skal ligge i bilen. Eventuelle kvitteringer for utførte reparasjoner, oppgraderinger og lignende kan gjerne legges ved kontrakten.

Forhold ved bilen som selger muntlig gjør rede for, som f.eks. at registerremmen er skiftet, tidligere karosseriskader, eller lignende bør stå i kontrakten.

Kontrakten bør inngås i to eksemplarer, hvor selger og kjøper beholder hver sin.

Salgsmelding (melding om at kjøretøyet skifter eier)

Kjøretøy som skifter eier, må registreres på den nye eieren før det tas i bruk.

For kjøretøy som ikke har mottatt vognkort av ny type i to deler, anbefaler NAF fortsatt at blanketten melding om at kjøretøy skifter eier (salgsmeldingsblankett nr. NA-0232 (bokmål) eller NA-0232N (nynorsk) fylles ut i to eksemplarer. Både selger og kjøper er pliktig til å underskrive, og til innen 3 dager å gi skriftlig beskjed til trafikkstasjonen om at eierskifte har funnet sted. Selger bør således umiddelbart oversende salgsmeldingen til trafikkstasjonene etter at kjøpet er gjennomført.

For kjøretøy hvor det er utstedt vognkort av ny type må del 2 av vognkortet leveres trafikkstasjonen selv om annen salgsmelding skrives. Tidligere og ny eier skal underskrive på samme melding om eierskifte. Tidligere eier er ansvarlig for at melding om eierskifte blir innlevert.

Vegdirektoratet anbefaler at man som eier av bilen ikke leverer del 2 av vognkortet til andre enn trafikkstasjonen, forhandlere (som har tilgang til Autoreg) eller evnt. forsikringsselskapet ved kondemnasjon.

Kontant oppgjør

Det er viktig å ikke gi fra seg bilen (rådigheten til bilen) før man har fått hele kjøpesummen.

Sjekkremisse kan man godta som kontant oppgjør, da en slik betaling kan likestilles med kontantoppgjør.

Årsavgift

Som de fleste er kjent med forfaller årsavgiften til betaling hvert år 15. mars. Hvis den ikke blir betalt blir den tvangsinndrevet. Se www.naf.no eller www.toll.no under innfordring av årsavgiften.

Det er viktig å være klar over at årsavgiftskravet blir oversendt til den personen som var registrert som eier av bilen per 01.01. Blir bilen solgt i perioden før forfall for årsavgiften (01.01 – 15.03) anbefaler NAF at du som selger sørger for at kjøperen betaler årsavgiften direkte til deg, for så at du betaler kravet når fakturaen kommer. Betaler du ikke kravet vil det bli tvangsinndrevet, noe som vil medføre merkostnader for deg.

Si opp forsikringen

Ved salg av bilen må du som selger si opp forsikringen på bilen. Du bør også oppfordre kjøper til å tegne forsikring i forbindelse med kjøpet.

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dvs. at han som skal kjøpe bilen skriver under på salgsmelding og jeg skriver under på den. I to like eksemplarer. Så ordner han forsikring på bilen, jeg må ned på biltilsynet og levere salgsmelding, han må også ned for å få omregistrert bilen på seg, så kan han ta bilen i bruk? Har jeg forstått det rett da?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •